Meditatiestukjes RD

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 jan 2005 14:37

Aragorn, ik kan het ook volgen, ik snap zelfs wat er bedoeld wordt. Maar ik heb er niet zo veel aan. Jij wel? (Zo ja, wat?)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 15:04

Neuh, het is momenteel niet het soort teksten waardoor ik het meest gesticht wordt nee. :)

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2005 19:36

Ik vind het klare taal. We mochten er wel mee tot onszelf inkeren en onszelf beproeven.
'Doorzoek u zelf nauw, ja, doorzoek nauw, gij volk, dat met geen lust bevangen wordt!' (Zef. 2:1)

Ons bede mag wel die uit Psalm 139 zijn: Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten.
En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

Hoevelen zijn er vandaag de dag die zichzelf bedriegen voor de eeuwigheid?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 jan 2005 19:56

gaat niet zozeer om hen, gaat erom of je jezelf niet bedriegt. :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2005 19:59

Yael schreef:gaat niet zozeer om hen, gaat erom of je jezelf niet bedriegt. :wink:

Absoluut waar, maar dan kan het nog wel met zorg en droefheid vervullen als je anderen voort ziet spoeden naar het verderf.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 jan 2005 11:28

Er zijn ook veel mensen die hun vroegere gangen waarin zij leefden, verlaten. Zij kunnen de waarheid van het Evangelie toestemmen. Zij mogen echter hun zondige levenswandel verlaten, zij verlaten niet alle zonden uit een recht beginsel. Ja, zij kunnen een begeerte naar genade koesteren, doch de begeerte die de huichelaar heeft, schiet tekort betreffende het doel. Want waar de genade wezenlijk is en in waarheid gezocht wordt, vloeit ze voort uit liefde tot heiligheid. Zo een wil werkelijk gewassen en gereinigd worden van alle zonden en vernieuwd worden in heiligheid.

Het is waar, huichelaars kunnen veel vertoon maken. Echter, waar nochtans de werkelijke liefde tot heiligheid ontbreekt, is alle glans niets. Ik zeg u: er kan veel vertoon wezen waar geen genade is. De welsprekendheid van een predikant kan soms de hoorders doen ontvlammen, terwijl er geen zaligmakende genade is. Er kan ook enige vreugde zijn in het horen van het Woord en toch: niet ver van het Koninkrijk. De apostel zegt dat wat hij ook wist of deed en hij had de liefde niet, hij was niets.

Velen kunnen zelfs de drempel van de hemel bereiken, doch hun handen worden op de drempel afgekapt en zij zullen nooit binnengaan! O, zoek toch naar het volkomen werk van de Geest om u te overtuigen van zonden en uw onbekwaamheid om uzelf te helpen.

James Renwick, predikant in Schotland (In tijden van vervolging, 1685)

Ehm, laat ik eens een poging doen tot een vertaling in iets moderner Nederlands:

Er zijn ook veel mensen die de vroegere manier waarop ze leefden, verlaten. Ze kunnen instemmen met de waarheid van het evangelie. Maar al mogen ze dan hun zondige manier van leven verlaten, ze doen dat niet altijd vanuit een zuiver hart. Ze kunnen misschien een verlangen hebben naar genade, maar het verlangen dat de huichelaar heeft, schiet qua doel tekort. Want waar voor iemand de genade echt belangrijk is en oprecht gezocht wordt, gaat zo iemand zoeken uit liefde tot heiligheid (dus om heilig te leven). Zo iemand wil echt gewassen en gereinigd worden van alle zonden en wil vernieuwd worden zodat hij of zij heilig gaat leven.

Het klopt dat huichelaars uiterlijk de zaken op orde kunnen lijken te hebben. Maar waar de echte liefde tot de heiligheid ontbreekt, stelt dat uiterlijk vertoon niets voor. Ik zeg u dat er bij iemand veel uiterlijke godsdienst kan zijn, waar geen genade is. De welsprekendheid van een predikant kan soms de hoorders in vuur en vlam zetten, terwijl er toch geen zaligmakende genade bij is. Mensen kunnen soms ook een bepaalde vreugde hebben bij het horen van het Woord en daarbij niet meer dan in de buurt van het Koninkrijk van God zijn. De apostel zegt dat wat hij ook weet of doet, als de liefde er niet bij is, dan zou hij niets voorstellen.

