Maja de Bij schreef:Marnix schreef:Dat het in Nederland slecht gaat met de kerk is me bekend. Maar dit versnelt dat proces echt niet, ik denk zelfs dat het tegenovergestelde waar is. Dat het in Nederland zo slecht gaat op dit punt valt de traditionele kerken te verwijten, die over allerlei dingen met elkaar overhoop liggen, die ieder dogma tot in den treure hebben uitgekauwd en de kern van het evangelie zo vaak zijn kwijtgeraakt.
Je conclusie dat we de wortels van het traditionele kerkzijn hebben losgelaten is niet het probleem. Het probleem is dat we de wortel van ons christen zijn, dat is Christus, vaak loslaten en Hem niet meer centraal zetten maar onszelf, onze kerk, onze traditie.
(...)
En volgens mij is de opleving in charismatische kerken juist een gevolg daarvan. Christenen gaan inzien dat het zo niet gaat, dat we Christus uit het oog zijn verloren,
Hier kan ik me al iets meer in vinden. En nu snap je zelf waarschijnlijk ook wel dat ik vind dat we deze problemen niet oplossen door met elkaar opwekkingsliederen te gaan zingen.
Hehe. Ik zeg oko niet dat daarmee de problemen zijn opgelost inderdaad. Ging dat maar zo makkelijk.... Maar het is wel een stapje in de goede richting denk ik.
Los daarvan, vind je werkelijk dat de ontkerkelijking de schuld is van de traditionele kerken? Peilen we met deze constatering de bodem van dit probleem? Hoe vaak heb ik al niet mensen gesproken, die zo graag zouden willen geloven, maar niet kunnen. En dat kwam niet vanwege de starre dogma's, maar omdat God uit hun leven is vertrokken. Ze zijn Hem kwijtgeraakt. Ze kunnen niet meer geloven dat de levende God zich openbaart vanuit de Bijbel. Er daar zijn meerdere redenen voor aan te wijzen: schriftkritiek, wetenschap, auswitsch, vul maar aan. En ik herken hun problemen, want ik ervaar het zelf soms ook zo.
Daarom lossen we dit probleem volgens mij niet op door met elkaar luidkeels Klein, klein kindje te gaan zingen. Er is meer aan de hand.
Dat gaf ik inderdaad ook aan. Nogmaals, het is een stapje in de goede richting... Maar niet de oplossing van het ontkerkelingsprobleem, hoewel ik de traditionele kerken wel schuld vind hebben in de ontkerkelijking, om de redenen die ik hier boven beschreef: Het uit het oog verliezen van de kern, de verdeeldheid en vijandschap (en als er geen vijandschap is het negeren van elkaar), het niet samen met de zelfde Aanvoerder sterk staan, maar verdeeld zijn, onenigheid hebben met anderen, twisten, elkaar veroordelen etc. Terwijl de christenen samen (en niet als losse kerkjes) juist eenheid, warmte en liefde zouden moeten uitstralen doen ze vaak juist het tegenovergestelde: verdeeldheid, kilheid, elkaar veroordelend, dus liefdeloosheid. Dan vind ik het niet zo raar dat heel veel mensen niets meer van de kerk willen weten, dat er zoveel mensen zijn die geen negatief beeld hebben van God maar een negatief beeld van de kerk. En helaas zijn daar ook een heleboel mensen bij die vroeger door hun ouders mee werden genomen naar de kerk, maar het een starre, kille, saaie en onpersoonlijke bedoeling vonden en nog vinden.
We mogen als kerken in Nederland wel eens heel goed bedenken waar we mee bezig zijn. Wat we als licht in de wereld nou daadwerkelijk uittralen: Licht? Of niet? Ik ben oprecht blij dat er steeds meer kritiek op de verdeeldheid in Nederland begint te komen. Gisteren discussieerden we in een godsdienstles over kerken.... en dan hoor je dat heel veel jongeren het hokjes/vakjes-denken, de verdeeldheid etc. vreselijk vinden, ook heel onchristelijk. Dat is trouwens ook de reden waarom de EO-jongerendag, jeugdkerken, Flevofestival, Opwekking etc. zo populair zijn bij jongeren en het veel beter doen dat congressen en zo die vanuit 1 kerk georganiseerd zijn. Jongeren zijn het geruzie en de verdeeldheid in de kerken een beetje zat. Ik vind dat positief.
Jezus zegt zelf in Johannes 17:
21 Opdat zij allen één
zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
Het geeft al wel aan dat de verdeeldheid niet bijbels is... niet naar de wil van Christus..... maar ook dat het een negatieve invloed heeft op onze uitstraling naar de wereld toe.