EO jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 16 jun 2003 09:02

EO geen truttensekte meer!!!!!
Deze kop viel me afgelopen zaterdag in de Telegraaf op. Volgens de Telegraaf is de EO geen truttensekte meer. Onder truttensekte kunnen we dan wel verstaan: alle zware gereformeerden kerken. Dit artikel wekt bij mij de indruk op dat EO meer zoals de wereld wil zijn!!!! Een medewerker bij de EO gaf te kennen dat ze echt geen lange rokken hoeft te dragen en dat ze daar best modern zijn bij de EO. Het gaat mij niet om die lange rokken en het modern zijn. Maar de manier waarop het gezegd wordt. Ik wil de wereld meer dienen dan God... De EO is hier naar op weg. Het begint op het boek van ds Ter Linden te lijken. Is er wel een God???? Leven naar ons eigen ik, en God vergeten, maar als we Hem nodig hebben moet Hij ons wel gelijk helpen.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 16 jun 2003 10:06

Ter aanvulling op wat Else zegt twee dingen:

Allereerst las ik dat er donderdagavond onderdelen van het Gelredome zijn gezegend door een gebedsgroep van de EO, zoals het podium en het geluid. Als dat waar is, dan hebben we hier te maken met rooms bijgeloof.

Als tweede hier een stukje uit de seculiere Gelderlander: "Het is dat er teksten als 'Oh Lord, be my light and be my salvation' voorbijkomen, want de show wijkt voor de rest niet veel af van een werelds popconcert. Aardige lichtshow, stevige hiphop/rock-muziek, gelikte beelden op de videoschermen, een dansend, gillend en meebrullend publiek en Mac die op het einde tot driemaal toe het publiek induikt."

Commentaar overbodig, lijkt me.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 16 jun 2003 10:17

HOi Omega, Waarom is het bidden voor plekken Rooms? En is het slecht omdat het rooms is? Is het ook onbijbels?
Ik ben heel erg gewend om in elke kamer waar ik ga wonen, elk vakantiehuisje waar ik ga verblijven e.d. eerst te bidden en God te vragen alle slechte krachten te verwijderen. Het schijnt dat veel mensen nachtmerries hebben, zich ziek kunnen voelen of een onveilig gevoel hebben in kamers waar daarvoor nietchristelijke mensen hebben gewoond. Een kamer waar de duivel vrij spel heeft gehad.
Ik zie niet in wat daar slecht aan zou zijn. God uitnodigen om plaats te nemen in ruimte, rond apperatuur, op het podium in het Gelredome.

Chaja
Het leven heeft mij dag aan dag
heel duidelijk laten blijken
de mooiste dingen die je ziet
die zie je zonder kijken

Ze blijven bij je bovendien
je hebt ze met je hart gezien

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 jun 2003 10:21

Mag ik wat relativeren, door het allemaal eens te vergelijken met een refoweb-meeting. Op foto's zie je alleen flesjes met alcoholische drank. De herrie en het gejuich als Omega net heeft gezegd dat er weer een mijlpaal is bereikt met het aantal refoweb bezoekers, is overweldigend. Er wordt wereldse muziek gespeeld op de piano die er staat. Ik mag hopen dat hier geen verslaggever van een seculiere krant bij komt om te peilen hoe het refo-wereldje in elkaar zit.

Dit is niet om kritiek te leveren op meetings of iets dergelijks, maar meer op de manier waarop alle kritiek gebruikt wordt. Trouwens het afzetten tegen de refo-trutjes vind ik ook vreselijk. Dat is anderen beoordelen op uiterlijk. Het is het haast verachten van de andere Christenen. Omgekeerd mag het niet, maar dit ook niet.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 16 jun 2003 10:38

Er is natuurlijk wel een verschil tussen bidden en zegenen. Het zegenen (niet te verwarren met zalven) van zielloze dingen en wezens is een rooms gebruik.

Op foto's zie je alleen flesjes met alcoholische drank.

Beperkt gebruik van alcohol is voluit bijbels ("een weinigje wijns").

