Aragorn schreef:Ik kan met je meekomen dat de eer helemaal naar God gaat enzo, maar 'eenzijdig' lijkt me echt niet kloppen. Het is een wederkerig proces.
Het is idd God die verzoent, maar verzoening komt altijd van 2 kanten. Ik kan me niet met m'n vijand verzoenen als hij mij nog steeds haat.
Dat klopt dat jij dat niet kunt. Maar God kan dat wel en God doet dat ook. Dat lees ik in Rom. 5:10
"Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven."
Aragorn schreef:Dat 'Sion door recht verlost wordt' is ook zo'n veelvuldig misbruikte uitspraak. Het is idd waar, maar wat wil het in dit verband zeggen?
Het wil zeggen wat het uitdrukt. Sion is Gods volk, het geestelijk zaad Abrahams. En door recht verlost worden, wil zeggen dat God volkomen genoegdoening eist over alle zonden en Zijn Beeld van ons terug wil.
Dat Christus die volkomen gerechtigheid heeft te weeg gebracht voor Sion, dat is; de uitverkorenen. Niet de wereld dus, maar degenen die van eeuwigheid door Gods vrijmachtig welbehagen uitverkoren zijn tot de zaligheid in Christus. Overigens, waarom vind je het een misbruikte uitdrukking? Omdat je het niet leuk vind om te horen?
Aragorn schreef:Ik geloof er NIKS van dat Paulus hier zegt: mensen, ga maar fijn in de kerk zitten en let goed op of er wat in je begint te veranderen.
Nee, dat zegt Paulus ook niet. Wie wel dan? Ik in elk geval niet. Je probeert op subtiele wijze dingen verkeerd voor te stellen door ze in het extreme te trekken. Dan lijkt het alsof de oorspronkelijke boodschap niet klopt, maar wat je dan eigenlijk doet is de oorspronkelijke boodschap vervormen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )