Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Ik ben het niet met je eens dat geestelijke armoe troef is in de kerken. Als je ziet hoeveel mensen voor die kerken overhebben en met hoeveel energie zij zich inzetten voor die kerken.
jas schreef:Je weet er niet zoveel van af geloof ik. De nood is bij veel thuislezers hoog. Ze willen wel naar een kerk, maar kunnen niet.
Ze zijn er ten volste van overtuigd dat de Heere niet werk door een dwaalleer.
En ze ervaren vaak dat de Heere innerlijk met hen Avondmaal houdt.
In prinicpe zijn zij de Hervormde Kerk (onveranderd qua leer sinds 1750)
Maja de Bij schreef:jas schreef:Je weet er niet zoveel van af geloof ik. De nood is bij veel thuislezers hoog. Ze willen wel naar een kerk, maar kunnen niet.
Ze zijn er ten volste van overtuigd dat de Heere niet werk door een dwaalleer.
Als ze menen dat de Heere afhankelijk is van de kwaliteit van het werk van ambtsdragers, dan zijn ze toch gewoon remonstrants?
Maja de Bij schreef:Genade betekent dat er niets is, ook geen rechte leer, wat dat ook zijn moge, maar dat het toch geschonken wordt. Het volk dat in duisternis wandelt zal een groot licht zien.
En ze ervaren vaak dat de Heere innerlijk met hen Avondmaal houdt.
Maja de Bij schreef:Dat zal best, maar het is wel een verachten van de uiterlijke tekenen die de Heere wil schenken. Men staat de Heere niet toe, zich zo neer te buigen dat Hij in uiterlijke tekenen Zich openbaart. Doet me denken aan de voetwassing van Petrus. Mystiek, zou ik bijna zeggen.
In prinicpe zijn zij de Hervormde Kerk (onveranderd qua leer sinds 1750)
Maja de Bij schreef:Ja, maar dat zeggen ze hier allemaal...
jas schreef:Ik ben er voor mezelf klaar mee, ik zal ook die weg gaan die de Heere wil dat ik ga. En die voert me uit de kerk.
jas schreef:Ik gun jullie van harte de kerk, maar mensen denk toch alsjeblieft ook zelf goed na en geloof toch niet al die onzin die jullie daar wordt wijsgemaakt. Het is puur een eigengerechtigde godsdienst waarin de mens vanalles moet meenemen om gezaligd te worden. Een oud vrouwtje van 88 (thuisleester) zei pas nog tegen me; de mens heeft van zijn 'vader' direct na de val een sprinkhanennatuur gekregen. Daarmee springt hij altijd over het recht Gods heen. En zo is het in de kerken. Gods Recht en de onvoorwaardelijkheid van het Verbond, daar wordt aan getornd en daarmee betoont de kerk zich gewoon rooms. En als de kerk rooms is, kan niemand van mij verlangen dat ik er blijf.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten