Euthenasie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 24 jan 2005 19:14

rosechild schreef:ik wil iedereen die hier roept van het mag niet en het kan niet, wel eens horen wanneer hun vader, moeder of wie dan ook moet hevige pijnen in het ziekenhuis ligt, smekend om euthanasie omdat de situatie uitzichtloos is...of misschien jizelf op een dag wel...

ik weet wel dat zodra ik om de een of andere reden geen menswaarid bestaan meer heb, of kans erop heb, dan geef mij bij wijze van spreken die spuit maar..

als iemand nu graag uit zijn lijden verlost wil worden, wie zijn wij buitenstaanders die niks af weten van die pijn, om te zeggen het mag niet en jij lijdt maar even lekker...

JIJ DOOD HEM OF HAAR DAN OP VERZOEK :?: :?:
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 24 jan 2005 19:49

brammetje schreef:
rosechild schreef:ik wil iedereen die hier roept van het mag niet en het kan niet, wel eens horen wanneer hun vader, moeder of wie dan ook moet hevige pijnen in het ziekenhuis ligt, smekend om euthanasie omdat de situatie uitzichtloos is...of misschien jizelf op een dag wel...

ik weet wel dat zodra ik om de een of andere reden geen menswaarid bestaan meer heb, of kans erop heb, dan geef mij bij wijze van spreken die spuit maar..

als iemand nu graag uit zijn lijden verlost wil worden, wie zijn wij buitenstaanders die niks af weten van die pijn, om te zeggen het mag niet en jij lijdt maar even lekker...

JIJ DOOD HEM OF HAAR DAN OP VERZOEK :?: :?:

Jongens, niet zo aangebrand...

Als het de wens van iemand is om zo te sterven, wie ben ik dan om dat te weigeren? Je kunt zeggen: 'het is moord', je kunt ook zeggen: 'hij wordt uit zijn lijden verlost'.

Wie ben ik om voor een ander te beslissen of euthenasie goed is? We beslissen met z'n allen (!!!) ook al veel te snel om iemand maar even aan de beademing te leggen, of jarenlang in coma te laten liggen, zelfs zonder dat diegene daar een beslissing in kan nemen.

Ik denk dat we als christenen veel te lang en veel te vaak hebben geroepen: 'we zijn teugen', zonder echt goed na te denken over de vraag of levensverlenging ethisch verantwoord is... Zoals ik al eerder zei: óf beiden wel, óf beiden niet...
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

caprice

Berichtdoor caprice » 24 jan 2005 20:07

JMvVliet schreef:Als het de wens van iemand is om zo te sterven, wie ben ik dan om dat te weigeren? Je kunt zeggen: 'het is moord', je kunt ook zeggen: 'hij wordt uit zijn lijden verlost'.

Uit zijn lijden verlost? Als zo iemand Christus niet kent begint het dan pas.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 jan 2005 20:09

caprice schreef:Uit zijn lijden verlost? Als zo iemand Christus niet kent begint het dan pas.

Daar gaat het nu niet om.

caprice

Berichtdoor caprice » 24 jan 2005 20:10

Sabra schreef:
caprice schreef:Uit zijn lijden verlost? Als zo iemand Christus niet kent begint het dan pas.

Daar gaat het nu niet om.

Maar daar gaat het wel over.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 24 jan 2005 20:11

caprice schreef:
JMvVliet schreef:Als het de wens van iemand is om zo te sterven, wie ben ik dan om dat te weigeren? Je kunt zeggen: 'het is moord', je kunt ook zeggen: 'hij wordt uit zijn lijden verlost'.

Nu voeg je er wat bij: 'Als zo iemand Christus niet kent'. Je mag niet automatisch de gevolgtrekking maken dat, als iemand Christus kent, hij geen wens tot euthenasie zou kunnen hebben. Daarmee misken je de pijn die iemand hebben kan (geestelijk of lichamelijk).

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 jan 2005 20:12

Dat is toch niet relevant, om het lijden wel of niet begint na euthanasie?

