De Hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 jul 2005 13:25

Collateral schreef:
elbert schreef:
Collateral schreef:Waarheen dan? Naar God: 1 Kor. 15:28: "En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen."

De vraag is nu natuurlijk wie er met die allen bedoeld worden. Zijn dat alle mensen die ooit geleefd hebben? Of zijn dat allen die van Christus zijn (vers 23)? Uit het verband blijkt dat het om de laatste "allen" gaat. Wanneer alle vijanden van God als voetbank voor Zijn voeten gemaakt zijn, dan zal het einde zijn (vs. 25, een aanhaling van Ps. 110:1). Als deze vijanden van God te niet gedaan zijn (in het Grieks katargeo=vernietiging), waaronder de dood (zie vers 26), dan zijn de "allen" die overgebleven zijn degenen waarvoor geldt dat God alles in allen zal zijn.

Oei Elbert, nu bega je een fout die juist jij niet zou moeten maken. ;) Je kunt 'katargeo' namelijk niet zonder meer gelijk stellen aan 'vernietiging'. Het is niet voor niets vertaald met 'te niet doen', wat al een veel neutralere lading heeft. Mijn voorkeur gaat uit naar iets als 'krachteloos maken'. Waarom?

Oke, misschien is vernietigen iets te sterk hier, maar krachteloos maken vind ik weer te zwak.

Krachteloos is asthenes in het Grieks
a - zonder
shtenoo - kracht

Dus astenes is: zonder kracht, krachteloos. Dit woord komt bijv. voor in Rom. 5:6 en Rom. 8:3.
Maar dat staat hier niet. Hier staat katargeo.

Katargeo is een sterker woord dan astheneo. Het heeft naast de notie van het verminderen van kracht ook de notie van het tot niets reduceren. Daarom is het terecht met te niet doen vertaald.

Collateral schreef:In vers 25 zien we dat Jezus al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd zal hebben. Het verband met vers 26 leert ons, dat 'onder zijn voeten gelegd hebben' gelijk staat aan 'te niet gedaan hebben' ('katargeo').

Correct.

Collateral schreef:In vers 27 staat dat alle dingen (uitgenomen God Zelf) onder zijn voeten onderworpen zullen zijn. Wanneer je over vernietiging wil spreken kom je dus in de knoei.

De "alle dingen" die in vers 27 worden genoemd zijn niet dezelfde als "alle vijanden" die in de verzen 25 en 26 worden vermeld. Alle betekent in vers 27 ook echt alle, terwijl het alle in vers 25 en 26 beperkt is tot de vijanden. Wie in het huidige leven een vriend van God geworden is, zal wel onderworpen zijn (hupotasso), maar heeft niet te maken met de katargeo die in vers 26 genoemd wordt. Want Paulus heeft het in dit bijbelgedeelte tegen zijn medegelovigen in Korinthe. En hij beschouwt ze niet als vijanden van God, maar als vrienden van God.

Er is dus onderscheid tussen de vijanden van God en de gelovigen. En dat heeft ook consequenties voor de uitdrukking dat God alles is en in allen.
Dat betekent allereerst, dat alles onderworpen is aan God en wel op een definitieve manier.
In de tweede plaats geldt voor de gelovigen dat ze alle goedheid van God zullen ervaren, zoals beschreven in Openbaringen 21:2-7.
Maar voor de verworpenen (de vijanden van God) betekent het iets heel anders, zij zijn buitengeworpen uit de stad van God en hebben te maken met Zijn toorn: Openbaringen 21:8. In elk geval krijgen zij dezelfde behandeling als de eerste dood: Openb. 20:14-15, Openb. 21:8.

Collateral schreef:Ook uit andere bijbelteksten is af te leiden dat 'krachteloos maken' dus de voorkeur heeft. Alles en iedereen zal dus onderworpen zijn aan God (onder Zijn voeten) en God zal alles worden in allen. Ook voormalige zondaren, want ook die zijn van Christus.

In zoverre ze van Christus zijn door een waar geloof, ja. Anders blijft voor hen de tenietdoening over. Want Paulus begint zijn betoog over de opstanding niet voor niets met een voorwaarde (1 Kor. 15:2). Hij heeft het verder over het in Christus ontslapen zijn (vs. 18 ), anders is er geen toekomst.
Want de profeet Daniel heeft al gezien dat er een tweeerlei opstanding is:

Dan. 12:2 En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, en tot eeuwige afgrijzing.

Dus de opstanding, waar Paulus het hier uitvoerig over heeft in 1 Kor. 15: heeft twee mogelijke bestemmingen.
En Paulus refereert hier wellicht aan als hij in z'n tweede brief aan de Korinthiers verder gaat over de opstanding:

2 Kor. 2:15 Want wij zijn Gode een goede reuk van Christus, in degenen, die zalig worden, en in degenen, die verloren gaan;
16 Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven.

