DE WARE BESTAAT NIET!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 09 dec 2002 15:33

Calvin schreef:
Acire schreef:He, wat jammer nu :mrgreen:

Mag 'k hem schilderen? 8) Nee, laat ook maar. Ik geef de voorkeur aan m'n stalen ros. En die is ook niet wit :cry:

He, wat jammer nu :mrgreen: :mrgreen:

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 10 dec 2002 09:43

Beste refoweb vrienden,

Pas las ik iets in een boek over Spurgeon. Daar ging het min of meer over de ware en hoe Spurgeon aan zijn vrouw is gekomen. Dat vond ik zo ontzettend treffend dat ik het van de week hier even wil plaatsen.

Heb geduld.

Grt,
Calvin
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 dec 2002 16:04

ik wacht in spanning :)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 10 dec 2002 16:51

Calvin schreef:Pas las ik iets in een boek over Spurgeon

Jij hebt iets met Spurgeon, he? :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 12 dec 2002 09:19

Bij deze dan het verhaal van Spurgeon.

Spurgeon liet Susannah op wie hij verliefd was het volgende lezen uit een boek;

Zoek een goede vrouw te verkrijgen van uw God, want zij is de beste gave van Zijn voorzienigheid. Vraag niet in overmoedig zelfvertrouwen wat Hij niet beloofd heeft, aangezien u Zijn wil die goed is niet kent. Laat uw gebed dus ondergeschikt zijn aan Zijn wil. Laat uw gebed dus ondergeschikt zijn aan Zijn wil. Laat uw pleidooi over Zijn genade, in de vaste overtuiging dat Hij het goede met u voorheeft. Als het zo moet zijn dat u de vrouw krijgt van uw jeugd dan is zij reeds ergens op aarde. Denk daarom aan haar en bid voor haar welzijn.

Nadat hij haar deze passage stil had laten lezen, vroeg hij haar met zachte stem: Do you pray for him who is to be your husband? (Bid jij voor hem die je man zal worden?) Ik herinner mij niet meer of deze vraag een hoorbaar antwoord aan mij heeft ontlokt, schreef Susannah later, maar mijn snelkloppend hart dat mijn wangen deed blozen, en mijn neergeslagen ogen die vreesden de twinkeling te verraden, hebben een taal gesproken die alleen de liefde begrijpt.
Toen het officiële gedeelte van het feest afgelopen was, fluisterde diezelfde zachte stem weer: Kom je mee rond Palace wandelen? Susannah schreef daar later over:

Wij zwierven samen lange tijd, niet alleen in prachtige gebouw zelf, maar ook in de tuinen (...) Ik geloof dat tijdens deze wandeling op die gedenkwaardige dag in juni God Zelf onze harten verenigd heeft met onverbrekelijke banden van oprechte toegenegenheid. En hoewel wij dat niet wisten, gaven wij ons aan elkaar over voor altijd. Vanaf die tijd groeide onze vriendschap en rijpte deze tot de diepste liefde (...) Het duurde niet lang of het zoete geheim tussen ons werd openlijk uitgesproken. Verliefde blikken, tedere klanken, en handen die elkaar omklemden, hadden inmiddels het oude, oude verhaal al verteld, en toch... toen het openlijk werd uitgesproken, hoe wonderlijk was dat!

Charles verklaarde openlijk zijn liefde voor haar op 2 augustus 1854. Susannah: Thuisgekomen, vluchtte ik naar een bovenkamer om neer te knielen voor God, Hem groot te maken en te danken met vreugdetranen voor Zijn grote genade door mij te laten delen in de liefde van zo'n rechtschapen man. Op die gedenkwaardige dag schreef Susannah in haar dagboek: Het is onmogelijk om neer te schrijven alles wat er op deze morgen is gebeurd. Ik kan alleen maar in stilte aanbidden de genade van mijn God en Hem grootmaken vanwege al Zijn weldaden.

