Uitverkiezing..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 31 aug 2005 18:03

Lalage schreef:Dat ben ik niet met je eens. Want elk mens zal eerst Jezus moeten erkennen als verlosser om gered te worden. Een mens kan zichzelf niet bevrijden van zonden, dat kan alleen Jezus doen. Die tijd in de hel (buiten de poorten van de stad) zal niet 'een bepaalde tijd' zijn, maar wel een eindige tijd. En dat kan nog best wel lang duren...

Net zolang totdat God naar zijn eeuwig voornemen die zondaar levend maakt zodat hij of zij niet anders kan dan geloven dat Jezus is de Christus.
En zondaren worden alleen in dit leven tot God zaligmakend bekeerd. Niet na dit leven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2005 19:26

Mapleleaf schreef:
Marnix schreef:Ik geloof dat geloof een gave van God is... maar dat Hij niet alleen dat geeft aan mensen die gered worden, maar ook aan anderen..... en dat hier juist de keuzeverantwoordelijkheid van mensen ter sprake komt. Wat doet de mens ermee? Het is toch niet voor niets dat ook mensen die geloven later in ongeloof kunnen vallen?

Het is onmogelijk dat mensen die het geloof geschonken is, dat geloof kwijt zullen raken.
En de mens heeft wel verantwoordelijkheid, maar hij kan die ten ene male onmogelijk stand doen tot zijn eigen zaligheid.

Zucht... gaan we weer..... Ik heb meerdere malen aangegeven dat de mens wel keuzeverantwoordelijkheid heeft, maar dat dat zo is als het kiezen om een reddingsboei aan te pakken of niet. Een drenkeling kan zich nooit op zijn redding beroemen omdat hij een touw of een reddingsboei die hem wordt toegeworpen aanpakte. Maar een drenkeling kan zichzelf wel verwijten dat hij verzuipt als hij die reddingsboei niet aanpakt. Dat is de verantwoordelijkheid die we hebben. Het aanpakken van die boei of niet. Daarom staat er ook in de bijbel dat in het vuur het geween en het tandengeknars zal zijn. Tandenknarsen geeft iets van spijt aan, omdat het dan te laat is.... en ze ondekken dat ze verkeerd kozen op aarde.

Daarom Mapleleaf, kan ik bijbels gezien niet leven met jou bewering dat God het zo doet dat mensen niet anders kunnen dan geloven..... Dat ze niet anders willen, dat kan ik me voorstellen... maar niet anders kunnen... nee. Dan slaan de oproepen tot bekering in de bijbel, de oproepen aan mensen om te gaan geloven, nergens meer op... Dan is de verantwoordleijkheid waar de bijbel het zo duidelijk over heeft verdwenen.... de bijbel heeft eht daar toch duidelijk over.... dus dat mag je niet zomaar door de vingers zien..... dan wordt het een halve waarheid.

Als je de bijbel leest zie je dat mensen die geloven ook kunnen afvallen.... Denk maar weer eens aan de bekende tekst in Hebreeen 6. Mensen kunnen door Hem uitgenodigd worden voor de bruiloft, maar zich er niet voor interesseren en het allemaal wel best vinden..... ik verwees al eerder naar de 5 wijze en dwaze maagden. Wou jij dan beweren dat die uitnodiging slechts schijn was omdat allang was bepaald door de bruidegom dat er 5 niet zouden komen? En bij het feest dat de koning geeft hetzelfde..... Wel geloof ik dat God er voor zorgt dat het huis vol komt te zitten :) Maar die mensen die worden uitgenodigd waren wel welkom maar besloten zelf om niet te komen.

Dat is de verantwoordelijkheid van mensen, die de bijbel beschrijft. Ik weet dat veel mensen het hier moeilijk mee hebben, omdat ze Gods almacht gaan koppelen aan het feit dat altijd Zijn wil gebeurt... maar dat is niet zo. Want God wilde de zondeval niet en toch vond deze plaats. God wil dat niemand verloren gaat..... en toch gaan er mensen verloren. Hoe wil jij dat uitleggen? Er is maar 1 verklaring voor: God geeft mensen keuzeverantwoordelijkheid..... dus ook de mogelijkheid om tegen Zijn wil in dingen te doen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 aug 2005 19:31

Marnix schreef:
Mapleleaf schreef:
Marnix schreef:Ik geloof dat geloof een gave van God is... maar dat Hij niet alleen dat geeft aan mensen die gered worden, maar ook aan anderen..... en dat hier juist de keuzeverantwoordelijkheid van mensen ter sprake komt. Wat doet de mens ermee? Het is toch niet voor niets dat ook mensen die geloven later in ongeloof kunnen vallen?

