Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 16 jan 2005 18:39

lindita schreef:Wat ik irritant vind is dat ik bij de ene predikant helemaal het gevoel heb dat ik bij de GG hoor, terwijl ik bij de andere predikant iets heb van: o help, hoor ik hierbij???

Dat is vooral zo als ik hoor dat de ene zegt: "Je moet zoeken, bidden, verwachten enz. en dan hoort God je echt wel, want er staat geschreven: 'Wie zoekt zal vinden.'" Dat staat er ook inderdaad dus dan denk ik: jippie, dat klopt!
De volgende zondag ben ik ergens anders (ook GG bedoel ik dan alleen in een andere plaats) en hoor ik (vrij vertaald): "Ja mensen, God is niet verplicht om mensen te bekeren. Nee, God is eigenmachtig. En de mens is totaal onwaardig. Het is goed om te bidden, maar dat wil niet zeggen dat God het verhoort. Nee, mensen, er staat wel 'zoekt en u zal vinden', maar dat is alleen voor de ware zoekers. En er staat ook in de Bijbel "Er is niemand die God zoekt.""
Dan denk ik: ja, dat is ook allemaal waar wat die man zegt. :roll:

Onze dominee noemt dit een 'interpretatieverschil'.
Maar ik vind het een behoorlijk verschil van interpretatie! M.i. zorgt de eerste houding ervoor dat mensen ook daadwerkelijk zoeken, terwijl de tweede houding ervoor kan zorgen dat mensen slapend in de kerk zitten en letterlijk zitten te wachten tot God komt... "en anders ben ik nog niet uitverkoren."
:roll: :roll: :roll:

Mijn medeleven met jou , trouwens uit je reaktie te horen ben jij zeker uitverkoren . en God luisterd naar je .

Het is geen interpretatie verschil ... dwaalleer zou ik het bijna noemen .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jan 2005 21:28

caprice schreef:
kurtyo schreef:Daarbij komt dat ik het uberhaupt ABSOLUUT NIET eens ben met de leer in de ger. gem. Maar ik ben het niet eens met de leer in de meeste kerken/gemeenten.

Daar willen we het van nature ook niet mee eens zijn, een God die op het hoogst verhoogd wordt en een zondaar die op het diepst vernederd wordt. Dat gaat tegen het vlees in.

En zo wordt alle kritiek heel makkelijk onder vloerkleed geveegd.. :roll:

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2005 06:13

Aragorn schreef:
caprice schreef:
kurtyo schreef:Daarbij komt dat ik het uberhaupt ABSOLUUT NIET eens ben met de leer in de ger. gem. Maar ik ben het niet eens met de leer in de meeste kerken/gemeenten.

Daar willen we het van nature ook niet mee eens zijn, een God die op het hoogst verhoogd wordt en een zondaar die op het diepst vernederd wordt. Dat gaat tegen het vlees in.

En zo wordt alle kritiek heel makkelijk onder vloerkleed geveegd.. :roll:

Kurtyo zegt: 'Ik ben het niet eens met de leer'.

Niet: 'Ik kan op grond van Gods Woord aantonen dat de leer niet klopt'.
Dat klinkt nl. al heel anders.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 13:31

Dat zal allicht anders klinken, maar jij weet nog steeds niets van kurtyo's intenties af en hebt dus geen goede reden voor dergelijke insinuaties.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2005 19:28

Aragorn schreef:Dat zal allicht anders klinken, maar jij weet nog steeds niets van kurtyo's intenties af en hebt dus geen goede reden voor dergelijke insinuaties.

Ik ga gewoon af wat hij zegt.
Anders had hij het maar anders moeten formuleren.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jan 2005 19:30

caprice schreef:
Aragorn schreef:Dat zal allicht anders klinken, maar jij weet nog steeds niets van kurtyo's intenties af en hebt dus geen goede reden voor dergelijke insinuaties.

Je kunt ook vragen wat er is caprice. Zo van: Kurt, waarom ben je het niet eens met de leer van de ger gem?

