maken wij het niet veel te moeilijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 30 mar 2005 11:00

Raido schreef:Zeg ik dat dan? ontken ik dat dan?

Nee, maar ik vatte "je zult eerst moeten geloven" op als: ja, dan lijkt het alsof je dat zelf moet doen...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 30 mar 2005 18:27

jas schreef:
Fly29 schreef:Wat mij op valt is dat veel dingen naar de aardse kant worden bekeken. Maar de bijbel is veel sterker op gebouwd uit geestelijke elementen. Lees het hoofdstuk van Nicodemus maar. Daarin staat beschreven over de wedergeboorte. We worden lichamelijk maar 1 keer geboren. Geestelijk kun je elke dag weer opnieuw worden geboren. Het gaat erom dat je elke dag opnieuw kunt beginnen. En wat bedoeld Jezus nu met een nieuw leven? Ga met je geest aan de gang. Het vlees(lichaam) zal nauwelijks veranderen als je met je geest niet wil. En dat is wat Jezus bedoelde. Ga je geest trainen dat deze zo weinig mogelijk de zonde toelaat. Dan zal het lichaam er sneller aan gehoorzamen.

Nergens in de Bijbel staat dat je dagelijks opnieuw geboren moet worden. Je verwart de dagelijkse bekering met de wedergeboorte.
Het is idd niet zo, dat je kunt zeggen, ik ben wedergeboren dus ik ben klaar. Dan begint het nl. pas.

Is bekering niet hetzelfde als opnieuw geboren worden? Ik bedoel dan dat je geestelijke leven op nieuw geboren moet worden? Leg mij dan anders eens dat hoofdstuk waarin Jezus aan Nicodemus verteld dat hij moet worden wedergeboren. Dan begrijp ik het dus niet.

Met vriendelijke groet,

Fly29

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 31 mar 2005 15:41

Raido schreef:Je zult daar eerst in moeten geloven, dat jij niks kunt doen voor je bekering, en die tendens zie ik helaas nog al eens hier op refoweb, mensen die zeggen, je gaat naar God/Jezus, neem zijn aanbod aan, en tja... dat is het eigenlijk ook.. makkelijk toch?

Helemaal mee eens en maakt me vaak in de war en bang!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2005 21:08

Is dat zo? Je kan er niets aan doen... maar sluit dat uit dat je naar God toe kan gaan? Je kan het toch naar Hem toegaan in het besef dat je dat uit jezelf niet zou kunnen? Je kan het niet uit jezelf maar je kan het wel? Of je kan het niet uit jezelf en doet het dan maar niet. Maakt nogal een verschil.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 31 mar 2005 21:16

Marnix schreef:Is dat zo? Je kan er niets aan doen... maar sluit dat uit dat je naar God toe kan gaan? Je kan het toch naar Hem toegaan in het besef dat je dat uit jezelf niet zou kunnen? Je kan het niet uit jezelf maar je kan het wel? Of je kan het niet uit jezelf en doet het dan maar niet. Maakt nogal een verschil.

Tuurlijk kun jij wel naar God toegaan! Alleen zal je er achteraf achter komen dat het God is die het gewerkt heeft. Maar daar begint het absoluut niet mee!
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 31 mar 2005 22:18

Ik heb het idee dat hier een conflict onstaat omdat de beleving en de manier van zalig worden verward word.

Je kunt niet zalig worden vanuit jezelf, dus je m oet er om vragen, smeken en God zoeken.
De term bevinding (tsja...) Heeft volgens mij juist het dat je zult gaan inzien en ervaren dat als het van mij uit moet komen het nooit kan..

Wat ik hier wel eens mis....of misschien zit ik fout (denk het niet) is dat ik bij de 'gelovigen' onder ons weinig hoor van het recht God's ??

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mar 2005 22:34

frekje schreef:Tuurlijk kun jij wel naar God toegaan! Alleen zal je er achteraf achter komen dat het God is die het gewerkt heeft. Maar daar begint het absoluut niet mee!

Een aantal dispelen van Jezus, of apostelen kwamen tot die conclusie ja! Als ik het goed heb staat het 4 keer in de bijbel dat geloof een gave is. Tot die conclusie mogen we allemaal komen, niks uit ons alles uit u! . Maar dit moet niet de toetsteen zijn, als iemand niet ziet dat dit een gave is mogen we hem daar op wijzen, maar nooit maar dan ook nooit op veroordelen. Ik geloof dat heel wat mensen in de bijbel dit pas heel laat leerden of zelfs helemaal niet.
Of zie ik dat verkeerd?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 apr 2005 07:46

essieee schreef:Ik heb het idee dat hier een conflict onstaat omdat de beleving en de manier van zalig worden verward word.

