De mokkende thuismopperaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jan 2005 01:23

Ik ben het niet met je eens dat geestelijke armoe troef is in de kerken. Als je ziet hoeveel mensen voor die kerken overhebben en met hoeveel energie zij zich inzetten voor die kerken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 01:59

Optimatus schreef:Ik ben het niet met je eens dat geestelijke armoe troef is in de kerken. Als je ziet hoeveel mensen voor die kerken overhebben en met hoeveel energie zij zich inzetten voor die kerken.

Doen ze dat voor God, of voor hun 'vereniging'? Kijk eens naar sportclubs of andere verenigingen, tref je daar niet dezelfde energieke enthousiaste mensen aan dan in de kerken? Die werkwilligheid zegt dus niets over geestelijke armoe of rijkdom. Dat zegt meer wat over saamhorigheid, die niet persé op God gericht is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jan 2005 02:14

Die vraag laat zich heel eenvoudig met een wedervraag beantwoorden:
Waarom ben je lid van een kerkgenootschap?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 09:24

Optimatus schreef:Die vraag laat zich heel eenvoudig met een wedervraag beantwoorden:
Waarom ben je lid van een kerkgenootschap?

Dat vraag ik me voor mezelf en voor een heleboel andere mensen idd af.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 28 jan 2005 10:54

jas schreef:Je weet er niet zoveel van af geloof ik. De nood is bij veel thuislezers hoog. Ze willen wel naar een kerk, maar kunnen niet.
Ze zijn er ten volste van overtuigd dat de Heere niet werk door een dwaalleer.

Als ze menen dat de Heere afhankelijk is van de kwaliteit van het werk van ambtsdragers, dan zijn ze toch gewoon remonstrants?
Genade betekent dat er niets is, ook geen rechte leer, wat dat ook zijn moge, maar dat het toch geschonken wordt. Het volk dat in duisternis wandelt zal een groot licht zien.

En ze ervaren vaak dat de Heere innerlijk met hen Avondmaal houdt.

Dat zal best, maar het is wel een verachten van de uiterlijke tekenen die de Heere wil schenken. Men staat de Heere niet toe, zich zo neer te buigen dat Hij in uiterlijke tekenen Zich openbaart. Doet me denken aan de voetwassing van Petrus. Mystiek, zou ik bijna zeggen.

In prinicpe zijn zij de Hervormde Kerk (onveranderd qua leer sinds 1750)

Ja, maar dat zeggen ze hier allemaal...
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 14:38

Maja de Bij schreef:
jas schreef:Je weet er niet zoveel van af geloof ik. De nood is bij veel thuislezers hoog. Ze willen wel naar een kerk, maar kunnen niet.
Ze zijn er ten volste van overtuigd dat de Heere niet werk door een dwaalleer.

Als ze menen dat de Heere afhankelijk is van de kwaliteit van het werk van ambtsdragers, dan zijn ze toch gewoon remonstrants?

Nee het tegendeel is waar. Ze zijn juist van mening dat ze zich niet onder een remonstrantse leer mogen voegen.
Maja de Bij schreef:Genade betekent dat er niets is, ook geen rechte leer, wat dat ook zijn moge, maar dat het toch geschonken wordt. Het volk dat in duisternis wandelt zal een groot licht zien.

Het is bekend dat de Heere werkt daar waar Zijn Woord recht verkondigd wordt.

En ze ervaren vaak dat de Heere innerlijk met hen Avondmaal houdt.

Maja de Bij schreef:Dat zal best, maar het is wel een verachten van de uiterlijke tekenen die de Heere wil schenken. Men staat de Heere niet toe, zich zo neer te buigen dat Hij in uiterlijke tekenen Zich openbaart. Doet me denken aan de voetwassing van Petrus. Mystiek, zou ik bijna zeggen.

Beste Maja, denk nou eens goed na over wat Avondmaal is. Enerzijds is het het herdenken van het lijden en sterven van de Heere Jezus, maar anderzins is het ook het belijden van de éénheid der kerk. Als je dus deelneemt aan het H.A. beaam je daarmee één te zijn met de andere broeders en zusters die deelnemen. Dat kunnen deze mensen niet van harte, omdat de waarheid voor hen zwaarder weegt. Ze zouden het juist hypocriet vinden om te doen alsof. En m.i. terecht.

In prinicpe zijn zij de Hervormde Kerk (onveranderd qua leer sinds 1750)

Maja de Bij schreef:Ja, maar dat zeggen ze hier allemaal...

