Oudvaders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24395
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2005 15:06

essieee schreef:
Marnix schreef:
essieee schreef:*ik ervaar dit standpunt ook*
(was al bekend vrees ik)


Daar wil ik aan de hand van woorden van Jezus wat over zeggen.

We weten waar deze tekst op gebaseerd is? Op het verhaal van Jezus over de Koning, die mensen uitnodigde voor een feestmaal.... maar iedereen zegde op het laatst af met allerlei redenen en kwam niet naar het feestmaal....

Velen zijn geroepen... Jij ook. Wat doe je? Ook wegblijven, net als hen?


Inderdaad Marnix.....ik ben net als zij...geen tijd, geen durf, geen vrijmoedigheid.......
Is net zo zondig...alleen kan ik die roep naar Het Heilig Avondmaal niet zo concreet zien als zij dat van de Heere Jezus kregen....
Er zijn voor mij meerdere redenen nodig om ja te MOGEN zeggen! :oops:


Je leest graag in de bijbel zeg je.... dan weet je ook vast wel voor wie het avondmaal is, wie er geroepen worden.

En tja.... als je niet naar het feest van koning wil, dan kan ik er helaas ook niet wat aan doen... maar vergeet niet dat je die uitnodiging wel hebt gekregen.... en er zelf voor kiest om weg te blijven.

Maar zeg dan niet: Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren als je zelf geroepen bent en besluit maar niet te gaan. Dan bevestig alleen door je eigen houding wat Jezus hier aangeeft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8749
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 15 aug 2005 15:23

Marnix schreef:
essieee schreef:
Marnix schreef:
essieee schreef:*ik ervaar dit standpunt ook*
(was al bekend vrees ik)


Daar wil ik aan de hand van woorden van Jezus wat over zeggen.

We weten waar deze tekst op gebaseerd is? Op het verhaal van Jezus over de Koning, die mensen uitnodigde voor een feestmaal.... maar iedereen zegde op het laatst af met allerlei redenen en kwam niet naar het feestmaal....

Velen zijn geroepen... Jij ook. Wat doe je? Ook wegblijven, net als hen?


Inderdaad Marnix.....ik ben net als zij...geen tijd, geen durf, geen vrijmoedigheid.......
Is net zo zondig...alleen kan ik die roep naar Het Heilig Avondmaal niet zo concreet zien als zij dat van de Heere Jezus kregen....
Er zijn voor mij meerdere redenen nodig om ja te MOGEN zeggen! :oops:


Je leest graag in de bijbel zeg je.... dan weet je ook vast wel voor wie het avondmaal is, wie er geroepen worden.

En tja.... als je niet naar het feest van koning wil, dan kan ik er helaas ook niet wat aan doen... maar vergeet niet dat je die uitnodiging wel hebt gekregen.... en er zelf voor kiest om weg te blijven.

Maar zeg dan niet: Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren als je zelf geroepen bent en besluit maar niet te gaan. Dan bevestig alleen door je eigen houding wat Jezus hier aangeeft.


En welke oudvader ga je aanhalen om dit te onderstrepen?
Want dat is wel nodig om ontopic te blijven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8749
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 15 aug 2005 15:46

Hier een stukje over moeiten met het Avondmaal uit de "Godvruchtige avondmaalganger" van Petrus Immens (het hele boek is naar mijn mening een aanrader voor diegenen die worstelen met het Heilig Avondmaal). Laat je daarbij niet afschrikken door het 19e-eeuwse taalgebruik:

B. Hier moet bijkomen een toestemming van de waarheden, die men kent. Maar een blote toestemming is ook niet genoeg, want men kan de letter der waarheden toestemmen omdat ze redelijk, Gode betamelijk en heilzaam zijn en er niets tegen is in te brengen. Maar zo stemmen allen, die in de Gereformeerde Kerk zijn, de waarheden toe. Maar die gelooft omdat hij de waarheden in zijn hart zo gevoelt, geeft er een dubbele toestemming aan. Hij zegt: ik geloof het niet alleen omdat God het getuigt in Zijn Woord, maar omdat ik het ondervind in mijn hart. En dus getuigt de Geest in het hart, dat de Geest, Die in het Woord spreekt, de waarheid is. Gaat er zo'n kennis vooraf, dan moet noodzakelijk de wezenlijke daad des geloofs volgen, die bestaat in een hartelijk lopen en vlieden ván zichzelf en een toevlucht nemen in Christus en Zijn algenoegzame verdiensten.