Het is onmogelijk dat mensen die het geloof geschonken is, dat geloof kwijt zullen raken.
En de mens heeft wel verantwoordelijkheid, maar hij kan die ten ene male onmogelijk stand doen tot zijn eigen zaligheid.

Zucht... gaan we weer..... Ik heb meerdere malen aangegeven dat de mens wel keuzeverantwoordelijkheid heeft, maar dat dat zo is als het kiezen om een reddingsboei aan te pakken of niet. Een drenkeling kan zich nooit op zijn redding beroemen omdat hij een touw of een reddingsboei die hem wordt toegeworpen aanpakte. Maar een drenkeling kan zichzelf wel verwijten dat hij verzuipt als hij die reddingsboei niet aanpakt. Dat is de verantwoordelijkheid die we hebben. Het aanpakken van die boei of niet. Daarom staat er ook in de bijbel dat in het vuur het geween en het tandengeknars zal zijn. Tandenknarsen geeft iets van spijt aan, omdat het dan te laat is.... en ze ondekken dat ze verkeerd kozen op aarde.

Daarom Mapleleaf, kan ik bijbels gezien niet leven met jou bewering dat God het zo doet dat mensen niet anders kunnen dan geloven..... Dat ze niet anders willen, dat kan ik me voorstellen... maar niet anders kunnen... nee. Dan slaan de oproepen tot bekering in de bijbel, de oproepen aan mensen om te gaan geloven, nergens meer op... Dan is de verantwoordleijkheid waar de bijbel het zo duidelijk over heeft verdwenen.... de bijbel heeft eht daar toch duidelijk over.... dus dat mag je niet zomaar door de vingers zien..... dan wordt het een halve waarheid.

Als je de bijbel leest zie je dat mensen die geloven ook kunnen afvallen.... Denk maar weer eens aan de bekende tekst in Hebreeen 6. Mensen kunnen door Hem uitgenodigd worden voor de bruiloft, maar zich er niet voor interesseren en het allemaal wel best vinden..... ik verwees al eerder naar de 5 wijze en dwaze maagden. Wou jij dan beweren dat die uitnodiging slechts schijn was omdat allang was bepaald door de bruidegom dat er 5 niet zouden komen? En bij het feest dat de koning geeft hetzelfde..... Wel geloof ik dat God er voor zorgt dat het huis vol komt te zitten :) Maar die mensen die worden uitgenodigd waren wel welkom maar besloten zelf om niet te komen.

Dat is de verantwoordelijkheid van mensen, die de bijbel beschrijft. Ik weet dat veel mensen het hier moeilijk mee hebben, omdat ze Gods almacht gaan koppelen aan het feit dat altijd Zijn wil gebeurt... maar dat is niet zo. Want God wilde de zondeval niet en toch vond deze plaats. God wil dat niemand verloren gaat..... en toch gaan er mensen verloren. Hoe wil jij dat uitleggen? Er is maar 1 verklaring voor: God geeft mensen keuzeverantwoordelijkheid..... dus ook de mogelijkheid om tegen Zijn wil in dingen te doen.

Als je maar niet vergeet dat het God is die het willen en het werken werkt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het JohannesEvangelie niet meer kan lezen zonder het "uitverkiezing te voelen ademen" Maar dan wordt het ook niet iets dreigends, maar juist iets moois. Allen die aan Christus gegeven zijn zal Hij tot Zich trekken. Heerlijk toch, we worden getrokken uit de duisternis die we zelf gekozen hebben, althans ik wel. Wij hebben keuzemogelijkheid maar of dat in strijd is met de uitverkiezing weet ik niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2005 19:35

parsifal, ook voor jou de vragen uit mijn eerdere post...

