Dispensationalisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Dispensationalisme

Berichtdoor Wilsophie » 17 okt 2013 12:01

Jammer dat je het zo opvat.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 okt 2013 12:12

Wilsophie schreef:Jammer dat je het zo opvat.

Ssshhh.. ik maak maar een grapje :oops:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 okt 2013 12:30

Toch ben ik dan teleurgesteld, want ik wil echt positief gelovigen benaderen. Voor jou een grapje, voor mij misplaatst. Dat mag ik zo ervaren.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 okt 2013 13:06

Wilsophie schreef:Toch ben ik dan teleurgesteld, want ik wil echt positief gelovigen benaderen. Voor jou een grapje, voor mij misplaatst. Dat mag ik zo ervaren.

Ik ook! Excuses dat het anders overkwam. Ik heb het al weggehaald hoor;)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 okt 2013 13:11

Fijn. :D
Dus je bent het nu met Wilsophie en mij eens, n.a.v. onze onderbouwingen, dat God verschillend werkt met verschillende volkeren op verschillende tijden(=dispensationalisme)
:wink:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 okt 2013 13:15

Lief van je, maar het is al goed hoor. Ik waardeer je integriteit op het forum.
[img][IMG]http://img.photobucket.com/albums/v633/Mixer1/Kepplermetdeholleaarde.jpg[/img][/img]

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 okt 2013 13:19

Wat dacht je, ik ga jvds gelijk verder klaarstomen voor de holle aarde theorie? :lol: :lol: :lol:
Het ijzer smeden terwijl het heet is?
:roll:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 okt 2013 13:19

mealybug schreef:klopt.
Maar onze was destijds dus inderdaad niet ''onze'' want toen de wet aan Mozes werd gegeven waren wij heidenen ver verwijderderd van de ''burgerrechten israels ''.
Ik sprak natuurlijk in het algemeen en niet specifiek over dit verbond.
De heidenen stonden in die tijd buitenspel, omdat ze buiten het paradijs lagen waar ze door de ongehoorzaamheid van Adam (zonde) uitgezet waren.
Israel (Abraham) trouwens oorspronkelijk ook, maar met hem/hen richtte God een verbond op, opdat ze Zijn volk zouden zijn en opdat uit hen de Messias voort zou komen die ook voor de heidenen de Verlosser zou zijn.
mealybug schreef:Dus je bent het nu met Wilsophie en mij eens, n.a.v. onze onderbouwingen, dat God verschillend werkt met verschillende volkeren op verschillende tijden(=dispensationalisme)
Ook degenen die geen dispensationalist zijn, maken dit onderscheid. Ze maken er echter geen -isme van, omdat God door middel van verbonden werkt die vooral overeenkomsten hebben: eenzelfde (eind)doel met hetzelfde geestelijke fundament. Een bedeling is in die visie een nadere uitwerking in een (vernieuwd) verbond.
Het verbond met Abraham zou je een nadere uitwerking van de moederbelofte kunnen noemen (in Gen. 3), het verbond op de Sinai een nadere uitwerking van het verbond met Abraham, het verbond met David een nadere specificering daar weer van (nl. uit welk geslacht de Messias voort zou komen) enz.
En het nieuwe verbond borduurt weer voort op alle voorgaande verbonden, met dit verschil dat de Messias nu gekomen is en de ontwikkeling Abraham => Israel => Jezus nu verbreed wordt tot alle volken.

Het probleem dat ik met het dispensationalisme heb, is dat het 2 heilssporen kiest: eentje voor Israel en eentje voor de gemeente. Terwijl die nu juist in Christus samenkomen. Hij staat in het middelpunt, niet Israel en ook niet de gemeente.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 okt 2013 13:22

mealybug schreef:Fijn. :D
Dus je bent het nu met Wilsophie en mij eens, n.a.v. onze onderbouwingen, dat God verschillend werkt met verschillende volkeren op verschillende tijden(=dispensationalisme)
:wink:

Eens? haha zo makkelijk komen jullie er niet vanaf!
Het was vooral een beleefdheids-applausje, maar dat had je al wel door waarschijnlijk :D

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 okt 2013 13:24

mealybug schreef:
Wat dacht je, ik ga jvds gelijk verder klaarstomen voor de holle aarde theorie? :lol: :lol: :lol:

Haha het was per ongeluk, ik wilde een foto van mezelf neerzetten met mijn kleinkind maar dat lukte niet.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 okt 2013 13:30

mealybug schreef:Wat dacht je, ik ga jvds gelijk verder klaarstomen voor de holle aarde theorie? :lol: :lol: :lol:
Wilsophie schreef: Haha het was per ongeluk, ik wilde een foto van mezelf neerzetten met mijn kleinkind maar dat lukte niet.

Ik vond dit ook wel een leuke foto hoor:)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 okt 2013 13:36

Gelukkig maar zie je hoe je aankijkt tegen 2 helften van de wereldbol?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 okt 2013 13:40

Wilsophie schreef:Gelukkig maar zie je hoe je aankijkt tegen 2 helften van de wereldbol?

Nouja, laat ik het zo zeggen, het is zo ongeveer de kleinst mogelijke foto die ik ooit gezien heb, maar voor de rest zie ik het redelijk ja, dus zeg maar waar je naartoe wil.. :mrgreen:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 okt 2013 13:46

Nergens naar toe want het was een foutje. Als je die foto grote wilt zien, moet je zoeken op internet bij Bijbels wereldbeeld.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 okt 2013 14:20

Wilsophie schreef:Nergens naar toe want het was een foutje. Als je die foto grote wilt zien, moet je zoeken op internet bij Bijbels wereldbeeld.

Bedankt voor je tip, maar ik denk niet dat het nodig is;)

Terug naar “Archief”