De herrie en het gejuich als Omega net heeft gezegd dat er weer een mijlpaal is bereikt met het aantal refoweb bezoekers, is overweldigend.

Nu word ik inderdaad wat doof, maar uit navraag bij andere aanwezigen blijkt ook dat van gejuich en herrie geen sprake is. Persoonlijk zou ik het zelfs willen duiden als een wat mager applausje.

Er wordt wereldse muziek gespeeld op de piano die er staat.

Niet hoorbaar dan toch, of ligt dat opnieuw aan mijn oren?

Ik mag hopen dat hier geen verslaggever van een seculiere krant bij komt om te peilen hoe het refo-wereldje in elkaar zit.

Ze zouden verbaasd zijn over de geweldige sfeer en door de afwezigheid van muziek en andere stampende herrie. Toch wel fijn dat je daardoor met anderen kunt praten...
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 10:43

chaja schreef:HOi Omega, Waarom is het bidden voor plekken Rooms? En is het slecht omdat het rooms is? Is het ook onbijbels?
Ik ben heel erg gewend om in elke kamer waar ik ga wonen, elk vakantiehuisje waar ik ga verblijven e.d. eerst te bidden en God te vragen alle slechte krachten te verwijderen. Het schijnt dat veel mensen nachtmerries hebben, zich ziek kunnen voelen of een onveilig gevoel hebben in kamers waar daarvoor nietchristelijke mensen hebben gewoond. Een kamer waar de duivel vrij spel heeft gehad.
Ik zie niet in wat daar slecht aan zou zijn. God uitnodigen om plaats te nemen in ruimte, rond apperatuur, op het podium in het Gelredome.

Chaja

nee precies, je mag best de ruimte voor jezelf opeisen> Vooral in een stadion waar ongelooflijk veel kwade geesten heersen. Dan niet puur dramatisch bedoeld, amar daar hangt een sfeer van wedijver, dronkenmanschap, agressie, geldzucht enz. en dat zijn toch zaken van de duivel lijkt mij.

TELEGRAAF
vergeet niet dat je reageert op iets wat in de telegraaf stond. bij uitstek een krant die vooral naar d ebuitenkant van mensen kijkt.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 jun 2003 11:04

Omega,

Het gaat me meer om de indruk die overkomt. Ik weet niet of je vandaag de Spits hebt gezien. Maar daarin stond een foto, waarbij ik het idee heb dat de meeste mensen niet het idee krijgen dat het om een werelds festijn gaat. Het is echt hoe je er naar kijkt. Je kan de momenten er uit pikken, waarin vrijwel geen onderscheid is met de wereld, je kan ook de andere momenten en plaatjes eruit pikken.

Wat betreft de meeting:
Ik weet niet meer wie er memories uit "Cats" zat te spelen, maar ik hoorde het duidelijk.
Het gejuich was nog niet verstomd toen Liesl wat wilde gaan zeggen geloof ik. (Niet dat ik er problemen mee heb ofzo, alles op zijn tijd).

Tja de afwezigheid van muziek zal veel mensen opvallen. Dat ben ik met je eens. Zoals de afwezigheid van alcohol veel mensen zal opvallen aan de jongerendag. Het is wat je als norm neemt voor het met de wereld vergelijken.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 11:49

je moet niet met de wereld vergelijken, nergens voor nodig. Je mag bij God komen zoals je bent. Fijn dat er overgekomen is dat christenen ook ménsen zijn> Want daar wordt ook wel eens aan getwijfel.t

Antiblob
Mineur
Mineur

.

Berichtdoor Antiblob » 16 jun 2003 12:43

DCTalk heeft een toptien-hit gescoord, voor de rest kan ik geen gospelartiest(en) noemen die het in de popmuziek redden. Dat zegt wel iets over het niveau.

Er zijn wel meer christenartiesten die 'gescoord' hebben. POD,
Mary Mary, Evanescence, Beam, 16 Horsepower. Toch hoeven we niet te verwachten dat dit er meer worden, om de eenvoudige reden dat er in absolute zin veel meer niet-christelijke bands zijn. En daar zit dus ook meer talent tussen.

