belijdenis afleggen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 feb 2005 20:46

1. in welke gemeente zit jij?

In de PKN in Dordrecht. (officieus: Herv.Confessioneel)

2. mogen julie zonder belijdenis je kind laten dopen?

Dat mag wel, maar liever niet. Het gebeurt eigenlijk nooit dat de ouders geen belijdenis hebben gedaan.

3. is de belijdenis door God ingesteld of door de kerk?

Van God gegeven maar door de Kerk ingesteld (klinkt vaag denk ik)

4. wat beleid je nou echt, als je belijdenis aflegt?

a)Ik geloof in de Vader, de Zoon en de Heilige Geest
b)Ik geloof dat de chr. leer de enige weg tot mijn zaligheid is
c) Ik beloof mijn kerk te zullen steunen en erin te blijven

5. is de belijdenis door de jaren heen min of meer een traditie geworden?

Dat denk ik wel, maar ik denk dat dit vooral zo is in de ''zwaardere'' kerken. Ik DENK dat er in andere kerken over het algemeen minder met het hart beleden wordt. Maar dit kan ook een verkeerd beeld zijn van mij, omdat ik natuurlijk niet alle mensen ken, en ze ook niet kan beoordelen. Ik weet wel dat het in die kerken vaak is: ik ben 18 dus ik doe belijdenis.
Engaged @ 07-01-2005

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 04 feb 2005 09:28

Meteen een andere vraag er bovenop, nu Pasen weer nadert:

wie doen er dit jaar belijdenis?

Ik hoop het dit jaar te doen, in de Gereformeerde Gemeente te Apeldoorn.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2005 13:41

Ik niet. Dan is het voor mij alweer 4 jaar geleden :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 05 feb 2005 15:13

bedankt mensen :!:

ik heb nu een stuk beter beeld wat beleidenis inhoud bij verschillende gemeentes :)

caprice

Berichtdoor caprice » 05 feb 2005 19:46

Afat82 schreef:Meteen een andere vraag er bovenop, nu Pasen weer nadert:

Ik hoop het ook te doen.

...door Gods genade...

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 05 feb 2005 22:03

caprice schreef:
...door Gods genade...

Eens! Maar dat staat (bij ons tenminste) ook zo in de belijdenisvragen, dat je met Gods genade bij de ware leer blijft ofzoiets (ken ze nog niet helemaal uit m'n hoofd!)
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

caprice

Berichtdoor caprice » 05 feb 2005 22:43

Afat82 schreef:
caprice schreef:
...door Gods genade...

Eens! Maar dat staat (bij ons tenminste) ook zo in de belijdenisvragen, dat je met Gods genade bij de ware leer blijft ofzoiets (ken ze nog niet helemaal uit m'n hoofd!)

Als dit er niet stond, kan ik daar straks niet staan.

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 07 feb 2005 09:47

Ook ik hoop samen met mijn broer en 5 ondere jongens, en een verstandelijk gehandicapt meisje van 21 jaar belijdenis te doen, zo hopen wij dit te doen, gesteund door Psalm 50:15! En ik hoop dat dat voor een ieder die belijdenis doet, of gaat doen of gedaan heeft dit mag gelden!!!!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 feb 2005 11:40

Afat82 schreef:Eens! Maar dat staat (bij ons tenminste) ook zo in de belijdenisvragen, dat je met Gods genade bij de ware leer blijft ofzoiets (ken ze nog niet helemaal uit m'n hoofd!)

Ten eerste hoop ik dat ze jou deze vraag niet stellen. Er is maar 1 ware leer en dat is dat Jezus voor onze zonden is gestorven, en dat Hij de enige weg is tot de Vader.

De rest is van wat onder leer verstaan wordt is van redelijk onbelangrijk tot zeer onbelangrijk.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 07 feb 2005 13:53

Sabra schreef:
Afat82 schreef:Eens! Maar dat staat (bij ons tenminste) ook zo in de belijdenisvragen, dat je met Gods genade bij de ware leer blijft ofzoiets (ken ze nog niet helemaal uit m'n hoofd!)

