Leger des Heils...echt zo fout???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jan 2005 14:54

Lindita schreef:W.b. hun belijdenis ben ik het met alle punten eens, behalve met punt 9 en 10.
punt 9: eens gered, altijd gered. Je redding hangt gelukkig niet af van je eigen gehoorzaamheid, maar van het feit dat Jezus voor je is gestorven. Al blijft gehoorzaamheid natuurlijk wel belangrijk!
punt 10: ik geloof dat de gelovigen nooit helemaal heilig en goed kunnen worden zolang Jezus nog niet teruggekomen is. Dit worden ze pas in de hemel. Dan is alles volmaakt, maar hier op aarde vallen ook gelovige mensen steeds weer in de zonde.

In de eerste plaats is het wel heel gemakkelijk om te zeggen: "eens gered, altijd gered". Het is een dagelijkse nieuwe keuze voor de Heer die wij moeten maken. Bewust.
En het Leger kent niet de slogan: "eens gered altijd gered", maar: "gered om te redden", oftewel, als jij het heil hebt mogen ervaren evangeliseer je, schreeuw je het van de daken dat Jezus redt.
Met punt 10, de heiligingsleer bedoelt men, dat je voortdurend moet werken aan jezelf. Het is ook wel enigszins ontmoedigend. Want je moet je als het ware altijd weer 'bekeren' van weet-ik-wat-voor zonde. Je wordt er een beetje moe van, want in de praktijk betekent het dat je nooit klaar bent, altijd moet klimmen, klimmen, klimmen...
Ik ken een officier - inmiddels 'Bevorderd tot Heerlijkheid', de Legerterm voor overlijden - die grote nadruk legde op 'heiliging'. En weet je, door het te prediken en door er zelf steeds aan te werken, straalde hij iets af van wat ik denk dat bedoeld werd met 'de vruchten van de geest', een vriendelijke, vredezoekende man, die door zijn leven liet zien wat hij zondags in zijn preken liet horen.

Riska

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2005 15:32

Ik vind het in ieder geval positief..... Er zijn zoveel christenen die theoretisch alles goed weten maar in de praktijk zo weinig doen.... die ontzettend veel praten maar ontzettend weinig doen.

Aan de inzet van de mensen van het Leger des Heils kunnen we nog een hoop leren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 17 jan 2005 17:43

Marnix schreef:Ik vind het in ieder geval positief..... Er zijn zoveel christenen die theoretisch alles goed weten maar in de praktijk zo weinig doen.... die ontzettend veel praten maar ontzettend weinig doen.

Aan de inzet van de mensen van het Leger des Heils kunnen we nog een hoop leren.

In veel dingen ben ik het niet met je eens Marnix, maar hierin dus wel. Hun inzet voor de verbreiding van Gods kerk is prijzenswaardig, daar kunnen veel "rechtse" gemeenten nog wat van leren.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 18 jan 2005 12:38

Riska schreef:In de eerste plaats is het wel heel gemakkelijk om te zeggen: "eens gered, altijd gered". Het is een dagelijkse nieuwe keuze voor de Heer die wij moeten maken. Bewust.

Ik wil ook niet beweren dat het makkelijk is. Ik probeer alleen maar te zeggen dat als God je een nieuw hart geeft om het zo maar eens te zeggen, je dat nieuwe hart nooit meer kwijt kunt raken. Het is niet zo dat als je dan een keer de fout ingaat, je ineens weer 'gered' moet worden, dat je dan niet meer in de hemel kunt komen ofzo.
Ik weet ook niet zeker of ze dat zo bedoelen, maar zo interpreteerde ik het wel. :wink:
Verder ben ik het met je eens dat we elke dag opniew voor God moeten kiezen!
the most important things in life are not things

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2005 15:46

Ik denk dat ze bij het Leger des Heils het ook wel met je eens zijn op dat punt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 jan 2005 19:08

Majoor Bosshardt is echt geweldig!
groot respect voor haar! ik weet zeker dat je veel van haar kan leren!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 jan 2005 20:24

hijwel schreef:Majoor Bosshardt is echt geweldig!

Totdat zij de vraag gaat stellen of Christus echt wel de enige weg tot God is... Dat deed zij pas in een interview met het RD(?) Ik fronste mijn wenkbrauwen toen ik het las.
Let wel: ik wil haar niet verdoemen nu of zoiets, maar ik vond het wel een gevaarlijke opmerking.

sela

Berichtdoor sela » 18 jan 2005 20:26

TheKeimpe schreef:

Totdat zij de vraag gaat stellen of Christus echt wel de enige weg tot God is... Dat deed zij pas in een interview met het RD(?) Ik fronste mijn wenkbrauwen toen ik het las.
Let wel: ik wil haar niet verdoemen nu of zoiets, maar ik vond het wel een gevaarlijke opmerking.

maar zij heeft dan ook meer gezien van de zelfkant van het leven dan de meeste refowebbers...