Het gaat erom of euthanasie kan worden toegepast of dat er voldoende principiële en bijbelse argumenten zijn om het niet te doen.

caprice

Berichtdoor caprice » 24 jan 2005 20:13

JMvVliet schreef:
caprice schreef:

Nu voeg je er wat bij: 'Als zo iemand Christus niet kent'. Je mag niet automatisch de gevolgtrekking maken dat, als iemand Christus kent, hij geen wens tot euthenasie zou kunnen hebben. Daarmee misken je de pijn die iemand hebben kan (geestelijk of lichamelijk).

Iemand die Christus kent die doet zoiets niet. Daar ben ik van overtuigd. Die legt het in de handen van de HEERE en neemt niet het heft in eigen handen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 jan 2005 20:15

caprice schreef:Iemand die Christus kent die doet zoiets niet. Daar ben ik van overtuigd. Die legt het in de handen van de HEERE en neemt niet het heft in eigen handen.

Tja ach, deze discussie leidt weer eens tot niets, omdat er zogenaamde waarheden worden verteld.

Misschien is de arts die de spuit geeft, of de stekker uit de apparatuur trekt, of de pil verstrekt het instrument van God om de patient uit het aardse lijden te verlossen. Maar blijkbaar is dat voor jou een onmogelijke visie.

Dat God duizenden mensen heeft laten uitmoorden is volgens mij dan nog nooit helemaal tot jou doorgedrongen.

caprice

Berichtdoor caprice » 24 jan 2005 20:17

Sabra schreef:Dat God duizenden mensen heeft laten uitmoorden is volgens mij dan nog nooit helemaal tot jou doorgedrongen.

Hadden die mensen dat niet verdiend dan?

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 24 jan 2005 20:19

caprice schreef:
Sabra schreef:Dat God duizenden mensen heeft laten uitmoorden is volgens mij dan nog nooit helemaal tot jou doorgedrongen.

Ik denk dat we nu moeten gaan uitkijken, Caprice. Met deze opmerking stel je de zonde van de mens centraal in plaats van weg die God met mensen gaat...

caprice

Berichtdoor caprice » 24 jan 2005 20:21

JMvVliet schreef:
caprice schreef:

Ik denk dat we nu moeten gaan uitkijken, Caprice. Met deze opmerking stel je de zonde van de mens centraal in plaats van weg die God met mensen gaat...

In die vraag moeten we natuurlijk niet blijven hangen, maar we moeten ons afvragen of wij het niet verdiend hadden dan. Wij zijn van 't heilspoor afgegaan, ja wij, en onze vaad'ren tevens.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 24 jan 2005 20:24

caprice schreef:
JMvVliet schreef:
caprice schreef:

In die vraag moeten we natuurlijk niet blijven hangen, maar we moeten ons afvragen of wij het niet verdiend hadden dan. Wij zijn van 't heilspoor afgegaan, ja wij, en onze vaad'ren tevens.
Ik heb door Jezus Christus dat heilspoor weer gevonden Caprice. Met mij is God in ieder geval wel een wonderlijke weg gegaan, en ik ontdek iedere keer weer mijn tekortkomingen.

We gaan nu wel een beetje off-topic, want ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt met het 'heilspoor' in relatie tot euthenasie... :(

caprice

Berichtdoor caprice » 24 jan 2005 20:27

Dat heb ik in het begin al aangegeven.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 jan 2005 20:30

caprice schreef:In die vraag moeten we natuurlijk niet blijven hangen, maar we moeten ons afvragen of wij het niet verdiend hadden dan. Wij zijn van 't heilspoor afgegaan, ja wij, en onze vaad'ren tevens.

Daar wringt dus de schoen!!

Wie gaat zich nog afvragen of hij de dood niet heeft verdient. De meest retorische vraag aller vragen.

Wanneer je blijft hangen bij deze vraag, wordt je nooit een discipel van Jezus. Wat ga jij doen om een discipel van Jezus te worden??

Terug naar “Archief”