Begrijpt dan de wezenlijke geloofsdaad eens op deze wijze: De Heilige Geest, Die hier alleen de Werkmeester van is, geeft de zondaar twee ogen. Met het ene ziet hij zichzelf, en met het andere de Heere Christus.
A. Hij ziet zichzelf in zijn ellendige, verloren en rampzalige toestand, waarin hij van nature is; hij ziet zijn zonden in alle verzwarende omstandigheden. Want de Geest zal de wereld van zonden overtuigen, of eigenlijk stom zetten, zodat ze niets zou weten in te brengen, Joh. 16 : 8. Door dit gezicht wordt hij verbrijzeld, week en nederig voor God. De hoogheid des harten wordt weggenomen; ja, dat gezicht werkt een ware verootmoediging, zodat de ziel uitroept met Efraïm: "Nadat ik aan mijzelf ben bekend gemaakt, heb ik op mijn heup geklopt; ik ben beschaamd en schaamrood geworden", Jer. 31 : 19. En dat gaat zó ver, dat ze wanhoopt aan zichzelf, maar daardoor wordt ze voorbereid:
B. Om met het andere oog de Heere Jezus te zien als die grote Heiland en Zaligmaker, hetgeen voor zo'n gewonde en radeloze ziel allerdierbaarst en verkwikkelijkst is, want de Geest ontdekt haar in Jezus:
• Dat Hij, om een Heiland te zijn, daartoe van eeuwigheid van de Vader is verordineerd en toegerust.
• Dat Hij er ook bekwaam toe is, omdat in Hem een volle algenoegzaamheid is tot vervulling van het gebrek, doordat naar het welbehagen des Vaders in Hem al de volheid woont, Kol. 1 : 19.
• Dat Hij ook gewillig is om alles wat Hij is en heeft aan verlegen zielen te
schenken. Want alles wat Hij is in Zijn naturen, namen, ambten en staten als Middelaar, is Hij niet zozeer voor Zichzelf, als wel voor verlegen zondaren; ja dat Hij die zelfs nodigt, bidt en roept om tot Hem te komen.