Veel mensen kunnen met deze uiterlijke godsdienst zelfs op de drempel van de hemel komen, maar dan worden op die drempel hun handen afgekapt en zullen ze de hemel nooit binnengaan! Zoek toch naar het volkomen werk van de Heilige Geest om u te overtuigen van zonden en uw onmogelijheid om uzelf te helpen.

James Renwick, predikant in Schotland (In tijden van vervolging, 1685)

Oef, vertalen is lastig werk zeg, maar misschien is het zo iets duidelijker. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 jan 2005 12:27

Ik snap wel wat er bedoeld wordt, ook zonder betaling (desalnietemin bedankt). Maar ik kan er niet veel mee.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 jan 2005 12:49

kurtyo schreef:Ik snap wel wat er bedoeld wordt, ook zonder betaling (desalnietemin bedankt). Maar ik kan er niet veel mee.

Ik vraag er geen geld voor hoor. :mrgreen:

Nu serieus: je schrijft nu voor de vierde keer in dit topic dat je er niet veel mee kunt. Dat is eigenlijk best wel veel. Iemand die er echt niets mee kan, zal waarschijnlijk niet de moeite nemen om dat hier vier keer neer te schrijven. Dus ben ik wel benieuwd naar je motieven om dat toch te doen. Het doet je klaarblijkelijk toch wel iets. ;)

En waar zou je wel wat mee kunnen qua overdenking?

De meditatie is (kernachtig samengevat) een oproep om geen huichelaar te zijn in het geloof en bevat wat dat betreft een waarschuwing. Daar kun je toch moeilijk op tegen zijn. Misschien wel wat betreft het taalgebruik, want dat is inderdaad van een aantal eeuwen geleden en is dus niet altijd gemakkelijk te volgen.
Laatst gewijzigd door elbert op 19 jan 2005 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 jan 2005 13:02

Mijn motivatie om dit te herhalen: ik wil wel eens heel duidelijk horen van iemand waarom ik er wel iets mee zou moeten kunnen en zo ja, wat. :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jan 2005 13:06

Och kurtyo, mocht het nog komen staan te gebeuren dat de schellen van je ogen mochten afvallen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 jan 2005 13:13

kurtyo schreef:Mijn motivatie om dit te herhalen: ik wil wel eens heel duidelijk horen van iemand waarom ik er wel iets mee zou moeten kunnen en zo ja, wat. :)

Hmm, ik zie nu dat de meditatie eigenlijk hetzelfde onderwerp heeft als het onderschrift dat ik altijd gebruik ("Recht is het hart voor God, wanneer het God zoekt om God"). Je vraagt waarom je er wel iets mee zou moeten kunnen. Welnu, je kunt er alleen iets mee als je God zoekt (of Hem al gevonden hebt), anders kun je er inderdaad niet zoveel mee. :?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 jan 2005 13:16

Ik zoek God en kan er toch niet echt iets mee, maar dat terzijde...

@ Raido: :mrgreen:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jan 2005 13:17

Als je God zoekt (zoals ik), dan heb je juist niks aan deze dingen, in mijn geval tenminste. In zo'n tekst zie ik gewoon niet echt de liefde of de God die ik zoek..

Collateral

Berichtdoor Collateral » 19 jan 2005 13:29

Raido schreef:Och kurtyo, mocht het nog komen staan te gebeuren dat de schellen van je ogen mochten afvallen.

:mrgreen:

Ik denk dat voor dit soort stukjes geldt: een iegelijk bewandele de weg die voor hem naar God leidt. En ook voor mij geldt dat mijn weg klaarblijkelijk niet via deze stukjes leidt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jan 2005 13:31

Misschien zijn wij dan niet de types die de gebaande wegen gaan.. Ook door de berm kun je tot God komen.

Terug naar “Archief”