Beste Maja, het zal je niet ontgaan dat ik grote sympathie heb voor deze mensen. Ik ken ze nl. van dichtbij en zie de grote werkzaamheid die de Heere onder hen heeft, meer dan ik ooit in enige kerk gezien of ervaren heb. Maar ik begrijp heel goed de scepsis van de kerkelijken zoals jij. Er zit ook jaloezie bij, al willen de meesten dat niet erkennen. Want waarom zou de Heere nou toch die kerkverlaters zo inwendig zegenen en die kerkmensen niet of veel minder. Ik zou er nog veel meer over kunnen zeggen, maar het zou toch niet geloofd worden dus hou ik het maar voor me. Ik heb geen zin om het goud te laten verduisteren.
Ik ben er voor mezelf klaar mee, ik zal ook die weg gaan die de Heere wil dat ik ga. En die voert me uit de kerk.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 jan 2005 15:07

Een beetje doperse invloeden zie ik hier toch wel verschijnen: er is in deze optiek zoveel mis met de kerk, dat we onze eigen weg maar moeten gaan en individueel christen moeten zijn. Dit doet me denken aan een bepaald ex-forumlid die hier ons dit afgelopen zomer ook kwam vertellen (en die had nou niet bepaald reformatorische opvattingen, maar dat terzijde).

Nog even afgezien van het feit dat zoiets bijbels gezien helemaal niet kan (talloze bijbelgedeelten die dit aantonen), wordt het in navolging daarvan ook niet door de NGB geleerd. Dus jas, je gaat hiermee, hoe je het ook wendt of keert, van het reformatorische spoor af. Wat de Bijbel ons hierover leert is dat we opgebouwd moeten worden tot een geestelijk huis, waarvan de bouwstenen de individuele gelovigen zijn. Wanneer de stenen los op de grond blijven liggen, wordt er geen huis gebouwd en dat is niet tot Gods eer. Het gaat namelijk niet alleen om het individuele heil, maar ook om de Gemeente des Heeren, ook in haar (gebroken) zichtbare gestalte. Dit veronderstelt gemeenschap.

Dat het over het algemeen serieuze mensen zijn waar je het over hebt en dat de Heere in hun harten werkt, wil ik best wel geloven, maar dat is nog niet een deugdelijke basis om deze opstelling tegenover de kerk te kiezen. Dat er heel veel mis is met de kerken in ons land en dat er allerlei dwalingen voorkomen, is ook juist, maar ook dat is geen valide reden. Als we dit soort redenaties zouden volgen, dan had de apostel Paulus zijn handen van de gemeente van Korinthe af moeten trekken, want daar waren onvoorstelbaar veel misstanden (over het avondmaal, de opstanding werd ontkend en ga zo maar door). Wanneer er in de kerk misstanden te zijn, dan hebben we de volgende dingen te doen: weren wat God in Zijn Woord verboden heeft en bevorderen wat Hij geboden heeft, bidden om herstel en en het dragen van de onvolkomenheid van de kerk. Weggaan vanwege onzuiverheden in de kerk en afwachten tot het vanzelf ergens beter wordt, is een vorm van onbijbelse lijdzaamheid.

Reformatie is geboden en niet isolatie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jan 2005 15:32

Had iemand hier een poosje geleden niet als onderschrift: "als ik de volmaakte kerk vindt ga ik er niet heen, want dan is hij niet meer volmaakt"?

De kerk bestaat uit mensen, onvolmaakte mensen, zoals thuislezers dat ook zijn. Ik zie niet in waarom die mensen wel individueel 'bediening' zouden hebben en niet in een kerk samen met andere onvolmaakten.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 jan 2005 15:41

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in de Paauweanen (ze vormen een groot deel van de thuislezers). Volgens die optiek gaat het niet zozeer om de mensen in de kerk, maar om de leer.
En die leer moet goed zijn; het is wat dat betreft alles of niks. De minste rimpel in de leer is al voldoende om de kerk te verlaten, want elk foutje daarin kan een mens zijn zaligheid kosten.

Wat de Paauweanen dus eigenlijk gedaan hebben, is de leer van ds. Paauwe tot de enig juiste waarheid verklaren en dat als maatstaf gebruiken waarmee alle kerken worden beoordeeld. En dat er bij elke kerk dan altijd iets gevonden wordt wat met deze leer niet in overeenstemming is, zal niemand verbazen, want de kerken zijn niet volmaakt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jan 2005 15:50

Ah, dat is dan idd wel iets voor jas ja.. al vraag ik me wel af hoe je zo zeker kunt weten dat 1 specifieke leer de (enige) juiste is.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 28 jan 2005 18:22

jas schreef:Ik ben er voor mezelf klaar mee, ik zal ook die weg gaan die de Heere wil dat ik ga. En die voert me uit de kerk.

Toch vind ik dat vreemd, Jas. Als er een is op Refoweb die niet-reformatorische afwijkingen te vuur en te zwaard bestrijd, dan ben jij dat. Heel vaak lees ik je post instemmend, al is je woordkeuze bijna evenvaak de mijne niet.
En dan opeens hier, hier kies je een weg die ik volstrekt niet kan begrijpen, ja zelfs volstrekt moet afwijzen. Je weet jezelf een zondaar voor Gods aangezicht, die leeft van onverdiende genade. Heb je dan nooit geleerd om stipt voor je zelf te zijn, en gelijktijdig ruim en gunnend naar je medegelovige?
En nu eis je van een predikant een zaak waaraan hij nooit zal kunnen voldoen, zolang ook hij zondaar is. Je eis van een foutloze preek, staat volgens mij haaks op het bijbels en reformatorisch getuigenis, waar al de volheid slechts in Christus te vinden is, en ambtsdragers mensjes zijn uit het stof verheven. Zegt de Heere niet zelf, dat Zijn kracht in zwakheid wordt volbracht?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 19:30

