Stelling : Zelfmoord

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 08 okt 2008 17:00

linde schreef:uhm ik snap je vraag even niet helemaal...
Of als je jezelf vrijwillig laat opnemen, je jezelf dan als gevaar voor jezelf ziet.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 okt 2008 17:01

ja, dat bedoel ik ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 08 okt 2008 17:15

dat kan maar dat gebeurd zelden, over t algemeen worden mensen die suicide gedachten hebben gedwongen opgenomen.
Maar als k zo vrij mag zijn om t proberen verklaren in de situatie die jij verteld: het zou kunnen zijn dat het haar laatste hoop was op verbetering en het haar niet gebracht heeft wat ze er van verwachtte...
PaSaP Hoogh!!

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 08 okt 2008 17:17

en gerdien:
je kan het inderdaad niet voorzien, en al kun je het voorzien....tegen houden kan je niemand...
PaSaP Hoogh!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 okt 2008 17:45

Dat weet ik en het is ook goed maar automatisch ga je toch terug denken.
linde schreef:dat kan maar dat gebeurd zelden, over t algemeen worden mensen die suicide gedachten hebben gedwongen opgenomen.
Maar als k zo vrij mag zijn om t proberen verklaren in de situatie die jij verteld: het zou kunnen zijn dat het haar laatste hoop was op verbetering en het haar niet gebracht heeft wat ze er van verwachtte...

Ze was begin zomer enorm trots opzichzelf. Ze ging afbouwen met medicatie en werkte al weer 80%. Het ging echt lekker. leek echt haar plekje gevonden te hebben, geen verplichtingen, alleen diensten draaien. Ze deed het ook erg goed bij ons op de groep. De opname in haar vakantie was al een verassing voor ons. Dit nu helemaal.

Deze terugval was denk ik net 1 te veel voor haar. Ze had geen moed en kracht meer om er tegen te vechten.

Begin er langzaam aan vrede mee te krijgen, al blijft het aan de andere kant nog onwerkelijk omdat het nog zo kort geleden is.

Yrrfur
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Opname

Berichtdoor Yrrfur » 10 okt 2008 12:21

linde schreef:dat kan maar dat gebeurd zelden, over t algemeen worden mensen die suicide gedachten hebben gedwongen opgenomen.

Ik heb zelfmoord geprobeerd te plegen op 3 oktober, en zit inmiddels al weer thuis. Er is mij opname voorgelegd, maar de psychiater liet mij zelf kiezen of ik dat wilde of niet, terwijl ik zelf aangaf dat ik niet kon beloven dat ik het nog eens zou gaan proberen. Ik ga er denk ik heen als ik voor een constante tijd in een diep dal zit. Ik denk dat gedwongen opname hele grote, negatieve gevolgen kan hebben.

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 10 okt 2008 14:58

Heel veel sterkte, Yrrfur!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 okt 2008 08:23

NdW schreef:Heel veel sterkte, Yrrfur!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Pauline

Re: Opname

Berichtdoor Pauline » 22 okt 2008 23:12

Yrrfur schreef:

Ik heb zelfmoord geprobeerd te plegen op 3 oktober, en zit inmiddels al weer thuis. Er is mij opname voorgelegd, maar de psychiater liet mij zelf kiezen of ik dat wilde of niet, terwijl ik zelf aangaf dat ik niet kon beloven dat ik het nog eens zou gaan proberen. Ik ga er denk ik heen als ik voor een constante tijd in een diep dal zit. Ik denk dat gedwongen opname hele grote, negatieve gevolgen kan hebben.

Bij jou denk ik echt...denk je nou echt dat de hel hier op aarde minder groot is dan waar je heen gaat als je dat flikt??
En nee ik zou dit niet tegen iedereen zeggen, maar jij bent praktisch satanist/atheist..weet ik veel hoe je je noemt.
De enige die je uit deze situatie kan redden is Jezus Christus.
Hij is gestorven voor je aan het kruis, en dat is serieus de grootste liefdesdaad die je je maar kan voorstellen.
Het is de meest pijnlijke dood die er toendertijd bestond, misschien nu nog steeds wel, ze slaan die spijkers door je polsen, door een zenuw die er voor zorgt dat je constant pijn voelt in zo'n gruwelijke mate zonder dat je je er voor kan afsluiten. Dat is al hel opzich. Dan degeen die je het meeste liefheeft laat je ook nog zitten ook. Dat is wat Zijn Vader deed. Ook omdat Hij van je hield.
Omdat jij het was die die straf moest krijgen, door elke zonde die je in je leven geflikt hebt.
De enige manier om er voor te zorgen dat je die straf niet hoefde te dragen, was door Jezus die straf te geven, terwijl Hij de enige was, die nooit enige zonde heeft gedaan.
Zoveel hield Hij van je.
Zijn dood en opstanding daarna, hebben voor jou bevrijding gebracht, vergeving van zonden. en daarmee reiniging van alles wat jou zwart en vies maakte.
Het enige wat jij hoeft te doen, is Hem accepteren als degeen die inderdaad voor jou is gestorven, ookal verdiende je het voor geen meter. En vragen of Hij in jou komt wonen, in jou hart.
Hij houdt zoveel van je, jij bent zo mooi in Zijn ogen, ookal ben je dat in die van jezelf niet. Hij kan je leven geven, als enige. Je kan het ergens anders zoeken, maar je zal die rust niet vinden.
Jij hebt geen 'sterkte' nodig. Jezus is wat je nodig hebt.
Dus stop naar jezelf te kijken, stop egoistisch te zijn, en stop aandacht te vragen op deze manier, maar neem Hem aan, en vraag vergeving.
Dat is wat je nodig hebt.
Anders kan je proberen wat je wilt, en je zult er niet uitkomen, misschien tijdelijk, maar je zal terugvallen.
Hij is wat je nodig hebt.
Zijn liefde heb je nodig.
Dan is de leegte in jou weg.
Dan vind je pas rust.

