Heeft God mij lief?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Heeft God mij lief?

Berichtdoor schelpje3 » 22 jun 2011 15:34

schaapje schreef:
Dan moet je maar eens een voorbeeld geven, ik zie het niet dat Christus Jezus verhoogd wordt.
En er is geen andere Naam groter dan de Naam van Jezus. Aan Hem is gegeven alle macht door
de Vader.

Schamper wordt er geschreven..." ja achter Jezus aanlopen dan komt alles goed"

Het lijkt er op dat zijn Naam liever niet genoemd wordt, .... dan is het "borg" of zoiets.
En oh wat zijn we toch nederig en kruipen in het stof voor Gods aangezicht...en als we
opstaan beledigen we mensen, en denken dat de ware kinderen Gods alleen in die ene
kerk zitten waar men zelf uit komt. En hebben we het over dat we ons aan de wet moeten
houden, maar liefhebben ? medegelovigen in een hoek trappen waar ze niet in zitten,
en dan nog schrijven ik zal bidden dat jullie niet voor eeuwig verloren gaan.
Is dat de Geest van Christus ?

Ik ga niet alle postings van Horeb en Noir quoten, dat kan niet eens ! In vrijwel elke posting die zij schrijven krijgt God juist alle eer en de mens is nederig ja. Er is niks mis met het bukken voor Gods Heilig Aangezicht, in wiens nabijheid wij niet zouden kunnen verkeren als wij Hem niet kennen !
En ik kan me niet herinneren dat er iemand beledigd werd, althans, niet in deze topics. Jij kunt je er niet goed onder voelen, maar dat is dan jouw beleving ! Het zou je moeten uitdrijven naar Hem ipv hier te gaan simmen. Jij beledigt Horeb en Noir juist, door te suggereren dat zij jou in een hoek trappen. :-&
Neem de ernstige waarschuwing ter harte. Of vraag je in ieder geval af of er een kern van waarheid in zou kunnen zitten.
De boodschap KAN ernstig zijn. De Heere Jezus was zelf ook niet altijd van het pappen en nathouden.
Denk voortaan even na voordat je medeforummers die het zo goed met je bedoelen, te belasteren.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 jun 2011 16:02