Je kunt niet zalig worden vanuit jezelf, dus je m oet er om vragen, smeken en God zoeken.
De term bevinding (tsja...) Heeft volgens mij juist het dat je zult gaan inzien en ervaren dat als het van mij uit moet komen het nooit kan..

Wat ik hier wel eens mis....of misschien zit ik fout (denk het niet) is dat ik bij de 'gelovigen' onder ons weinig hoor van het recht God's ??

Ik ben het helemaal met je eens essieee!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 apr 2005 07:49

hijwel schreef:Als ik het goed heb staat het 4 keer in de bijbel dat geloof een gave is.

Al had het er (slechts) één keer in gestaan had het voldoende geweest om voor waar aan te nemen!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 apr 2005 07:56

PeterD schreef:
hijwel schreef:Als ik het goed heb staat het 4 keer in de bijbel dat geloof een gave is.

Al had het er (slechts) één keer in gestaan had het voldoende geweest om voor waar aan te nemen!

Mee eens. Bovendien staat het er veel meer in dan 4 keer, zeker ook als je de "Ik zal u geven" profetieen meeneemt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 apr 2005 11:32

PeterD schreef:

tuurlijk! maare er staan zoveel waarheden in de bijbel die je gaande weg als je op pad bent met Jezus moet leren.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2005 10:56

frekje schreef:
Marnix schreef:Is dat zo? Je kan er niets aan doen... maar sluit dat uit dat je naar God toe kan gaan? Je kan het toch naar Hem toegaan in het besef dat je dat uit jezelf niet zou kunnen? Je kan het niet uit jezelf maar je kan het wel? Of je kan het niet uit jezelf en doet het dan maar niet. Maakt nogal een verschil.

Tuurlijk kun jij wel naar God toegaan! Alleen zal je er achteraf achter komen dat het God is die het gewerkt heeft. Maar daar begint het absoluut niet mee!

Juist. Alleen een heleboel mensen die wachten tot God naar hen toekomt terwijl Hij het al heeft mogelijk gemaakt dat ze naar Hem toe kunnen gaan. Dankzij Christus kunnen we weer naar God toegaan...

Inderdaad, je kan achteraf niet zeggen: Ik heb het gedaan. Want zonder het lijden en sterven van Jezus was die weg er niet geweest. En zonder de Geest zou je die stap niet zetten. Maar hoeveel mensen vragen zich niet af of ze gered zijn omdat God volgens hen niet naar hen toe is gekomen terwijl ze zelf niet naar Hem toe gaan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2005 11:00

essieee schreef:Ik heb het idee dat hier een conflict onstaat omdat de beleving en de manier van zalig worden verward word.

Inderdaad. Het recht van God is om ons te straffen, want we zijn in gebreke gebleven tegenover Hem en staan in de schuld die we niet kunnen betalen. Maar het recht van God kwam neer op Jezus en wie in Hem gelooft is vrij van schuld. Als mensen hun ''wedergeboorte" niet zouden laten afhangen van gevoel en ervaring maar bovenstaande feiten zouden geloven kunnen ze op de jongste dag vrij voor de rechterstoel staan.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 apr 2005 21:52

Vind ik eerlijk gezegt erg kort door de bocht. wat je zegt klopt maar denk je dat voorzichtigheid juist niet okay is. Je kunt je maar een keer bedriegen....Onderzoekt uzelven zeer nauw. Als je kijkt naar de dwaze maagden, de rijke jongeling, de rijke man....allemaal nette, gelovige mensen en toch.....

Het is een ouderwetse uitsapraak maar het schijn en zijnligt zo nauw. Ik zeg het niet als dooddoener, eerder uit liefdevolle waarschuwing!

Code: Selecteer alles

Geplaatst: Za Apr 02, 2005 12:00 pm    Onderwerp: 

--------------------------------------------------------------------------------

essieee schreef:
Ik heb het idee dat hier een conflict onstaat omdat de beleving en de manier van zalig worden verward word.

Inderdaad. Het recht van God is om ons te straffen, want we zijn in gebreke gebleven tegenover Hem en staan in de schuld die we niet kunnen betalen. Maar het recht van God kwam neer op Jezus en wie in Hem gelooft is vrij van schuld

Maar het recht God's zal pas verdwijnen na de dood denk ik.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 04 apr 2005 16:15

God vergeet Zijn recht inderdaad niet, maar als je Zijn kind mag zijn, ziet God je zonden niet meer, omdat je in Christus bent.
God, de Geest, laat je Zijn recht zien en daardoor leer je dat alleen Jezus de weg is naar verlossing. Als je weet dat je Gods kind bent, is Gods recht verdwenen, alhoewel je er nog flink last van kunt hebben.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Terug naar “Archief”