Collateral schreef:Dat God Zich met alles en iedereen zal verzoenen lezen we ook in Kolossensen 1:16-20:
16 Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;
17 En Hij is voor alle dingen, en alle dingen bestaan te zamen door Hem;
18 En Hij is het Hoofd des lichaams, namelijk der Gemeente, Hij, Die het Begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn.
19 Want het is des Vaders welbehagen geweest, dat in Hem al de volheid wonen zou;
20 En dat Hij, door Hem vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, door Hem, zeg ik, alle dingen verzoenen zou tot Zichzelven, hetzij de dingen, die op de aarde, hetzij de dingen die in de hemelen zijn.

De alle dingen in vers 20 zijn beperkt tot de Gemeente. En die Gemeente is zowel op de aarde als in de hemel. Dus niet alles en iedereen, maar alles en iedereen die tot die Gemeente behoort is verzoend. En alleen degenen die aan Christus verbonden zijn middels een waar geloof, behoren tot de gemeente.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 29 jul 2005 11:13

Goed, daar gaan we weer. :) Ik zal niet op alles ingaan omdat we - net als de vorige keer - weer een interpretatieverschil zouden overhouden, maar ik heb wel een paar kanttekeningen bij je betoog:

* Je stelt dat de 'goddelozen' vernietigd/te niet gedaan zullen worden;
* Vernietigen/te niet doen kan nooit eeuwig duren;
(* Terzijde: de tijd zal ophouden met bestaan (Openbaringen 10:6);)
--> Conclusie: het lijden in de hel kan nooit eeuwig zijn.

Nu kunnen we verder discussiëren over de vraag of alleen het kwaad te niet gedaan zal worden of ook de ziel van degene die 'niet is behouden'. (Zal God Zich met alle zielen verzoenen?) Daarover het volgende:

elbert schreef:
Collateral schreef:Dat God Zich met alles en iedereen zal verzoenen lezen we ook in Kolossensen 1:16-20:
16 Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;
18 En Hij is het Hoofd des lichaams, namelijk der Gemeente, Hij, Die het Begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn.
19 Want het is des Vaders welbehagen geweest, dat in Hem al de volheid wonen zou;
20 En dat Hij, door Hem vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, door Hem, zeg ik, alle dingen verzoenen zou tot Zichzelven, hetzij de dingen, die op de aarde, hetzij de dingen die in de hemelen zijn.

De alle dingen in vers 20 zijn beperkt tot de Gemeente. En die Gemeente is zowel op de aarde als in de hemel. Dus niet alles en iedereen, maar alles en iedereen die tot die Gemeente behoort is verzoend. En alleen degenen die aan Christus verbonden zijn middels een waar geloof, behoren tot de gemeente.

Het lijkt me toch vrij onzinnig om 'alle dingen' (dingen, geen personen!) te verbinden aan de 'Gemeente van Christus'. :roll: Het gaat hier duidelijk om 'alles wat bestaat', en niet om een groep mensen. Jouw interpretatie getuigt dus wel van een enorme drang om een bepaalde richting in te denken...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 jul 2005 11:56

Collateral schreef:Goed, daar gaan we weer. :) Ik zal niet op alles ingaan omdat we - net als de vorige keer - weer een interpretatieverschil zouden overhouden, maar ik heb wel een paar kanttekeningen bij je betoog:

Dat is nog maar de vraag. Een motor blijft ook lopen als er een oneindige benzinevoorraad in zit en de motor intact blijft. Zie de motor als de vernietiger en de bezinevoorraad als datgene wat te niet gedaan wordt en je hebt een voorbeeld van iets wat eeuwig kan duren. Overigens wordt dit ook zo beschreven in Marcus 9 (je weet wel, die teksten volgens de Textus Receptus) :).

Collateral schreef:(* Terzijde: de tijd zal ophouden met bestaan (Openbaringen 10:6);)

Die conclusie is alleen juist als eeuwig per definitie verbonden is met ons huidig begrip van tijd. Wij leven momenteel in een tijd-ruimtecontinuum, wat onderdeel is van de geschapen werkelijkheid. Of deze zelfde constructie op dezelfde manier deel uitmaakt van de herschepping is a) nog maar de vraag en b) als dat zo is, wat dan de beperkende factoren daarin zullen zijn (eindigheid van tijdsduren e.d.).