Ten eerste hoop ik dat ze jou deze vraag niet stellen. Er is maar 1 ware leer en dat is dat Jezus voor onze zonden is gestorven, en dat Hij de enige weg is tot de Vader.

De rest is van wat onder leer verstaan wordt is van redelijk onbelangrijk tot zeer onbelangrijk.

Ik weet ook niet exact wat ze vragen, 't zijn in ieder geval de vragen van Voetius.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 07 feb 2005 16:12

Suus_ schreef:1. in welke gemeente zit jij?
2. mogen julie zonder belijdenis je kind laten dopen?
3. is de belijdenis door God ingesteld of door de kerk?
4. wat beleid je nou echt, als je belijdenis aflegt?
5. is de belijdenis door de jaren heen min of meer een traditie geworden?

1. Ik zit in de Hervormde Gemeente in Sliedrecht
2. Nee dat mag niet
3. De Blijdenis is door God ingesteld omdat er in de Bijbel al sprake was dat Jezus heeft gezegd: "Wie Mij zal belijden tegenover Mij, zal Ik belijden tegenover Mijn Vader die in de Hemel is."
4. Dan belijdt je dat je God aanneemt als jouw Vader, dat je echt in Hem gelooft en dat je Hem volgt.
5. Ik vind niet dat het een traditie is geworden. Mensen uit gelovige gezinnen die de Kerk vaarwel hebben gezegd, zullen ook nooit Belijdenis doen.. Maar aan de andere kant twijfel ik een beetje.
Afbeelding

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 07 feb 2005 18:48

Afat82 schreef:Meteen een andere vraag er bovenop, nu Pasen weer nadert:

Ik doe ook Belijdenis Afat, maar dan in de Hervormde Gemeente + ik word gedoopt. God zegene je!
Afbeelding

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 07 feb 2005 19:27

Ik hoop op 2e Pinksterdag belijdenis te doen in de Christelijk Gereformeerde Kerk. Wij gebruiken inderdaad ook de geloofsbelijdenis van G. Voetius:

1. Verklaart en erkent u dat u de leer van onze kerken, voor zover u die geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer overeenkomende met de Heilige Schrift?
2. Belooft u, dat u door Gods genade in de belijdenis van die zaligmakende leer standvastig standvastig zult blijven en daarin leven en sterven?
3. Belooft u, dat u volgens deze heilige leer uw leven altijd door Christus' hulp en genade, godzalig, eerbaar en onstraffelijk zult aanstellen en uw belijdenis met goede werken versieren?
4. Belooft u dat u u wilt onderwerpen en onderdanig zult zijn aan de opwekkingen, bestraffingen en kerkelijke tucht, indien het kwam te gebeuren (hetwelk God verhoede), dat u in leer of zeden u mocht te buiten gaan?

In onze kerk wordt bovendien geen genoegen genomen met het belijden van de alleen de leer, aangezien de bijbel daar ook geen genoegen mee neemt, immers, zelfs duivelen belijden de leer. Geloof is dus eigenlijk vereist - hoewel er altijd weer mensen zijn die niet geloven maar wel belijden.

Overigens, wij hopen met z'n dertigen belijdenis te doen, en 1 wordt er gedoopt. Best veel, maar niet van te voren afgesproken :mrgreen:
En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 feb 2005 19:42

wow alexandra woon je op Urk :wink: :mrgreen: (het aantal mensen wat belijdenis doet)

maar wat je schrijft over belijdenis van de leer klopt in mijn ogen. dat is niet voldoende, want je kunt belijdenis doen van de leer maar toch Jezus niet kennen als je Zaligmaker. (wat is je belijdenis dan waard in feite?)

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 07 feb 2005 19:53

Yael schreef:wow alexandra woon je op Urk :wink: :mrgreen: (het aantal mensen wat belijdenis doet)

maar wat je schrijft over belijdenis van de leer klopt in mijn ogen. dat is niet voldoende, want je kunt belijdenis doen van de leer maar toch Jezus niet kennen als je Zaligmaker. (wat is je belijdenis dan waard in feite?)

dat vroeg ik mij dus ook af? heeft belijdenis in de leer een toegevoegde waarde??

Terug naar “Archief”