Tienden, cultuurgebonden of actueel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 08 jan 2005 13:02

Sabra schreef:Tegenwoordig geldt de wet van de tienden niet meer. In Korinthe wordt hier duidelijk afstand van genomen. Ik heb even geen bijbel bij de hand, maar ik geloof dat het in 1 Korinthe staat. Je mag geven zoveel je wilt, vrij van beperkingen.

Inderdaad mag je zoveel geven als je wilt ... Alles wat je hebt heb je in bruikleen gekregen om te beheren .

Dus als je geen eigen bezit hebt maken tienden niet meer uit !

??????
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 jan 2005 12:19

hijwel schreef:ja ik snap dus niet waarom dit nou in 1 keer zou zijn vervallen?

Dat moet je aan Paulus vragen, niet aan mij. Hij schrijft dat namelijk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2005 13:47

hijwel schreef:
Sabra schreef:Het gaat erom dat 'tienden' niet meer nodig zijn. Ieder mag geven naar zijn of haar vermogen.

ja ik snap dus niet waarom dit nou in 1 keer zou zijn vervallen?

Misschien omdat Israel een theocratie was...... waar je belasting voor die doeleinden gebruikt werd? :)

De wet van de tienden was een wet die bedoeld was om er voor te zorgen dat de dienstdoende priesters en levieten niets tekort kwamen... aangezien die geen inkomen en geen land hadden zorgde het volk voor hun welzijn. Tegenwoordig bestaat de tempeldienst niet meer in die vorm..... er zijn geen priesters en levieten meer, er zijn naar verhouding veel minder mensen die echt moeten leven van het werk voor God (zoals predikanten en zendelingen) omdat er geen duizenden mensen nodig zijn om alle offers te brengen etc.

Tegenwoordig is de gemeente verantwoordelijk dat de kerk genoeg geld krijgt om te kunnen blijven draaien... en omdat we niet meer in een theocratie leven draag je wel een heleboel geld af dat op een andere manier wordt besteed.... en als je meer wil geven kun je aan goede doelen geven bijvoorbeeld.... In de tijd van het volk Israel bestond giro 555 nog niet ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 10 jan 2005 10:15

Marnix schreef:In de tijd van het volk Israel bestond giro 555 nog niet ;)

Dat klopt, maar er wordt ook in de Tora wel opgeroepen om om te zien naar de armen. Dat viel buiten de tienden, maar er was ook geen "wettelijke norm" voor. Ik vraag me trouwens af, wat het gebod je naaste lief te hebben als je zelf, financieel betekent... Het lijkt me niet te verantwoorden, dat je praktisch je hele inkomen aan jezelf besteed en dan ook nog een fooi overhebt voor je naaste.

Het punt waar het om gaat is, denk ik, dat God ons hart aanziet. Hij wil geen afgedwongen gift, maar Hij wil wel dat we vanuit ons hart geven. Alleen is de zondige mens daar vanuit zichzelf niet toe bereid, want door de besmetting met de zonde zijn we zelfzuchtig geworden. In het OT was de enige oplossing een wet, die in ieder geval het minimum regelde: de tienden. In het NT leven we niet meer onder de wet, maar als je Rom. 6-8 leest, zie dat dat alleen is, omdat daar iets anders voor in de plaats komt, nl. het leven door de Geest. Omdat we het zelf niet kunnen, leidt de Geest ons om de wil van God te doen (Rom. 8:3,4).

In Handelingen zien we, wat de leiding van de Heilige Geest betekent voor het het omgaan met bezit van de christenen: ze hadden alles gemeenschappelijk. Is dat nu een wet? Nee, maar dat was wel wat er in hun hart was. Over andere gemeenten in het NT lezen we het niet. Wel werd er vrijgevig voor de noodlijdende christenen in Jeruzalem gegeven. Kennelijk heeft God niet met iedereen hetzelfde voor.

Een vriend van me heeft een goede baan, maar hij heeft er voor gekozen om eenvoudig te leven en de rest van z'n inkomen aan de zending te geven. Hij praat er nooit over hoeveel dat is - en dat is maar goed ook, maar ik ben er zeker van, dat het meer dan een tiende is. Hij ervaart dat als z'n roeping, hij doet het van harte en is een gelukkig en gezegend mens. Dat betekent niet, dat iedereen daartoe geroepen is, maar de NT-ische houding lijkt me, dat ieder christen z'n hart openstelt voor God om daarin de wil van God te "schrijven", zoals Jer. 31 het zo mooi zegt. Dan geef je, geleid door Zijn Geest, vanuit je hart en niet vanuit een plicht of, erger, schuldgevoel.
The Lord is the Potter, not Harry!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2005 15:06

Sabra schreef:

waar zegt paulus dat dan?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2005 15:07