Dit gezicht verwekt een hoogachting, begeerte, verlangen en uitzien naar de Heere Jezus, waardoor ze het geloof zelf oefent. Want dat dubbele gezicht verwekt in de ziel een dubbele daad. Ziet ze zich zo ellendig en verloren, ze denkt: blijf ik zo, er is niet anders dan een zekere dood en eeuwig verderf te wachten; maar mag ik in Jezus gevonden worden, daar is mijn eeuwig heil.
Wat doet die ziel dan? Ze loopt en vliedt uit zichzelf, ze ziet af van alle eigen gerechtigheid, ze wil het leven in haar eigen hand niet meer zoeken en zij neemt dadelijk toevlucht tot de Heere Jezus en Zijn algenoegzame verdiensten, betuigende, dat zij wenst in Hem gevonden te worden.
En om deze geloofsdaad uit te drukken, gebruikt Gods Woord verscheiden
spreekwijzen, die ons de rechte gestalte leren van zo'n toevluchtnemende ziel.
- Dan wordt het eens genoemd: de Heere te zoeken, Psalm 69 : 33: "Gij die God zoekt, ulieder hart zal leven." En dan wordt de ziel aangemerkt als één, die zich verloren ziet, maar wetende dat er nog een middel is om behouden te worden, dat met alle naarstigheid naspeurt door het gebruik van alle middelen.
- Dan wordt het eens uitgedrukt door naar Christus te vragen, Jesaja 11 : 10: "Zij zullen naar de wortel van Isaï vragen." En dan drukt het uit die verlegen, radeloze gestalte der ziel, waardoor ze het bij zichzelf opgeeft, maar gelooft dat het
evenwel niet buiten hoop is, en daarom vraagt welke de goede weg is, om daarin te wandelen.
- Dan eens door horen, Psalm 45 : 11: "Hoor, o dochter, en zie en neig uw oor." En dat zegt dan op het voorstel van het Evangelie acht te geven, te horen met aandacht en opmerking wat God daarin laat voorstellen. Ja de oren neigen, evenals een zieke, die wanneer de medicijnmeesters spreken, of er nog een middel tot herstel is, het hoofd van het bed neigt en met begeerte tot zijn herstel gretig hoort wat er van hem gezegd wordt.
- Ook wel door Christus aan te grijpen, Jesaja 27 : 5: "Hij moest Mijn sterkte aangrijpen." Evenals iemand, die in gevaar is van verdrinken of verbranden, die het aangeboden middel tot behoudenis gretig aanneemt om uit dat gevaar gered te worden. Zo ziet een ziel zich in het alleruiterste gevaar van een eeuwig verderf; maar tegelijk ziende de Heere Jezus, als het enige Middel tot behoud haar aangeboden, strekt ze de hand des geloofs uit, zij grijpt Hem aan en waagt zich op Hem.
- Ook door willen: "Gij wilt tot Mij niet komen" (dat is: in Mij geloven), Joh. 5 : 40. En dan drukt het uit die overgebogen, volvaardige gemoedsgestalte, waardoor de ziel met verlating van de dienst der zonden, het voorstel Gods van harte goedkeurt, om gezaligd te worden zoals Hij wil.
- Ook door komen, Jesaja 55 : 3: "Komt tot Mij." Dan zegt het hoe de Heere Jezus Zichzelf met al Zijn volheid aanbiedt, en de ziel, dat horende, tot Hem komt, gaande uit zichzelf en uit alle eigen gerechtigheid, om het leven bij Hem te zoeken.
- Ook door toevlucht nemen, Psalm 2 : 12: "Welgelukzalig zijn allen, die tot Hem toevlucht nemen." Evenals een doodslager, die, door de bloedwreker gejaagd, met alle haast heenvlucht tot een vrijstad van behoudenis; of als één, die door vijanden achtervolgd wordt, ziende een sterkte, daarheen loopt. Zo is de Naam des Heeren een sterke toren, waarheen de rechtvaardige loopt en in een hoog vertrek gesteld wordt.
- Ook door: op Christus te zien, Hem aan te zien, Joh. 6 : 40. En dan is die
spreekwijze ontleend aan de kopere slang, die de kinderen Israëls, wanneer ze door de vurige slangen gebeten waren, moesten aanzien, al was het maar met een gebroken oog - dat is zo'n oog, dat het medelijden van de aanschouwer verwekt - om behouden te worden. En dan geeft het te kennen die daad van het zwakste geloof, waardoor een zieltogende en doodbrakende ziel evenwel het oog op Jezus vestigt, of Hij Zich over haar nog ontfermde.
- Ook een kiezen van de Heere, Jozua 24 : 15: "Kiest u heden wie u dienen zult."
Dat is die daad der ziel, waardoor ze na bedaard overleg en overrekening van de kosten tot een besluit komt om zich voor de Heere en Zijn dienst te verklaren, zonder meer te willen hinken op twee gedachten.
- Dan heet het eens de Zoon te kussen, Psalm 2 : 12: "Kust de Zoon." Een kus, zoals onderdanen doen aan hun koning, waardoor ze hem voor koning erkennen, zich aan zijn heerschappij onderwerpen en zijn geboden gehoorzamen. Zo wil de ziel ook de Heere Jezus tot Koning over zich uitroepen. Zijn heerschappij is haar de allerzaligste en lieflijkste, en het doen van Zijn geboden is haar lust en blijdschap.
- Vooral komt deze geloofsdaad voor onder de benaming van hongeren en dorsten,
Matth. 5 : 6: "Zalig zijn ze, die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid"; omdat dit de alleroprechtste, sterkste, aanhoudende en werkzame gemoedsgestalte uitdrukt, dat de ziel niet rust voordat ze Christus mag genieten, en daartoe alle middelen in het werk stelt.
- Eindelijk wordt het uitgedrukt door aannemen, omhelzen en als in de armen drukken, Joh. 1 : 12: "Zo velen Hem aangenomen hebben", om het heilig genoegen, de innige liefde en blijdschap der ziel uit te drukken, wanneer zij deel aan Jezus heeft.
Al deze spreekwijzen, die Gods Woord gebruikt, drukken wel dezelfde wezenlijke daad des geloofs uit, maar ze leren ons tevens de bijzondere gestalten van de ziel, hoe het geoefend wordt.

