wedergeboren en dan??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: wedergeboren en dan??

Berichtdoor schaapje » 15 mar 2012 16:40

Nee...dat was onderdompeling , de dood bleef achter en de zonden zijn afgewassen, en levend weer uit het water.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 mar 2012 17:38

@targetses:

meribel schreef:Maar hoe noem je de rust en vreugde die ik ( en jij wsl ook? ) mag ervaren in je geloof.
Niet wedergeboren en maar bekeert zijn?

(

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 mar 2012 17:43

schaapje schreef:Nee...dat was onderdompeling , de dood bleef achter en de zonden zijn afgewassen, en levend weer uit het water.

oké, eens.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 15 mar 2012 18:21

meribel schreef:

Niet wedergeboren en maar bekeert zijn?

(

Wat een vreemde zin. Wat moet ik daar mee? Ben ik met mijn uitleg zoals Jezus het deed niet duidelijk geweest?
Zou de uitspraak van Paulus, "Uw genade is mij genoeg", ook voor mij gelden? Of moet ik daar geen genoegen mee nemen.

Van mij mag je meer en meer willen hoor. Tot jezelf als wedergeborene presenteren en al. Maar of dat zuiver op de graat is, betwijfel ik ten zeerste.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 mar 2012 18:41

meribel schreef:volgens mij begrijp ik wat targetses bedoelt, maar het aanvullende verhaal wat wilsophie schrijft dat volg ik nu niet meer....Gaat dat nou over hetzelfde, lijkt weer over heel wat anders te gaan?

Ik heb helaas nog geen goede definitie van wedergeboorte gelezen dus laat ik dan maar zeggen dat het over heel wat anders gaat.

En het "taallesje" daar ontkom ik niet aan. Het bad der wedergeboorte...eigenlijk is het, het rad der wedergeboorte. Dat woord wordt ook gebruikt bij andere religies.
Is het nu: Uit God geboren? Of uit Geest geboren? Of uit DE Geest geboren? Of is het wederbaren.
Die woorden zijn verschillend maar eensluidend vertaald.
pali ( genesia)>>>>>>>>>>(weder) geboorte>>>>>>>>>>Matth. 19 vers 28, 3:5
(ana) gennao >>>>>>>>>>(weder) geboren worden>>>>> 1 Petr. 1:3,23
gennao( anothen)>>>>>>>> ( wederom) geboren worden>> Joh. 3:3,7

Eigenlijk betekent het 'maken' of' scheppen,'/ voortbrengen.. dat zie je aan het woord "genesis".
Nicodemus zag het ook als een vrouwelijke activiteit.
Maar de Here Jezus had een mannelijke activiteit in beeld.
Geest is altijd mannelijk.
Gennao kan dus vertaald worden met verwekken maar het is vertaald met "doen geboren worden" in 1 Petrus :3.

Maar om duidelijk te maken dat het een 2e geboorte is gebruikt het woord drie bijwoorden:1>> "pali" wat wil zeggen een herhaling van een beweging.
maar ook een tegenstelling.
En bovendien zien we dan dat de ouders bij de 2e geboorte anderen zijn.
Het geestelijke is immers niet eerder dan het vleselijke (1 Kor.15 vers 46)
Paligenesia is dus een herhaling van een geboorte en dus correct vertaald met wedergeboorte.
Het andere bijwoord is 2>> "anothen" en dat is het woord "wederom".

Dit woord zien we in Johannes 19 vers 11: "Gij zoudet geen macht hebben tegen Mij, indien het u niet "van boven" gegeven ware."
Hier vertaald als "van boven". Een herhaling op een hoger niveau.
Lukas 1 vers 3, als zijnde met vertaald in de woorden 'van voren aan'.

Het derde woord is 3>>"ana" en wordt meestal vertaald met "opnieuw".
Maar dit is te zwak, want "ana" geeft ook de richting aan.
Als voorschot zeg ik dan alvast dat het te maken heeft met de manier om het Koninkrijk van God te kunnen binnengaan.
Het woord wordt ook gebruikt als commando : "sta op". 1 Petrus 1 vers 3 in relatie tot de opstanding van Christus.

