Stigmata

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 19 jan 2005 13:26

wat heeft God aan zo'n wonder teken?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jan 2005 13:30

Wat heeft Satan er aan? Ik denk dat er door zo'n teken, eerder mensen gaan geloven dat dat ze van God afkeren... (tot sterking van en tot trekking tot ;-))
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 jan 2005 14:51

Wat heeft God gehad aan wonderen uit het verleden? :S
Laatst gewijzigd door kurtyo op 20 jan 2005 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

AssiFv
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor AssiFv » 19 jan 2005 19:58

Toen ik die documentaire op discovery zag (zo'n 3 jaar geleden) dacht ik dat het van God was. Nu geloof ik dat niet meer. Ik vraag me af wat de duivel er aan heeft om dit te doen.

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 19 jan 2005 20:38

Ik vind het maar creepy... :shock:

Ik weet voor de rest niet wat ik ervan denken moet...Maar ik vind het punt joris maakt, dat wij niet hoeven te lijden omdat Jezus dat al heeft gedaan, sowieso wel sterk wijzen op iets wat dus niet strookt met de Bijbel.

Hoewel mij nu niet helemaal duidelijk geworden is of degenen die zo'n stigmata ontvangen hadden er nu gelukkig of juist ongelukkig mee waren....
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 jan 2005 21:41

Lana schreef:Hoewel mij nu niet helemaal duidelijk geworden is of degenen die zo'n stigmata ontvangen hadden er nu gelukkig of juist ongelukkig mee waren....

Volgens mij voelen ze zich hevig vereerd dat ze mogen lijden voor hun Jezus, beetje hetzelfde als Petrus(?) dus.

joris

Berichtdoor joris » 19 jan 2005 23:25

Aragorn schreef:
Lana schreef:Hoewel mij nu niet helemaal duidelijk geworden is of degenen die zo'n stigmata ontvangen hadden er nu gelukkig of juist ongelukkig mee waren....

Volgens mij voelen ze zich hevig vereerd dat ze mogen lijden voor hun Jezus, beetje hetzelfde als Petrus(?) dus.
Endat is dus precies wat satan altijd probeert te bereiken: ach joh, God wil gewoon niet dat je net zo bent als Hij is, maar dat kan je wel!!!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 jan 2005 10:52

Lana schreef:Ik vind het maar creepy... :shock:

Ik weet voor de rest niet wat ik ervan denken moet...Maar ik vind het punt joris maakt, dat wij niet hoeven te lijden omdat Jezus dat al heeft gedaan, sowieso wel sterk wijzen op iets wat dus niet strookt met de Bijbel.

Hoewel mij nu niet helemaal duidelijk geworden is of degenen die zo'n stigmata ontvangen hadden er nu gelukkig of juist ongelukkig mee waren....

Maar mensen lijden wel, ondanks dat Jezus heeft geleden voor ons. Ik zeg niet dat het lijden vergelijkbaar is, maar dit is m.i. geen argument om een stigmata af te doen als duivels (niet dat jij dat doet, maar dat terzijde).

Wat Joris met zijn laatste reply bedoelt is mij onduidelijk.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 20 jan 2005 12:18

Let er ook op dat stigmata, voor zover ik weet, alleen voorkomen bij Rooms Katholieken, net als de verschijningen van Maria. Er is mij niets bekend van een Maria-verschijning aan een protestant.
Ik geloof daarom in psychische projectie.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

joris

Berichtdoor joris » 20 jan 2005 12:30

je hoeft niet te lijden want Jezus heeft geleden. En trots zijn op dat je lichamelijk mag lijden is een afwijking.

dat heeft niets met christelijkheid te maken.

Lijden om Jezus wil heeft altid te maken met de verkondiging vn het evangelie of het volhouden aan je geloof tegen verdrukking in.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 jan 2005 12:31

joris schreef:je hoeft niet te lijden want Jezus heeft geleden. En trots zijn op dat je lichamelijk mag lijden is een afwijking.

Lijden om Jezus wil heeft altid te maken met de verkondiging vn het evangelie of het volhouden aan je geloof tegen verdrukking in.

Toch zag je bij de eerste martelaren ook wel een soort 'trots' dat zij mochten lijden voor hun God en hun geloof.. dat is natuurlijk wel iets anders dan de stigmata, maar het gevoel komt overeen.

joris

Berichtdoor joris » 20 jan 2005 12:38

Aragorn schreef:
joris schreef:je hoeft niet te lijden want Jezus heeft geleden. En trots zijn op dat je lichamelijk mag lijden is een afwijking.

Toch zag je bij de eerste martelaren ook wel een soort 'trots' dat zij mochten lijden voor hun God en hun geloof.. dat is natuurlijk wel iets anders dan de stigmata, maar het gevoel komt overeen.
ik denkdat die gevoelens gevaarlijk dicht bij elkaar liggen. En dat is nou juist de truc van satan. die gebruikt onze gevoeligheid in 'goede werken doen' voor God. Terwijl dat niet meer nodig is.

Fijn dat we mee kunnen voelen in de pijn, is da tniet hetzelfde als: goed dat ik ook mee kan doen want het kan niet zo wezen dat het offer van Christus voldoende was.

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 20 jan 2005 12:40

kurtyo schreef:
Lana schreef:Ik vind het maar creepy... :shock:

Maar mensen lijden wel, ondanks dat Jezus heeft geleden voor ons. Ik zeg niet dat het lijden vergelijkbaar is, maar dit is m.i. geen argument om een stigmata af te doen als duivels (niet dat jij dat doet, maar dat terzijde).

Wat zou voor jou dan een argument zijn om het wel of niet af te doen als duivels?
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

(Rom. 12:21)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 jan 2005 13:25

Cathy, een psychische projectie. Net als dat een 'bijna-dood-ervaring' niet letterlijk is maar eigenlijk een lichamelijk verschijnsel?
Ik denk dat wat voorzichtigheid gewenst is bij dit onderwerp (niet specifiek richting iemand).
Te snel roepen dat iets wel of niet van God is kan heel gevaarlijk zijn.

Joris, je hoeft niet te lijden... Maar mensen lijden toch, verklaar dat eens? (En dan doel ik niet op de martelaren of mensen met stigmata.)
Je moet niet zo oordelen en direct roepen dat iets een afwijking is. Mensen met een stigma zijn absoluut niet per definitie trots op deze gebeurtenis. Vaak komt er grote angst bij kijken.

Als er al sprake is van 'trots' is dit m.i. niet de 'trots' zoals wij die kennen. (trots zijn op je vader of op je kind omdat... etc.) Meer een verbondenheid met God (in het geval van bijvoorbeeld de martelaren). En om dit af te doen als 'Satanstruc' gaat mij veel te ver. Het gaat daarbij niet om goede werken. Het martelaarsschap (gedood worden vanwege het geloof) en een stigmata zijn geen goede werken maar dingen die buiten jouw kunnen, buiten het menselijk verstand om gaan. De vergelijking met de 'goede-werken-satans-truc' gaat dus niet op.

Lana, ik ben heel voorzichtig met het zeggen dat iets van Satan komt. Zeker als het om zaken gaat die ons menselijk verstand te boven gaan. Iets is tegen God (van Satan) als het lijnrecht tegen Hem ingaat of overduidelijk aanbidding van de kwade machten is. Of iets dergelijks.

joris

Berichtdoor joris » 20 jan 2005 13:45

mensen leiden omdat zij of hun familie zich niet richten op God, zich inlaten met occulte zaken of omdat ze door de gebrokenheid sinds de zondeval getroffen zijn door lichamelijke ziektes.

Terug naar “Archief”