Pauline

Riska

Berichtdoor Riska » 23 okt 2008 07:49

Pauline,
Ooit in een depressie gezeten? Ooit geen uitweg meer geweten?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 okt 2008 09:53

geloven en vertrouwen op God in een flinke dip of depressie is niet echt gemakkelijk.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 okt 2008 11:17

Daarom mijn vraag aan Pauline.
Kijk, ik vind dat het niet zo moeten mogen dat iemand open en bloot op een forum zet dat hij/zij een poging heeft gedaan zijn/haar leven te beëindigen. Want je kent je andere forummers te weinig om te weten of er iemand bij is die dichtbij dezelfde stap is of die het net hebben meegemaakt in hun naaste omgeving.
Dat kan als een trigger werken of heel veel oprakelen.
Er zijn fora waar het absoluut verboden is het er neer te zetten en als het toch gebeurt, wordt het onmiddellijk verwijderd.

Maar iemand dan bijna om de oren slaan met het lijden van Jezus is onbarmhartig en maakt duidelijk dat niet begrepen wordt in welke staat een mens is die overweegt er een eind aan te maken.
En meestal, als je diep in een depressie of de problemen zit lijkt God onvoorstelbaar ver weg.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 23 okt 2008 15:53

ik heb dit tegen hem persoonlijk, niet tegen iemand anders die misschien ook depressief is.
jij kent mij niet, ik weet precies waar hij heeft gezeten, ik ben daar ook geweest. dus in die zin mag ik prima zeggen wat ik tegen hem zeg. nee ik ken zijn persoonlijk lijden niet, maar mijn leven was ook geen rozengeur en manenschijn. jaren therapie en opname. en uiteindelijk was het Jezus die mij redde. de rest hielp een stuk minder goed.
ik ga niet poeslief doen en hem sterkte wensen. ik ga geen medelijden hebben. ik weet hoe rot het is en moeilijk om je zo te voelen, en ik weet dat mijn woorden hard maar wel duidelijk zijn. maar dat is wel precies waar ik het om zeg. omdat Die boodschap over Jezus mij ook heeft geholpen om niet over het randje te gaan. Daarom vertel ik het. Misschien opent het deuren bij hem. en zo niet...ach..wat zou hij er dan mee gaan zitten... verder ken ik persoonlijk mensen die wel deze stap hebben gezet. mensen die dicht bij me stonden. en het is het meest vreselijke in het leven vind ik wat je kan overkomen aan verlies. ik wil dus voorkomen dat iemand dit doet, zonder van jezus te hebben gehoord.
Hij zoekt Hem blijkbaar toch ergens, aangezien hij hier op het forum komt.
Ach... je kan er van zeggen wat je wilt. misschien vind je het te direct en niet echt vriendelijk. tegelijkertijd denk ik gewoon echt dat het wel de waarheid is, en die mag gezegd worden.
liever de waarheid en hard, dan een lief woord en dan een onomkeerbare daad van zijn kant.
Vandaar.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 24 okt 2008 10:27

Pauline schreef:liever de waarheid en hard, dan een lief woord en dan een onomkeerbare daad van zijn kant.
Vandaar.

Daarmee kan je iemand juist ook triggeren! Het is zeer onverstandig om andere mensen vanuit een eigen visie te benaderen, tenzij iemand hulpverlener arts is o.d. en de ander behalve van uit 'een' visie ook vanuit zijn opleiding een juiste beoordeling weet te maken van hoe te handelen.

Juist door met het geloof in het rond te smijten kan je een ander net het duwtje in de verkeerde richting geven. Men moet God niet als een wondermiddel willen gebruiken m.i. Ja Hij is wel in staat tot wonderen, doch soms zijn er gewoon aardse hulpverleners nodig om iemand weer het juiste zicht op het leven terug te geven.,

Persoonlijk vind ik het een verstandig iets wat Riska eerder schreef:

Kijk, ik vind dat het niet zo moeten mogen dat iemand open en bloot op een forum zet dat hij/zij een poging heeft gedaan zijn/haar leven te beëindigen. Want je kent je andere forummers te weinig om te weten of er iemand bij is die dichtbij dezelfde stap is of die het net hebben meegemaakt in hun naaste omgeving.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Yrrfur
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Yrrfur » 24 okt 2008 16:08

Riska schreef:Daarom mijn vraag aan Pauline.
Er zijn fora waar het absoluut verboden is het er neer te zetten en als het toch gebeurt, wordt het onmiddellijk verwijderd.

Maar iemand dan bijna om de oren slaan met het lijden van Jezus is onbarmhartig en maakt duidelijk dat niet begrepen wordt in welke staat een mens is die overweegt er een eind aan te maken.
En meestal, als je diep in een depressie of de problemen zit lijkt God onvoorstelbaar ver weg.

Ik vind dat het wel moet kunnen, ik schaam mij er ook niet voor en kan er makkelijk over praten door wellicht mijn kijk tegen dit soort zaken. En wat je zei over trigger enzo, ik denk dat de naam van deze thread al wel wat zegt over de inhoud, als je dan weet dat je er heftig op kan reageren zou ik zeggen dat het niet zo slim is om te gaan lezen.

En Pauline, jouw preek doet niks.

Terug naar “Archief”