Geloofszekerheid in de GerGem (in NL)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 01 mar 2005 22:51

hijwel schreef:Dan moet jij Jezus aannemen. Doe je dat zelf? ja!

Maar hóe moet dat dan? :(
Je hoort het zo vaak in onze dagen: 'Je moet Jezus aannemen,' maar ik kán dat niet.
Hij moet toch aan je hart geopenbaard worden, Hij moet toch eerst jou aannemen?

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 01 mar 2005 22:56

caprice schreef:

Je hoort het zo vaak in onze dagen: 'Je moet Jezus aannemen,' maar ik kán dat niet.

Wat zou je doen als Hij nu hier in Nederland was zoals Hij indertijd in Israel rondging?

caprice

Berichtdoor caprice » 01 mar 2005 22:58

refo schreef:
caprice schreef:

Wat zou je doen als Hij nu hier in Nederland was zoals Hij indertijd in Israel rondging?

Dat weet je wel.

Maar ik kan er geen licht over krijgen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 mar 2005 23:08

caprice schreef:

soms denk ik... je Vader in de hemel heeft je al zo vaak dicht bij gezien.. maar hij heeft je nog nooit echt kunnen omhelzen..

Zie, Ik(jezus) sta aan de deur (jou hart), en Ik (Jezus) klop; indien jij(carpice) Mijn stem zal horen (Jezus aanbod), en de deur opendoen(jezus kom maar in dat zwart hol van mij), Ik(jezus) zal tot jou(carpice) inkomen, en Ik(jezus) zal met jou(carpice) avondmaal houden, en jij(carpice) met Mij(jezus).

Jou hart moet je geven aan Jezus.. en dan mag je weten mijn hart ligt in de handen van Jezus.. het is goed tussen mij en Jezus.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 mar 2005 23:09

caprice schreef:

Dat moet je niet met ons bespreken maar met Hemzelf :P

Als jij Jezus aanneemt door het geloof dan heeft Hij jouw al aangenomen alleen dan verwenste ongeloof maakt Jezus verdacht alsof Hij jouw zou afwijzen als je tot Hem vlucht/gaat...
zolang je blind ben voor Jezus ga je ook niet tot Hem.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 mar 2005 00:59

Aragorn schreef:Ik kan met je meekomen dat de eer helemaal naar God gaat enzo, maar 'eenzijdig' lijkt me echt niet kloppen. Het is een wederkerig proces.
Het is idd God die verzoent, maar verzoening komt altijd van 2 kanten. Ik kan me niet met m'n vijand verzoenen als hij mij nog steeds haat.

Dat klopt dat jij dat niet kunt. Maar God kan dat wel en God doet dat ook. Dat lees ik in Rom. 5:10 "Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven."
Aragorn schreef:Dat 'Sion door recht verlost wordt' is ook zo'n veelvuldig misbruikte uitspraak. Het is idd waar, maar wat wil het in dit verband zeggen?

Het wil zeggen wat het uitdrukt. Sion is Gods volk, het geestelijk zaad Abrahams. En door recht verlost worden, wil zeggen dat God volkomen genoegdoening eist over alle zonden en Zijn Beeld van ons terug wil.
Dat Christus die volkomen gerechtigheid heeft te weeg gebracht voor Sion, dat is; de uitverkorenen. Niet de wereld dus, maar degenen die van eeuwigheid door Gods vrijmachtig welbehagen uitverkoren zijn tot de zaligheid in Christus. Overigens, waarom vind je het een misbruikte uitdrukking? Omdat je het niet leuk vind om te horen?
Aragorn schreef:Ik geloof er NIKS van dat Paulus hier zegt: mensen, ga maar fijn in de kerk zitten en let goed op of er wat in je begint te veranderen.

Nee, dat zegt Paulus ook niet. Wie wel dan? Ik in elk geval niet. Je probeert op subtiele wijze dingen verkeerd voor te stellen door ze in het extreme te trekken. Dan lijkt het alsof de oorspronkelijke boodschap niet klopt, maar wat je dan eigenlijk doet is de oorspronkelijke boodschap vervormen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 02 mar 2005 06:17

Yael schreef:
caprice schreef:

Dat moet je niet met ons bespreken maar met Hemzelf :P

Ja, dat eerste is misschien maar beter ook.

De tekst die Hijwel noemt is wel eens tot bemoediging geweest, maar nu is het onbereikbaar ver weg.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 mar 2005 08:57

hijwel schreef:
jas schreef:Dus met het door de Geest gewillig gemaakt worden om de genade aan te nemen vind jij hetzelfde alsof de mens het zelf doet?
Tegen dergelijke conclusies kan ik niet op.
De groeten.

jou geest is gewillig gemaakt.. dus God geeft jou de wil om het goede te kiezen.. Uit onzelf(oude ik) kunnen wij niet kiezen. Maar als de Heilige Geest onze wil verandert kiezen wij voor het goede kiezen. De mens moet het uiteindelijk zelf doen.. actief gemaakt door God!

je moet jou geest/wil niet loskoppelen van jezelf. Als jou geest/wil vernieuwt is door de heilige geest. Dan moet jij Jezus aannemen. Doe je dat zelf? ja!