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 31 aug 2005 19:44

Wij hebben nog altijd onze verantwoordelijkheid. Maar het nakomen van onze plichten zal ons nooit zalig maken. Jij legt nog iets in de mens in het zaligworden. Namelijk dat de mens zelf voor zijn zaligheid moet kiezen. Ik geloof dat het Gods werk is van begin tot eind. Dat Hij het is die het verstand verlicht, de wil vernieuwd, de hartstochten regelt en de wandel heiligt.

En een mens kan ook maar eenmaal wederom geboren worden en niet twee maal.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2005 19:56

parsifal schreef:
Marnix schreef:
Mapleleaf schreef:

Als je maar niet vergeet dat het God is die het willen en het werken werkt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het JohannesEvangelie niet meer kan lezen zonder het "uitverkiezing te voelen ademen" Maar dan wordt het ook niet iets dreigends, maar juist iets moois. Allen die aan Christus gegeven zijn zal Hij tot Zich trekken. Heerlijk toch, we worden getrokken uit de duisternis die we zelf gekozen hebben, althans ik wel. Wij hebben keuzemogelijkheid maar of dat in strijd is met de uitverkiezing weet ik niet.

Je beschrijft het heel mooi en als je het zo uitlegt is het ook mooi. Als je gelooft mag je weten dat God je voor Zijn koninkrijk bestemd heeft. Dat is prachtig.

Helaas zijn er zovelen die dit niet zo opvatten.... die wel geloven maar niet aan het avondmaal durven en niet die zekerheid zeggen maar juist onzekerheid, want ze izjn niet zeker dat ze uitverkoren zijn. Dat is het linke er aan.

Verder weet ik inderdaad dat God in ons werkt, dat het niet vanuit onszelf moet komen..... Hij maakt redding mogelijk en roept mensen, werkt in ze.... Als iemand gelooft is dat ook aan God te danken en kan hij zich daa rniet zelf op beroemen... maar dat wil niet zeggen dat iedereen waar God in werkt en die Hij roept ook tot geloof komt, sommigen zijn wel geroepen maar luisteren niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 aug 2005 19:59

waarom evangelisatie bedoel je lalage?

Alle drie de redenen spelen mee. We worden niet zalig vanwege de verkiezing. De verkiezing gaat over wie het geloof en het willen van God als gave krijgen. De zaligheid ligt in het offer van Christus. Wij weten niet wie uitverkoren zijn. Zo kunnen wij de uitverkoren mensen zijn om mensen met God in contact te brengen, wij kunnen de middelen van Hem zijn. En dat is mooi werk. Uiteindelijk had het iemand anders kunnen zijn dan ik, nou en? Ik mag ook gebruikt worden en over deze zaken iets uitleggen is zelfs nog mooier dan iemand het drie-deuren probleem uitleggen :), omdat dit echt het hart raakt.

En als God ons wil gebruiken door onze wil om te buigen, dan kun je moeilijk zeggen dat anders mensen verloren gaan, want dat anders is er niet. Wel kun je met de Bijbel zeggen dat als mensen niet in Christus zijn dat ze verloren gaan. Ze zijn verantwoordelijk voor wat ze met Gods Woord doen.

Ik vind het opvallend dat mensen die veel betekend hebben op het gebied van Evangelisatie zoals Whitefield en Spurgeon volop Calvinisten waren.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 31 aug 2005 20:14

parsifal schreef:Ik vind het opvallend dat mensen die veel betekend hebben op het gebied van Evangelisatie zoals Whitefield en Spurgeon volop Calvinisten waren.

En de Erskines, Huntington, Calvijn, Edwards, ...

@lalage, Lees eens 'Het Arminiaanse Geraamte' van Huntington. Dat zal je meer duidelijkheid geven over zaken als de uitverkiezing en eeuwig straflijden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2005 23:01

Lalage schreef:Hey als jullie dat geloven, dat zoveel mensen voor eeuwig verloren gaan, wat zit je dan nog te luieren achter je computer? Laat dat je koud? Hoeveel zaai jij? Hoeveel van Jezus straal jij uit?

HOE kunnen jullie leven met het idee dat jij lekker naar God gaat en je buurman naar de hel? Ik kan daar absoluut niet mee leven en het gaat lijnrecht in tegen hoe ik God heb leren kennen door de bijbel en door wat Hij heeft gedaan in mijn leven.

