Wat als....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 23 jun 2005 20:36

Bezig zijn met Gods woord heeft altijd gevolgen. Of je verzet je er steeds meer tegen of het gaat je steeds meer zeggen. Wat verwacht jij bij het lezen van de bijbel? Dat je op een gegeven moment licht over een tekst krijgt om een of andere zaak?
Niet dat licht krijgen over een tekst een onbijbelse zaak is, maar we moeten Gods woord altijd laten spreken in alle dingen.
Weet je, we zijn dat beeld kwijt: Kennis, gerechtigheid en heiligheid. We hebben geen kennis meer aangaande God, Christus en onszelf, zijn schuldige zondaren en missen elke vorm van heiligheid.
Daarom kan God met ons geen gemeenschap hebben. Lees Jes. 59 er maar op na.
Maar als dat beeld van God in ons hersteld wordt (wedergeboorte) dan kan er weer gemeenschap zijn tussen God en de mens.
En het herstellen van dat beeld kan nu alleen maar als de gerechtigheid die Christus heeft aangebracht ons wordt toegerekend.
Hij is de Bemiddelaar tussen God en de mens. Niet een middelaar die 2 partijen met elkaar probeert te verzoenen door beiden wat in te laten leveren. Nee God is Heilig en kan geen afstand doen van zijn volmaaktheid. De mens is gevallen, schuldig. En nu heeft Christus die een middelaar is van zowel tussenspraak als verzoening, de menselijke natuur aangenomen en dat gat gedicht wat wij hebben geslagen.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 23 jun 2005 20:39

nou schiet mij maar lek......

ik heb er geen zin meer in.....

gooi mij maar in hel dan ofzo.....

klinkt misschien heel cru maar ik geloof gewoon geen ene bal meer van die bijbel.....

en dan kun je praten als brugman en met hele mooie theorieen en over Christus en God en mens en weet ik wat aan komen.....maar dat zet de bijbel voor mij niet in een andere licht....ik weet dat het goed bedoeld is maar het heeft geen effect op me......ook al zou ik dat mss wel willen...
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 23 jun 2005 20:44

Nee, inderdaad. Je hebt er geen zin in. En ik ben al net zo erg als jij want ik had er vanavond ook geen zin meer in. Maar nu gloort er toch weer hoop in m'n hart.
Ik kan je nog maar 1 ding zeggen. Val God te voet, want wie Hem nederig valt te voet, zal van Hem zijn wegen leren.
Maar anders wacht je inderdaad ook een moment waarop je door een poort zal gaan waarop staat geschreven: Wie hier naar binnen treed late alle hoop varen.
De ontdekkende en reinigende werking van Zijn Geest, dat schenke de Heere je. En die hebben we allemaal stuk voor stuk nodig.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 23 jun 2005 20:46

Val God te voet, want wie Hem nederig valt te voet, zal van Hem zijn wegen leren.

en doe ik dus de hele tijd.....maar ik heb dus niet het idee dat ik ook maar iets van zijn wegen leer.....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 21:04

jostitosti schreef:nou schiet mij maar lek......

ik heb er geen zin meer in.....

gooi mij maar in hel dan ofzo.....

klinkt misschien heel cru maar ik geloof gewoon geen ene bal meer van die bijbel.....

En ik geloof niet dat jij oprecht Christus zoekt. Want dan zou je Zijn Woord liefhebben, en er niet zo minachtend over praten.
Het is frappant dat je doordat je het geloof nog niet hebt 'gekregen', je de Bijbel een zwiep geeft. En ik maak me sterk dat je een stok zoekt om te slaan. Je neemt mij niet in de maling, want alle argumenten waarmee je komt aanzetten, heb ik ooit zelf uitgevonden. Denk dus niet dat je origineel bent.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 23 jun 2005 21:16

beste Jas,

waarom gelijk zo verdedigende houding.....ik had net het idee dat we een goed gesprek aan het voeren waren.....

ik heb Christus gezocht idd.......misschien heb ik wel ergens overheen gelezen maar ik heb em niet gevonden......

misschien was mijn zondeberouw wel niet oprecht genoeg ik weet het niet.....

voor alle duidelijkheid:

momenteel weet ik niet meer wat ik wel en wat ik niet geloof.....
ik zou me kunnen verdiepen in de bijbel maar dat is m.i. zinloos want ik geloof er niet in......

ik zou er wel in willen geloven maar om de een of andere reden ben ik er niet van overtuigt dat de bijbel waar is......

ik heb blijkbaar eerst een overtuiging nodig om iets uit de bijbel te leren....

maar hoe kom ik aan die overtuiging?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 jun 2005 21:18

jostitosti schreef:
Val God te voet, want wie Hem nederig valt te voet, zal van Hem zijn wegen leren.

en doe ik dus de hele tijd.....maar ik heb dus niet het idee dat ik ook maar iets van zijn wegen leer.....

