God's dieren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2005 00:06

Gelukkig ben ik geen vegetariër, maar ik vind wel dat je op een fatsoenlijke, natuurlijke wijze met dieren om moet gaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 02 jan 2005 11:48

Ooit heb ik i.v.m. de MKZ crisis meen ik gereageerd op een artikel van Dirk van Genderen in de Visie (niet geplaatst, te groot denk ik). Alhier een weinig aangepaste versie:
"
Niet alleen door de toorn G-ds over algemeen moreel verval van een volk:1 Veeziekten, BSE en MKZ zijn mijnsinziens grootdeels veroorzaakt door ongehoorzaamheid aan G-d onder druk van de Mammon en zogenaamde technologie.

A. Van zowel bij BSE als deze keer MKZ is de waarschijnlijke oorzaak het voeren van dierlijke voedselproducten aan vee, terwijl G-d anders heeft geboden:
"En G-d zei: Ziet, Ik heb u al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de gehele aarde is, en alle geboomte, in welk zaadzaaiende boomvrucht is; het is u tot voedsel! Maar aan al het gedierte van de aarde, en aan al het gevogelte van de hemel, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot voedsel [gegeven]" (Gen.1:29,30).

Hiervan wordt dus duidelijk afgeweken: Dierlijk besmet voedsel veroorzaakt BSE; de mond en klauwzeer epidemie is ontstaan door illegaal geïmporterd geïnfecteerd vlees, waarvan de afvalresten vanuit een Chinees restaurant in Groot Brittanië in de voedertroggen van varkens te Engeland terecht kwamen, die daardoor met het MKZ-virus besmet werden.

B. Immoreel gedrag t.a.v. dieren en het consumeren van hen:
Er mag van G-d inderdaad vlees van dieren genuttigd worden:
"Al wat zich roert, dat levend is, is u tot voedsel; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid. Maar het vlees met zijn ziel—zijn bloed, zult u niet eten" (Gen.9:3,4).

Over de dieren mag de mens heersen:
"Wat is de mens, dat U hem gedenkt, en de zoon van de mensen, dat U hem bezoekt? … U doet hem heersen over de werken van Uw handen; U hebt alles onder zijn voeten gezet; Schapen en ossen, alle die; ook mede de dieren van het veld. Het gevogelte des hemels, en de vissen der zee; hetgeen de paden der zeëen doorwandelt" (Ps.8:4,6-8).

Maar uiteindelijk is er maar 1 Bezitter:
"Want al het gedierte van het woud is van Mij, de beesten op duizend bergen. Ik ken al het gevogelte van de bergen, en het wild van het veld is bij Mij. Zo Mij hongerde, Ik zou het u niet zeggen; want van Mij is de wereld en haar volheid" (Ps.50:10-12);
en Hij heeft Zijn voorwaarden gesteld:
* Dieren moeten tot rust kunnen komen en een dag per week goed bijkomen:
"Maar de zevende dag is de sjabbath van HASJEM uw G-d; dan zult u geen werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is" (Ex.20:10; zie ook Deut.14) en "Zes dagen zult u uw werken doen; maar op de zevende dag zult u rusten; opdat uw os en uw ezel ruste, en dat de zoon van uw dienstmaagd en de vreemdeling adem scheppe" (Ex.23:12).

Door te krappe behuizing en hun grote aantallen krijgen dieren vaak te weinig rust, en hebben zo minder weerstand tegen ziekten; en zeker wordt niet alleen door ongelovige boeren afgeweken van het gebod.
* Dieren moeten ruimte krijgen om tijdens het hun opgelegde werk te kunnen eten:
"Een os zult u niet muilbanden, als hij dorst" (Deut.25:4).

* Het is G-ds wens dat dieren ruimte en goed voedsel krijgen:
"En gij zult voor onrein houden het deksel uwer zilveren gesneden beelden, en het overtreksel van uw gouden gegoten beelden; u zult ze wegwerpen gelijk een maanstondig kleed, en tot elk van die zeggen: Ga uit!2 Dan zal Hij uw zaad, waarmee u het land bezaaid hebt, regen geven, en brood van van het land inkomen, en het zal vet en smoutig zijn; uw vee zal te dien dage in een wijd veld weiden. En de ossen, en ezelveulens, die het land bouwen, zullen zuiver voer eten, hetwelk verschud is met de werpschoffel en met de wan" (Jes.30:22-24).

* Dieren mogen niet ongelimiteerd worden geslacht:
"U zult ook een os, of klein vee, hem en zijn jong, op een dag niet slachten" (Lev.22:28).
Ook een andere moeder-jong zaak i.v.m. cosumptie is immoreel:
"U zult het bokje niet koken in de melk zijner moeder" (Ex.23:19. Zie ook 34:26 en Deut.14:21).