Doch om deze daad goed te verrichten, zijn er zekere voorwaarden, die daartoe behoren, waaruit de oprechtheid blijkt. Want zal een ziel gelovig de toevlucht nemen tot Christus:
A. Zij doet het hartelijk. O, geen doodslager kan met meer vaardigheid lopen naar de vrijstad, geen door de slangen gebetene met meer gretigheid zien op de kopere slang, geen van honger en dorst versmachtende hartelijker begeren naar spijs en drank, dan een ziel loopt, vlucht, ziet, hongert en dorst naar Jezus.
B. Zij neemt Jezus alléén aan, met opzegging van de dienst van de zonde, wereld en satan. Ze verklaart Jezus’ vijanden voor de hare. Zij weet, dat Jezus alleen al haar liefde, al haar tijd en kracht waardig is. Zij wil haar hart niet meer verdelen tussen God en de wereld, maar met afzien en verloochening daarvan roept ze uit: "Uwe ben ik, o David; en met U ben ik, Zoon van Isaï."
C. Zij neemt Jezus geheel aan. Zij wil niets uitbedingen: "Al wat aan Hem is, is even begeerlijk." zowel om met Hem vernederd, als verhoogd te worden. Zij heeft Hem nodig in Zijn beide staten. Als Profeet om geleerd, als Hogepriester om verzoend, en als Koning om beheerst en geregeerd te worden. Zij neemt Hem aan in al Zijn weldaden, zowel om door Zijn Geest geheiligd als eeuwig gezaligd te worden.
D. Zij doet het voor altijd. Zij wil niet terugkeren tot het oude Sodom, dat zij eens verlaten heeft; maar in voor- en tegenspoed, in licht en duister, in blijdschap en droefheid, in leven en sterven, ja zij wil het nu en eeuwig met Jezus houden.

Heeft nu een ziel de Heere Christus zó door het geloof aangenomen, de gevolgen daarvan zijn: een leunen en steunen op Hem, met vertrouwen en verlaten van zichzelf op Zijn macht en goedheid; ja met vrolijke bewustheid en verzekering, dat men aan Hem deel heeft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Johnny99
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 mei 2004 16:39
Locatie: Wijk en Aalburg

Berichtdoor Johnny99 » 15 aug 2005 15:52

- "I have a dream" -
dr. Martin Luther King jr.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24395
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2005 18:15

elbert schreef:
Marnix schreef:
essieee schreef:
Marnix schreef:
essieee schreef:*ik ervaar dit standpunt ook*
(was al bekend vrees ik)


Daar wil ik aan de hand van woorden van Jezus wat over zeggen.

We weten waar deze tekst op gebaseerd is? Op het verhaal van Jezus over de Koning, die mensen uitnodigde voor een feestmaal.... maar iedereen zegde op het laatst af met allerlei redenen en kwam niet naar het feestmaal....

Velen zijn geroepen... Jij ook. Wat doe je? Ook wegblijven, net als hen?


Inderdaad Marnix.....ik ben net als zij...geen tijd, geen durf, geen vrijmoedigheid.......
Is net zo zondig...alleen kan ik die roep naar Het Heilig Avondmaal niet zo concreet zien als zij dat van de Heere Jezus kregen....
Er zijn voor mij meerdere redenen nodig om ja te MOGEN zeggen! :oops:


Je leest graag in de bijbel zeg je.... dan weet je ook vast wel voor wie het avondmaal is, wie er geroepen worden.

En tja.... als je niet naar het feest van koning wil, dan kan ik er helaas ook niet wat aan doen... maar vergeet niet dat je die uitnodiging wel hebt gekregen.... en er zelf voor kiest om weg te blijven.

Maar zeg dan niet: Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren als je zelf geroepen bent en besluit maar niet te gaan. Dan bevestig alleen door je eigen houding wat Jezus hier aangeeft.


En welke oudvader ga je aanhalen om dit te onderstrepen?
Want dat is wel nodig om ontopic te blijven.


Ik ga geen oudvader aanhalen... Ik ga gewoon op de post van Essie in... als het al offtopic is lijkt het me in ieder geval niet nutteloos. :)

Maar ik wil wel wijzen op Calvijn, waar hele jonge mensen (zonder openbare geloofsbelijdenis te hebben gedaan) aan het avondmaal gingen. Waarom? Omdat ze geloofden.... niet omdat ze zo goed leefden of zeker wisten dat ze wedergeboren waren. Dit in overeenstemming met het Pascha waar jonge Israelieten ook aan deel mochten nemen.

