Alleen schuldbelijdenis voor het 7e gebod???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 16 jan 2005 17:17

Aragorn schreef:Want zijn openbare zonden erger dan verborgen zonden?
Neej

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 jan 2005 17:31

Aragorn schreef:
parsifal schreef:De regel is oficieel dat als een zonde openbaar wordt je ook in het openbaar schuldbelijdenis doet.

Toch blijf ik het apart vinden, want het is toch ook openbaar dat we allemaal de hele tijd zondigen? 'Iedereen' hoort het als er buiten de kerk geroddeld wordt, en het is dus een openbare zonde. En ook nog eens een die 'erger' is dan seks voor het huwelijk, wat bovendien meer een 'prive-zonde' is. Het is zo krom.. ook al zou het onderscheid tussen openbaar en verborgen plausibel zijn. Want zijn openbare zonden erger dan verborgen zonden?

Openbare zonden zijn niet erger, maar aangezien de zonde in het openbaar is gedaan, is het binnen een goed functionerende kerk ook beter dat het afstand doen van deze zonde openbaar gebeurt. Schuldbelijdenis is niet een straf, het is het weer opnemen in de gemeente, niet-openbare zonden kunnen soms beter verborgen blijven voor iedereen (ik denk niet dat ik iemand help door te zeggen: Ik heb wellustig naar je gekeken om maar iets te noemen) of beperkt blijven tot een biecht. Misschien moet je het zo zien, de schuldbelijdenis moet net zo openbaar zijn als de zonde die is begaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jan 2005 18:04

parsifal schreef:Misschien moet je het zo zien, de schuldbelijdenis moet net zo openbaar zijn als de zonde die is begaan.

Hm, daar kan ik inkomen. Blijft de volgende vraag hoe openbaar de zonde van seks voor het huwelijk is. Toevallig kan iedereen het zien als je zwanger wordt, maar verder is het honderden keren minder openbaar dan in een groepje staan roddelen.
Ik zou misschien eerder het aantal andere mensen dat erbij betrokken is als maatstaf voor de openbaarheid vd. belijdenis nemen. Dus seks voor het huwelijk belijdt je met z'n 2en voor God, roddelen met z'n 6en (bwvs, uiteraard afhankelijk van de groepsgrootte :) ), enz.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 16 jan 2005 18:27

Welke van de geboden heb ik niet overtreden ?

Schuld belijden doe je in eerste instantie aan diegene die het aangaat ( bijvoorbeeld waarover je hebt geroddeld ) . en belijd je zonden aan de Heer Jezus .

En weg zijn ze .

Wat de loop der eeuwen hieraan toegevoegd heeft is niet Bijbels . wat de kerkorde en aanverwante artikelen hier aan toegevoegd heeft niets mee te maken toch .

Veel misvattingen zijn hierover ontstaan en onodig lijden pijn en vernedring zijn hier van het gevolg geweest .

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen . niemand dus . en de Heer Jezus kon en kan zeggen je zonden zijn je vergeven ga en doe ze niet meer .

Volgens mij zijn er geen mannen die niet schuldig zijn of zijn geweest aan dit 7 e gebod . anders wel aan gij zult niet begeren .

Zou een drukke boel worden zondags smorgens met openbare schuld belijdenis . mischien wel heel verhelderend als we allemaal open en eerlijk zijn .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

André

Berichtdoor André » 16 jan 2005 18:51

parsifal schreef:Misschien moet je het zo zien, de schuldbelijdenis moet net zo openbaar zijn als de zonde die is begaan.

Dan zie ik het nut van openbare schuldbelijdenis niet, want alleen God/Jezus kan je je zonden vergeven, en niet een kerkenraad.

Iets anders is het als je blijft volharden in je zonden, dan is het verwijder de rotte appel uit de mand, voordat het de anderen aantast.
Ook dan zie ik het voorlezen van naam etc. overbodig, wel vind ik dat de gemeente de mogelijkheid moet worden gegeven te bidden voor diegene.
M.i. kan dat ook zonder naam immers God weet voor wie jij bid dan.