Marnix schreef:Tegenwoordig is de gemeente verantwoordelijk dat de kerk genoeg geld krijgt om te kunnen blijven draaien... en omdat we niet meer in een theocratie leven draag je wel een heleboel geld af dat op een andere manier wordt besteed.... en als je meer wil geven kun je aan goede doelen geven bijvoorbeeld.... In de tijd van het volk Israel bestond giro 555 nog niet ;)

dat zijn toch ook tienden.. ik snap niet waarom dat richtbedrag weg is gevallen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

xoxmarjoleinxox
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xoxmarjoleinxox » 18 jan 2005 22:44

dus als ik elke maand aan het ifaw doneer is dat ook oke?
daar ben ik donateur van en het is een super goed doel.
behandel iemand zoals jij behandeld wilt worden

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 18 jan 2005 22:59

Acire heeft als streven (niet uit verplichting, maar vrijwillig) om 10 procent van al haar inkomsten door te geven aan goede doelen. Dan maar een trui of een broek minder. Als ik me vergelijk met mensen in Afrika heb ik het zo oneindig veel beter, ookal ben ik dan voor nederlandse maatstaven een minima.
Ik vind het leuk om goede doelen uit te zoeken die wat goeds gaan doen met mijn geld!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 19 jan 2005 00:44

hijwel schreef:
Sabra schreef:

waar zegt paulus dat dan?

2 Korinthe 9 schreef:6 Bedenk dit: wie karig zaait, zal karig oogsten; wie overvloedig zaait, zal overvloedig oogsten. 7 Laat ieder zoveel geven als hij zelf besloten heeft, zonder tegenzin of dwang, want God heeft lief wie blijmoedig geeft. 8 God heeft de macht u te overstelpen met al zijn gaven, zodat u altijd en in alle opzichten voldoende voor uzelf hebt en ook nog ruimschoots kunt bijdragen aan allerlei goed werk. 9 Zo staat er geschreven: ‘Gul deelt hij uit aan de armen, zijn rechtvaardigheid houdt stand, voor altijd.’ 10 God, die zaad geeft om te zaaien en brood om te eten, zal ook u zaad geven en het laten ontkiemen, zodat uw vrijgevigheid een rijke oogst opbrengt. 11 U bent in ieder opzicht rijk geworden om in alles vrijgevig te kunnen zijn, en uw vrijgevigheid leidt door onze bemiddeling tot dankzegging aan God. 12 Uw bijdrage aan de collecte heft immers niet alleen het gebrek van de heiligen in Jeruzalem op, maar leidt er bovendien toe dat ze God uitbundig danken. 13 Ze prijzen God omdat u er blijk van geeft gehoorzaam te zijn aan het evangelie van Christus, wat u bewijst door de ruimhartigheid waarmee u met hen en alle anderen wilt delen. 14 In hun gebed voor u spreken ze hun verlangen naar u uit, omdat ze zien hoe overstelpend goed God voor u is geweest. 15 Laten we God danken voor zijn onbeschrijfelijk geschenk.

Dit gaat overigens niet over een reguliere collecte.

De tienden in Israël waren bedoeld voor de Levieten en om de tempeldienst in stand te houden (Num 18). In Heb 7 wordt hier nog wel wat interessants over gezegd, maar dat valt buiten deze discussie.

Waarom is het zo'n ramp dat de wet van 10% is afgeschaft?

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 19 jan 2005 06:51

Als we maar goed beseffen dat alles wat wij bezitten G-d toebehoort! En geven niet alleen maar onze verdienste is. We doe er dan ook wel aan te overdenken waaraan/wie en hoeveel we doneren. Het is van Hem!
Daarom is een hoge belasting deels besteed aan frivoliteiten, foute groeperingen, euthenasie en abortus ook een gotspe vanuit de wereld ons opgelegd. Overigens kunnen jullie bij mij, als afstammeling van Levi, wel terecht met je tienden hoor :mrgreen:

Sam

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 19 jan 2005 09:51

fraternoster schreef:De tienden in Israël waren bedoeld voor de Levieten en om de tempeldienst in stand te houden (Num 18). In Heb 7 wordt hier nog wel wat interessants over gezegd, maar dat valt buiten deze discussie.

Waarom is het zo'n ramp dat de wet van 10% is afgeschaft?

Omdat de tienden in Israël voor de Levieten en de tempeldienst waren bedoeld, hebben ze m.i. niets te maken met het tegenwoordige geven aan goede doelen. Het was meer een soort belasting. Het was ook geen vrijwillige gift, maar een verplichting. Een Israëliet gaf geen tienden, maar betaalde ze... Daarboven werden ze ook opgeroepen om voor de armen te geven, maar dat was vrijwillig. Dat laatste zou je, denk ik, wel met het goede-doelen-geven van vandaag kunnen vergelijken, maar de tienden niet.

