"Ik zal voor je bidden"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 18 jan 2005 14:29

iid
ik hou ook niet zo van openlijk 'ik bid voor je'
Maar het kan je wel heel goed doen, te weten dat er mensen voor je bidden.
Maar als je dat laat weten, doe het dan iid ff pb. Toch niet iedereen hoeft te weten waarvoor en voor wie je allemaal bid?!
En dan komt er nog bij: als je het zegt, moet je het ook echt (blijven) doen. Terwijl je vaak zo makkelijk van alles vergeet te bidden.
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2005 16:09

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Tja.... maar als je ergens mee zit en anderen bidden voor je, is het dan zo erg dat je iemand niet zo goed kent? Gaat het er om of degene die voor je bidt je goed kent of dat Degene waar die persoon zich tot richt JOU kent?

Je hebt wel gelijk natuurlijk, het is trouwens nooit erg als anderen voor je bidden. Het voelt alleen een beetje vreemd, dat bedoelde ik.

Angst voor (het) onbekende(n) :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 18 jan 2005 17:03

Alles van waarde is weerloos
wordt van aanraakbaarheid rijk
en aan alles gelijk.

Als het hart van de tijd
als het hart van de tijd.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

sela

Berichtdoor sela » 18 jan 2005 17:40

o windekind, hoe kan ik er nu nog iets over zeggen..

misschien is de uitdrukking 'ik zal voor je bidden' een uitdrukking voor iets waar je geen woorden voor hebt. klinkt dan toch nog zinnig terwijl al het andere wat je zou zeggen kant nog wal raakt.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 jan 2005 17:42

Ik bid voor degenen die publiek voor anderen bidden. 8)

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 19 jan 2005 13:51

Beetje jammer deze topic vind ik. Er wordt nu per defenitie van het negatieve uitgegaan. Lijkt me beter om van het positieve uit te gaan, en dus te geloven dat als mensen neerzetten voor anderen te bidden, dat dat dan ook gebeurt.

Ikzelf heb het ook regelmatig neergezet, en het dan ook daadwerkelijk gedaan. Soms inderdaad even opgeschreven,voor het geval ik het zou vergeten. Waarom ik dan voor mensen bid?

Soms zit je in een periode dat je zelf niet kunt bidden. (of je hebt nog nooit zelf kunnen bidden, kan natuurlijk ook). Dan is het hartstikke mooi als anderen dat voor je kunnen/willen doen. Ik weet zelf wat het is om niet te kunnen bidden. Het deed mij dan erg goed als ik wist dat mensen voor mij baden! Daarom wil ik dat ook graag voor anderen doen.

En wat maakt het uit als je alleen een nick weet van iemand? God weet heel best wie je bedoelt, dus dat boeit echt niet!

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 19 jan 2005 21:00

Ik denk dat het idd mooi en goed is om voor anderen te bidden. Ikzelf ben er alleen een beetje huiverig voor om dat nu aan iedereen voor wie ik bid te gaan melden. Alleen aan mensen waar ik echt een band mee heb, zal ik melden dat ik voor ze bid. En dat met name als ze dat kunnen 'gebruiken' als steun/troost...
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 19 jan 2005 22:34

mwoah, die mensen zijn heel bijbels bezig hoor ;)
en let vooral op het vet gedrukte!

Jakobus 5 schreef:16 Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 19 jan 2005 22:58

Ik heb er totaal geen moeite mee als mensen openlijk op het forum schrijven dat ze voor iemand bidden. Ikzelf doe dat ook wel eens en ik persoonlijk vind het fijner om het op het forum neer te zetten als een pbtje sturen dat ik voor iemand bidt.
Er zijn hier ook mensen die voor mij hebben gebeden toen ik in een moeilijke periode zat. Op zich vond ik het wel fijn dat er mensen waren die mij pb-den, maar ik was ook blij dat niet iedereen dat deed, want dan heb ik voor mezelf het gevoel dat ik met al die mensen contact moet houden over hoe het met me gaat. En bij degenen die op het forum zeiden dat ze voor me bidden, voelde ik me vrijblijvender of ik wat van me zou laten horen of niet.
Misschien btje vaag verhaal, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. :roll:
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 jan 2005 11:41