Race406 schreef:Ik denk dat de discussie wat langs elkaar heen gaat.
De een zegt dat een waar gelovige te maken krijgt met aanvechtingen en twijfel, wat de boze in het hart zaait. De andere denkt dat er gezegd wordt dat een waar gelovige geen zekerheid kan hebben.
Beiden zeggen hetzelfde: Een kind van God krijgt te maken met aanvechtingen, en twijfel. Twijfel is geen kenmerk van waar geloof, maar waar geloof wordt daar wel mee geconfronteerd. Waarom? Omdat de boze niets liever doet dan Gods kinderen het zo moeilijk mogelijk te maken. Hij kan ze niet meer tot zijn duistere rijk overhalen, maar kan ze wel het zoveel mogelijk, en natuurlijk voor zover de Here dat toelaat, moeilijk maken, en ze zo zoveel mogelijk de vreugde van het "kindschap Gods" afnemen.
@Schelpje: Predikanten zijn van God gezonden zeg je. Helemaal mee eens! Maar predikanten "ter rechter zijde" zijn gezonden, predikanten "ter linker zijde" eveneens. Afgezien van wie nu wat links en rechts vindt: Beiden zijn gezonden door God, maar beiden kunnen een volslagen andere leer brengen.
1a2b3c veracht de reformatorische leer niet, maar wel alles wat er door mensen is bij verzonnen. Waar mensen worden afgehouden door voorwaarden, standen in de genade, toeleidende weggetjes, komkommerhofjes met nachthutjes etc., daar ageert ze tegen. En dat kan ik zo goed begrijpen. Net zoals ik het kan begrijpen als men het "halleluja-prijs-de-Heer-en-je-hebt-geen-problemen-meer"-geloof kritisch bekijkt en daarin de zaken die vragen oproepen aan de kaak stelt.
Respecteer elkaar, ondanks dat de ander misschien (ganschelijck ende gheheel) anders denkt! Dat is wat ik wat mis, en ik betrap mezelf er ook weleens op.... :oops:
@Horeb: Je haalt Abram aan, het Oude Testament. Wij mogen tot God gaan, tot de Troon der genade. Ja, wij zijn stof en as, maar we moeten die teksten niet gaan gebruiken om overdreven klein te gaan doen. En dat "de ouden" zeggen van "Gods volk" zoals je dat dan noemt, dat dat een "volk van och en ach" is: We moeten oppassen dat we, met al dat zo klein en kruiperig opstellen (hoe begrijpelijk ook!), niet verzanden in och en ach en God niet de eer geven die Hij zo waard is om te ontvangen!
Ik merk soms bij familie en bekenden dat men zeer veel waarde hecht aan wat "de ouden" zeiden, wat de dominee zegt, wat de oudvaders schrijven etc etc etc etc. Dat mag, daar is veel van te leren! Maar het "toetst alles" wat de Bereërs dede bij Paulus, DAT is wat ik zo vaak mis. Ik ben bang dat we te gemakkelijk overnemen wat die mensen zeggen, hoewel dat ook mensen zijn, die zonde zijn.
Er zijn best verhalen over wat er heden ten dage niet goed is. Ik ken ook een ander verhaal:
Een predikant ging eens naar een "gezelschap". Waarom? Hij wilde weten wat daar leefde en hoe men daar het geloof beleefde. Hij werd niet echt geaccepteerd, want in zijn gemeente zong men gezangen. "En," volgens een oude zuster daar: " Dat lichte gedoe, we hebben aan de psalmen meer dan genoeg. Al die nieuwerwetse fratsen leiden alleen maar af van het Woord."
Op de vraag van de predikant wat ze nu precies bedoelde ging ze nog even door met het afgeven op de lichtere kerk waar die "waardeloze gezangen" werden gezongen. Iedereen ging daar maar naar de hemel, het uit genade zalig worden was er daar niet bij, en in die verfoeide gezangen al helemaal niet en men kende de psalmen niet eens meer.
Ze moesten eens leren inleven wat het betekende "Alle roem is uitgesloten, onverdiende zaligheen heb ik van mijn God genoten. 'k Roem in vrije gunst alleen!
Toen de dominee fijntjes opmerkte dat wat ze citeerde toch echt een gezang was, werd hij fel aangekeken en de discussie was ineens afgelopen.... :mrgreen: En daar kan ik dan hartelijk om lachen. Niet uit spot, maar ik vind het wel tekenend voor velen die ik ken, die net zo redeneren.

schelpje3 schreef:Race, even een correctie. Een predikant in de linker kerken (om zo maar even te noemen) solliciteren en gaan op hun 65e met pensioen. Ik zie daar minder een roeping. Er worden daar weinig kandidaten afgewezen ! Een echte roeping hoef je niet te hebben. Je gaat theologie studeren en kunt predikant worden.
Dit i.t.t. de rechterkant.
Aan de "linkerkant" wordt inderdaad weleens gesolliciteerd. Ik heb een predikant gesproken waar ze ook "solliciteren". Er is ergens een vacature en predikanten worden opgeroepen te reageren. De predikant in kwestie was 1 van de vele "sollicitanten", en heeft dit biddend voorgelegd aan de Here. Stel dat de keuze op die predikant zou vallen, dat ziet hij dat als dat God hem daar in die gemeente roept. Het is ook wel voorgekomen dat hij gesolliciteerd heeft, gekozen werd en uiteindelijk toch nog bedankt heeft....
Bij solliciteren maakt de kerkenraad een 1e selectie en legt de gekozen "sollicitant" aan de gemeente voor. Wil de gemeente niet, dan wordt de predikant gezegd dat "men hem niet wil", en gaat verder kijken. Wil de gemeente de voorgestelde predikant wel, dan wordt dat de predikant medegedeeld en kan hij in gebed vragen of God hem daar wil hebben.
Het is een iets andere manier dan wij gewend zijn in onze kerken (en ook iets anders dan ik fijn vind), maar een andere manier hiermee omgaan is niet per definitie verkeerd. Als jij gaat solliciteren, dan doe jij dat toch ook biddend? En als je gekozen/aangenomen wordt, dan zie je daar toch ook de Hand van God in?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 22 jun 2011 17:34

