kerkgrootte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jan 2005 19:22

Tja, bij de vergadering hebben ze dat domineeprobleem niet, omdat elke gedoopte man mag preken ;) En denk maar niet dat je dan slechte preken krijgt, integendeel. Natuurlijk is de ene er beter in dan de ander. Maar je leert daar als jongere al om bijbelstudie te doen (ik heb het daar ook geleerd, ben die mensen heel dankbaar!) en dat passen ze dan later toe om te kunnen preken.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 12 jan 2005 19:25

Dus als ik het goed begrijp is het beter 3 gemeentes te hebben van 300 als 1 van 900.

Maar bij die 3 gemeentes heb je ook geen contact met al die 900.

En volgens mij zit er best een maximum aan het aantal leden, maar ook dat zal per gemeente verchillen.
Ik zit zelf b.v. in een gemeente van meer als 1000 leden en doopleden, maar als je je een beetje je best doe ken je bijna iedereen.

En het verhaal van meer voorgangers aanstellen gaat natuurlijk ook nier op in de kerken waar we met een predikanten tekort kampen.
Is het nog steeds zo dat iemand een roeping nodig heeft die beoordeeld wordt door een curatorium. Maar in deze gemeenten is het echt niet zo dat
ze beoordeeld worden op hun kennis of gaven of theologische opleiding.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jan 2005 01:03

De kerken waar ik lid of gastlid ben:

Lid: PKN Berkenwoude
900 leden (waarvan 250 Geref. Bonders)
Actief: 100 (ongeveer)

Gastlid: PKN Bergambacht (Geref.):
600 leden
Actief: 100

Gastlid: PKN Krimpen aan de Lek (Geref.):
400 leden
Actief: 200

Gastlid: OK Schoonhoven
30 leden
Actie: 15

Dat zijn allemaal aantallen waar ik heel gelukkig van kan worden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 jan 2005 06:52

Sabra schreef:Een studie is geen voorwaarde om een goede leraar te zijn.

Nee, maar een roeping door God wel.
Het kon ook wel eens zijn dat de Heere het deed om een kerkverband dicht bij de grond te houden, hé?

Onze gemeente is het afgelopen jaar gegroeid tot bijna 2400 leden en doopleden. Sommege mensen ken ik niet eens. :(
Ik denk dat de burgerlijke gemeente ook niet zo toeschietelijk zal zijn om er nog zes kerken bij te laten bouwen. Volgens mij is dat ook geen oplossing.

Vergeet niet dat Spurgeon preekte in een eigen gebouw met 6000 plaatsen, en vaak ook in gehuurde ruimten met 9000 plaatsen.
En de Heere gaf veel vruchten op zijn prediking. Dat hoeft dus helemaal niet af te hangen aan de grootte van de gemeente.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 jan 2005 10:52

caprice schreef:Vergeet niet dat Spurgeon preekte in een eigen gebouw met 6000 plaatsen, en vaak ook in gehuurde ruimten met 9000 plaatsen.
En de Heere gaf veel vruchten op zijn prediking. Dat hoeft dus helemaal niet af te hangen aan de grootte van de gemeente.

Spurgeon heeft kennelijk een uitzonderlijk krachtige stem gehad. Ik ken niet veel hedendaagse predikanten die dit zonder elektronica zouden kunnen nadoen zonder een karrevracht Strepsils.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 13 jan 2005 11:36

Ik ben al jaren lid van de hervormde gemeente Katwijk aan Zee, voor de scheuring bestaande uit 20.000 leden (op papier). Ik heb dit altijd als een rijke zegen mogen ervaren.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 jan 2005 12:28

Optimatus schreef:De kerken waar ik lid of gastlid ben:

Lid: PKN Berkenwoude
900 leden (waarvan 250 Geref. Bonders)
Actief: 100 (ongeveer)

Gastlid: PKN Bergambacht (Geref.):
600 leden
Actief: 100

Gastlid: PKN Krimpen aan de Lek (Geref.):
400 leden
Actief: 200

Gastlid: OK Schoonhoven
30 leden
Actie: 15

Dat zijn allemaal aantallen waar ik heel gelukkig van kan worden.

Wat bedoel je met Actief?

(elke zondag 1 of 2 keer in de kerk zitten?) :roll:

Bart holomeus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bart holomeus » 13 jan 2005 19:37

Ik ging naar een kerk met 300 leden ofzo. Maar ik ben pas verhuisd en zit nu bij een kerk met 3000 leden en 3 dominees. Ik geef toe, grote kerk is onpersoonlijker, maar toch niet vervelend. Terwijl wij nog niemand kenden uit deze kerk, kregen we toch kerstkaarten van mensen uit de kerk, en zij kenden ons ook niet. Dus zo heel onpersoonlijk is het nou ook weer niet

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 13 jan 2005 20:27

mijn gemeente bestaat uit een aantal miljoenen leden . Met maar een Leider .

benieuwd ?
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 jan 2005 20:38

de Ware Ker, de Kerk met hoofdletter dus
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 13 jan 2005 21:13

Tja, als je het zo bekijkt...