Uit Paulus' betoog over de opstanding 1 Kor. 15 wordt in elk geval over onze opstandingslichamen gezegd dat die onverderfelijk zijn:

52 In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.

Let hierbij op, dat het hier gaat om een punt des tijds (N.B. de tijd is dan dus nog niet opgehouden te bestaan, hoewel het misschien het laatste tijdspunt zou kunnen zijn) en dat er na die tijd over onverderfelijkheid wordt gesproken. Welnu, aangezien het hier over de opstanding uit de doden gaat en Paulus het hier tegen zijn medegelovigen heeft, blijkt uit Openbaringen 20:6 dat de tweede dood over hen geen macht zal hebben. Maar voor degenen die daar geen deel aan zullen hebben (en daar spreekt de Bijbel ook over) geldt dat ze aan de tweede dood deel zullen hebben. In elk geval geldt voor die tweede dood, dat die onderdeel zal zijn van die nieuwe realiteit, waar onze huidige ervaring in deze constellatie niet per definitie op van toepassing zal zijn; in elk geval niet zondermeer gedachten over een beperkte tijdsduur volgens onze tijdsrekening.

Collateral schreef:Nu kunnen we verder discussiëren over de vraag of alleen het kwaad te niet gedaan zal worden of ook de ziel van degene die 'niet is behouden'. (Zal God Zich met alle zielen verzoenen?) Daarover het volgende:

elbert schreef:

Het lijkt me toch vrij onzinnig om 'alle dingen' (dingen, geen personen!) te verbinden aan de 'Gemeente van Christus'. :roll: Het gaat hier duidelijk om 'alles wat bestaat', en niet om een groep mensen. Jouw interpretatie getuigt dus wel van een enorme drang om een bepaalde richting in te denken...

Dat is helemaal niet zo onzinnig als het lijkt. Want Paulus zet zich ertoe, om alle mensen tot die Gemeente te brengen, wat ook blijkt uit het vervolg van de verzen die je hier noemt:

21 En Hij heeft u, die eertijds vervreemd waart, en vijanden door het verstand in de boze werken, nu ook verzoend,
22 In het lichaam Zijns vleses, door den dood, opdat Hij u zou heilig en onberispelijk en onbeschuldiglijk voor Zich stellen;
23 Indien gij maar blijft in het geloof, gefondeerd en vast, en niet bewogen wordt van de hope des Evangelies, dat gij gehoord hebt, hetwelk gepredikt is onder al de kreature, die onder den hemel is; van hetwelk ik Paulus een dienaar geworden ben;
24 Die mij nu verblijde in mijn lijden voor u, en vervulle in mijn vlees de overblijfselen van de verdrukkingen van Christus, voor Zijn lichaam, hetwelk is de Gemeente;
25 Welker dienaar ik geworden ben, naar de bedeling van God, die mij gegeven is aan u, om te vervullen het Woord Gods;
26 Namelijk de verborgenheid, die verborgen is geweest van alle eeuwen en van alle geslachten, maar nu geopenbaard is aan Zijn heiligen;
27 Aan wie God heeft willen bekend maken, welke zij de rijkdom der heerlijkheid dezer verborgenheid onder de heidenen, welke is Christus onder u, de Hoop der heerlijkheid;
28 Denwelken wij verkondigen, vermanende een iegelijk mens, en lerende een iegelijk mens in alle wijsheid, opdat wij zouden een iegelijk mens volmaakt stellen in Christus Jezus;
29 Waartoe ik ook arbeide, strijdende naar Zijn werking, die in mij werkt met kracht.

Maar Paulus weet ook dat niet ieder mens deel zal uitmaken van die Gemeente. Dat blijkt bijvoorbeeld uit Rom. 2:7-8, 1 Kor. 1:18, 1 Kor. 6:9-10 enz. In elk geval is het deel uitmaken van de Gemeente en van degenen die zalig worden, onlosmakelijk verbonden met het komen tot en blijven in het geloof in Christus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 29 jul 2005 12:48

elbert schreef:
Collateral schreef:Goed, daar gaan we weer. :) Ik zal niet op alles ingaan omdat we - net als de vorige keer - weer een interpretatieverschil zouden overhouden, maar ik heb wel een paar kanttekeningen bij je betoog:

Dat is nog maar de vraag. Een motor blijft ook lopen als er een oneindige benzinevoorraad in zit en de motor intact blijft. Zie de motor als de vernietiger en de bezinevoorraad als datgene wat te niet gedaan wordt en je hebt een voorbeeld van iets wat eeuwig kan duren.

Ja, alleen de benzine zal dus nooit te niet gedaan zijn; zo zouden dus ook de 'goddelozen' nooit volledig te niet gedaan worden.

Als ik zeg: "Ik zal deze beker water leegdrinken," en ik voeg de daad bij het woord, dan komt er ooit een moment dat de beker leeg is. Zo moet er in jouw beschouwing ook ooit een moment komen waarop de 'goddeloze' te niet gedaan is geworden.

