Dat klopt dat dat er niet staat. Maar een mens zal toch die onmacht en onwil moeten inleven en daarmee in de nood voor God komen. De eis tot geloof is een feit, de onmogelijkheid die eis op te volgen eveneens.
Is dit bijbels? Het is zeker mogelijk om deze eis te volgen!
Waar in de bijbel staat dat het een eis is? (wijs maar aan!) En waar in de bijbel staat dat wij deze opdracht niet uit moeten voeren?
God legt de complete verantwoordelijkheid bij ons neer. En Hij wil dat wij tot het moment van overgave komen.
Niet dat wij uit onzelf (dat is onze oude natuur) kunnen kiezen voor Jezus, niet dat wij uit onzelf kunnen geloven. Dit is een bijbelse waarheid. Maar Gods geest in ons doet ons geloven. Maar dit is iets wat je achteraf ziet opdat niemand zal roeme.
in veel refomatorische kerken weten ze dit al vooraf (voordat ze tot geloof komen) en daarom maken ze deze waarheid tot een vrucht waaraan je een waarachtige bekering kan herkennen. (onzin!)
Je goedbedoeld advies werkt niet. Want jostitosti kan helemaal niets met wat jij zegt. Hij ervaart nl. zijn onwil en onmacht en kan niet anders constateren dan dat hij er van zijn kant alles aan gedaan heeft maar dat God hem niet verhoort. Echter aangezien God een oprechte roep om bekering altijd verhoort, kan het niet anders dan dat zijn wil om bekeerd te worden niet oprecht is. Zijn ervaring, zijn gevoel wat zegt dat hij echt bekeerd wil worden, bedriegt hem dus en doet hem op totale onmacht aanlopen, die hij ziet als onwil van God.
zo.. jij weet goed wat er na 6 posts in tosti (
sorry tosti dat we jou steeds er bij halen) hart omgaat.
Als ik jou zo volg zeg jij:
- je probeert van alles, bijbel lezen, bidden, hart open stellen enz
- er gebeurt niks
- dan ervaar je je onwil en onmacht om je te bekeren
- zijn ervaring, gevoel heeft je bedrogen, jij wou God niet echt leren kennen.
mooi systeempje, maar geen bijbelse waarheid. Bijbelse waarheden zijn:
- bid en u zal gegeven worden
- doe de duur open
- bekeer je!
- geloof het evangelie
- roep de naam van de Heere aan
- kies heden wie gij dienen zult.
- volg mij
Dit is de opdracht. En God vraagt van ons om deze opdracht uit te voeren. Het wonder is dat Gods liefde sterker is dan onze wil, als God roept verandert er iets in ons hart. (gewillig gemaakt om eens een refomatorisch woord te gebruiken)
En nu komt jou advies: gewoon de deur van je hart openzetten, en het komt allemaal goed. Ja, mijn beste, maar dat is nu net wat die jongen niet kan. Daarom moet hij in dit stadium niet op Jezus gewezen worden, want daar heeft hij niets aan. Hij heeft Jezus helemaal niet nodig. Hij moet eerst ontgrond worden, ontdaan van alle eigengerechtigheid die hem in de weg zit en zo gaan leren inzien, dat Jezus de enige Weg, de Waarheid en het Leven is. Maar dat hij het leven in zichzelf niet vindt, ja, hij vindt bij zichzelf niet anders dan de dood.
Ow ja geeft hem eerst maar een categesatie lesje ellende kennis voordat hij met Jezus in aanraking mag komen.
Ik ben het met je eens dat er dingen in je leven kunnen zijn, die je weerhouden om Jezus binnen te laten. Daar staan genoeg voorbeelden van in de bijbel. Mensen die bijna Jezus gaan volgen, maar toch niet alles achter willen laten.
Ik probeer met tosti mee te denken.. "hoe kan het dat ik Jezus niet merk terwijl ik mijn deuren geopent heb? Dan moet Jezus toch binnen zijn?" Wat is het antwoord ik weet het niet, maar daar moet je samen met God uitkomen. Wat weer hou je om Jezus te gaan volgen?
Ik hoop dan ook van harte dat hij jou advies niet zal opvolgen, wil er voor hem nog enig waarachtig uitzicht op behoud in het verschiet liggen. Het Woord van God wordt hier, en in het bijzonder door jou nu, niet recht gesneden. Daarom kan ik niet anders dan de wellicht harde, doch wel eerlijke conclusief trekken, dan dat je, beslist zonder het zelf te willen, een valse profeet bent. Je manifesteert je als een herder, maar je bent een wolf in schaapskleren.

je mag mij onderuit halen.. je mag me slaan, schoppen, ophangen, ombrengen. Maar ik blijf zeggen dat dit de Waarheid is, niet omdat ik de waarheid in pacht heb, maar omdat het zo in de bijbel staat!
Je mag op grond van de bijbel aantonen dat ik het mis heb. (en alleen op de grond van de bijbel! anders reageer ik niet eens meer)