Grootste aanhang, God of satan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 03 jan 2005 20:49

PeterD schreef:
Andre schreef:
caprice schreef:......elk mens dient van nature de duivel.

Ho, ho als je geneigd bent God en je naaste van nature te haten, lees ik daar niet uit dat je dan de duivel dient :?

Als je niet voor God bent, ben je tegen. Twee wegen maar, er is geen derde.

Dat is mooi! Ik houd wel van een beetje duidelijkheid.... :D
Ik zit nu alleen met een probleem. Er zijn dus maar 2 soorten mensen: zij die vóór God zijn, en zij die tegen Hem zijn. Wat doen we nu met de groep mensen die God zoeken, maar Hem nog niet gevonden hebben? Hoe delen we die in? En wat doen we met de twijfelaars? En de mensen die soms boos zijn op God? (denk aan de Azie-ramp) En de mensen die eigenlijk wel vóór God zijn, maar dat niet dag in dag uit beseffen?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 03 jan 2005 20:51

Ik ben bang de satan :( . Natuurlijk is God almachtig, maar de satan wordt niet voor niets de 'overste dezer wereld' en de 'god dezer eeuw' genoemd.
En ik heb het idee dat zijn macht nog nooit zo groot is geweest als nu.
'De satan gaat rond als een brullende leeuw, zoekend wie hij zou mogen verslinden'.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 jan 2005 20:55

Andre schreef:
peterD schreef:Als je niet voor God bent, ben je tegen. Twee wegen maar, er is geen derde.

caprice schreef:Dien je God dan als je geneigd bent Hem te haten?

Gelukkig jullie zijn scherp!

Je zat weer eens te stangen Andre? :?

André

Berichtdoor André » 03 jan 2005 20:55

Happy One schreef:......zoekend wie hij zou mogen verslinden'.

Naar mijn mening moet je dit lezen als zoeken wie van Gods kinderen hij bij Hem kan weghalen.
Dat gaat hem niet lukken als je standvastig je aandacht op God blijft richten.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 03 jan 2005 20:57

Naar mijn mening moet je dit lezen als zoeken wie van Gods kinderen hij bij Hem kan weghalen.

Maar waarom mag je dat niet in de algemene kontekst zien? Denk je dat hij niet onder ongelovigen ' op jacht ' is?
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

André

Berichtdoor André » 03 jan 2005 21:04

Happy One schreef:

Maar waarom mag je dat niet in de algemene kontekst zien? Denk je dat hij niet onder ongelovigen ' op jacht ' is?

Daar weet ik geen antwoord op, ik ken de plannen van de duivel niet.
Wel weer de opdracht die God ons geeft in Matth. 28

19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 jan 2005 21:10

Andre schreef:

Andre, Andre, wat zeg je nou. De duivel kan nooit iemand bij God weghalen, hooguit kan hij hem verleiden tot het doen van zonde. Dat lukt hem aardig.

Maar: eenmaal kind van God, altijd kind van God.

André

Berichtdoor André » 03 jan 2005 21:17

PeterD schreef:
Andre schreef:

Andre, Andre, wat zeg je nou. De duivel kan nooit iemand bij God weghalen, hooguit kan hij hem verleiden tot het doen van zonde. Dat lukt hem aardig.

Is het nu mijn beurt om te happen??

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2005 21:18

Andre schreef:
PeterD schreef:
Andre schreef:

Is het nu mijn beurt om te happen??

Nee, want alleen remonstranten (en wellicht nog wat andere ketters) leren de afval der heiligen. 8)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 jan 2005 21:19

Happy One schreef:Ik ben bang de satan :( . Natuurlijk is God almachtig, maar de satan wordt niet voor niets de 'overste dezer wereld' en de 'god dezer eeuw' genoemd.
'De satan gaat rond als een brullende leeuw, zoekend wie hij zou mogen verslinden'.

Ik ben benieuwd welke bijbelteksten hier gequote worden.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 jan 2005 21:33

Sabra schreef:
Happy One schreef:Ik ben bang de satan :( . Natuurlijk is God almachtig, maar de satan wordt niet voor niets de 'overste dezer wereld' en de 'god dezer eeuw' genoemd.

Ik ben benieuwd welke bijbelteksten hier gequote worden.