Het lijkt me normaal, dat een christen financiëel bijdraagt voor het functioneren van de plaatselijke kerk, waartoe hij/zij behoort. Ik denk niet, dat daar nu een bijbelse norm is. Ik zou zeggen: laat je dominee niet verhongeren... :? Daarboven kunnen vrijwillige giften voor zending en andere goede doelen worden gegeven.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 19 jan 2005 09:52

Divrei Shmuel schreef:je tienden hoor :mrgreen:

Sam

Maar ja, je zult als Leviet toch naar het arbeidsbureau moeten, want de offerdienst is nu eenmaal afgeschaft... :!:

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 19 jan 2005 19:29

Peter L schreef:
Divrei Shmuel schreef:je tienden hoor :mrgreen:

Sam

Maar ja, je zult als Leviet toch naar het arbeidsbureau moeten, want de offerdienst is nu eenmaal afgeschaft... :!:
Het waren de kohaniem - de priesters die in de Tempel dienden. Levieten gekregen de taak van juristen, rechters en verkondigers van het Woord. Dat we niet afgeschaft zijn blijkt uit allerlei profetien die nog vervuld moeten worden, waarin we genoemd worden. Dus je wilt niet betalen, je bent natuurlijk ook geen Israeliet - dus hoef je niet! :wink:

Sam

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 19 jan 2005 19:31

als je de opmerking van Jezus over de arme weduwe begrijpt,
en de OT wetten kent waarin om het gaafste vee, of verse oogst werd gevraagd, dan had je ook begrepen dat het niet persee om tienden gaat.

Want het gaat juist om een kiezen tussen vertrouwen op je bezit of vertrouwen op God en een besef dat we ons bezit eigenlijk maar te leen hebben gekregen van God.

die arme weduwe, gaf haar hele bezit, ze wist op dat moment dat ze die rest van de dag, en waarschijnlijk ook de volgende dag niet zou eten, of op een of andere manier eten zou ontvangen van God zelf.

de persoon die oogste, wist ook dat hij de mooiste oogst en vee waar hij het meest voor zou betaald krijgen nu weg gaf aan God, in het vertrouwen dat wat overbleef en ook van God gekregen is genoeg voor hem en zijn gezin zou zijn, zou een Vader zijn kinderen dan stenen te eten geven ipv brood ?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Black Tiger
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Black Tiger » 24 jan 2005 15:57

Ik denk dat de 10% een goede richtlijn is om aan goede doelen/kerk te geven, al was het dan een verplichting voor de Israelieten, het wordt ze toch zwaar aangerekend dat ze zich er niet aan hielden (Maleachi). mede uit het oogpunt dat allas wat wij krijgen van God is en Hij daar ook rekenschap van zal vragen, gaat mijn voorkeur tochuit naar het geven van tienden. Ik vraag me dan af: wat moet ik dan op de oordeelsdag zeggen als Hij vraagt aan mij wat ik met Zijn talenten heb gedaan

[quote=Lukas 12]22 En Hij zeide tot Zijn discipelen: Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten zult, noch voor het lichaam, waarmede gij u kleden zult.
23 Het leven is meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding.
24 Aanmerkt de raven, dat zij niet zaaien, noch maaien, welke geen spijskamer noch schuur hebben, en God voedt dezelve; hoeveel gaat gij de vogelen te boven?
25 Wie toch van u kan, met bezorgd te zijn, een el tot zijn lengte toedoen?
26 Indien gij dan ook het minste niet kunt, wat zijt gij voor de andere dingen bezorgd?
27 Aanmerkt de lelien, hoe zij wassen; zij arbeiden niet, en spinnen niet; en Ik zeg u: ook Salomo in al zijn heerlijkheid is niet bekleed geweest als een van deze.
28 Indien nu God het gras dat heden op het veld is, en morgen in den oven geworpen wordt, alzo bekleedt, hoeveel meer u, gij kleingelovigen!
29 En gijlieden, vraagt niet, wat gij eten, of wat gij drinken zult; en weest niet wankelmoedig.
30 Want al deze dingen zoeken de volken der wereld; maar uw Vader weet, dat gij deze dingen behoeft.
31 Maar zoekt het Koninkrijk Gods, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.
32 Vreest niet, gij klein kuddeken, want het is uws Vaders welbehagen, ulieden het Koninkrijk te geven.
33 Verkoopt hetgeen gij hebt, en geeft aalmoes. Maakt uzelven buidels, die niet verouden, een schat, die niet afneemt, in de hemelen, daar de dief niet bijkomt, noch de mot verderft.
34 Want waar uw schat is, aldaar zal ook uw hart zijn.[/quote]

Nog een kleine aanvulling vanuit Gods woord
God heeft zout in onze monden gelegd, opdat wij naar Hem zouden dorsten

Terug naar “Archief”