Als jij de vraag niet stelt doe ik het wel: kurtyo, wat zijn je problemen met de leer van de ger gem?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 21:29

caprice schreef:

O, heeft hij dan gezegd dat hij het specifiek met het gedeelte van de gergemleer waarin God opt hoogst verhoogt en de zondaar opt diepst vernederd wordt oneens is? En dat hij het ermee oneens is omdat dat tegen z'n vlees ingaat? Neen het, geen van deze beide dingen kun je opmaken uit z'n opmerking en zijn dus slechts jouw (heel erg vrije, Het Boek is er niks bij :) ) interpretatie.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 11 feb 2005 11:24

LennartvdB schreef:Een belangrijk verschil met de Chr. geref kerk is dat er in de Ger gem een eenheid van leer is.

Ja, en degene die kritiek heeft wordt al snel met een enkele reis naar de hel verbannen zodat diegene dan een andere kerk opzoekt. In hoeverre de eenheid er werkelijk is en niet opgelegd wordt is nog een interessante vraag...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 11:27

SanderW schreef:
LennartvdB schreef:Een belangrijk verschil met de Chr. geref kerk is dat er in de Ger gem een eenheid van leer is.

Ja, en degene die kritiek heeft wordt al snel met een enkele reis naar de hel verbannen zodat diegene dan een andere kerk opzoekt. In hoeverre de eenheid er werkelijk is en niet opgelegd wordt is nog een interessante vraag...
Net zoals in alle andere kerken gebeurd...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 feb 2005 11:28

SanderW schreef:

SanderW, wil je onderbouwen wat je zegt. Ben wel erg benieuwd naar je EIGEN ervaringen op dit gebied.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 11 feb 2005 11:29

Dat ben ik niet met je eens. Er zijn veel kerken waar je gerust een andere mening mag hebben dan bijvoorbeeld de kerkenraad heeft en waar men in alle rust met elkaar in gesprek is.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 11 feb 2005 11:34

TheKeimpe schreef:
SanderW schreef:

SanderW, wil je onderbouwen wat je zegt. Ben wel erg benieuwd naar je EIGEN ervaringen op dit gebied.

Ik heb een paar keer een dienst meegemaakt in de gergem (ben er zelf geen lid van maar kwam doordat ik op bezoek was bij kennissen) en na afloop heb ik een paar keer gesproken met enkele mensen uit de gemeente en met mensen van de kerkenraad. Aangezien ik het met een aantal punten absoluut niet eens was die ik in de preek gehoord had vertelde ik dat ook gewoon eerlijk toen men vroeg hoe ik de dienst ervaren had. Nou, toen ik mijn mening gaf kreeg ik te horen dat ik mij snel moest bekeren omdat ik anders nooit voor God zou kunnen verschijnen en ik moest maar veel om vergeving bidden voor mijn afwijkende mening. Ik kan me voorstellen dat als je lid bent van zo'n gemeente en je woont toevallig ook nog in een dorp/stad waar veel sociale controle is je wel 2x nadenkt voor je je mening geeft over bepaalde zaken waar die afwijken van wat de algemene mening is van de gemeente. Dan lijkt het wel alsof er eenheid is maar dat is dan meer schijn omdat niemand meer wat durft te zeggen.
Ik wil niemand voor zijn/haar hoofd stoten hoor, maar dit is wat ik persoonlijk heb meegemaakt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 11:37

Rot voor je (semi-serieus), maar in hoeverre zegt een ger-gem lid iets van de leer van de Ger Gem...

Ik ben Gergemmer, maar je zult vast een verkeerd beeld van de leer hebben als je de Gergem op mij baseerd :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 feb 2005 11:39

SanderW, je mening is begrijpelijk en onderbouwd. Misschien iets generaliserend. Daarbij ken ik het punt van jullie discussie niet, dus daar kan ik verder niets over zeggen. Ik was bang dat je het van horen zeggen zou hebben, maar je spreekt uit enige ervaring.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 11 feb 2005 11:44

Raido schreef:Rot voor je (semi-serieus), maar in hoeverre zegt een ger-gem lid iets van de leer van de Ger Gem...

Ik ben Gergemmer, maar je zult vast een verkeerd beeld van de leer hebben als je de Gergem op mij baseerd :)

Wat is een GerGemmer eigenlijk voor iemand?
Vast geen Lindita... :cry:
the most important things in life are not things

Terug naar “Archief”