Wat het meest bijzondere van de Ware Kerk is....

De Leider kent iedereen persoonlijk! Onvoorstelbaar!!!!!!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 jan 2005 09:51

Sabra schreef:Van de apostelen had enkel Paulus een gedegen theologische opleiding ontvangen. De overige apostelen niet, toch zijn zij zeer belangrijk geweest voor de verspreiding van het evangelie. Een studie is geen voorwaarde om een goede leraar te zijn.

Begrijp ik het nou goed dat je zegt, dat het onderwijs van Jezus Zelf aan de discipelen van lager niveau is dan het onderwijs wat Paulus van de Farizeën ontving? Dus Jezus was niet de Theoloog der theologen in jouw ogen? (sorry voor het rijm)
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 jan 2005 15:58

jas schreef:Begrijp ik het nou goed dat je zegt, dat het onderwijs van Jezus Zelf aan de discipelen van lager niveau is dan het onderwijs wat Paulus van de Farizeën ontving?

Ik zeg niet van een lager niveau, wel van een totaal ander niveau. Paulus was iemand een gedegen theologische opleiding heeft gevolgd. In de bijbel wordt ook gesproken over zijn leermeerster, Gamliël. Een vooraanstaand man.

Dus Jezus was niet de Theoloog der theologen in jouw ogen? (sorry voor het rijm)

Ik zie Jezus niet als theoloog. Jezus verkondigde ook niet iets anders dan dat de Joden leerden. Jezus heeft nooit iets afgedaan van de Joodse leer, sterker nog, dat is de basis van zijn leven.

Dat Jezus zich afzette van de Farizeeën zegt hier totaal niets over, omdat in die dagen veel mensen zich afzetten tegen de Farizeeën. Zij waren een bepaalde religieuze en politieke stroming die vooral bekend stonden om hun nogal hypocriete levenshouding. Zij kunnen echter niet worden gezien als dé vertegenwoordigers van het geloof.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 14 jan 2005 16:22

Ik kom uit een wat kleinere dorpsgemeente van zo'n 700 leden. Gevolg: iedereen die uut 't dorpe zellef komt, kent elkaar en trekt zeer intensief met elkaar op, en mensen die er later inkomen, en niet meteen in de dorpskern wonen, hangen er behoorlijk bij.
Voorbeeld: toen ik op JV kwam, heeft de leider van de JV me de hele avond tijdens de lezing aangegaapt, maar even een hand schudden en welkom heten??? Nee...dat doen we niet...
Ook werd er indertijd een voorstel voor wat andere activiteiten op de JV gelanceerd, bijvoorbeeld een forum, maar nee...het ging al 35 jaar zo, dus waarom zouden we veranderen.

In het kerkelijk leven net zo: toen mijn vader geopereerd werd, wat duidelijk afgelezen werd van de kansel, was er nagenoeg niemand (op wat vage kennissen na die na de kerkdienst bijna tegen je oplopen en het dan niet kunnen maken om door te lopen) die even informeren hoe het gaat.

Jongeren zitten compleet ongeïnteresseerd in de kerk, ze kijken wel voorbeeldig naar de dominee, maar ondertussen merk je wel de opluchting als het 'amen' klinkt.
Op catechisatie net zo: iedereen zit passief te luisteren, als je een keer een discussie begint met de ouderling, ben je de week erop prompt de klos voor het overhoren, niemand die even informeert hoe het gaat, en ga zo maar door.

Begin vorig jaar ben ik overgegaan naar een stadsgemeente van 1500 leden.
TOen ik, redelijk onzeker, naar de bijbelstudievereniging ging, kwamen er allemaal mensen op me af, die zich even voorstelden, die vroegen of ik een keer op zondag zin had om bij hun te komen eten, etc.
In de kerk idem.
De mensen zijn werkelijk geïnteresseerd, in de kerk wordt er meegeschreven, meegeleefd, meegedacht, en dat uit zich in zoveel dingen. De jongelui leven mee, verenigingen zijn actief in allerlei bezigheden, op catechisaties wordt er goed meegedaan, kortom, de sfeer is zo compleet anders!

Wat ik hiermee maar wil zeggen: een kleinere gemeente is niet altijd prettig...!!!
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 jan 2005 17:02

Ik vind 700 mensen behoorlijk veel.

Ik ga altijd in Rotterdam naar de kerk, en daar zitten heel wat minder mensen in de kerk dan 700.

Terug naar “Archief”