Berichtdoor try » 09 mar 2005 11:32
In mijn vorige posting heb ik de termen 'liberaal' en 'orthodox' gebruikt. natuurlijk zijn dit geen absolute termen. Ze betekenen niet in elke context hetzelfde. Ze hebben een betrekkelijke, relatieve betekenis, afhankelijk van de betrekking of de relatie die ze hebben met de omgeving waarin we deze begrippen gebruiken.
In een omgeving, waarin we sprekn over de GG staat liberaal voor: een ruimere prediking, nodigend, appelerend, met de nodige aandacht voor de verantwoordelijkheid van de mens in zaken van geloof en werken.
Orthodox is de richting, die de passiviteit van de mens benadrukt en theologisch meer aanligt tegen een voorwaardelijk aanbieding van het heil (een minder ruim aanbod van genade), verwant met de GGiN.
Tot zover de terminologie.
De reactie, dat er maar één leer is in de GG is onjuist. De laatste jaren kenmerken zich juist door een behoorlijke verrechtsing in de leidinggevende figuren in de GG. Het is veranderd. Natuurlijk, de Bijbel is gelijk gebleven en de belijdenisgeschriften zijn ook niet veranderd. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om de interpretatie van Bijbel en traditie, die aan verandering onderhevig is. Die bepaalt de leer en de sfeer in de gemeenten. Ik kan niet anders constateren, dan dat er zich twee groepen hebben ontwikkelt, die zich ook nog eens sterker profileren dan tevoren.
Je kunt ze liberaal noemen of neutraler: A en B. Ze zijn echter onomstotelijk aanwezig, ze roeren zich en dreigen af en toe met elkaar in botsing te komen.
Al die toedekkende woorden wijst er vaak op, dat men het niet wil zien. Maar ook de GG zijn in de moderne tijd aangekomen en voelen de rukwinden van emancipatie (scholing), kritiek (publicaties) en tanend gezag (door de scholing van de leden voltrekt zich ook in de GG, enigszins verlaat, de typisch protestantse ontwikkeling, dat men de zaken zelf onderzoekt en interpreteert) datr levert nieuwe uitkomsten op, die de bestaande interpretaties van Bijbel en traditie duchtig kunnen weerspreken. Dat gaat allemaal gewoon door en kan niet worden tegengehouden door de huidige orthodoxe reacties.
try