Als ik de reacties van Mapleleaf, Jas en Naomi zie denk ik dat ik weinig toe kan voegen, toch een poging, met het risico dat ik overbodige dingen zeg. Allereerst is geloof toch wel de kern. Toen Izak bad om een kind verhoorde God hem direct (gen 25:20) en ja hoor na twintig jaar!!!! werd rebecca zwanger (Gen 25:26). Israel trok veertig jaar door de woestijn voor het het beloofde land in kon trekken. In de tijd van Esther had Mordechai ook weinig uitzicht op "Want indien gij enigszins zwijgen zult te dezer tijd, zo zal den Joden verkwikking en verlossing uit een andere plaats ontstaan." Hoeveel zagen deze mensen van God? Hoeveel zag Job? Hoeveel zag Heman? (psalm 88). God is zo vaak verborgen ook al geef je zelf aan dat je gelooft dat Hij Zich wel aan anderen laat zien of dat het voor anderen wel werkt.

Verder weet ik niet wat voor een lezer je bent? Als je er niet tegenop ziet om er een boek bij te pakken dan zou ik "God leren kennen" van Packer aanraden, dat gaat over God zelf en niet in de eerste plaats over wat Hij voor ons doet. Juist door eens naar God Zelf te kijken, kan de rest ook komen.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 21:28

jostitosti schreef:beste Jas,

waarom gelijk zo verdedigende houding.....ik had net het idee dat we een goed gesprek aan het voeren waren.....

Ja dat idee had ik ook. Tot ik je laatste post las.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 23 jun 2005 21:34

Begin voor je zelf eens bij het begin. Wat is de oorsprong van alle dingen. We gaan hier geen discussie over evolutie houden of andere scheppingsvormen. Ieder weldenkend mens geloofd in een Schepper.
Daarop volgt wie is die Schepper? En hoe openbaart die Schepper zich aan de mens? Nu, keuze zat zou je zeggen. Je kan moslim of rooms katholiek of hindoe, enz worden.
Waarom blijkt dat het christendom met Gods woord als openbaring van die Schepper de enige en ware religie is?

1. Het is de enige religie waarbij de mens niets aan zijn of haar eigen zaligheid kan en hoeft te doen
2. Het is de enige religie waarin alleen de Schepper roem toekomt.
3. Het is de enige religie waarin Schepper en schepsel met elkaar verzoend worden doomiddel van een Middelaar die zowel God als mens is.
4. Het is de enige religie die zekerheid geeft over het leven na dit leven.
5. Het is de enige religie die van hun Schepper de opdracht gekregen heeft om Zijn woord aan de gehele wereld te verkondigen. (zendig)

Onderzoek de geesten of zij uit God zijn. De bijbel leert ons geen harde dienst, maar een liefdedienst.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 jun 2005 00:04

Je noemt nu wel kenmerken van het christendom, maar waarom zouden die overeenkomen met de kenmerken waar de Enige Ware Religie aan moet voldoen? En waar haal je die kenmerken dan vandaan?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 jun 2005 05:02

Dat klopt dat dat er niet staat. Maar een mens zal toch die onmacht en onwil moeten inleven en daarmee in de nood voor God komen. De eis tot geloof is een feit, de onmogelijkheid die eis op te volgen eveneens.

Is dit bijbels? Het is zeker mogelijk om deze eis te volgen!
Waar in de bijbel staat dat het een eis is? (wijs maar aan!) En waar in de bijbel staat dat wij deze opdracht niet uit moeten voeren?
God legt de complete verantwoordelijkheid bij ons neer. En Hij wil dat wij tot het moment van overgave komen.
Niet dat wij uit onzelf (dat is onze oude natuur) kunnen kiezen voor Jezus, niet dat wij uit onzelf kunnen geloven. Dit is een bijbelse waarheid. Maar Gods geest in ons doet ons geloven. Maar dit is iets wat je achteraf ziet opdat niemand zal roeme.

in veel refomatorische kerken weten ze dit al vooraf (voordat ze tot geloof komen) en daarom maken ze deze waarheid tot een vrucht waaraan je een waarachtige bekering kan herkennen. (onzin!)