Joh 12:31 Nu is het oordeel dezer wereld; nu zal de overste dezer wereld buiten geworpen worden.

1 Petrus 5: Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden;

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 jan 2005 00:41

Solus schreef:Het gaat er niet om wie de meeste aanhang heeft, maar wie zal overwinnen. Wie ten diepste alle eer zal krijgen en alle macht. En dat is God - Hij heeft al overwonnen. satans kop is immers al vermorzeld? we zien nog wat stuiptrekkingen om ons heen. Idd gaat hij rond als een briesende leeuw, danwel als een engel des lichts, en hij verslaat zijn duizenden. Maar de meerdere David verslaat Zijn tienduizenden!

Hier kan ik me bij aansluiten. Satan met zijn duivelen (engelen) is mijns inziens de tegenhanger van Michaël (Openb. 12) met zijn engelen. Na Christus' overwinning is Satan plus aanhang uit de hemel gegooid. Maar daar misleidt hij nog steeds de mensheid (Op. 12,9).

Ik denk dat de mens van nature dienstbaar is aan Satan (hoewel de mens in toom gehouden wordt door de algemene genade van God en Satan deze '1000' jaar gebonden is). Het komt omdat de keus in het verleden al gemaakt is (Gen 3): de mens die niet gelooft in God(s Zoon) is al veroordeeld (Joh. 3,18 ). Toch geloven er mensen: de Vader gaf hen aan zijn Zoon (Joh. 6,36-40).

Ik denk dat de strijd tussen engelen en duivelen om de mensenziel nu nog doorgaat. De duivelen proberen te voorkomen dat je Gods eigendom wordt, de engelen stimuleren het juist. De balans opmakend denk ik dat Satan meer zielen verzwolgen heeft dan de Vader mensen heeft verlost.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jan 2005 08:26

caprice schreef:satan (is geen hoodletter waard,) heeft de grootste aanhang. Weinigen zijn immers verkoren en mogen God dienen?
Ik ben gewend om namen met een hoofdletter te schrijven, aangezien Satan een naam is voor een duivel schrijf ik dat met een hoofdletter.

Duckie schreef:Aanhang? Ik had persoonlijk niet het idee dat er veel satanisten zijn. Er zijn meer christenen dan satanisten, toch?
Een satanist is niet iemand die Satan aanbid, maar zichzelf aanbid of vereerd. Aangezien ze niet in het bestaan van een hogere macht geloven, geloven ze dus al helemaal niet in de Christelijke term Satan.

caprice schreef:Dan moet iedereen die geen satanist is dus God dienen? Dat is niet zo. Satanist of niet, elk mens dient van nature de duivel.
Ik denk dat caprice hier best een punt heeft, je bent van nature geneigd tot het kwaad, of tot Het Kwaad, de duivel. Maar nu concreet, wat is de Satan dienen?

1. Satan aanbidden zoals een Sataan doet.
2. God niet dienen, dus Satan dienen.

Het probleem is, dat een ongelovige niet in Satan geloofd, maar hem volgens ons wel dient, ookal dient hij hem niet... (vaag)

caprice schreef:Dien je God dan als je geneigd bent Hem te haten?
Je kunt God dienen, ookal ben je geneigd Hem te haten.. Dat heeft toch wat te maken met de genade van Christus? ;-)

Brion schreef:Er zijn dus maar 2 soorten mensen: zij die vóór God zijn, en zij die tegen Hem zijn.
Nee, er zijn mensen die in God geloven, en die niet in God geloven, dus bekeerd en onbekeerd, op welke andere manier ook, dit is de enigste manier om de hele wereldbevolking op te delen in twee groepen.

Brion schreef:Wat doen we nu met de groep mensen die God zoeken, maar Hem nog niet gevonden hebben?
Zolang je buiten God bent, ben je niet in Hem, dus overgeleverd aan 'de Satan'.
Brion schreef:Hoe delen we die in? En wat doen we met de twijfelaars?
Waar deeld God ze in, en wat doet God met twijfelaars?
Brion schreef:En de mensen die soms boos zijn op God? (denk aan de Azie-ramp) En de mensen die eigenlijk wel vóór God zijn, maar dat niet dag in dag uit beseffen?
Ook iemand die in God is, kan boos zijn op God, dacht je dan dat er mensen waren die blij zijn dat die ramp gebeurde?

