Doel van de samenkomsten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 16 jun 2005 11:10

Haha, ik heb meer last van die giegelende pubertjes voor en achter me dan al die kleine kindjes bij elkaar! Ik weet niet wat jij moeilijke inhoud vind? Dat kindertjes horen dat Jezus van je houdt? Dat is zo ongeveer de hele inhoud van de preek. Die ongeveer een kwartier duurt :P Maar ik kan best begrijpen dat in mijn kerk de kinderen er niks van snappen hoor, ik snap et zelf soms niet :wink:
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Nathanael

Re: Kindernevendiensten..

Berichtdoor Nathanael » 16 jun 2005 21:46

Dreamster schreef:Allereerst..ik ben nieuw dus niet echt volleerd.

Ik vind dat er in de kerken waarin nevendiensten gehouden worden, juist zo simpel gepreekt wordt. Ik snap niet waarom ze daar de kerk uit gaan. Trouwens, ze zingen er onderhand alleen maar liedjes (weet ik van mn neefjes, die gaan er altijd naartoe). Kijk, ik begrijp best dat kinderen in de ger gem er weinig van begrijpen. Maar waarom is er in de kerken met simpele preken kindernevendienst en in de kerken met moeilijke preken niet???

Wat een wereld :P
Dat is wel alle gemeenten zonder (of juist met) kinderdiensten over één kam scheren. Maar er zit wel wat in :-) Maar goed, waaromzou een preek moeilijk moeten zijn? Je kunt toch ook hele diepe waarheiden op een eenvoudige (simple zo je wilt) manier uitleggen? Dan is iemand pas echt een grote uitlegger!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2005 23:41

Dreamster schreef:Haha, ik heb meer last van die giegelende pubertjes voor en achter me dan al die kleine kindjes bij elkaar! Ik weet niet wat jij moeilijke inhoud vind? Dat kindertjes horen dat Jezus van je houdt? Dat is zo ongeveer de hele inhoud van de preek. Die ongeveer een kwartier duurt :P Maar ik kan best begrijpen dat in mijn kerk de kinderen er niks van snappen hoor, ik snap et zelf soms niet :wink:

Volgens mij ben je nog nooit in een evangelische kerk, NGK, CGK, baptistengemeente of wat voor gemeente waar ze kindernevendiensten hebben, geweest...

Ik kom af en toe in een baptistengemeente of een evangelische gemeente maar ik heb daar nog nooit een preek van maar 15 minuten meegemaakt en nog nooit een preek waar zowat de hele inhoud was: Jezus houdt van je. Het komt (terecht) wel regelmatig in een preek naar voren maar het gaat over veel meer. Ik vind dat je nogal een verkeerd beeld schetst van hoe het daar aan toe zou gaan. Misschien moet je eerst maar eens een keer er gaan kijken voor je er uitspraken over doet :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 20 jun 2005 10:50

Marnix schreef:
Dreamster schreef:Haha, ik heb meer last van die giegelende pubertjes voor en achter me dan al die kleine kindjes bij elkaar! Ik weet niet wat jij moeilijke inhoud vind? Dat kindertjes horen dat Jezus van je houdt? Dat is zo ongeveer de hele inhoud van de preek. Die ongeveer een kwartier duurt :P Maar ik kan best begrijpen dat in mijn kerk de kinderen er niks van snappen hoor, ik snap et zelf soms niet :wink:
Volgens mij ben je nog nooit in een evangelische kerk, NGK, CGK, baptistengemeente of wat voor gemeente waar ze kindernevendiensten hebben, geweest...

Ik kom af en toe in een baptistengemeente of een evangelische gemeente maar ik heb daar nog nooit een preek van maar 15 minuten meegemaakt en nog nooit een preek waar zowat de hele inhoud was: Jezus houdt van je. Het komt (terecht) wel regelmatig in een preek naar voren maar het gaat over veel meer. Ik vind dat je nogal een verkeerd beeld schetst van hoe het daar aan toe zou gaan. Misschien moet je eerst maar eens een keer er gaan kijken voor je er uitspraken over doet :)
Nou, ja, Dreamster zal het wel hebben over een bepaald type dienst die ze zelf heeft meegemaakt of waarover ze gehoord heeft. Dus misschien is haar uitspraak best wel terecht en hoeft ze dus niet te gaan kijken. En, nee, het gros van de diensten zien er niet zo uit. Ik kom in veel verschillende gemeenten.

Dreamster, waar/wanneer/hoe/wat heb je dat meegemaakt wat je vertelt?

The big question van boodschap "dat Jezus van je houdt" is natuurlijk: wat heb jij met de boodschap gedaan?