Helaas is bij de "nadere reformatie" het bevindelijke denken, waarbij geloof, wedergeboorte en ook avondmaal heel exclusief werden gemaakt, men van deze lijn afgestapt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8749
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 16 aug 2005 07:30

Marnix schreef:Maar ik wil wel wijzen op Calvijn, waar hele jonge mensen (zonder openbare geloofsbelijdenis te hebben gedaan) aan het avondmaal gingen. Waarom? Omdat ze geloofden.... niet omdat ze zo goed leefden of zeker wisten dat ze wedergeboren waren. Dit in overeenstemming met het Pascha waar jonge Israelieten ook aan deel mochten nemen.


Dat is dan vreemd, want volgens deze bron stelde Calvijn wel degelijk de eis van geloofsbelijdenis voordat men aan het Avondmaal kon aangaan.
En in de Institutie, boek 4, hoofdstuk 16, sectie 30 verwerpt hij de gedachte dat kleine kinderen toegelaten zouden moeten worden aan het Avondmaal.
Wel is het zo dat hij kinderen van een jaar of 12 al toeliet, omdat ze volgens hem wel waardig het Avondmaal konden vieren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Dolce
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2005 17:33
Locatie: Nijkerkerveen
Contacteer:

Site over oudvaders

Berichtdoor Dolce » 27 okt 2005 22:23

Misschien wel handig om te weten, als je van oudvaders houdt:

www.oudvaders.nl
Solamente la esperanza vive! Vivere!

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor marcel081276 » 30 okt 2005 14:38

Ik hou niet zo van oudvaders geef mij maar een helder boek of een praktische zoals die van corrie ten boom, of boeken van J.G. Fijnvandraat en Willem J. Ouweneel zijn ook geweldig :!: Maar ieder zijn smaak zal ik maar zeggen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 31 okt 2005 13:25

Misschien moeten we over 50 jaar nog eens verder praten (als we dat beleven mogen).

Kijken of Ouweneel en ten Boom dan nog steeds gelezen worden. De oudvaders in ieder geval wel, daar ben ik 100% zeker van!

Overigens heb ik pas een preekje van Petrus van der Hagen??? gelezen. Was uit de Reveilserie. Ik overweeg sterk een abbonnement te nemen. Doen? Het preekje bevatte twee hele sterke punten: zeer grondige tekstuitleg en een heldere toepassing voor het persoonlijke leven. (Waarin zelfs gesepareerd werd, zoals ook een zekere dominee van nu dat graag ziet...)

Gebruikersavatar
Dolce
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2005 17:33
Locatie: Nijkerkerveen
Contacteer:

Berichtdoor Dolce » 31 okt 2005 14:07

Ik hoop het TheKeimpe dat je gelijk krijgt, maar ik ben bang van niet. Oudvaders (Goudaders :shock: als suggestie in Word voor het woord oudvaders, wat een waarheid hè :P ) worden nu al zelden meer gelezen vanwege desinteresse. Wat ik wel geloof wat TheKeimpe zei is dat die hedendaagse schrijvers dan zekers niet meer gelezen worden.
Wie kent überhaupt dan Ouweneel nog b.w.v.s.?

Wie zal ontkennen dat een separerende preek van essentieel belang is!! Niemand toch!! Lees daarom toch ook boeken van de (nadere) reformatoren :!:
Solamente la esperanza vive! Vivere!

Gebruikersavatar
frekje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 644
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:22
Locatie: Harskamp
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 31 okt 2005 22:07

Ik weet nooit wat ik met oudvaders aanmoet. Ze zijn me veel te moeilijk in taalgebruik en ook absoluut niet hedendaags (wat sommigen zullen ontkennen magoed). Grappig allemaal maar ik kan als jongen van 15 jaar daar niet veel meer mee. Doe mij dan idd maar een ander goed boek van een hedendaagse predikant over een bepaald thema. Bijv. Ouweneel, of Corrie ten Boom.

Wie zegt dan dat ze dan niet meer gelezen worden? Dat weet je helemaal niet, boeken van dominees uit de OGG (levensbeschrijvingen etc.) worden ook nog steeds gelezen.....