Ik wil even terug naar waar deze discussie over 'het zelf doen' eigenlijk over begon. Natuurlijk moet de mens Jezus aannemen en hij doet dat door het geloof. Maar waar het aanvankelijk om ging was wedergeboorte. De discussie vervuilt nu enorm, het gaat nu om het aannemen van Jezus, maar ik heb gezegd dat wedergeboorte iets is wat de mens niet kan maar dat dit een eenzijdig Godswerk is.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 mar 2005 09:04

jas schreef:
hijwel schreef:
jas schreef:Dus met het door de Geest gewillig gemaakt worden om de genade aan te nemen vind jij hetzelfde alsof de mens het zelf doet?
Tegen dergelijke conclusies kan ik niet op.
De groeten.

jou geest is gewillig gemaakt.. dus God geeft jou de wil om het goede te kiezen.. Uit onzelf(oude ik) kunnen wij niet kiezen. Maar als de Heilige Geest onze wil verandert kiezen wij voor het goede kiezen. De mens moet het uiteindelijk zelf doen.. actief gemaakt door God!

je moet jou geest/wil niet loskoppelen van jezelf. Als jou geest/wil vernieuwt is door de heilige geest. Dan moet jij Jezus aannemen. Doe je dat zelf? ja!

Ik wil even terug naar waar deze discussie over 'het zelf doen' eigenlijk over begon. Natuurlijk moet de mens Jezus aannemen en hij doet dat door het geloof. Maar waar het aanvankelijk om ging was wedergeboorte. De discussie vervuilt nu enorm, het gaat nu om het aannemen van Jezus, maar ik heb gezegd dat wedergeboorte iets is wat de mens niet kan maar dat dit een eenzijdig Godswerk is.

Het ging over geloofszekerheid, dat hangt zowel samen met aannemen als wedergeboorte (wat ook weer niet te scheiden is voor de mens). Dus ga verder met de discussie, maar houd wel het uiteindelijke onderwerp van geloofszekerheid in de gaten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mar 2005 09:07

Als ik zijn broertje was en Hij kwam me vertellen dat Hij Gods zoon was zou ik heel snel naar de telefoon rennen en de beste psychiater voor hem regelen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 02 mar 2005 10:27

caprice schreef:

Waarom hebben we Hem lief? Omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.
Hij heeft jou al lief, Caprice.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2005 00:39

jas schreef:Ik wil even terug naar waar deze discussie over 'het zelf doen' eigenlijk over begon. Natuurlijk moet de mens Jezus aannemen en hij doet dat door het geloof. Maar waar het aanvankelijk om ging was wedergeboorte. De discussie vervuilt nu enorm, het gaat nu om het aannemen van Jezus, maar ik heb gezegd dat wedergeboorte iets is wat de mens niet kan maar dat dit een eenzijdig Godswerk is.

je kan jezelf niet vernieuwen nee.. dat doet God!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mar 2005 08:57

hijwel schreef:
jas schreef:Ik wil even terug naar waar deze discussie over 'het zelf doen' eigenlijk over begon. Natuurlijk moet de mens Jezus aannemen en hij doet dat door het geloof. Maar waar het aanvankelijk om ging was wedergeboorte. De discussie vervuilt nu enorm, het gaat nu om het aannemen van Jezus, maar ik heb gezegd dat wedergeboorte iets is wat de mens niet kan maar dat dit een eenzijdig Godswerk is.

je kan jezelf niet vernieuwen nee.. dat doet God!

Dus.....?........is het een eenzijdig Godswerk!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 mar 2005 09:24

caprice schreef:

Over dat 'Jezus aannemen', dat klinkt mij ook nogal als een evangelische modetrend in de oren. Daar heb ik het dus ook niet op, eigenlijk. (Waar staat dat zo in de Bijbel...?) Maar goed... zo wordt nu eenmaal gesproken, helaas.

Over dat de Christus geopenbaard moet worden: Die is al geopenbaard. Hij is immers verschenen op deze wereld. Van ons wordt gevraagd dat te geloven. Door dat geloof krijgt een mens deel aan het heil.
Ik heb moeite met een speciale openbaring in het hart. Immers, wat is dat precies...? Hoe weet je dat je dan datgene ervaart zoals het benoemd wordt, en dat je jezelf niet voor de gek houdt, dat je je niet maar wat inbeeldt met hersenschimmen? Er zit het levensgrote gevaar in dat iedereen zo zijn eigen definitie gaat vormen van wat zo'n openbaring inhoudt, bij gebrek aan objectieve gegevens. (Individualisme!) Nee, geef mij dan maar de vaste norm van het Woord.
Hetzelfde probleem dus als met het charismatische gedachtengoed: sommigen hebben het over spreken in tongen, maar wie zal ons bewijzen dat het door hen ervaren verschijnsel hetzelfde is als datgene wat in de Bijbel bedoeld werd in een bijbelgedeelte als I Cor. 12? In heidense godsdiensten bestaat het verschijnsel ook! Daarom wordt het in Zuid-Afrikaanse kerken ook niet erkend als teken dat je de Heilige Geest hebt.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 03 mar 2005 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2005 09:32

jas schreef:
hijwel schreef:je kan jezelf niet vernieuwen nee.. dat doet God!

Dus.....?........is het een eenzijdig Godswerk!

de wedergeboorte is een alleen Gods werk! God kan en wil ons vernieuwen van binnen.. (als wij hem in ons zwarte gat laten).. Wij hoeven ons leven niet te vernieuwen.. maar we moeten Jezus binnen laten om ons te vernieuwen.

ff terug naar het onderwerp;)

Waarom ben ik zeker van mijn geloof?
gekke vraag eigenlijk... ik ben niet zeker van mijn geloof. Maar ik ben zeker van de Persoon in wie ik geloof! Geloof zekerheid zal je nooit krijgen als je kijkt naar je eigen.. geloofzekerheid ligt bij Jezus..

Mensen... waarom twijvelen als Jezus geweldige dingen belooft in de bijbel die ook voor jou zijn? Geloof (geef je in kinderlijk vertrouwen over) in Jezus armen, en je zult veilig en behouden zijn.

Terug naar “Archief”