Je goedbedoeld advies werkt niet. Want jostitosti kan helemaal niets met wat jij zegt. Hij ervaart nl. zijn onwil en onmacht en kan niet anders constateren dan dat hij er van zijn kant alles aan gedaan heeft maar dat God hem niet verhoort. Echter aangezien God een oprechte roep om bekering altijd verhoort, kan het niet anders dan dat zijn wil om bekeerd te worden niet oprecht is. Zijn ervaring, zijn gevoel wat zegt dat hij echt bekeerd wil worden, bedriegt hem dus en doet hem op totale onmacht aanlopen, die hij ziet als onwil van God.

zo.. jij weet goed wat er na 6 posts in tosti (sorry tosti dat we jou steeds er bij halen) hart omgaat.
Als ik jou zo volg zeg jij:
- je probeert van alles, bijbel lezen, bidden, hart open stellen enz
- er gebeurt niks
- dan ervaar je je onwil en onmacht om je te bekeren
- zijn ervaring, gevoel heeft je bedrogen, jij wou God niet echt leren kennen.

mooi systeempje, maar geen bijbelse waarheid. Bijbelse waarheden zijn:
- bid en u zal gegeven worden
- doe de duur open
- bekeer je!
- geloof het evangelie
- roep de naam van de Heere aan
- kies heden wie gij dienen zult.
- volg mij

Dit is de opdracht. En God vraagt van ons om deze opdracht uit te voeren. Het wonder is dat Gods liefde sterker is dan onze wil, als God roept verandert er iets in ons hart. (gewillig gemaakt om eens een refomatorisch woord te gebruiken)

En nu komt jou advies: gewoon de deur van je hart openzetten, en het komt allemaal goed. Ja, mijn beste, maar dat is nu net wat die jongen niet kan. Daarom moet hij in dit stadium niet op Jezus gewezen worden, want daar heeft hij niets aan. Hij heeft Jezus helemaal niet nodig. Hij moet eerst ontgrond worden, ontdaan van alle eigengerechtigheid die hem in de weg zit en zo gaan leren inzien, dat Jezus de enige Weg, de Waarheid en het Leven is. Maar dat hij het leven in zichzelf niet vindt, ja, hij vindt bij zichzelf niet anders dan de dood.

Ow ja geeft hem eerst maar een categesatie lesje ellende kennis voordat hij met Jezus in aanraking mag komen.
Ik ben het met je eens dat er dingen in je leven kunnen zijn, die je weerhouden om Jezus binnen te laten. Daar staan genoeg voorbeelden van in de bijbel. Mensen die bijna Jezus gaan volgen, maar toch niet alles achter willen laten.
Ik probeer met tosti mee te denken.. "hoe kan het dat ik Jezus niet merk terwijl ik mijn deuren geopent heb? Dan moet Jezus toch binnen zijn?" Wat is het antwoord ik weet het niet, maar daar moet je samen met God uitkomen. Wat weer hou je om Jezus te gaan volgen?

Ik hoop dan ook van harte dat hij jou advies niet zal opvolgen, wil er voor hem nog enig waarachtig uitzicht op behoud in het verschiet liggen. Het Woord van God wordt hier, en in het bijzonder door jou nu, niet recht gesneden. Daarom kan ik niet anders dan de wellicht harde, doch wel eerlijke conclusief trekken, dan dat je, beslist zonder het zelf te willen, een valse profeet bent. Je manifesteert je als een herder, maar je bent een wolf in schaapskleren.

:roll: je mag mij onderuit halen.. je mag me slaan, schoppen, ophangen, ombrengen. Maar ik blijf zeggen dat dit de Waarheid is, niet omdat ik de waarheid in pacht heb, maar omdat het zo in de bijbel staat!

Je mag op grond van de bijbel aantonen dat ik het mis heb. (en alleen op de grond van de bijbel! anders reageer ik niet eens meer)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 jun 2005 05:05

Elladan schreef:Prachtig. :mrgreen: :lol: :lol:
En o zo ontzettend waar.
Maar goed... God zal toch uiteindelijk IEDEREEN wel redden? Er is immers geen Hel omdat God liefde is? :P (hatelijke, onware en onrechtvaardige gedachte)

iemand kleineren is makkelijk.

Maar ik weet wat ik geleerd heb van mijn God en Vader in de hemel, en dat staat boven welke kleinering dan ook.