Ik ga niet op ieders post apart reageren, dus maar even zo als jullie het niet erg vinden. Het is natuurlijk gewoon onjuist dat je door de kerk te verlaten ook het reformatorisch spoor zou verlaten. Het is juist andersom, de kerk heeft het reformatorisch spoor verlaten en daarom verlaat ik de kerk. Als jullie nou eens heel eerlijk zijn, dan zijn de meeste mensen hier bij een reform. kerk aangesloten maar hetgeen hier te berde wordt gebracht is over het algemeen verre van reformatorisch. Die mensen horen dus blijkbaar in de kerk een leer, die soms duidelijk en sterk, soms subtiel en gering afwijkt van de leer der vaderen. Ik ben ervan overtuigt dat hetgeen ik hier schrijf zuiver reformatorisch is. Dat komt, omdat ik dat a) kan toetsen aan de Schrift én aan de geschriften uit de (nadere) reformatie, en b) dat de Heere me met Zijn Geest dag bij dag in Zijn heilige Waarheid leert en opvoedt. Als ik ook maar enige twijfel had dat het slecht was om thuis de oude geschriften te lezen en intensief te bestuderen i.p.v. naar de kerk gaan, dan zou ik zeker naar de kerk gaan. Maar, terwijl mijn consciëntie me ernstig beschuldigt wanneer ik in de kerk onder een dwaalleer zit, en de grofste onwaarheden aangaande de rechtvaardigmaking hoor verkondigen, is dit bij het thuislezen juist niet het geval. Integendeel, ik ervaar steeds meer de dichte nabijheid van de Heere, de liefdevolle genegenheid van de Heere Jezus en de zalige vertroostingen en rijke onderwijzingen van de Heilige Geest. En dat moet ik inruilen voor een karikatuur van een leer die van de diverse preekstoelen verkondigd wordt? Ik moet er niet aan denken. Ja, sorry voor het woord karikatuur, maar jullie zijn immers net zo veroordelend naar mij toe? Dan hoef ik dus ook geen blad voor mn mond te nemen. De kerk moet zich eerst bekeren van haar dwalingen, maar vooreerst zit dat er nog niet in. Een man als v.d. Zwaag, die heel vakkundig aanwijst waar de leer van nu afwijkt van de oude reformatorische leer, krijgt geen voet aan de grond en wordt zelfs ge-excommuniceerd. Dat staat je dus te wachten, als je in de kerk, ja je leest het goed, IN DE KERK, voor de waarheid opkomt. Excommunicatie.
Ik gun jullie van harte de kerk, maar mensen denk toch alsjeblieft ook zelf goed na en geloof toch niet al die onzin die jullie daar wordt wijsgemaakt. Het is puur een eigengerechtigde godsdienst waarin de mens vanalles moet meenemen om gezaligd te worden. Een oud vrouwtje van 88 (thuisleester) zei pas nog tegen me; de mens heeft van zijn 'vader' direct na de val een sprinkhanennatuur gekregen. Daarmee springt hij altijd over het recht Gods heen. En zo is het in de kerken. Gods Recht en de onvoorwaardelijkheid van het Verbond, daar wordt aan getornd en daarmee betoont de kerk zich gewoon rooms. En als de kerk rooms is, kan niemand van mij verlangen dat ik er blijf.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jan 2005 22:40

Ofschoon ik je mening niet deel inzake de kerk, wens ik je Gods zegen toe op de weg die je gaat.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 jan 2005 22:43

jas schreef:Ik gun jullie van harte de kerk, maar mensen denk toch alsjeblieft ook zelf goed na en geloof toch niet al die onzin die jullie daar wordt wijsgemaakt. Het is puur een eigengerechtigde godsdienst waarin de mens vanalles moet meenemen om gezaligd te worden. Een oud vrouwtje van 88 (thuisleester) zei pas nog tegen me; de mens heeft van zijn 'vader' direct na de val een sprinkhanennatuur gekregen. Daarmee springt hij altijd over het recht Gods heen. En zo is het in de kerken. Gods Recht en de onvoorwaardelijkheid van het Verbond, daar wordt aan getornd en daarmee betoont de kerk zich gewoon rooms. En als de kerk rooms is, kan niemand van mij verlangen dat ik er blijf.

Sion wordt door recht verlost.
De mens kan geen nagelschrapsel toedoen aan zijn zaligheid.
Alles is betaald door het volkomen borgwerk van Christus tot de laatste kwadrantpenning toe.

Dit wordt nog steeds gepredikt, hoor.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 jan 2005 23:46

Jas, bedankt voor je openhartige antwoord!

Alleen bleef een bij mij wel een vraag hangen: Waarom zien maar zo weinig van Gods kinderen dat zij uit de kerk weg moeten? Stel dat het waar is dat een ware gelovige niet in de kerk hoort, waarom zijn er dan nog zoveel over in de kerken van Nederland?
Dat vroeg ik mij af.

Terug naar “Archief”