Zou het dan niet beter zijn dat je ook kunt horen wat ze zingen? Of is dat niet belangrijk en gaat het alleen om de enorme hoeveelheid herrie die geproduceerd wordt? In dat geval hoor ik liever de motor van een Ferrari.

Er zijn nu eenmaal muziekstijlen waarbij de tekst niet te horen is. Deze stijlen worden blijkbaar gewaardeerd door veel jongeren, en daarom worden ze door de EO ook gebruikt om de jongeren even lekker te laten genieten van een stukje muziek. Dat je liever een motor van een Ferrari hoort kan goed, maar veel mensen vonden de muziek die nu gespeeld wordt beter. Dat maakt het nog niet slecht dat jij kunt genieten van een Ferrarimotor.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 16 jun 2003 12:51

Als regelrechtrefotrutje 8) :lol: wil ik even kwijt dat het gospelniveau prima is. Het feit dat ergeen tot weinig top-10 hits worden gescoort zegt dat iets iover niveau? Hopelijk van niet want ik sta nooit achter de top-10 hits, vaak vraag ik me af hoe ze er bij komen!

Jars of Clay, MIC, La Rue, Delirious?, en 12 en velen anderen zijn echt goed in zowel tekst als muziek. Ik vind Jars of Clay zelfs dicht het niveau van u2 naderen. Natuurlijk scoren ze geen top-10, niemand in massanederland zit te wachten op de boodschap van de Waarheid!

Daarbij zet ik wel de kanttekeing dat ik bij sommige gospelbands wel mijn twijfels heb, dat ik eerder het idee heb da ze op een leuke markt in spelen dan dat ze uit liefde voor God muziek maken. GEzien hun kapsones, glamourgedrag en inhoud van de liedjes.

Ik weet overigens niet wie de opmerking maakte dat gospel een laag niveau heeft, maar bij deze, onderzoek voor je een oordeel velt!
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 jun 2003 13:51

inderdaad, de top-100 is alleen een graadmeter in zinloosheid. als het maar een beetje lekker in het gehoor ligt, en je maakt leuk reclame, kan iedereen aan de top komen (dit is bewezen door "one day fly", die dit als doelstelling hadden). het lijkt me niet dat een gospel-artiest hiernaar dient te streven.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Antiblob
Mineur
Mineur

.

Berichtdoor Antiblob » 16 jun 2003 13:59

Toch liggen er maar bar weinig gospelcd's in de cdzaken. Dit lijkt me toch wel een aanwijzing, dat er minder kwalitateit aanwezig is binnen de gospelscene.

Napoleon
Moderator

Re: .

Berichtdoor Napoleon » 16 jun 2003 14:01

Antiblob schreef:Toch liggen er maar bar weinig gospelcd's in de cdzaken. Dit lijkt me toch wel een aanwijzing, dat er minder kwalitateit aanwezig is binnen de gospelscene.

mja, maar er liggen maar weinig kwalitatieve cd's in de gemiddelde platenzaak. of tenminste, het meerendeel vind ik pulp.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 16 jun 2003 14:03

Napoleon schreef:
Antiblob schreef:Toch liggen er maar bar weinig gospelcd's in de cdzaken. Dit lijkt me toch wel een aanwijzing, dat er minder kwalitateit aanwezig is binnen de gospelscene.

mja, maar er liggen maar weinig kwalitatieve cd's in de gemiddelde platenzaak. of tenminste, het meerendeel vind ik pulp.

Er zijn gewoon te weinig mensen die weten wat kwaliteit is! Saviour Machine is ook nergens meer te krijgen. Dat betekent nog niet dat het prut is. Saviour Machine roeleert!! :D
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 14:03

Tuurlijk niet, zo'n ondernemer is ook niet gek> Die weet echt wel dat de christenen hun muziek in de christelijke/evangelische boekenwinkels halen. Anders raakt hij die muziek aan de straatstenen niet kwijt ja!

Terug naar “Archief”