Nogmaals, aan iedereen die gelooft in een eeuwige hel: Hoe kan je daarmee leven?

Dit bedoelde ik eigenlijk parsifal ;)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 sep 2005 07:02

Lalage schreef:
Lalage schreef:Hey als jullie dat geloven, dat zoveel mensen voor eeuwig verloren gaan, wat zit je dan nog te luieren achter je computer? Laat dat je koud? Hoeveel zaai jij? Hoeveel van Jezus straal jij uit?

HOE kunnen jullie leven met het idee dat jij lekker naar God gaat en je buurman naar de hel? Ik kan daar absoluut niet mee leven en het gaat lijnrecht in tegen hoe ik God heb leren kennen door de bijbel en door wat Hij heeft gedaan in mijn leven.

Nogmaals, aan iedereen die gelooft in een eeuwige hel: Hoe kan je daarmee leven?

God is goed. Hij weet wat Hij doet, met die wetenschap is er heel goed te leven, ook als je naar de anderen kijkt. Juist vanuit de uitverkiezing zie ik een reden om minder overspannen met deze zaken om te gaan.

Trouwens ik wil deze bal ook wel terugkaatsen. De hel is in ieder geval vreselijk, of deze nu eeuwig is of niet (en ik geloof zeker dat hij eeuwig is) . Ook jouw buurman krijgt met hetzelfde te maken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2005 07:54

Ik blijf het een moeilijk punt vinden.... Waar ik vraagtekens bij blij houden is het volgende: God geeft sommigen geloof. Zonder dat kunnen mensen niet geloven. God wil dat iedereen behouden wordt en niet verloren gaat. Toch heeft God blijkbaar mensen geschapen met als doel om verloren te gaan.... want hij geeft hen geen geloof. Dus kunnen ze niet geloven... en gaan ze verloren. Wat Hij niet wil. Hij roept op tot bekering en geloof.... en geeft de mens daarin de verantwoordelijkheid om te kiezen..... ook tegen zijn wil in. Maar tegelijk zeggen we dat het al vast staat, dat God bepaalde mensen kiest, ze geloof geeft en ze daardoor gaan geloven, en dat anderen geen geloof krijgen en dus niet kunnen geloven.... Is het dan Gods wil dan mensen tegen zijn wil in verloren gaan?

Ik vind het erg lastig.... ik denk dat we er daarom ook wat minder over moeten praten..... omdat het theorie is..... maar kijken naar wat de praktijk is. Mensen over God vertellen, die fantastische boodschap van verlossing doorgeven.

In de bijbel zie je dat gelovigen in zijn algemeenheid worden aangesproken. Misschien is dat ook wel 1 van mijn grootste moeiten met de uitverkiezing, tegenwoordig wordt het soms veel moeilijker en onzekerder gemaakt.... mensen die twijfelen aan hun uitverkiezing.... en dat vaak samenhangend met wedergeboorte.... dan denk ik wel eens: Soms zijn we met onze rijke kerkgeschiedenis, een beetje doorgeslagen op bepaalde punten.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 sep 2005 08:08

Lalage schreef:

2 Kor. 5:11 Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof, (vgl. met Jesaja 2:10,19,21).

Dit zou eigenlijk ons uitgangspunt moeten zijn: we weten van de schrik des Heeren, die openbaar zal worden bij het laatste oordeel dat door Christus geveld zal worden (2 Kor. 5:10). Heel vaak leven we daar maar gezapig aan voorbij, maar het strenge en rechtvaardige oordeel van God staat wel degelijk voor de deur. Dat moet ons opschrikken (letterlijk!) uit onze geestelijke slaap (Matth. 25:1-13, Ef. 5:14) en onze voeten doen schoeien met de bereidheid van het evangelie van de vrede met God (Ef. 6:15), zodat ook onze ongelovige buurman gered zal zijn.
Ik weet wel: op zich mooie woorden, maar wat doen we werkelijk? Leven we wat dat betreft niet vaak onder de maat? :(

Maar goed, dit is een beetje offtopic.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2005 09:03

Zou de grote aandacht voor uitverkiezing daar ook niet wat mee te maken hebben? We weten denk ik wel dat we die opdracht niet voor niets hebben gekregen, maar maakt de uitverkiezingsvisie ons daar misschien ook niet een beetje lui in? We leren immers dat sommigen uitverkoren zijn en sommigen niet, sommigen gered worden en sommigen behouden... en dat dat toch al vast ligt.