Collateral schreef:(* Terzijde: de tijd zal ophouden met bestaan (Openbaringen 10:6);)

Die conclusie is alleen juist als eeuwig per definitie verbonden is met ons huidig begrip van tijd. Wij leven momenteel in een tijd-ruimtecontinuum, wat onderdeel is van de geschapen werkelijkheid. Of deze zelfde constructie op dezelfde manier deel uitmaakt van de herschepping is a) nog maar de vraag en b) als dat zo is, wat dan de beperkende factoren daarin zullen zijn (eindigheid van tijdsduren e.d.).

Met andere woorden: het kan best zijn dat 'eeuwig' opeens heel kort duurt. Oké, daar kan ik inkomen. ;)

Collateral schreef:Nu kunnen we verder discussiëren over de vraag of alleen het kwaad te niet gedaan zal worden of ook de ziel van degene die 'niet is behouden'. (Zal God Zich met alle zielen verzoenen?) Daarover het volgende:

elbert schreef:

Dat is helemaal niet zo onzinnig als het lijkt. Want Paulus zet zich ertoe, om alle mensen tot die Gemeente te brengen, ...

Daar gaat het niet om; het gaat erom dat Paulus stelt dat God alles met Zichzelf zal verzoenen. En dan is het onzinnig om 'alle dingen' - een kwantificatie van dingen - toe te passen op een verzameling van personen.

Maar Paulus weet ook dat niet ieder mens deel zal uitmaken van die Gemeente. Dat blijkt bijvoorbeeld uit Rom. 2:7-8, 1 Kor. 1:18, 1 Kor. 6:9-10 enz. In elk geval is het deel uitmaken van de Gemeente en van degenen die zalig worden, onlosmakelijk verbonden met het komen tot en blijven in het geloof in Christus.

Ja, alleen is het nog steeds de vraag of dat ook na dit leven mogelijk is, he. En uit de gehele bijbelse context, waaronder bijvoorbeeld Kolossensen 1, moet je dan afleiden dat dat inderdaad mogelijk is.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 jul 2005 13:22

Collateral schreef:
elbert schreef:

Dat is nog maar de vraag. Een motor blijft ook lopen als er een oneindige benzinevoorraad in zit en de motor intact blijft. Zie de motor als de vernietiger en de bezinevoorraad als datgene wat te niet gedaan wordt en je hebt een voorbeeld van iets wat eeuwig kan duren.

Ja, alleen de benzine zal dus nooit te niet gedaan zijn; zo zouden dus ook de 'goddelozen' nooit volledig te niet gedaan worden.

Figuurlijk gesproken inderdaad niet. Althans: in de Bijbel wordt gesproken dat hun worm niet sterft. Dus het feit dat het beestje niet sterft, veronderstelt dat die worm altijd te eten heeft.

Collateral schreef:

Met andere woorden: het kan best zijn dat 'eeuwig' opeens heel kort duurt. Oké, daar kan ik inkomen. ;)

Nee, dat betekent het niet, want je verdisconteert nu opnieuw een hedendaags tijdsconcept in de eeuwigheid.

Collateral schreef:
elbert schreef:Dat is helemaal niet zo onzinnig als het lijkt. Want Paulus zet zich ertoe, om alle mensen tot die Gemeente te brengen, ...

Daar gaat het niet om; het gaat erom dat Paulus stelt dat God alles met Zichzelf zal verzoenen. En dan is het onzinnig om 'alle dingen' - een kwantificatie van dingen - toe te passen op een verzameling van personen.

Ja, de gehele schepping zal tot zijn uiteindelijke einddoel komen zoals God die heeft voorbestemd. Maar dat is nog wat anders dan dat iedereen daar uiteindelijk zo blij mee is. In elk geval wordt tot dat moment het evangelie verkondigd.

Collateral schreef:

Ja, alleen is het nog steeds de vraag of dat ook na dit leven mogelijk is, he. En uit de gehele bijbelse context, waaronder bijvoorbeeld Kolossensen 1, moet je dan afleiden dat dat inderdaad mogelijk is.

Volgens Lukas 13:24-28 weer niet. ;)

Qavald
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Qavald » 08 aug 2005 22:46

elbert schreef:Althans: in de Bijbel wordt gesproken dat hun worm niet sterft. Dus het feit dat het beestje niet sterft, veronderstelt dat die worm altijd te eten heeft.

Openbaring 7 vers 9:
Na dezen zag ik, en ziet, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natie, en geslachten, en volken, en talen, staande voor den troon, en voor het Lam, bekleed zijnde met lange witte klederen, en palm takken waren in hun handen.

Ik denk dat je dat hele niet-stervende-wormverhaaltje hetzelfde moet zien als "de grote schare, die niemand tellen kon"; gewoon een hyperbool volgens het boekje.

Terug naar “Archief”