1a2b3c schreef:De leer die denkt God te kunnen narekenen, Zijn werk durft te (ver)oordelen als Hij het bij een ander anders doet dan zij denken dat het moet. Rom.11:33 ...hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn oordelen en onnaspeurlijk Zijn wegen! De leer van de 'nederige hoogmoed'.
Dat geloofszekerheid iets is voor 'de elite' in het geloof.

Verder heb je in sommige kerken ook nog de zgn. 'standenleer', ook puur onbijbels.
Wedergeboren zijn zonder Jezus te kennen, want dat is een hogere stand. Zien is nog geen hebben, bedekte schuld is geen vergeven schuld, en in het Vaderhart van God terug gebracht worden zou de hoogste stand zijn meen ik.

weet je wat het is.............

je moet zeggen dat daar gepreekt wordt wat je ZELF niet nemen kunt. je kunt daar ook niet bij, en deze prediking kan iemand er voluit bijbels naast zetten.
het wordt dan voor een ander en niet voor jou..................
deze leer maakt de "doe het zelvers" razend. de enige weg die er dan nog overblijft is jezelf totaal vernederen voor Gods aangezicht. bedelend of Hij Zijn genade aan je zou willen geven. niet uit iets in jou,maar enkel uit loutere genade.
het is bekend dat velen zichzelf daar niet voor over hebben. Jezus volgen gaat nog wel als het niet te moeilijk wordt. beetje kennis, beetje verstand, beetje gevoel..........mooi praatje!!! maar jezelf totaal afschrijven voor Gods aangezicht gaat toch echt te ver. "HEERE, nu heb ik het verdiend dat U mij voor eeuwig van U wegwerpt met een mannelijke wegwerping,maar nu mag ik toch pleiten op genade omdat Uw lieve Zoon dat heil verworven heeft. Mag dat ook voor mij zijn?.........ook voor mij Almachtige God?"
daarom verlaten we de kerken waar die waarheid wordt geleerd en schoppen we ertegen zoveel we kunnen. :(

Als het nu aan de mens was liepen die kerken allemaal leeg,daar ben ik van overtuigd. maar nu worden er ook nog mensen door Gods Geest bearbeid,en die gaan nou juist datgene zoeken wat andere de rug toekeren. die willen alleen nog horen wat eerlijk is,ondanks dat ze zichzelf daarmee veroordelen. zo blijven de kerken vol. door Gods genade en werk

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 jun 2011 17:54

Voor iemand die zichzelf totaal heeft afgeschreven voor God, blaas je wel hoog van de toren,
en denk je door het stof te kruipen dat je rechtvaardigd bent.
Daaruit blijkt wat er een hoogmoed in jou is. Hoe wordt dat ook al weer genoemd in de Bijbel?
De prijs missen door gewilde nederigheid!
God gaat jou persoontje niet oppoetsen , maar jou persoontje is (als het goed is) gestorven
aan het kruis.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 22 jun 2011 18:05

schaapje schreef:Voor iemand die zichzelf totaal heeft afgeschreven voor God, blaas je wel hoog van de toren,
en denk je door het stof te kruipen dat je rechtvaardigd bent.
Daaruit blijkt wat er een hoogmoed in jou is. Hoe wordt dat ook al weer genoemd in de Bijbel?
De prijs missen door gewilde nederigheid!
God gaat jou persoontje niet oppoetsen , maar jou persoontje is (als het goed is) gestorven
aan het kruis.