Kortom wedergeboorte is niet slechts een opnieuw geboren worden maar het is het wordingsproces van verwekking tot bevalling ( gennao).
Wedergeboorte is iets dat opnieuw gebeurt ( palin) maar dan met een andere namelijk Goddelijke oorzaak ( anothen) en met een andere, namelijk hemelse bestemming ( ana).

Deze 2 laatste punten onderscheiden de wedergeboorte van de natuurlijke geboorte.
Want een natuurlijke geboorte heeft een natuurlijke oorzaak en de oorzaak zijn de ouders en de bestemming is de dood.

De wedergeboorte heeft een Goddelijke of Geestelijke bestemming n.l. het eeuwig leven in het Koninkrijk van God ( Johannes 3 vers 5).

Daarom zegt de Here Jezus tegen Nicodemus dat wedergeboorte noodzakelijk is om het koninkrijk Gods binnen te gaan.
Johannes 3 vers 3

Het Koninkrijk van God is niet toegankelijk voor iemand die geboren is. Alle menselijke inspanningen ten spijt.

Het is niet iets wat men zelf teweeg brengt, (dat doet men bij geboorte toch ook niet),
maar deze activiteit is van Hem Die voortbrengt.

De natuur die wij door onze geboorte ontvingen is niet in staat om dat Koninkrijk van God binnen te gaan en is ook niet in staat om zichzelf zo te veranderen of te verbeteren dat hij alsnog geschikt wordt voor dat doel.
1 Kor.15:50

Het gaat niet om levenswandel, het gaat niet om verdiensten , het gaat om zijn wezen wat geschikt gemaakt moet worden.

Alle werken van vlees en bloed en alle praktiserende wettische en religieuze leefregels verzoenen niemand met God en hij heeft geen enkele recht een andere toekomst te claimen dan het eeuwige "buiten zijn" van God. Galaten 3 :10

Vlees en bloed kunnen God niet behagen.
Rom 8 :8
Daarom is het bezig zijn met wettische instellingen zinloos dat is een schijnreden en eigenwillige godsdienst en tot verzadiging van het vlees.

Het woord "Gilgal" of Galgal is radrad een rad of wiel wat alles te maken heeft met wedergeboorte. Gilgal lag bij de eikenbossen en de eik ( alah)of eikel heeft alles met besnijdenis te maken en met "eed".
Het volk werd daar ook besneden.
Het heeft met gestaltenis te maken, of vorm krijgen. En dat was een verbond met Israël en zo komen we bij Israël die als eerste te maken had overdrachtelijk gezien met wedergeboorte in de zin van besnijdenis.

Ook gebruikt als gedaante "In gedaante ( gal) van een mens heeft Hij....enz"

De eik of eikel is een herinnering aan het verbond dat Hij zwoer bij Abraham.
Het verbond dat in Abraham en zijn Zaad (Hetwelke is Christus) alle geslachten der aarde gezegend zouden worden.

Een belofte die vervuld zal worden nà de wedergeboorte van Israël
Vandaar mijn uitleg over de eikenbossen en de besnijdenis van de ( eikel) bij Gilgal.( radrad der wedergeboorte).

De eik draagt de besnijdenis en ziet op de kruisiging en opstanding van de Here Jezus.
De eik is een teken van wedergeboorte.
Onze voorvaderen hielden onder de eik een rechtszitting.
Ze begroeven hun doden daar in vertrouwen op de opstanding.
Op de eik wordt een parasiet gekweekt, die rode karmozijn voortbrengt.
Karmozijn als type van de zonde die floreert ten koste van Gods verbond met Abrham.
Kolossenzen 2 :11, 12,13
Daarom had Nicodemus kunnen weten dat besnijdenis verband houdt met wedergeboorte. Micha 6 vers 3-5
En zoals de eerste geboorte via het water dat brak op weg kwam van Sittim ( Golgotha) naar Gilgal ( wedergeboorte of besnijdenis) zo zal het in de toekomst dit volk onder leiding van die andere Jozua besneden of wedergeboren Zijn land binnentrekken.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 mar 2012 19:33

Targetses schreef:1 Kor. 15: 50 Dit spreek ik evenwel uit, broeders: vlees en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beërven en het vergankelijke beërft de onvergankelijkheid niet.