Maar kom nou eens met inhouderlijke bijbelse argumenten tegen mij reacties?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 jun 2005 05:19

jostitosti

ik voel me verplicht om op jou vragen in te gaan.

hoe ontdek ik dat de bijbel waar is?
moet je eerst Jezus leren kennen voordat je gaan zien dat de bijbel waar is, of moet je eerst andere waarheden uit de bijbel leren voordat je ziet dat de bijbel waar is. Ik denk dat het allebij kan. Sommige christenen zijn tot geloof gekomen door simpel weg God aan te roepen "God, als u er bent kom in mijn leven!" Pas daarna werdt de bijbel een levend en een boek vol waarheid. Er zijn ook andere mensen die overtuigt raken door het lezen van de bijbel dat dit de waarheid moet zijn, en zich daarna helemaal aan Jezus toe vertrouwen.

Ik denk dat je moet leren, om te ontdekken dat de bijbel een boek rechtsteeks uit de hemel is. Gods liefdesbrief voor jou!
Ik raad je aan om bijvoorbeeld eens deze toespraak te luisteren
http://www.eo.nl/portals/themes/article ... me=5757838
(rechts bovenaan staat de audio knop)

als je vragen hebt of geintreseerd ben moet je gewoon roepen door deze sicussie heen.

Gods zegen in je zoektocht toegewenst!

Green

Berichtdoor Green » 24 jun 2005 08:04

Zeg Hijwel, waar blijf je nu met je bewering dat jostitosti Jezus in zijn hart heeft binnen gelaten? Uit zijn opmerkingen kan je toch niet anders opmaken dat het niet zo is?

Vrede vrede, geen gevaar. Die prediking staat ook in de bijbel. Goede les voor je.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 24 jun 2005 08:14

pfffffffffffffffffffffffff

weet je ik ben het een beetje zat eigenlijk

Ik stort mijn hart uit met twijfels en vragen of het geloof......dan zou je denken dat je bij christenen aan het goede adres bent.....

het enige wat gebeurt is dat men onderling gaat discusseren over wat ik wel of niet moet doen aan de hand van allerlei bijbelse theorieeen....

iedereen probeert zijn of haar geloof op mij te projecteren......
"oh je hebt dit probleem, nou luister je moet dit doen"
" NEE, dat is niet Bijbels!!"
" Jawel, jij bent zelf niet bijbels"
" Dat is niet waar, de bijbel zegt duidelijk dit"
enz enz

tussendoor worden er nog wel wat suggesties gedaan maar het lijkt wel of niemand ECHT luistert....

iedereen vertelt me dat ik dus maar de bijbel moet gaan lezen, of dat ik dit boek moet lezen, of dat artikel eens moet proberen.....

weet ik ben al dat geprobeer helemaal spuug en spuug en spuug zat!!

ik ben vanaf mijn nulde naar de kerk gegaan tot aan een paar maanden geleden..... ik ben bij zo'n beetje in alle mogelijke verschillende kerken geweest, eo-jongeren dagen, opwekking, soulsurvivor, flevo, eucomenische dagen, bijbelstudies, kerkdiensten enz enz enz.....

en vanaf mijn 14de ben ik echt actief met de bijbel bezig geweest. Ik was ervan overtuigt dat het waar was en dat God er door heen werkte.....waarom wist ik niet (waarschijnlijk wist ik niet beter). Maar een echte persoonlijke overtuiging heb ik nooit gehad......

christenen zeggen altijd: "de bijbel is de waarheid" "God is de waarheid"
ik zie dit alleen niet.....
ik kan niet mijn leven volgens de bijbel gaan leven als ik niet geloof dat het waarheid is.....

ik ben het halfbakken gedoe gewoon echt zat! Als ik christen ben dan wil ik het wel overtuigt zijn en niet omdat ik niet beter weet of omdat ik niet anders kan of weet ik veel wat.....

Het enige wat ik wil is weten of God echt waarheid is......
anders kan ik geen oprechte christen zijn.....

als ik dat niet kan dan gooi ik de bijbel nog liever overboord en doe ik lekker waar ik zelf zin in heb......
als God me niet kan overtuigen dat Hij waar is.......dan is het ook gewoon misschien wel niet waar.......

en alsjeblieft kom niet meer met bijbel quotes aan en je moet de bijbel oprecht lezen. Geloof me, ik heb dit uit de treure gedaan maar ik zit nu op een punt waarop ik de bijbel gewoon even niet meer kan zien......

Terug naar “Archief”