je mag zoveel sputteren als je wilt hoor. Ik laat echter niet spotten met Gods woord, Zijn kerk en dienaren. ik voel me echt geroepen het daarvoor op te nemen. ook als een aantal personen hier daar niet tegen kunnen.

als je vind dat ik hoog van de toren blaas dan zij dat zo. dat is beslist niet wat ik wens te doen, en ook begrijp ik je reactie niet. leg deze eens uit............waar vind je dat ik op iemand neerzie?
er is geen rechtvaardigheid omwille de vernedering van een zondaar.......dat is juist. andersom echter altijd. er kan alleen genade zijn voor een vernederde zondaar. de bijbel zegt;"in de diepte groeien de Mirten".

inderdaad wordt de mens niet opgepoetst. alleen maar verder afgebroken in een ontledigende weg.........zeg ik iets anders?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 22 jun 2011 18:13

De wijzen en verstandigen hebben zelf een bekeringsweg uitgedacht maar de kinderkens hebben aan het eenvoudige evangelie zoals het in de Bijbel staat genoeg: uit genade door het geloof!
Zonder enkele voorwaarde: Opb.22 Die wil die kome....Joh.6:37 wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen.
Kinderlijk eenvoudig maar juist daarom zo moeilijk omdat er niet geloofd wordt dat het zo makkelijk is.

En wederom ontbreekt elke Bijbelse onderbouwing Horeb, daarvan heb ik er inmiddels nog heel wat van je te goed.
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 22 jun 2011 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 jun 2011 18:20

quote="schelpje3"

Ik ga niet alle postings van Horeb en Noir quoten, dat kan niet eens ! In vrijwel elke posting die zij schrijven krijgt God juist alle eer en de mens is nederig ja. Er is niks mis met het bukken voor Gods Heilig Aangezicht, in wiens nabijheid wij niet zouden kunnen verkeren als wij Hem niet kennen !

Ik denk inderdaad dat je nederig tot God moet komen, in we kunnen in Zijn nabijheid verkeren
IN Christus Jezus doordat Hij de weg heeft vrij gemaakt, maar als ik het goed gelezen heb
schelpje ben je nog niet verlost door Jezus Christus, want er wordt jou geleerd dat je je niet
kan bekeren, toch? Hoe kan jij dan tot Gods aangezicht komen, dat snap ik even niet.
Kan je n.m.i. helemaal niet meepraten over dit topic "heeft God mij lief"
En ik kan me niet herinneren dat er iemand beledigd werd, althans, niet in deze topics. Jij kunt je er niet goed onder voelen, maar dat is dan jouw beleving ! Het zou je moeten uitdrijven naar Hem ipv hier te gaan simmen. Jij beledigt Horeb en Noir juist, door te suggereren dat zij jou in een hoek trappen. :-&

Selectief geheugen misschien? En maak je niet bezorgt mijn beleving is prima ik voel me er goed bij.
Neem de ernstige waarschuwing ter harte. Of vraag je in ieder geval af of er een kern van waarheid in zou kunnen zitten.

Er is er maar EEN die mij waarschuwen kan, of een mens die door de Geest tot mij spreekt,
die zal ik zeker serieus nemen.

De boodschap KAN ernstig zijn.

Ik ken de GOEDE Boodschap al schelpje en heb het aangenomen als de waarheid over mezelf.
Ken jij die boodschap al en heb jij het al aan genomen?

De Heere Jezus was zelf ook niet altijd van het pappen en nathouden.
Denk voortaan even na voordat je medeforummers die het zo goed met je bedoelen, te belasteren.

De Here Jezus sprak streng tegen de farizeën die mensen zware lasten oplegden, en in hun hart
zo verkeerd bezig waren, zoals je wel weet.

Ik heb niemand belasterd alleen weleens geciteerd.
Mij zul je niet horen zeggen of suggeren dat omdat je geloof niet volgens een bepaalde leer is
je wel eens verloren zal gaan. Mijn geloof is volledig gebaseerd op wat in de Bijbel staat en
verkondigd is door de Here Jezus.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 jun 2011 18:21

Waar wordt er gespot met Gods Woord ????