Zeg dat dan gelijk hoe jij de wedergeboorte ziet, scheelt een hoop langs elkaar heen gepraat, en hoef je een ander ook geen hoogmoed te verwijten als je weet dat we het over verschillende dingen hebben.
Ik ben het overigens niet met je eens dat Jezus het over het opstandingslichaam heeft in het gesprek met Nicodemus.
Bij de wedergeboorte wordt de geest weer levend en met de opstanding krijgen we een opstandingslichaam, dat zijn twee verschillende dingen.
Jij ziet (als ik je goed begrijp) die twee samen als 'de wedergeboorte' maar ik lees in Joh.3 dat Jezus zegt: opdat een ieder die gelooft eeuwig leven HEEFT.
Dus op het moment dat je gelooft ontvang je het eeuwige leven, leven ontstaat uit (weder)geboorte.
God had gezegd: ten dage als gij daarvan eet zult gij de dood sterven. En toen Adam en Eva aten stierven ze geestelijk en later ook lichamelijk.
Nu worden we door geloof/wedergeboorte weer geestelijk levend en bij de opstanding is ons lichaam aan de beurt.

En het koninkrijk van God wordt zichtbaar in de gemeente, in de mate dat de gelovige Jezus door zich heen laat leven.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 mar 2012 19:57

Bij de wedergeboorte wordt de geest weer levend en met de opstanding krijgen we een opstandingslichaam, dat zijn twee verschillende dingen.

Welke geest wordt levend bij wedergeboorte? Kun je dat nader uitleggen.
En bij welke opstanding en wanneer.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 mar 2012 20:16

Wat ik nog tegen Targetses wilde zeggen is dat de wind blaast waarheen hij wil, en zij weet niet van waar hij komt en waar hij heen gaat, alzo is een ieder die uit de Geest geboren is.

Wind is de vertaling van het woordje "pneuma"dat ook met Geest vertaald kan worden.
De Geest blaas waarheen Hij wil, enz.. geldt voor wind maar ook voor Geest.
De geheimen van de wind zijn nog steeds niet volledig te doorgronden.
Zo is het ook met een ieder die uit de Geest geboren is.
D.w.z. de uitwerking van eeuwig leven kan hooguit in de wereld waar genoemen worden, maar de oorstprong en de bestemming ervan kunnen niet verklaard worden.
Het geestelijk leven is namelijk niet aan de wetmatigheid van de natuurkunde onderhevig.

Eeuwig leven is met de middelen/zintuigen van de natuurlijke mens niet waar te nemen.
Er zijn wel dingen m.b.t. het eeuwig leven bekend, maar dat komt omdat God die dingen Zelf geopenbaard heeft.
De zaken van God zijn ondoorzoekelijk en ondoorgrondelijk volgens Romeinen 11 : 33.

God spreekt over het leven dat er in Christus is, opdat de mens door geloof in Zijn Woord behouden zou worden en vanuit geloof zou leren leven.

Nog steeds ontkent men dat de Here Jezus de Eerstgeborene werd van een nieuwe schepping en daardoor ook de Eerste was die wedergeboren werd.
Daarom zegt Hij tegen Petrus meen ik: "Volg Mij in de Wedergeboorte"

Hij was door dood en opstanding en door een nieuwe schepping te worden klaar om het (verborgen) Koninkrijk binnen te gaan.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 mar 2012 20:49

Wilsophie schreef:Welke geest wordt levend bij wedergeboorte? Kun je dat nader uitleggen.

