Moderator: Moderafo's
Er zijn ook veel mensen die hun vroegere gangen waarin zij leefden, verlaten. Zij kunnen de waarheid van het Evangelie toestemmen. Zij mogen echter hun zondige levenswandel verlaten, zij verlaten niet alle zonden uit een recht beginsel. Ja, zij kunnen een begeerte naar genade koesteren, doch de begeerte die de huichelaar heeft, schiet tekort betreffende het doel. Want waar de genade wezenlijk is en in waarheid gezocht wordt, vloeit ze voort uit liefde tot heiligheid. Zo een wil werkelijk gewassen en gereinigd worden van alle zonden en vernieuwd worden in heiligheid.
Het is waar, huichelaars kunnen veel vertoon maken. Echter, waar nochtans de werkelijke liefde tot heiligheid ontbreekt, is alle glans niets. Ik zeg u: er kan veel vertoon wezen waar geen genade is. De welsprekendheid van een predikant kan soms de hoorders doen ontvlammen, terwijl er geen zaligmakende genade is. Er kan ook enige vreugde zijn in het horen van het Woord en toch: niet ver van het Koninkrijk. De apostel zegt dat wat hij ook wist of deed en hij had de liefde niet, hij was niets.
Velen kunnen zelfs de drempel van de hemel bereiken, doch hun handen worden op de drempel afgekapt en zij zullen nooit binnengaan! O, zoek toch naar het volkomen werk van de Geest om u te overtuigen van zonden en uw onbekwaamheid om uzelf te helpen.
James Renwick, predikant in Schotland (In tijden van vervolging, 1685)
Er zijn ook veel mensen die de vroegere manier waarop ze leefden, verlaten. Ze kunnen instemmen met de waarheid van het evangelie. Maar al mogen ze dan hun zondige manier van leven verlaten, ze doen dat niet altijd vanuit een zuiver hart. Ze kunnen misschien een verlangen hebben naar genade, maar het verlangen dat de huichelaar heeft, schiet qua doel tekort. Want waar voor iemand de genade echt belangrijk is en oprecht gezocht wordt, gaat zo iemand zoeken uit liefde tot heiligheid (dus om heilig te leven). Zo iemand wil echt gewassen en gereinigd worden van alle zonden en wil vernieuwd worden zodat hij of zij heilig gaat leven.
Het klopt dat huichelaars uiterlijk de zaken op orde kunnen lijken te hebben. Maar waar de echte liefde tot de heiligheid ontbreekt, stelt dat uiterlijk vertoon niets voor. Ik zeg u dat er bij iemand veel uiterlijke godsdienst kan zijn, waar geen genade is. De welsprekendheid van een predikant kan soms de hoorders in vuur en vlam zetten, terwijl er toch geen zaligmakende genade bij is. Mensen kunnen soms ook een bepaalde vreugde hebben bij het horen van het Woord en daarbij niet meer dan in de buurt van het Koninkrijk van God zijn. De apostel zegt dat wat hij ook weet of doet, als de liefde er niet bij is, dan zou hij niets voorstellen.
Veel mensen kunnen met deze uiterlijke godsdienst zelfs op de drempel van de hemel komen, maar dan worden op die drempel hun handen afgekapt en zullen ze de hemel nooit binnengaan! Zoek toch naar het volkomen werk van de Heilige Geest om u te overtuigen van zonden en uw onmogelijheid om uzelf te helpen.
James Renwick, predikant in Schotland (In tijden van vervolging, 1685)
kurtyo schreef:Ik snap wel wat er bedoeld wordt, ook zonder betaling (desalnietemin bedankt). Maar ik kan er niet veel mee.
kurtyo schreef:Mijn motivatie om dit te herhalen: ik wil wel eens heel duidelijk horen van iemand waarom ik er wel iets mee zou moeten kunnen en zo ja, wat.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten