liefde op t eerste gezicht...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2004 19:10

mystery schreef:
Raido schreef:Nee dat is dus absoluut niet waar, je bent eerst verliefd op elkaar en dat is en voelt totaal anders dan als je van iemand houd of liefde voor iemand hebt. Liefde is dieper en heel anders, en is onmogelijk voor een korte tijd

Mee eens. Liefde is dieper dan verliefdheid. Verliefdheid is oppervlakkiger en 'blinder'. Verliefdheid kan je meevoeren in onrealistische sferen....
Liefde houd je met beide benen op de grond.

Wat is precies realistisch en wat niet?

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 27 nov 2004 19:36

Aragorn schreef:
mystery schreef:
Raido schreef:Nee dat is dus absoluut niet waar, je bent eerst verliefd op elkaar en dat is en voelt totaal anders dan als je van iemand houd of liefde voor iemand hebt. Liefde is dieper en heel anders, en is onmogelijk voor een korte tijd

Mee eens. Liefde is dieper dan verliefdheid. Verliefdheid is oppervlakkiger en 'blinder'. Verliefdheid kan je meevoeren in onrealistische sferen....
Liefde houd je met beide benen op de grond.

Wat is precies realistisch en wat niet?

Ik denk dat liefde realistischer is. Bij liefde ken je iemand in zijn goede en minder fijne eigenschappen. Je weet hoe iemand is.
Bij verliefdheid is er m.i. meer sprake van een ideaalbeeld van iemand. Je bent dan verliefd op het beeld dat jij van die persoon hebt gevormd. Dat is vaak gebaseerd op eigenschappen/ elementen die jou hebben aangesproken in die persoon. Je kent iemand nog niet goed en weet nog niet hoe iemand is met al zijn (on)mogelijkheden en (on)hebbelijkheden. Dit geeft je dus geen reeel beeld van iemand.
Gesnapt?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2004 19:49

Ah oke, dus het beeld dat je van de ander hebt is bij verliefdheid minder realistisch.. toch denk ik dat dit niet altijd opgaat. Je kunt ook verliefd zijn op iemand die je al lang kent en wiens minder goede eigenschappen je ook kent.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 27 nov 2004 20:41

Aragorn schreef:Ah oke, dus het beeld dat je van de ander hebt is bij verliefdheid minder realistisch.. toch denk ik dat dit niet altijd opgaat. Je kunt ook verliefd zijn op iemand die je al lang kent en wiens minder goede eigenschappen je ook kent.

Je hebt gelijk, ik zat er net aan te denken. Tja... :roll: dan weet ik het ook niet.. :D Ik heb er zelf geen ervaring mee....

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 nov 2004 10:18

Inderdaad...
Bij mijn vent....ik zag hem, hij zag mij en het was in een klap raak!
Terwijl ik niet mooi ben dus...op het eerste gezicht. Is voor mij slecht voor te stellen maar ja.....en we kenden elkaar helemaal niet. Voor mij geld dat ik eerder op uitstraling val dan op het hele mooie

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 29 nov 2004 09:36

Esieee, t ging toch ook niet over verliefd worden op het mooie? Liefde op het eerste gezicht is heus niet alleen bij knappe mensen..
Echt gaaf lijkt me dat als je gelijk -pats boem- verliefd op elkaar wordt!!

Aragorn: kheb er nog ff over nagedacht :mrgreen: Als je op een vriend(in) verliefd wordt die je al langer kent, houd je waarschijnlijk al van zo iemand. Toch? Ik denk dat die verliefdheid dan ook minder onrealistischer is. Misschien kunnen mensen die hier ervaring mee hebben ons dit mysterie eens uit de doeken doen... :wink:

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 29 nov 2004 10:06

mystery schreef:
Aragorn: kheb er nog ff over nagedacht :mrgreen: Als je op een vriend(in) verliefd wordt die je al langer kent, houd je waarschijnlijk al van zo iemand. Toch? Ik denk dat die verliefdheid dan ook minder onrealistischer is. Misschien kunnen mensen die hier ervaring mee hebben ons dit mysterie eens uit de doeken doen... :wink:

maar van gewone vrienden, hou je daar niet op een heel andere manier van?
heb zo half half ervaring maar vind het nogal ingewikkeld...