De nakomelingen van Adam worden geestelijk dood geboren. Of je bij de wedergeboorte een nieuwe geest krijgt of de dode geest weer levend wordt gemaakt of hoe het ook precies zit ... ik zou het niet weten.
Ik vind dat ook niet zo belangrijk, Zijn wegen zijn onnaspeurlijk, daar kan ik goed mee leven.
Wilsophie schreef:En bij welke opstanding en wanneer.

Bij de opname denk ik. 1 Tes. 4.
1 Kor.15:52 Wanneer de bazuin weerklinkt, zullen de doden worden opgewekt met een onvergankelijk lichaam en zullen ook wij veranderen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 mar 2012 21:03

De nakomelingen van Adam worden geestelijk dood geboren. Of je bij de wedergeboorte een nieuwe geest krijgt of de dode geest weer levend wordt gemaakt of hoe het ook precies zit ... ik zou het niet weten.
Ik vind dat ook niet zo belangrijk, Zijn wegen zijn onnaspeurlijk, daar kan ik goed mee leven.

Werd Adam dan ook geestelijk dood geboren en ben jij geestelijk dood geboren?
Als het je niet interesseert dan moet je niet zulke dingen roepen.
Adam kreeg de nefesh ingeblazen en alzo werd hij een levende ziel.
En ik word ook met geest geboren anders ben ik niet wie ik ben.
Er is geen sprake van dode geest, er is sprake bij wedergeboorte van een andere Geest, een andere Trooster en een andere "natuur". Dan heb je mijn post of niet gelezen of niet begrepen. [-X
Zijn wegen zijn onnaspeurlijk zegt de Bijbel ergens maar dat moet je wel op de juiste plaats en tijd toepassen en niet iets afwijzen als niet belangrijk als God het in Zijn Woord geopenbaard heeft.

Je suggereert dat de menselijk geest Geest wordt en dat kan natuurlijk niet.
De mens blijft zijn menselijke oude natuur behouden en blijft een levende ziel ( nefesh) maar bij wedergeboorte komt er een wordingsproces tot stand (zie mijn post.)

De opstanding bij de opname van de Gemeente ben ik met je eens.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 15 mar 2012 21:40

Wat een ongebreidelde ketterijen worden hier ten toon gespreid.
Dit is toch een reformatorisch forum?
Of jullie hebben een andere bijbel ipv Gods Woord?

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 15 mar 2012 21:59

Marloes1g schreef:Wat een ongebreidelde ketterijen worden hier ten toon gespreid.
Dit is toch een reformatorisch forum?
Of jullie hebben een andere bijbel ipv Gods Woord?

Zeg en leifst ook onderbouw eens wat er niet deugt
Somebody up there likes you

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 mar 2012 22:12

Targetses schreef:Wat een vreemde zin. Wat moet ik daar mee? Ben ik met mijn uitleg zoals Jezus het deed niet duidelijk geweest?
Zou de uitspraak van Paulus, "Uw genade is mij genoeg", ook voor mij gelden? Of moet ik daar geen genoegen mee nemen.

Van mij mag je meer en meer willen hoor. Tot jezelf als wedergeborene presenteren en al. Maar of dat zuiver op de graat is, betwijfel ik ten zeerste.

- ik ben het eens met 1a2b3c dat het handig is als je meteen vertelt wat je nu precies gelooft, dat scheelt een boel heen en weer gepraat
- ik wil graag serieus nadenken over wat je allemaal zegt, maar als ik dan verduidelijking vraag over iets waarom moet je dan zo neerbuigend doen? ( althans zo komt het wel over op schrift )
- ik heb niet het idee dat hoogmoed voorkomt enkel bij mensen die zich wedergeboren noemen. Dat blijkt vaak genoeg. En uiteindelijk blijft het toch slechts een woord, en zoek ik een omschrijving bij een toestand hoe ik me voel ,en dat is toch werkelijk anders dan voor een bepaald moment in mijn leven. Als jij zegt dat ik dat verkeerd noem, hoe noem je dan die omslag in je leven?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 mar 2012 22:20

Wilsophie schreef:Werd Adam dan ook geestelijk dood geboren en ben jij geestelijk dood geboren?