Spurgeon schreef later in een boekje:
Mijn ervaring met mijn eerste vrouw, die naar ik hoop mag leven om mijn laatste te zijn, is als volgt: het huwelijk kwam uit het paradijs en leidt tot paradijs. Nooit was ik half zo gelukkig als nu ik een getrouwde man ben. Wanneer je getrouwd bent, begint het geluk. Ik twijfel er niet aan of daar waar veel liefde is, daar is veel om lief te hebben, en waar liefde gering is, zullen de gebreken in overvloed worden gevonden.

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 12 dec 2002 15:01

heel Mooi fragment Calvin,

er is echer 1 ding dat ik mis, niet alleen hier maar ook in al die andere mooie fragmenten. Zij gaan er steeds vanuit dat de ware is gevonden, maar hoe vind je de ware?????
Credo ergo sum

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 12 dec 2002 15:03

Nou... heeel simpel!!! Niet zoeken, dan zul je vinden!!! Als je gaat zoeken, ben je vet fout bezig!! Je gaat jezelf bij ieder leuk mens wijsmaken dat hij/zij de ware zal zijn!! Verliefdheid en liefde is iets wat je over komt!! Daar heb je zelf bijna geen hand in!!! Dus... gewoon lekker leven... de ware komt vanzelf op je padje!!

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 12 dec 2002 15:12

Tuurlijk....... komt vanzelf.

Sorry, kan ik niet bij. Je krijgt niets tenzij je het verdient.
Credo ergo sum

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 12 dec 2002 15:14

Oh ja.... zelfs als je het verdient niet altijd.
Credo ergo sum

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 12 dec 2002 15:26

RPGtB schreef:Zij gaan er steeds vanuit dat de ware is gevonden, maar hoe vind je de ware?????

Nou, dat staat denk ik in het stukje dat Spurgeon aan zijn aanstaande vrouw voorlas. Het klinkt wel heel vroom maar het is denk ik wel waar!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 dec 2002 15:33

Nou, dat was de moeite van het wachten wel waard, Calvin. :)

er is echer 1 ding dat ik mis, niet alleen hier maar ook in al die andere mooie fragmenten. Zij gaan er steeds vanuit dat de ware is gevonden, maar hoe vind je de ware?????
dat staat in het stukje.

Als het zo moet zijn dat u de vrouw krijgt van uw jeugd dan is zij reeds ergens op aarde. Denk daarom aan haar en bid voor haar welzijn.
je zou dus nu in principe al kunnen bidden voor diegene die God voor je bestemt heeft. En als ze bestaat, ontloop je haar dus niet. Dit heeft dus alles met geloof en overgeven te maken. Iets wat we te weinig bezitten :(

het wezen van liefde heeft niks met wel of niet verdienen te maken...(denk ik)

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 12 dec 2002 16:10

Nou, dat staat denk ik in het stukje dat Spurgeon aan zijn aanstaande vrouw voorlas. Het klinkt wel heel vroom maar het is denk ik wel waar!

Ik vind het op zich niet bijzonder vroom ofzo.... ik bid ook voor alles wat ik doe en alle keuzes die ik maak. Maar er blijft mijns inziens toch altijd een factor "labora", zwoegen. Zonder ervoor te werken kom je nergens op deze planeet......
Credo ergo sum

jaop

Berichtdoor jaop » 12 dec 2002 16:13

je zult nooit iets krijgen omdat je het verdient. zelfs een levensgezel(lin) is genade , of juist

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 12 dec 2002 16:15

Ik bedoel ook niet verdienen als in recht op hebben vanuit God gezien, want dat is niets. Ik bedoel er alleen maar mee dat er arbeid in gestopt moet worden.....
Credo ergo sum

jaop

Berichtdoor jaop » 12 dec 2002 16:23

wat betreft het vinden van liefde denk ik: nee(tenminste, misschien het ontstaan van een relatie bewerkstelligen maar ik bedoel het 'ontdekken'). wat betreft het (onder)houden van die liefde: ja.

Terug naar “Archief”