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 22 jun 2011 19:08

1a2b3c schreef:
En wederom ontbreekt elke Bijbelse onderbouwing Horeb, daarvan heb ik er inmiddels nog heel wat van je te goed.

je vergist je. de onderbouwing die jij denkt te geven is zo eenzijdig dat je die overal voor kunt gebruiken. onze bijbelse gronden zijn niet slechter als de jouwe hoor als je dat soms denkt.
ik hoef hier ook geen discussie te "winnen". het is mogelijk dat God mijn eenvoudige woord gebruikt om iemand tot inzicht te brengen. dat is mij genoeg :)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 jun 2011 19:12

quote="Horeb"
Ik laat echter niet spotten met Gods woord, Zijn kerk en dienaren. ik voel me echt geroepen het daarvoor op te nemen. ook als een aantal personen hier daar niet tegen kunnen.

Er wordt niet gespot met Gods Woord, en er is geen kerk en er zijn geen dienaren die
perfect zijn Horeb, dat weet jij ook wel.
als je vind dat ik hoog van de toren blaas dan zij dat zo. dat is beslist niet wat ik wens te doen, en ook begrijp ik je reactie niet. leg deze eens uit............waar vind je dat ik op iemand neerzie?

Jou woorden en postings zijn soms keihard en kwetsend, dat weet je ook wel denk ik, en als je
dat niet wenst zou je daar wat aan kunnen veranderen.
Ik neem bij deze mijn woorden terug over vermeende hoogmoed.
Mar het kan toch niet zo zijn dat degene die het diepste in het stof ligt het vroomst is. :(
We hebben allemaal eens van die tijden dat we ons moeten laten vernederen onder Gods hand
bij mij is dat zeker het geval als ik ergens heel fout in handel en wandel.
er is geen rechtvaardigheid omwille de vernedering van een zondaar.......dat is juist.

Mee eens, maar dat zegt alles als we aan de voet van het kruis zijn.

inderdaad wordt de mens niet opgepoetst. alleen maar verder afgebroken

Laten we het daar maar bij houden, ons menszijn wordt niet opgepoetst, maar laten we
leven vanuit die nieuwe mens,...moelijk genoeg....strijd genoeg.

kjmulder

Berichtdoor kjmulder » 22 jun 2011 21:30

Er zijn meer dan genoeg voorbeelden te noemen dat God ons liefheeft.
(Joh. 3 vs 16)
(Luk. 19 vs 41-44)
Christus die wil dat wij ons bekeren.

Maar er werd met Jijdaar (ds. Vreugdenhil, 21-06-2011)
http://kijkdaar.jijdaar.nl/ dit bijbelgedeelte gelezen:

Ezechiel 36:22 Zeg daarom tegen het volk van Israël: “Dit zegt God, de HEER: Ik zal ingrijpen, volk van Israël – niet omwille van jou, maar omwille van mijn heilige naam, die je hebt ontwijd bij de volken waar je gekomen bent! 23 Ik zal mijn grote naam, die door jullie bij die volken is ontwijd, weer aanzien verschaffen. Die volken zullen beseffen dat ik de HEER ben – spreekt God, de HEER. Ik zal ze laten zien dat ik heilig ben; 24 ik leid jullie weg bij die volken, ik breng jullie bijeen uit die landen en laat je naar je eigen land terugkeren. 25 Ik zal zuiver water over jullie uitgieten om jullie te reinigen van alles wat onrein is, van al jullie afgoden. 26 Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven, ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en je er een levend hart voor in de plaats geven. 27 Ik zal jullie mijn geest geven en zorgen dat jullie volgens mijn wetten leven en mijn regels in acht nemen. 28 Jullie zullen in het land wonen dat ik aan je voorouders gegeven heb, jullie zullen mijn volk zijn en ik zal jullie God zijn. 29 Ik zal jullie redden van alles wat je onrein maakt, ik zal het koren bevelen overvloedig te groeien en nooit meer een hongersnood op jullie afsturen. 30 De bomen zullen overvloedig vrucht dragen en de akkers zullen een rijke opbrengst geven; jullie zullen niet meer door andere volken worden bespot omdat jullie honger lijden. 31 Jullie zullen je al je dwaalwegen en wandaden herinneren, en jullie zullen van jezelf walgen vanwege jullie gruwelijke zonden. 32 Ik doe dit alles niet omwille van jullie – spreekt God, de HEER; laat dat tot je doordringen! Schaam je over je schandelijk gedrag, volk van Israël.