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 21 jun 2005 14:56

Over kindernevendiensten gesproken, een zeer slechte zaak.
Kinderen horen gewoon in de Kerk thuis ,de Heilige Eredienst mee vieren,de taak ligt bij de ouders om kinderen in kerkgang en geloofsbeleving op te voeden en daar in voor te gaan.

De vraag is is er wel kerkbesef, is die aanwezig zijn er geen kindernevendiensten ,maar zijn kinderen gewoon aanwezig in de Kerk.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 21 jun 2005 15:03

Heilige Eredienst??

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 jun 2005 15:14

Lichtzwaard schreef:Over kindernevendiensten gesproken, een zeer slechte zaak.
Kinderen horen gewoon in de Kerk thuis ,de Heilige Eredienst mee vieren,de taak ligt bij de ouders om kinderen in kerkgang en geloofsbeleving op te voeden en daar in voor te gaan.

De vraag is is er wel kerkbesef, is die aanwezig zijn er geen kindernevendiensten ,maar zijn kinderen gewoon aanwezig in de Kerk.

Van wat voor kerk ben jij eigenlijk?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 21 jun 2005 16:27

jas schreef:
Lichtzwaard schreef:Over kindernevendiensten gesproken, een zeer slechte zaak.

Van wat voor kerk ben jij eigenlijk?

Klinkt Rooms-Katholiek...
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2005 18:52

naomi schreef:Heilige Eredienst??

Ze verklaren alles tegenwoordig heilig. heilig Avondmaal, heilige doop, heilige communie, zelfs de erediensten ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 22 jun 2005 00:44

Marnix schreef:

Ze verklaren alles tegenwoordig heilig. heilig Avondmaal, heilige doop, heilige communie, zelfs de erediensten ;)

Ach... je mag tegenwoordig ook alles doen 'in de Geest':
vallen in de geest
opstaan in de geest
lachen in de geest
huilen in de geest
dronken zijn in de geest
high zijn in de geest
springen in de geest

Noem maar op... :wink:
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2005 09:28

Elladan schreef:
Marnix schreef:

Ach... je mag tegenwoordig ook alles doen 'in de Geest':
vallen in de geest
opstaan in de geest
lachen in de geest
huilen in de geest
dronken zijn in de geest
high zijn in de geest
springen in de geest

Noem maar op... :wink:

Huh? Ik zie het verband niet helemaal. Overigens overdrijf je ook behoorlijk :D

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 jun 2005 09:33

In de Bijbel betekent het woord heilig vaak zoiets als "apart gezet tot een bepaald doel". Zo wordt het volk Israel een heilig volk genoemd (Ex. 19:6). En dat was niet omdat ze zulke lieverdjes waren, maar omdat God hen apart had gezet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2005 09:53

Klopt, maar daarom hoeft dat woord nog niet te pas en te onpas gebruikt worden toch? :)

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 22 jun 2005 10:54

Ik weet dat ik overdrijf... doe ik met opzet, Marnix. :D
Omdat je zo mooi aangaf dat alles 'heilig' genoemd wordt, dacht ik; laat ik eens een ander christelijk stopwoordje (of -zinsdeeltje) noemen. :wink:

Sommige mensen gebruiken 'heilig' volgens mij om aan te geven dat het 'christelijk' is, en wel hét christelijke dat zij als enig ware zien.
Dit om te differentiëren met andere denominaties die dezelfde christenheid claimen.

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 01 jul 2005 19:26

Ouders alleen verantwoordelijk voor onderwijs van hun kinderen aangaande de relatie met God?
1. Bij de doop van een kind wordt de ouders gevraagd om hun kinderen te onderwijzen en LATEN onderwijzen.
2. Op datzelfde moment fungeert de gemeente als getuige en medeverantwoordelijke om de ouders en het kind te ondersteunen in het opgroeien in de relatie met God.
3. De stellingname kan zelfs geinterpreteerd worden als verwerping van een van de subdoelen van de erediensten, namelijk het onderwijzen. Ook wordt het nut van bijbelstudieverenigingen en catechesatie vanuit een dergelijke stellingname in twijfel getrokken als je te ver doorgaat in de stellingname.

Verder denk ik zelf ook dat KND's niet nodig hoeven te zijn. Als er dan maar sprake is van diensten waarin iedereen, jong en oud, zich betrokken voelt als levend onderdeel van Gods gemeente. En daar ontbreekt het helaas nogal eens aan. Maar gelukkig zijn hier wel duidelijke processen in gaande binnen diverse kerken. We zullen met elkaar moeten opletten dat we als gemeente gezamenlijk groeien. Dit kan alleen als iedereen begrijpt wat er gezegd/gedaan wordt, als er een duidelijke boodschap doorklinkt en als er ook actie- en doelgericht gewerkt wordt binnen de gemeente en naar buiten toe.
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

Terug naar “Archief”