Happy One schreef:En ik heb het idee dat zijn macht nog nooit zo groot is geweest als nu.
Tijdens de omwandeling van God op de aarde waren er mensen van de duivel bezeten, er zullen inderdaad ook gewoon psychisch zieken geweest zijn die zo genoemd worden, maar bijvoorbeeld de twee bezetenen in Gardara, daar was duidelijk de duivel die in hun was, dat heb je nu niet (meer).

caprice schreef:Nee, want alleen remonstranten (en wellicht nog wat andere ketters) leren de afval der heiligen.
Gelukkig zijn wij geen ketters, en hebben wij Den Waaren Leer.

Mensen, mensen, wel eens bedacht dat Satan alleen maar rondgaat onder de christenen? Wij geloven in Satan, of in zijn bestaan. Satan probeerd elke christen weg te trekken, vanuit ons geloof geredeneerd, hoeft Satan zich niet druk te maken om een Hindoe..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Raptor

Re: Grootste aanhang, God of satan?

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 10:50

Andre schreef:
Raptor schreef:Wie zou er meer aanhangers hebben, God of satan?

Vanwaar deze vraag, komt er ook een vervolg vraag van jou?

Bij deze. Ik wachte even af op de reacties die komen zouden, vandaar. Ik heb die stelling natuurlijk niet zomaar hier gedeponeerd. Het kan er bij mij namelijk niet in (gevoelsmatig) dat satan meer aanhangers heeft (gehad) dan God. Zou God het toestaan dat er meer van Zijn schepselen in de hel zijn dan in de hemel? Bij een aardse wedstrijd zou satan dan gewonnen hebben... Het is een vraag waar denk ik geen antwoord op te geven is, omdat wij (met ons bekrompen verstand) God niet in alles begrijpen. Dat hoeft ook niet, dat wat wij (kunnen) weten is genoeg om zalig te worden. Het gaat me ook niet om de aantallen op zich, dat is duidelijk.
Waarom dan toch deze vraag? Dat is omdat ik vaak in de samenleving iets proef van 'wij alleen hebben het', wat dat 'het' dan ook mag zijn. Dat geldt voor de meest uiteenlopende groeperingen! Zou er dan voor God iets te wonderlijk zijn om meer 'aanhangers' te hebben dan satan? Waarom 'wij' en niet 'zij'? Wie zegt dat alleen 'wij' of 'zij' de waarheid in pacht hebben? Je kan daar slechts één ding van zeggen volgens mij en dat is of iets tegen Gods woord ingaat of niet! Als iemand iets beweert wat daar tegenin gaat, dan kan het in mijn ogen niet van God zijn. Dan is ook onze taak om elkaar 'broederlijk' te vermanen, het liefst onder vier ogen. Zo niet? Oordeelt dan niet, opdat gij niet geoordeeld wordt!
Er zijn inderdaad twee wegen, een weg naar het eeuwige verderf en een weg naar de eeuwige zaligheid bij God. John Bunyan heeft hier een (in mijn ogen) mooi boek overgeschreven waar dat duidelijk uitgelegd wordt! Maar daar gaan andere topics al over...
Is dit alles een ontkennen van wat in de bijbel staat? Het is maar welk beeld van God je hebt. Als Jezus zegt dat er velen geroepen zijn, en maar weinigen uitverkoren, waar doelt Hij dan op? Op het tijdelijke of op het eeuwige leven?
Lees de bijbel eerlijk! Daarmee oordeel ik over niemand, want dit geldt voor iedereen inclusief mijzelf. Het gaat er uiteindelijk om of we met God verzoent zijn, niet hoe! Luther en Calvijn dachten ook niet altijd hetzelfde, maar we zijn er toch met zijn allen wel over eens dat zij nu allebei in Gods heerlijkheid zijn...
De genade van God zij met u allen, amen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jan 2005 10:51

Ja dat laat God toe... en trouwens er staat in de Bijbel dat het een klein kuddeken zou zijn (die niemand tellen kan), maar God heeft minder aanhangers dan Satan... omdat daar volgens ons dus alle mensen ondervallen die niet christelijk zijn (zoiezo)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”