Evolutietheorie samen met scheppingsverhaal?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 27 jan 2005 23:27

Aragorn schreef:En ook al zou hij het wel ontkent hebben, dan zegt dat toch nog steeds helemaal niks over de betrouwbaarheid van die theorie? Zelfs als Einstein z'n relativiteitstheorie herroepen zou hebben zou dat nog niets afdoen aan de mogelijke waarheid ervan (behalve als hij goede argumenten had natuurlijk) en een sterfbed lijkt me niet de ultieme plaats om wetenschappelijke argumenten te formuleren.. :)

Dat zijn ware woorden en der aanneming waardig. :)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 jan 2005 06:51

Aragorn schreef:
Collateral schreef:
kurtyo schreef:(daarbij ook niet uit het oog verliezende dat Darwin zijn eigen theorie ontkende op zijn sterfbed naar het schijnt).

* Haren schieten overeind. *
Creationistische bullshit. [-X -> http://www.apologeticspress.org/faq/r&r9102a.htm

En ook al zou hij het wel ontkent hebben, dan zegt dat toch nog steeds helemaal niks over de betrouwbaarheid van die theorie? Zelfs als Einstein z'n relativiteitstheorie herroepen zou hebben zou dat nog niets afdoen aan de mogelijke waarheid ervan (behalve als hij goede argumenten had natuurlijk) en een sterfbed lijkt me niet de ultieme plaats om wetenschappelijke argumenten te formuleren.. :)

Parsifal's logica: Dus de aarde draait niet want "toch draait ze" kan nooit waar zijn, want Galileo zei het op zijn sterfbed. 8) 8) 8) 8) :idea: :idea:
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 jan 2005 10:00

Mag ik a.j.b. ook wat onzin verkopen? Dat doen jullie de hele tijd, doe ik het een keer.... :mrgreen: excuus... (niet genoeg verstand van zaken I guess :oops: :))

Collateral

Berichtdoor Collateral » 28 jan 2005 10:12

kurtyo schreef:Mag ik a.j.b. ook wat onzin verkopen? Dat doen jullie de hele tijd, doe ik het een keer.... :mrgreen: excuus... (niet genoeg verstand van zaken I guess :oops: :))

Ach, volgens mij werd ik ook ooit door een verstokte evolutionist gewezen op het stierenpoepgehalte van het Lady Hope-verhaal. Het klinkt op het eerste gehoor best overtuigend, dat moet gezegd. :P

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 jan 2005 13:59

Je bent een schat...

Collateral

Berichtdoor Collateral » 28 jan 2005 14:15

kurtyo schreef:Je bent een schat...

Dank u. 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jan 2005 14:40

parsifal schreef:
Aragorn schreef:
Collateral schreef:
kurtyo schreef:(daarbij ook niet uit het oog verliezende dat Darwin zijn eigen theorie ontkende op zijn sterfbed naar het schijnt).

* Haren schieten overeind. *
Creationistische bullshit. [-X -> http://www.apologeticspress.org/faq/r&r9102a.htm

En ook al zou hij het wel ontkent hebben, dan zegt dat toch nog steeds helemaal niks over de betrouwbaarheid van die theorie? Zelfs als Einstein z'n relativiteitstheorie herroepen zou hebben zou dat nog niets afdoen aan de mogelijke waarheid ervan (behalve als hij goede argumenten had natuurlijk) en een sterfbed lijkt me niet de ultieme plaats om wetenschappelijke argumenten te formuleren.. :)

Parsifal's logica: Dus de aarde draait niet want "toch draait ze" kan nooit waar zijn, want Galileo zei het op zijn sterfbed. 8) 8) 8) 8) :idea: :idea:

Zo is dat.. :wink: Die Galileo leek ook wel een klein kind zeg: aan het einde nog even lekker het laatste woord hebben. :mrgreen:

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 29 jan 2005 23:37

Floefloe schreef:Ach, in principe kan je ook zeggen dat het verwonderlijk is dat God het begin (waar alles uit geevolueerd is) zo geschapen heeft dat het kan evolueren tot wat het nu is. Dat haalt het wonder van een schepping niet weg, integendeel. Het is een wonder dat alles zo mooi in elkaar past.

Zomaar een gedachte, in deze ga ik met Gershwin mee dat het gaat om wat je gelooft, een evolutie of een schepping. Ik denk niet dat het veel toe of af doet aan je geloof of God een evolutie of een schepping gecreeert heeft. Hij blijft de hand die alles leidt.

Mijn idee.. En zo denk ik er ook over. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Ooit eens op discovery er wat over gezien. Ze hebben de oorsprong op de zelfde manier ondekt zoals het ook in de bijbel staat. Dus.. omdat de bijbel ouder is dan het moment waarop de wetenschap ondekte dat opbouw in de zelfde volgorde gebeurd is als dat het is beschreven in de bijbel. Opmerkelijk misschien. Voor sommige mensen is het moeilijk omdat ze bang zijn dat je de bijbel onderuit wilt halen. Maar dat is helemaal niet de bedoeling daarmee. Zo geloof ik ook rustig in een oerknal. Het moest toch op een bepaalde manier gebeuren? Kun je ook de vraag stellen... Wie heeft die oerknal in werking gezet en dus het hele proces laten werken tot wat het nu is geworden? Haal ik daarmee onze Schepper onderuit? Nee, ik blijf Hem daarmee nog steeds eren.