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 18 jan 2005 20:55

sela schreef:
TheKeimpe schreef:

maar zij heeft dan ook meer gezien van de zelfkant van het leven dan de meeste refowebbers...
Mag allemaal waar zijn, maar zij stelde in Trouw dat ze zich niet voor kon stellen dat haar joodse buurman (die toch ook in God geloofde) verloren zou gaan. Toch leert de bijbel ons dat ook Joden de Here Jezus als zaligmaker zullen moeten leren kenne.

Dat zij zich dit overigens niet kan voorstellen neem ik haar niet kwalijk... dat soort dingen voor kunnen stellen is in de regel ook niet voor mensen bedoeld. Dat ze daarop echter tegen de bijbel in gaat vind ik wel erg jammer...

Verder diep respect voor de Majoor.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 19 jan 2005 11:34

Sela, als je de zelfkant hebt gezien, betekent dit toch niet dat je Jezus niet meer hoeft aan te nemen? Jezus ging zelf naar de zelfkant toe om deze mensen Zijn genade aan te bieden. Daarnaast behoor ik zelf tot de mensen van de zelfkant van de maatschappij en ben ik ten volle overtuigd van Gods rol in mijn leven door Jezus, mijn Heer en Heiland.
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

sela

Berichtdoor sela » 19 jan 2005 11:52

het is vergaand: al die mensen die niet in Jezus geloven gaan verloren...
terwijl ze soms al zoveel op hun bord hebben...
heel, heel erg oneerlijk verdeeld.
en daarom kan ik er best inkomen dat ze dit beweert.

Riska

Berichtdoor Riska » 19 jan 2005 11:58

Daar gaan we dus weer met het opgeheven vingertje...

Ik ken de "Majoor" ( ze is in feite lt.kolonel) persoonlijk en ze is een diepgelovige vrouw. Als zij iets zegt over haar joodse buurman dan is dat niet en nooit en geenszins om vraagtekens te zetten bij de bekering door geloof in Jezus Christus, maar dan is dat gewoon haar menselijke zorg voor de ander en een stille vraag aan God of er misschien toch ergens een licht zal worden ontstoken in het hart van die buurman...
De "Majoor" is een vrouw die ondanks alles zeer eenvoudig is gebleven in haar geloof - we zouden er een voorbeeld aan kunnen nemen, zo kinderlijk (nee, niet kinderachtig!!!) is ze in haar vertrouwen op God, haar hemelse Vader...

Maar ja, ze is zo eenvoudig in het geloof dat het niet eens in haar opkomt dat ze misschien ooit eens iets zegt dat niet klopt met de regels die door ons gesteld zijn om zalig te worden.
Want dat proef ik telkens weer: regels door ons gesteld.O ja, op grond van wat we in de Bijbel lezen, dat wel... Ik denk dat God veel en veel groter is dan wij bidden of beseffen en wij voor grote verrassingen zullen komen te staan wie we wel en wie we niet zullen tegenkomen later bij Hem (om het even zeer, zeer menselijk uit te drukken).

Riska

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 jan 2005 12:06

d:)b Zeer eensch met Riska. :)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 jan 2005 12:37

HenkG schreef:Sela, als je de zelfkant hebt gezien, betekent dit toch niet dat je Jezus niet meer hoeft aan te nemen? Jezus ging zelf naar de zelfkant toe om deze mensen Zijn genade aan te bieden. Daarnaast behoor ik zelf tot de mensen van de zelfkant van de maatschappij en ben ik ten volle overtuigd van Gods rol in mijn leven door Jezus, mijn Heer en Heiland.

Wat dat betreft leek zij dus heel veel op Jezus. Ik zeg leek, omdat zij nu niet meer werkzaam is bij mijn weten.

Riska

Berichtdoor Riska » 19 jan 2005 13:07

Sabra schreef:Wat dat betreft leek zij dus heel veel op Jezus. Ik zeg leek, omdat zij nu niet meer werkzaam is bij mijn weten.

Oficiëel heb je gelijk Sabra: ze is in de 90 (ik geloof 91) en dus al tientallen jaren gepensioneerd. Maar... majoor Bosshartdt sterft "in het harnas", het maakt haar helemaal niets uit wat haar status is: ze is alle dagen nog in touw, voorzover haar gezondheid dat toelaat...

Riska

Terug naar “Archief”