Klinkt misschien allemaal wat angstvallig, maar dat is om de reden die Ara noemt, n.m. niemand is er bij gebaat een roddelcircuit te hebben binnen je gemeente.

joris

Berichtdoor joris » 16 jan 2005 18:56

volharden in je zonde? hmm :oops: :x negen maanden vrijspel

Volgens mij moeten de kerken er gewoon mee stoppen met die schuldbelijdenissen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 jan 2005 23:05

Volgens mij is sex voor het huwelijk is totaal anders dan het 7e gebod, maar dat terzijde.

joepie

Berichtdoor joepie » 17 jan 2005 09:18

Ik denk dat je juist roddelen in de hand werkt door geen schuldbelijdenis te doen. Heb je het al gehoord....heb je het al gezien.... weet jij al dat...
Terwijl als je het belijd hebt die zonde van je weggedaan is.
Weg uit de gemeente.
In de vrijgemaakte kerk wordt het stel al lang niet meer met naam en toe naam genoemd. En is de schuldbelijdenis ook niet meer openbaar, bij bij leden van de kerkenraad.
Daarbij kan ik mij herinneren dat in de tijd dat het nog wel zo was er wel degelijk ook afgelzen werd als iemand tegen een ander gebod in het openbaar gezondigd had. Zoals iemand die fraude had gepleegd, iemand die overspel had gepleegd, enz. Mits het openbaar werd. Dus echt niet alleen als het een stelletje betrof die op het huwelijk vooruit gelopen waren.
Trouwens is het nu bij ons zo dat de dominee bid voor het stelletje wat b.v. zwanger is maar daarbij ook bid voor die stellen die ook zondigen door met elkaar naar bed te gaan maar waarvan het niet openbaar wordt. Dat zij zich mogen bekeren van hun zondige weg.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 17 jan 2005 09:24

Allemaal mee eens!

Maar wat ik ook niet eerlijk vind, is het volgende. Mijn vriendin 'moest' vorig jaar trouwen, en in die gemeente mocht ze niet trouwen als ze geen schuldbelijdenis deed. Ze voelden zich helemaal niet schuldig, maar hebben wel schuldbelijdenis gedaan, om maar getrouwd te worden.
Je krijgt dus een hoop gehuichel in de kerk, zo van: 'Oh we hebben er zo'n spijt van', maar ondertussen....
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

joepie

Berichtdoor joepie » 17 jan 2005 09:30

Afat82 schreef:Allemaal mee eens!

Maar wat ik ook niet eerlijk vind, is het volgende. Mijn vriendin 'moest' vorig jaar trouwen, en in die gemeente mocht ze niet trouwen als ze geen schuldbelijdenis deed. Ze voelden zich helemaal niet schuldig, maar hebben wel schuldbelijdenis gedaan, om maar getrouwd te worden.
Je krijgt dus een hoop gehuichel in de kerk, zo van: 'Oh we hebben er zo'n spijt van', maar ondertussen....

Dus is die vriendin fout (omdat ze niet inzag dat ze verkeerd zat) of is dan de kerkenraad fout (die wil dat je schuldbelijd).
Want moet je dan dus maar de regel aanpassen omdat mensen gaan huichelen? Ik denk dat je de mensen dan bewust moet maken van wat er verkeerd was. Zodat ze ook oprecht kunnen belijden dat het niet goed was wat ze hebben gedaan.
Ik zou nooit ook maar enige schuld belijden als ik er niet achter stond.
Dan zou ik gewoon niet in de kerk trouwen.
Dus ik vind dat je vriendin het verkeerd heeft gedaan.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 17 jan 2005 09:42

Mee eens, maar als je in een cultuurtje zit waar het onoverweegbaar is dat je niet in de kerk of dat je in een andere kerk trouwt, dan moet je wat.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

joepie

Berichtdoor joepie » 17 jan 2005 09:45

Dat kan, maar is dan het cultuurtje waarin je zit fout of jij die er aan meedoet?
Want zolang als je er aan toe geeft hou je dus zelf dat cultuurtje in stand.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 13:03

joepie schreef:Dat kan, maar is dan het cultuurtje waarin je zit fout of jij die er aan meedoet?

d:)b Hier kan ik het nu eens helemaal met joepie eens zijn. :D

joepie

Berichtdoor joepie » 17 jan 2005 13:14

Aragorn schreef:
joepie schreef:Dat kan, maar is dan het cultuurtje waarin je zit fout of jij die er aan meedoet?

d:)b Hier kan ik het nu eens helemaal met joepie eens zijn. :D

Dat is al de tweede vandaag :-k Haalt natuurlijk heel mijn imago naar beneden :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 13:37

Inderdaad, nu ga je opeens perongelijk redelijke dingen zeggen! :o :mrgreen:

Terug naar “Archief”