Adam werd niet geboren #-o hij stierf geestelijk na het eten van de vrucht. Al zijn nakomelingen zijn geestelijk dood. Dood in de zin van 'dood voor God'. Dood in zonden en misdaden. Efz.2.
Wilsophie schreef:Als het je niet interesseert dan moet je niet zulke dingen roepen.

Naar mijn mening geeft de Bijbel aan dat het een geheimenis is, en daar kan ik goed mee leven zei ik.
Net zoals iemand niet precies weet hoe zijn hart werkt, hij ervaart gewoon dat het oké is. (zolang het werkt uiteraard)
Wilsophie schreef:Adam kreeg de nefesh ingeblazen en alzo werd hij een levende ziel.
En ik word ook met geest geboren anders ben ik niet wie ik ben.

Hangt er maar vanaf wat je onder geest verstaat. Kijk eens op het topic 'geest, ziel en lichaam'.
Wilsophie schreef:Er is geen sprake van dode geest, er is sprake bij wedergeboorte van een andere Geest, een andere Trooster en een andere "natuur". Dan heb je mijn post of niet gelezen of niet begrepen.

Niet goed gelezen eerlijk gezegd, maar ik reageerde dan ook niet op jou. De grondtaal, cijfers e.d. zullen best interessant zijn maar het is mijn ding niet.
Om iets uit te zoeken wil ik er best tijd in steken, maar er zijn onderwerpen die hoger op m'n lijstje staan, dus ik discussieer op basis van mijn kennis van de vertaling van de Bijbel.
Wilsophie schreef:Zijn wegen zijn onnaspeurlijk zegt de Bijbel ergens maar dat moet je wel op de juiste plaats en tijd toepassen en niet iets afwijzen als niet belangrijk als God het in Zijn Woord geopenbaard heeft.

Ik zei niet dat het niet belangrijk is, maar dat ik het niet zo belangrijk vind.
Wilsophie schreef:Je suggereert dat de menselijk geest Geest wordt en dat kan natuurlijk niet.
De mens blijft zijn menselijke oude natuur behouden en blijft een levende ziel ( nefesh) maar bij wedergeboorte komt er een wordingsproces tot stand (zie mijn post.)

Ik suggereer NIET dat de menselijke geest Geest met een hoofdletter wordt, waar haal je dat nou weer vandaan???
Wilsophie schreef:De opstanding bij de opname van de Gemeente ben ik met je eens.

Kijk eens aan! (droom ik? :-$ )

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 mar 2012 22:52

Naar mijn mening geeft de Bijbel aan dat het een geheimenis is, en daar kan ik goed mee leven zei ik.

Aan Paulus is het geheimenis geopenbaard. Dat is het woord "musterion" dat was eerst een "mysterie" maar nu is het "His Story" en daardoor kunnen wij het ons eigen maken.

Ik begrijp dat je geestelijk dood bedoelt als zijnde "dood in zonden en misdaden"
Efeze 2, "en u ( dat zijn wij) heeft Hij mede levend gemaakt "..
Zo ben ik het met je eens.
Je zei inderdaad dat de nakomelingen van Adam doodgeboren werden.
Mijn excuus dat ik Adam zelf erin betrok.

De grondtekst is soms belangrijk om de woorden te begrijpen, en je krijgt het als hapklare brok aangeboden.
Cijfers heb ik niet genoemd.

Heel veel gelovigen denken namelijk dat hun eigen geest wordt omgezet in Heilige Geest en dat is niet zo, vandaar dat ik het even wat duidelijker wilde hebben.
Ik kan merken dat je mijn post niet gelezen hebt, maar dat begrijp ik wel, ik wals ook wel eens ergens snel doorheen.

Bij de opname ontvangen wij een veranderd Lichaam anders zouden we Hem niet tegemoet kunnen gaan in de lucht.
Hoe het eruit ziet weet ik niet.

Terug naar “Archief”