Waarom dan evangeliseren? Als alles toch al vast ligt.....

Dat vind ik gevaarlijk aan eht hier besproken standpunt, waar ik nog steeds niet helemaal uit ben (en dat zal wel zo blijven ook gok ik :D)

En toch..... stel, je staat als gemeente voor een beslissing op zendingsgebeid..... er kan worden gekozen voor Oekraine, of Sudan, of China. Uiteindelijk kiest men voor Oekraine en gaat daar aan het werk. Er komen mensen tot geloof omdat ze het evangelie horen.... Maar wat nou als je voor een ander land had gekozen? Waren die mensen in Oekraine dan tot geloof gekomen? Dat ligt er maar aan....

Wat wij doen op het gebied van evangeliseren is wel degelijk van belang. Ik denk dat God het ook voorziet, maar ook daarin verantwoordelijkheid geeft. Als wij onze kerkdeuren dicht doen en ons licht niet laten schijnen, dan zullen er minder mensen zich bij onze kerk voegen dan wanneer we dat wel doen. Als we zending bedrijven in een land zullen er meer mensen tot geloof komen dan wanneer we besluiten dat niet te doen.

Als we die verantwoordelijkheid zien die we hebben gekregen, en de consequentie die dat kan hebben voor mensenlevens, wordt evangelisatie ook echt ontzettend belangrijk.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 sep 2005 09:31

Marnix schreef:Zou de grote aandacht voor uitverkiezing daar ook niet wat mee te maken hebben? We weten denk ik wel dat we die opdracht niet voor niets hebben gekregen, maar maakt de uitverkiezingsvisie ons daar misschien ook niet een beetje lui in? We leren immers dat sommigen uitverkoren zijn en sommigen niet, sommigen gered worden en sommigen behouden... en dat dat toch al vast ligt.

Waarom dan evangeliseren? Als alles toch al vast ligt.....

Ik denk zelf dat hoe luier we daarin zijn, hoe minder zeker we kunnen zijn van onze eigen verkiezing. In de Bijbel worden we opgeroepen om onze roeping en verkiezing vast te maken (2 Petr. 1:10). Dit is dan niet bedoeld om zelf iets aan onze verkiezing te doen (want die ligt inderdaad vast), maar wel om ons daarin te verzekeren. Het is immers zo dat we niets van de verkiezing weten buiten een persoonlijk waar geloof? Daarom is het denk ik zo, dat als we lui hierin zijn, we onszelf geen goede dienst bewijzen: de zekerheid van die verkiezing is dan minder en kan zelfs zover gaan, dat we fundamentele twijfels hebben over onze eigen redding. En dat is gevaarlijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 01 sep 2005 10:02

Deze tekst kan misschien wat licht werpen op de verhouding tussen verkiezing, geloof, en, daaruit voortvloeiend, evangelisatie:

2 Thess 2:13-14 SV
13. Maar wij zijn schuldig altijd God te danken over u, broeders, die van den Heere bemind zijt, dat u God van den beginne verkoren heeft tot zaligheid, in heiligmaking des Geestes, en geloof der waarheid;
14. Waartoe Hij u geroepen heeft door ons Evangelie, tot verkrijging der heerlijkheid van onzen Heere Jezus Christus.

Als je vers 13 goed leest dan staan daar 2 dingen:
1. God heeft ons 'van den beginne verkoren heeft tot zaligheid'.
2. God wil ons die zaligheid schenken in een weg van 'heiligmaking des Geestes, en geloof der waarheid'.

Daarom kan en mag uitverkiezing ons nooit lui of passief maken. Je zou kunnen zeggen dat in het uitverkoren-zijn tot zaligheid, de manier waarop we zalig worden besloten ligt. Die manier, dat is de weg van heiliging door de Geest en geloof in de waarheid.

In vers 14 wordt vervolgens duidelijk gemaakt dat God ons tot zaligheid roept, door de verkondiging van het evangelie. Dat is de manier waarop God het heeft gewild.

Terug naar “Archief”