Het gaat mij niet om het feit dat je niet voor anderen mag bidden, maar ik vind het vaak niet veel als onbekenden naar elkaar roepen 'ik bid voor je' etc. Daarbij, je 'kent' iemand alleen van een forum... Ik vind het eng. Mensen mogen best voor me bidden, ook als ik ze via een forum ken, maar dan moet ik wel een band met hen hebben...

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 20 jan 2005 12:30

Tja, dat is ook meer je persoonlijke gevoel erbij natuurlijk. Ik heb heel sterk ervaren dat er mensen voor mij bidden, terwijl ik die mensen niet persoonlijk kon. Ik vond dat juist heel bijzonder.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 jan 2005 13:34

Je hebt ervaren dat mensen baden zonder dat je hen kende (kent). :wink:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jan 2005 13:52

Even voor de duidelijkheid:
Ik wil NIET zeggen dat je niet voor medeforummers, ook die je nauwelijks kent, moet bidden.

Maar waarom zou je het zeggen dat je voor een ander bid?

Even een stukje psychologisch gefilosofeer:
- A. zit in de knoop met zichzelf, ziet geen lichtpunten meer, en zet dat op het forum
- B. t/m G. zeggen: wij gaan bidden
- A. leest: B t/m G bidden voor mij, misschien gaat het nu toch nog wel goed komen.
- A. ziet weer een eerste lichtpuntje. Dit kan wer uitgroeien tot het begin van nieuwe positieve gedachten.
Komt dit nu door het bidden van B t/m G? Hoeft dus niet.

Geloven we in de kracht van het gebed? Als ik in het verborgen bid voor mijn medeforummers, dan geloof ik dat een oprecht gebed verhoord zal worden, ook als ik dat hier niet neerzet.

Een klein uitstapje ter illustratie. Toen ik op het VWO zat was een van mijn klasgenoten heel erg ziek, lag echt op het randje van de dood. Haar ouders hebben later verteld dat zij merkten dat er voor hen gebeden werd. Terwijl toch niet iedereen die voor hen gebeden had dat tegen hun gezegd heeft.

Dus nogmaals: bidden voor elkaar moeten we zeker doen! Maar of we het ook op het forum neer moeten zetten dat we het doen, dat denk ik niet.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 20 jan 2005 14:46

er wordt toch ook zo vaak gezegd ik zal voor je duimen of: ik zal aan je denken bij bijvoorbeeld een zware opgave waar we voorstaan? ik heb liever dat mensen ook voor me bidden dan hoor! ik geef toe dat we dat niet altijd hoeven te zeggen en in onze binnenkamer voor elkaar kunnen bidden maar toch is het goed om het ook regelmatig hardop te zeggen! we mogen er best voor uitkomen dat we voor anderen bidden! dat is ook een stukje getuigenis en zo kunnen we elkaar opwekken tot gebed! het moet idd niet op een farizeische manier of een gewoonte worden om het te pas en te onpas er bij te zetten maar wanneer iemand echt gebed nodig heeft is het juist mooi om het hardop te zeggen of op het forum te zetten!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jan 2005 15:19

Er word inderdaad vaak gezegt, ik duim voor je, of ik denk aan je... Maar om duimen en denken gelijk te stellen aan bidden, dat is het bij mij nou juist. Ga jij echt zitten denken aan iemand of echt zitten duimen voor je, dat is spreekwoordelijk, en ik ben gewoon bang dat het gevleugelde 'ik bid voor je' dan echt hol wordt...

Ik heb veel meer aan een PBtje van iemand met een sterking of een vraag, of een gebed... dank je voor die dingen.. (algemeen)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”