zoete ketterij

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 feb 2005 15:02

Wanneer was die 'kerkelijke gescheidenheid' er niet?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 feb 2005 15:54

Die is er al heel lang. Al ver vóór de Reformatie. Ook al ver vóór het Schisma van 1054. Wat dacht je wat de christologische leertegenstellingen van de vroege eeuwen teweeg hebben gebracht...
Maar dat lijkt me geen excuus om dan het ideaal maar op te geven. Daar waar je kunt zul je toch naar kerkelijke eenheid moeten streven, lijkt mij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 12 feb 2005 16:00

Boekenlezer schreef:Die is er al heel lang. Al ver vóór de Reformatie. Ook al ver vóór het Schisma van 1054. Wat dacht je wat de christologische leertegenstellingen van de vroege eeuwen teweeg hebben gebracht...
Maar dat lijkt me geen excuus om dan het ideaal maar op te geven. Daar waar je kunt zul je toch naar kerkelijke eenheid moeten streven, lijkt mij.

Ik vrees dat die er nooit komt. We moeten ook, naar mijn gevoel, een onderscheid maken tussen instituten (een kerk is een instituut) met dogma's, (al dan niet) ontleend aan de Bijbel en de gemeente van onze Heer Jezus Christus. De laatste is wereldwijd en gaat over dogma's en kerkelijke instituten heen: alle mensen die tot welke kerk ook behoren, geloven uiteindelijk in de Gekruisigde en Opgestane Heer...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 feb 2005 18:51

kurtyo schreef:Verschillen houd je toch, misschien is het verstandig om daar mee te leren leven. Natuurlijk is het streven naar eenheid een goed streven, maar ieder weldenkend mens weet ook dat het een illusie is te denken dat deze eenheid bereikt zal worden in dit leven.
Tegen anderen ingaan is m.i. geen probleem. Discussies, gesprekken, tegengestelde meningen, etc., het houdt de geest scherp.

Amen.

Dat is waar. Behalve als ze door botte neanderthaler-orthodoxie gedomineerd worden en niemand van zins is om iets verder te kijken dan z'n eigen Heilige en Zuivere Waarheid. (Wat wel vaak het geval is..)

Terug naar “Archief”