Doe mij dan maar Gods eigen Woord.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 01 nov 2005 18:28

[quote="Marnix"....
Helaas is bij de "nadere reformatie" het bevindelijke denken, waarbij geloof, wedergeboorte en ook avondmaal heel exclusief werden gemaakt, men van deze lijn afgestapt.[/quote]

Wat een onzin, dan ken jij de nadere reformatoren niet. Wie bijvoorbeeld de geschriften en preken van Willem Teelinck leest zal tot een andere conclusie met argumenten komen. Willem Teelinck stond in Middelburg waar honderden door de prediking van zonde en genade aan het Heilig Avondmaal mochten gaan. Daar in die gemeente werd het weer ingesteld dat de ouderlingen de week voor het Heilig Avondmaal de gemeente ingingen om met de mensen te spreken en zij die worstelden werd Schrift voor gehouden en werden genodigd. Daarnaast werden in die week de mensen waar de zonden tegen 1 of meerdere geboden werden gevonden onder censuur gezet en opgeroepen om tot de Heere te vluchten.

Of je neemt Petrus Immens die zo pastoraal zijn gemeente leden benaderen met de Schrift dat ook daar er velen door de Heere bekeerd werden. Juist in de begintijd van de Nadere Reformatie was er een opwekking gaande die echt niet exclusief was maar in alle lagen en standen van het volk gevonden werd. Middelburg was zo'n stad.

En dan komen we weer bij de hedendaagse uitdrukking wie is "men" :wink:

Gebruikersavatar
Dolce
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2005 17:33
Locatie: Nijkerkerveen
Contacteer:

Berichtdoor Dolce » 02 nov 2005 19:29

Ja wie is 'men'?
Solamente la esperanza vive! Vivere!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24395
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2005 22:21

Speedy schreef:[quote="Marnix"....
Helaas is bij de "nadere reformatie" het bevindelijke denken, waarbij geloof, wedergeboorte en ook avondmaal heel exclusief werden gemaakt, men van deze lijn afgestapt.


Wat een onzin, dan ken jij de nadere reformatoren niet. Wie bijvoorbeeld de geschriften en preken van Willem Teelinck leest zal tot een andere conclusie met argumenten komen. Willem Teelinck stond in Middelburg waar honderden door de prediking van zonde en genade aan het Heilig Avondmaal mochten gaan. Daar in die gemeente werd het weer ingesteld dat de ouderlingen de week voor het Heilig Avondmaal de gemeente ingingen om met de mensen te spreken en zij die worstelden werd Schrift voor gehouden en werden genodigd. Daarnaast werden in die week de mensen waar de zonden tegen 1 of meerdere geboden werden gevonden onder censuur gezet en opgeroepen om tot de Heere te vluchten.

Of je neemt Petrus Immens die zo pastoraal zijn gemeente leden benaderen met de Schrift dat ook daar er velen door de Heere bekeerd werden. Juist in de begintijd van de Nadere Reformatie was er een opwekking gaande die echt niet exclusief was maar in alle lagen en standen van het volk gevonden werd. Middelburg was zo'n stad.

En dan komen we weer bij de hedendaagse uitdrukking wie is "men" :wink:[/quote]

Ik kijk meer naar de huidige situatie in kerken. De "verrechtsing" op zich was niet slecht, maar in de loop van de tijd zijn sommigen er mijns inziens in doorgeslagen. Dat verschilt overigens ook per plaats.

Oh en Elbert, beetje late reactie, maar Calvijn vroeg inderdaad wel om een geloofsbelijdenis om aan te gaan.... maar dat was niet een officiele kerkelijke weg volgen.... maar je geloof belijden en vervolgens aan het avondmaal aanmogen... (ook als je nog jong was, te jong om tegenwoordig aan het avondmaal te kunnen)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
Dolce
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2005 17:33
Locatie: Nijkerkerveen
Contacteer:

Berichtdoor Dolce » 03 nov 2005 22:43

Wie valt er onder 'verrechtsing'? Ik denk dat de hedendaagse kerk alleen nog maar verlinkst :(
In de 'zwaardere kerken' worden echter ook oudvaders gelezen, dus van de (nadere) reformatie. Dus wat is 'verrechtsing'?
Solamente la esperanza vive! Vivere!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten