Gezelschappen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cisca

Berichtdoor Cisca » 11 jan 2005 22:11

Andre schreef:
Cisca schreef:
Andre schreef:Ik zou het eigenlijk van de topic starter of van Caprice of van Johannes1 willen horen??

Dat lijkt me wel het beste, ik weet het wel, maar het lijkt me niet de bedoeling, dat ik dat hier ga uitleggen :wink:

Waarom niet jij bent toch ook forum deelneemster? :roll:

Dat klopt wel André, maar wel een ongelovige forumdeelneemster, misschien zou ik onbedoeld, toch op een aantal tenen staan, dat wil ik liever niet !:)

André

Berichtdoor André » 11 jan 2005 22:18

Cisca schreef:
Andre schreef:
Cisca schreef:
Andre schreef:Ik zou het eigenlijk van de topic starter of van Caprice of van Johannes1 willen horen??

Dat lijkt me wel het beste, ik weet het wel, maar het lijkt me niet de bedoeling, dat ik dat hier ga uitleggen :wink:

Dat klopt wel André, maar wel een ongelovige forumdeelneemster, misschien zou ik onbedoeld, toch op een aantal tenen staan, dat wil ik liever niet !:)

Dan verpak je er ook de woorden "misschien" en ik "denk" ofzo bij in :lol:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 11 jan 2005 22:25

Andre schreef:
Cisca schreef:
Andre schreef:
Cisca schreef:

En eerst een stel handschoenen aantrekken, en het goudschaaltje erbij, om het te wegen :mrgreen: , laat ik het toch maar niet doen :-k

André

Berichtdoor André » 11 jan 2005 22:38

Cisca schreef:
Andre schreef:
Cisca schreef:
Andre schreef:
Cisca schreef:

En eerst een stel handschoenen aantrekken, en het goudschaaltje erbij, om het te wegen :mrgreen: , laat ik het toch maar niet doen :-k

Okay jou keus, ik weet n.m. ook wel hoe het kan gaan denk ik, heb er ook regelmatig bij gezeten (familie heh) je moet wel eens wat.
Maar wsl is dat niet de manier zoals het wenselijk is/was zoals dat soort gesprekken verlopen.
Had veel weg van een privé story.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 11 jan 2005 22:41

Andre schreef:Had veel weg van een privé story.

Kan ook best nuttig zijn. Weliswaar kan het zijn dat mensen met hun eigen bekering gaan lopen smijten, maar het publiek dat dergelijke gezelschappen bezoekt is waarschijnlijk erg divers. Zo zullen er groten in het geloof zijn die de kleintjes weer wat geloof geven door te vertellen hoe groot God is en wat Hij in hun leven gedaan heeft.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 11 jan 2005 22:48

e gezelschap: moeilijk uit te leggen eigenlijk, een groep mensen bij elkaar, waar niet wij de eer krijgen, maar alleen God. er gaat echt iets uit van die mensen. het is niet hetzelfde als met gewone christenen, maar zoals ik al zei het is moeilijk uit te leggen.

oke ik kan me er iets bij voorstellen maar zijn jullie dan betere christenen dan al die anderen christenen dat zij zich zelf verheffenen boven de anderen
Laatst gewijzigd door Spons op 11 jan 2005 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 11 jan 2005 22:50

Mmmm, dan waren het toch andere gezelschappen waar ik ben geweest, daar ging het 2 minuten over de preek daarna ging het over huizen, auto's, zaken, geld, goederen, alle predikanten werden even onder de loep genomen en roddels over dorps genoten.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 11 jan 2005 22:52

Spons schreef:
e gezelschap: moeilijk uit te leggen eigenlijk, een groep mensen bij elkaar, waar niet wij de eer krijgen, maar alleen God. er gaat echt iets uit van die mensen. het is niet hetzelfde als met gewone christenen, maar zoals ik al zei het is moeilijk uit te leggen.

oke ik kan me er iets bij voorstellen maar zijn jullie dan betere christenen dan al die anderen christenen dat zij zich zelf verheffenen boven de anderen

Dat niet, maar ik geloof wel dat Gods kinderen elkaar soms nodig hebben om weer wat "op krachten te komen". Als je dan in een gezelschap bent van mensen van wie je weet dat het echt is, kan dat heel verkwikkend zijn.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 jan 2005 23:01

Ik zie meer in kleine bijbelstudiegroepen die wekelijks bij elkaar komen. Dan kan je samen bijbelstudie doen en komen eigen ervaringen ook boven. Of is dat ook het idee van 'gezelschap'?
Bij Ichthus (studentenvereniging) zit je elk jaar op een andere kring van ongeveer zes mensen die je in dat jaar dus goed leert kennen en er hangt als het goed is een sfeer waarin iedereen ook persoonlijke lusten en lasten kan delen.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 12 jan 2005 09:44

Ik kan me goed voorstellen dat gezelschappen erg verrijkend kunnen zijn.

Merk het zelf al, heb een vriendin waarmee ik erg goed over het geloof kan praten. Als ik een avond bij haar geweest ben, ben ik gewoon weer helemaal opgeladen.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 12 jan 2005 10:19

Als je meer over het gezelschapsleven wilt lezen, moet je eens het boekje "Gods zaad kiemt in de kloostertuin" van Arie Tuinman lezen, 't is maar een dun boekje, je hebt het in een half uurtje uit, maar wel heel mooi en boeiend om te lezen.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jan 2005 17:28

Ik denk dat in de voorgaande reacties al aardig naar voren is gekomen wat ik bedoeld heb met het woord gezelschap.

Bij een gezelschap gaat het om te vertellen over datgene wat GOD gedaan heeft. Hoe Hij hielp in de (geestelijke) strijd, hoe Hij zorgde voor ziel en lichaam enz.

Helaas is het terecht dat veel gezelschappen daar niet altijd over gaan... Dat dan inderdaad naar voren komt wat WIJ toch wel beleefd hebben. Dan staat de goeie gelovige en niet de goede God in het middelpunt.

Caprice vroeg zich al af waar toch de gezelschappen zijn gebleven die iedere week samenkomen. Ik weet niet of het wel goed is om iedere week samen te komen, want je loopt dan heel sterk het gevaar dat men graag iets te vertellen heeft, terwijl men helemaal niet dicht bij God geleefd heeft bijv.

Ik denk dat gezelschappen buiten de bevindelijk-gereformeerde kring nauwelijks gevonden worden. Ook al denk ik dat bijvoorbeeld op een Bijbelkring ook wel "gezelschapselementen" gevonden kunnen worden. Wat alleen het verschil is, is dat op de Bijbelkring je bij elkaar komt om na te denken over Gods Woord, en op het gezelschap gaat het meer over de doorleefde persoonlijke omgang met God.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 12 jan 2005 17:42

Andre schreef:
Cisca schreef:

Wellicht weet de starter er meer van anders begint hij er tovh niet aan ?

ben benieuwd nog steeds :?:
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jan 2005 17:45

Brammetje,

ik heb net voor je een stukje getiept, vanwaar jouw reactie dan nog?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jan 2005 17:53

TheKeimpe schreef:Wat alleen het verschil is, is dat op de Bijbelkring je bij elkaar komt om na te denken over Gods Woord, en op het gezelschap gaat het meer over de doorleefde persoonlijke omgang met God.

Ik denk dat jij bijbelkringen teveel over één kam scheert. In mijn bijbelkring gebeurt namelijk beide.

Terug naar “Archief”