Met vriendelijke groet,

Fly29

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 30 jan 2005 14:11

Stel dat het inderdaad via evolutie is gegaan., dan zouden we toch naar het museum moeten kunnen gaan om onze voorouders te gaan bekijken? Die zouden daar moeten staan in fossiele vorm van het begin tot het eind? Zo ook de voorouders van alle dieren? Maar nee hoor alleen maar een PAAR skeletten van dino's. Dus er is gewoon geen bewijs.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 30 jan 2005 14:31

Inderdaad. Er valt genoeg tegen de evolutietheorie in te brengen. Het blijft een theorie. Maar goed, dan komen we weer op de wetenschappelijke discussie. Het ging nu eerder om de implicaties voor het geloof, toch?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 30 jan 2005 15:06

Gershwin schreef:Inderdaad. Er valt genoeg tegen de evolutietheorie in te brengen. Het blijft een theorie. Maar goed, dan komen we weer op de wetenschappelijke discussie. Het ging nu eerder om de implicaties voor het geloof, toch?

Inderdaad, ik begrijp ook niet dat deze dwaling uitgelegd word als een daad van God. Maar het blijkt dat veel gelovigen dit wel zo zien, en dat vind ik schokkend.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 30 jan 2005 15:06

Gershwin schreef:Inderdaad. Er valt genoeg tegen de evolutietheorie in te brengen. Het blijft een theorie. Maar goed, dan komen we weer op de wetenschappelijke discussie. Het ging nu eerder om de implicaties voor het geloof, toch?

Inderdaad, ik begrijp ook niet dat deze dwaling uitgelegd word als een daad van God. Maar het blijkt dat veel gelovigen dit wel zo zien, en dat vind ik schokkend.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Evolutietheorie samen met scheppingsverhaal?

Berichtdoor groenrondballetje » 30 jan 2005 21:51

Rene Z schreef:Gisteren avond kreeg ik een schok te verwerken na een uitspraak van 1 van onze dominees.
Hij stelde; de evolutietheorie geeft antwoord op de vraag hoe alles ontstaan is, en het scheppingsverhaal geeft, met het wereldbeeld van de tijd waarin het geschreven is, antwoord op de vraag waarom alle dingen er zijn en wat de zin is van het leven.
Ikzelf geloof dat God de aarde met alles erop geschapen heeft zoals in Genesis beschreven staat. Ik geloof dit omdat de bijbel geinspireerd door God is geschreven. Of de 7 dagen echt dagen of tijdperken waren doet er voor mij niet toe. God heeft ons naar zijn evenbeeld geschapen, en we zijn dus niet langzaam geevolueerd. De bovenstaande stelling haalt, wat mij betreft, de bijbel als het door God geinspireerde woord onderuit.
Hoe denken jullie hierover?

Ik denk dat je die schok ook had kunnen krijgen door te kijken naar de biologie van de mens en die te vergelijken met de biologie van dieren ... de verschillen in de biologie tussen mens en chimpansee zijn kleiner dan die tussen chimpansee en rhesusaap, en misschien zelfs wel kleiner dan die tussen chimpansee en gorilla ...

Wat kun je hier uit concluderen:
de mens is biologisch gezien NIET uniek :!:

en die biologie kan best ontstaan zijn door evolutie (Darwins evolutietheorie is de basis van de moderne biologie), maar dat is eigenlijk van minder belang.

Terug naar "God heeft ons naar zijn evenbeeld geschapen". Dat geloof ik ook! God is geest (Joh.4:24) :!: en dus niet iets biologisch .... Geschapen zijn naar Gods beeld, zegt dus niets over 99,4% biologisch identiek aan een chimpansee, maar alles over datgene dat zelfs de 2 personen van een eeneiige tweeling elk tot unieke mensen maakt: de menselijke geest :!: :idea:

Zie ook mijn web-site en links
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jan 2005 23:01

Rene Z schreef:

Hm, is het een dwaling dan? Ik weet niet, maar als dit officieel een dwaling is stapt de kerk wel een beetje buiten haar gebruikelijke religieuze perken in het wetenschappelijke perkje. Doet me denken aan de RK-kerk die zei dat de aarde het centrum van het heelal was, terwijl dat geen vraag voor de kerk maar voor de wetenschap is. Begrijp me goed, ik wil hier niet verdedigen dat het leven ontstaan is middels evolutie, maar ik denk wel dat de kerk daar geen uitspraak over hoeft te doen. We weten het gewoon niet.. en dat mag ook weleens gezegd worden.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 31 jan 2005 12:51

Rene Z schreef:Stel dat het inderdaad via evolutie is gegaan., dan zouden we toch naar het museum moeten kunnen gaan om onze voorouders te gaan bekijken? Die zouden daar moeten staan in fossiele vorm van het begin tot het eind?

Ja, natuurlijk. Zoals ze ook de fossielen van Abraham, Izak en Jakob tentoongesteld hebben om de bijbel te bewijzen...

Er wordt altijd zo leuk gehamerd op het gebrek aan fossielen, alsof alle gestorven organismen netjes in een fossiel bewaard zijn om voor het nageslacht tentoongesteld te kunnen worden. Mis, want een fossiel in goede staat is een toevalstreffer. Voor fossilisatie zijn een reeks optimale omgevingseigenschappen vereist.
Toch bestaan er mooie reeksen van tamelijk 'opeenvolgende' fossielen. Kijk hier maar eens. Of deze link, compleet met tekst en uitleg.

Terug naar “Archief”