lindita schreef:Wat ik irritant vind is dat ik bij de ene predikant helemaal het gevoel heb dat ik bij de GG hoor, terwijl ik bij de andere predikant iets heb van: o help, hoor ik hierbij???
Dat is vooral zo als ik hoor dat de ene zegt: "Je moet zoeken, bidden, verwachten enz. en dan hoort God je echt wel, want er staat geschreven: 'Wie zoekt zal vinden.'" Dat staat er ook inderdaad dus dan denk ik: jippie, dat klopt!
De volgende zondag ben ik ergens anders (ook GG bedoel ik dan alleen in een andere plaats) en hoor ik (vrij vertaald): "Ja mensen, God is niet verplicht om mensen te bekeren. Nee, God is eigenmachtig. En de mens is totaal onwaardig. Het is goed om te bidden, maar dat wil niet zeggen dat God het verhoort. Nee, mensen, er staat wel 'zoekt en u zal vinden', maar dat is alleen voor de ware zoekers. En er staat ook in de Bijbel "Er is niemand die God zoekt.""
Dan denk ik: ja, dat is ook allemaal waar wat die man zegt.![]()
Onze dominee noemt dit een 'interpretatieverschil'.
Maar ik vind het een behoorlijk verschil van interpretatie! M.i. zorgt de eerste houding ervoor dat mensen ook daadwerkelijk zoeken, terwijl de tweede houding ervoor kan zorgen dat mensen slapend in de kerk zitten en letterlijk zitten te wachten tot God komt... "en anders ben ik nog niet uitverkoren."
![]()
![]()
Mijn medeleven met jou , trouwens uit je reaktie te horen ben jij zeker uitverkoren . en God luisterd naar je .
Het is geen interpretatie verschil ... dwaalleer zou ik het bijna noemen .