Wat ik hieruit opmaak, en wat ds. Vreugdenhil duidelijk maakte, is dat het de Heer is te doen om Zijn eigen Naam.
En natuurlijk begrijp ik dat. Hij is een jaloers God. Een rechthebbende.
Maar mijn vraag/opmerking: Hieruit blijkt niet bepaald dat hij een liefdevolle God is die het om ons te doen is! Is dit niet in strijd met andere teksten in de bijbel waarin staat dat Hij ons allen liefheeft?

Een zoekend mens.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 22 jun 2011 21:55

kjmulder schreef:Maar mijn vraag/opmerking: Hieruit blijkt niet bepaald dat hij een liefdevolle God is die het om ons te doen is! Is dit niet in strijd met andere teksten in de bijbel waarin staat dat Hij ons allen liefheeft?

Een zoekend mens.

Den mens was naar de gelijkenis van God geschapen.
Doordat de mens God heeft verlaten in het paradijs, is er geen weg tot God meer terug.
Maar Hij had de mens lief, maar de mens wilde meer.
Nu heeft Hij Zijn Zoon geschonken, opdat de weg tot Hem weer openbaar is, voor een ieder die gelooft in Christus.
Opdat door de vernieuwing in het hart, dat is de inplanting van Christus de nieuwe mens in de oude mens, wij weer kunnen bestaan voor God.
Hierdoor gaat het een mens toch ook alleen om Zijn Naam, alle eer is dan voor Hem alleen, dat Hij zondaren wil bekeren!
Wij hebben nergens meer recht op, kijkend naar onze zondige harten.
Maar God wil ons nog genade schenken, om Christus wil alleen!!
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

kjmulder

Berichtdoor kjmulder » 22 jun 2011 22:25

Wij hebben nergens meer recht op, kijkend naar onze zondige harten.
Maar God wil ons nog genade schenken, om Christus wil alleen!!

@ Marieke(en anderen)
Dat wij nergens recht op hebben ben ik het van harte mee eens. Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Lees nog een keer als je wilt.
Maar vanuit Zijn perspectief: Wíl Hij wel uit liefde dat wij allen zalig worden? Vandaar mijn passage uit Ezechiël:
32 Ik doe dit alles niet omwille van jullie – spreekt God, de HEER; laat dat tot je doordringen! Schaam je over je schandelijk gedrag, volk van Israël.

Een zoekend mens.

Atro

Berichtdoor Atro » 22 jun 2011 22:45

kjmulder schreef:@ Marieke(en anderen)
Dat wij nergens recht op hebben ben ik het van harte mee eens. Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Lees nog een keer als je wilt.
Maar vanuit Zijn perspectief: Wíl Hij wel uit liefde dat wij allen zalig worden? Vandaar mijn passage uit Ezechiël:
32 Ik doe dit alles niet omwille van jullie – spreekt God, de HEER; laat dat tot je doordringen! Schaam je over je schandelijk gedrag, volk van Israël.

Een zoekend mens.

Ik denk dat de vraag die jij stelt "Wil Hij wel uit liefde dat wij allen zalig worden?" niet gesteld moet worden! Wij moeten niet kijken naar of God wel of niet mensen wil zalig maken. Want Gods wegen zijn toch ondoorgrondelijk! Dan kom je ook op het gevaarlijke terrein van de Uitverkiezing en daar moet je je niet in gaan verdiepen.