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 29 nov 2004 10:55

Jannoek schreef:
mystery schreef:

maar van gewone vrienden, hou je daar niet op een heel andere manier van?
heb zo half half ervaring maar vind het nogal ingewikkeld...

Ja je hebt gelijk dat je van gewone vrienden op een andere manier houd. Maar ik bedoel er mee te zeggen dat je zo'n persoon al kent. Je weet hier ook de minder leuke kanten van.
Tja, het is idd ingewikkeld...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 11:00

mystery schreef:Aragorn: kheb er nog ff over nagedacht :mrgreen: Als je op een vriend(in) verliefd wordt die je al langer kent, houd je waarschijnlijk al van zo iemand. Toch? Ik denk dat die verliefdheid dan ook minder onrealistischer is. Misschien kunnen mensen die hier ervaring mee hebben ons dit mysterie eens uit de doeken doen... :wink:

Mm.. dat is waar ja. :) Mijn punt was vooral dat verliefdheid niet per definitie uitgaat van een onrealistisch beeld van de ander. Het kan ook dat je verliefd bent op je vriend(in) die je al jaren hebt, gewoon omdat je er weer eens achter bent gekomen dat diegene erg oke is ofzo.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 29 nov 2004 11:03

Aragorn schreef:
mystery schreef:Aragorn: kheb er nog ff over nagedacht :mrgreen: Als je op een vriend(in) verliefd wordt die je al langer kent, houd je waarschijnlijk al van zo iemand. Toch? Ik denk dat die verliefdheid dan ook minder onrealistischer is. Misschien kunnen mensen die hier ervaring mee hebben ons dit mysterie eens uit de doeken doen... :wink:

Mm.. dat is waar ja. :) Mijn punt was vooral dat verliefdheid niet per definitie uitgaat van een onrealistisch beeld van de ander. Het kan ook dat je verliefd bent op je vriend(in) die je al jaren hebt, gewoon omdat je er weer eens achter bent gekomen dat diegene erg oke is ofzo.

Nee oke. Als je verliefd bent, zie je meestal ook niet dat je onrealistisch bezig bent. En er is op zich ook niet veel mis mee hoor ;-)
Ja en dat laatste he, dat is een ander soort verliefdheid. Uit liefde... I think.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 11:06

Oja, dat is dus de vraag, of het anders is. Nouja, je hebt opzich wel gelijk want dan is alles nieuw en spannend, dat is een ander soort opwinding dan wanneer het niet meer nieuw en alleen spannend is. :D

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 29 nov 2004 11:11

Aragorn schreef:Oja, dat is dus de vraag, of het anders is. Nouja, je hebt opzich wel gelijk want dan is alles nieuw en spannend, dat is een ander soort opwinding dan wanneer het niet meer nieuw en alleen spannend is. :D

Yes! En als je weer verliefd wordt op je vriend(in), lijkt mij dit een diepere verliefdheid. Het is een houden-van-verliefdheid.. (kan je het nog volgen?)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 11:17

mystery schreef:
Aragorn schreef:Oja, dat is dus de vraag, of het anders is. Nouja, je hebt opzich wel gelijk want dan is alles nieuw en spannend, dat is een ander soort opwinding dan wanneer het niet meer nieuw en alleen spannend is. :D

Yes! En als je weer verliefd wordt op je vriend(in), lijkt mij dit een diepere verliefdheid. Het is een houden-van-verliefdheid.. (kan je het nog volgen?)

Jahoor. :) Wel redelijk eens geloof ik. :P

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 nov 2004 11:43

Aragorn schreef:
mystery schreef:

Jahoor. :) Wel redelijk eens geloof ik. :P

of gewoon puur lichamelijk, hormonen en feromonen enzo die op elkaar reageren.

sela

Berichtdoor sela » 29 nov 2004 12:06

Aragorn schreef:

of eh, je kan voor jezelf [steeds] beter definieren wat je zoekt, waardoor dingen opeens duidelijker worden... of alles samenvalt.
daarom kan m.i. liefde op het eerste gezicht ook.

Terug naar “Archief”