Maar i.p.v. in de plaats van God te gaan staan, om te kijken of Hij wel uit Liefde ons wilt zaligen, moeten we leren naar Zijn Wil te handelen ... 'Indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen' (Markus 1:40)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 23 jun 2011 09:14

kjmulder schreef:Er zijn meer dan genoeg voorbeelden te noemen dat God ons liefheeft.
(Joh. 3 vs 16)
(Luk. 19 vs 41-44)
Christus die wil dat wij ons bekeren.

Maar er werd met Jijdaar (ds. Vreugdenhil, 21-06-2011)
http://kijkdaar.jijdaar.nl/ dit bijbelgedeelte gelezen:

Ezechiel 36:22 Zeg daarom tegen het volk van Israël: “Dit zegt God, de HEER: Ik zal ingrijpen, volk van Israël – niet omwille van jou, maar omwille van mijn heilige naam, die je hebt ontwijd bij de volken waar je gekomen bent! 23 Ik zal mijn grote naam, die door jullie bij die volken is ontwijd, weer aanzien verschaffen. Die volken zullen beseffen dat ik de HEER ben – spreekt God, de HEER. Ik zal ze laten zien dat ik heilig ben; 24 ik leid jullie weg bij die volken, ik breng jullie bijeen uit die landen en laat je naar je eigen land terugkeren. 25 Ik zal zuiver water over jullie uitgieten om jullie te reinigen van alles wat onrein is, van al jullie afgoden. 26 Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven, ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en je er een levend hart voor in de plaats geven. 27 Ik zal jullie mijn geest geven en zorgen dat jullie volgens mijn wetten leven en mijn regels in acht nemen. 28 Jullie zullen in het land wonen dat ik aan je voorouders gegeven heb, jullie zullen mijn volk zijn en ik zal jullie God zijn. 29 Ik zal jullie redden van alles wat je onrein maakt, ik zal het koren bevelen overvloedig te groeien en nooit meer een hongersnood op jullie afsturen. 30 De bomen zullen overvloedig vrucht dragen en de akkers zullen een rijke opbrengst geven; jullie zullen niet meer door andere volken worden bespot omdat jullie honger lijden. 31 Jullie zullen je al je dwaalwegen en wandaden herinneren, en jullie zullen van jezelf walgen vanwege jullie gruwelijke zonden. 32 Ik doe dit alles niet omwille van jullie – spreekt God, de HEER; laat dat tot je doordringen! Schaam je over je schandelijk gedrag, volk van Israël.

Wat ik hieruit opmaak, en wat ds. Vreugdenhil duidelijk maakte, is dat het de Heer is te doen om Zijn eigen Naam.
En natuurlijk begrijp ik dat. Hij is een jaloers God. Een rechthebbende.
Maar mijn vraag/opmerking: Hieruit blijkt niet bepaald dat hij een liefdevolle God is die het om ons te doen is! Is dit niet in strijd met andere teksten in de bijbel waarin staat dat Hij ons allen liefheeft?

Een zoekend mens.

Ik geloof dat het grootste doel van God is: Ik doe het omwille van Mijn heilige naam, maar dat sluit niet uit dat Hij ons liefheeft.
Hij wil van harte ons behoudt, het is alleen niet het hoogste doel. 's Mensen heil is Gods eer!
Dat Hij Zichzelf liefheeft betekent niet dat Hij ons niet liefheeft, Hij haat de zonden en daar heeft Hij de oplossing voor: Jezus!
Dat Hij Zelf boven alles staat en het hoogste doel is, dat is volkomen terecht.
Dat verandert niets aan het feit dat Zijn liefde voor ons zo groot is als Hij zegt dat die is, op vele plaatsen in Zijn Woord.
Dat Hij ons zondaars zo liefheeft dat Hij zelfs Zijn eigen Zoon gegeven heeft, en dat Jezus Zijn leven er voor over had.... we moeten niet weer proberen nummer één te worden. (geen persoonlijk verwijt aan jouw hoor)
God is liefde!

Terug naar “Archief”