* Vee mag niet gemengd worden gehouden:
"U zult Mijn inzettingen houden; u zult geen tweëerlei aard van uw beesten laten samen te doen hebben" (Lev.19:19) en "U zult niet ploegen met een os en met een ezel te gelijk" (Deut.14:21).

Er is dan natuurlijk ook minder kans dat verschillende vee soorten getroffen worden door eenzelfde virus, dat dan ook nog kan ontwikkelen tot een gevaarlijker soort (bekend is dat bij de combinatie pluimvee en varkens, gevaarlijke varianten aan viri kunnen ontstaan).
* Dieren hebben waarde bij G-d, zo zelfs dat Hijzelf Zich met hen bemoeit, ook in de toekomst:
"HASJEM (vs.7) … Die het vee zijn voer geeft" (Ps.147:9); "En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij de geitenbok neerliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongetje zal ze drijven. De koe en de berin zullen te zamen weiden, haar jongen zullen te zamen neerliggen, en de leeuw zal stro eten, gelijk de os" (Jes.11:6,7).

Hij behoud ook dieren, geeft om hun welzijn, spreekt hen toe en sluit zelfs verbonden met hen:
"U behoudt mensen en beesten" (Ps.36:6); "Vreest niet, u beesten van het veld! want de weiden van de woestijn zullen weer jong gras voortbrengen; want het geboomte zal zijn vrucht dragen, de wijnstok en vijgeboom zullen hun vermogen geven" (Joël 2:22); "Maar Ik, ziet, Ik richt Mijn verbond op met u, en met uw zaad na u; En met alle levende ziel, die met u is, van het gevogelte, van het vee, en van alle gedierte der aarde met u; van allen, die uit de ark gegaan zijn, tot al het gedierte der aarde toe. En Ik richt Mijn verbond op met u, dat niet meer alle vlees door de wateren van de vloed zal worden uitgeroeid; en dat er geen vloed meer zal zijn, om de aarde te verderven" (Gen.9:9-11).

* Wie (zijn) dieren te laag, zonder respekt voor hun Maker, behandelt is als een G-ddeloze:
"De rechtvaardige kent het leven van zijn beest; maar de barmhartigheden der G-ddelozen zijn wreed" (Spr.12:10).

Veel dieren worden slecht behandeld, in hun behuizing, hun rusttijden, hun tegennatuurlijke voeding, hun slechte behandeling tijdens het vervoer en in het slachthuis, kijk maar naar de puntbloedige butsplekken in de kipfilet, het niet weggelopen3 stroperiger bloed in de vaten, ontstaan door stress, etc.

Het immorele gedrag moet echter niet alleen maar bij de boeren zelf gezocht worden. Al jaren worden deze beoefenaars van het nobele beroep van boer in hun bestaansrecht bedreigd. Het waren de Europese regeringen met hun economische ideëen en de groothandelaren (Supermarkten), die de boeren onder druk zetten om goedkoop en veel te gaan produceren. En wij de consumenten deden dit gretig bestendigen, door steeds voor het goedkoopste product te zwichten. Achteraf werd dan door verscheiden partijen de zwarte piet steeds naar de boeren geschoven.
En hoewel het een groot risico is om vee niet in te enten tegen MKZ, besloten Europese regeringen tot deze maatregel omwille van de economie. Nu er zoveel dieren geruimd worden zou ik oordelen: Dood door schuld; immers, het gevaar was bekend en willens en wetens, om wille van de verrijking, heeft men een noodzakelijke veiligheidsmaatregel geweerd, verboden zelfs. Volgens de Schrift ben je dan schuldig:
"Wanneer u een nieuw huis zult bouwen, zo zult u op uw dak een leuning maken; opdat u geen bloedschuld op uw huis legt, wanneer iemand, vallende, daarvan afviel" (Deut.22:8).
Op deze manier worden de boeren door het onnodig ruimen bestolen van hun vee. Ook voor het stelen van vee heeft de Schrift een rechtspraak:
"Wanneer iemand een os, of klein vee steelt, en slacht het, of verkoopt het, die zal vijf runderen voor een os wedergeven, en vier schapen voor een stuk klein vee" (Ex.22:1).

Laten we G-d voor ogen houden, voor de overheid bidden en Het Recht spreken, de boeren waarderen, hun ondersteunen en voor hen bidden, en naar G-ds wil met het vee omspringen.

1) "Hoe lang zal het land treuren, en het kruid des gansen velds verdorren? Vanwege de boosheid degenen, die daarin wonen, vergaan de beesten en het gevogelte" (Jer.12:4).
2) In het dienen van de "mammon", hebreeuws voor: geld, rijkdom, door de Europese politiek, mogen we zeker een afgod zien!
3) Het is nog steeds regel in de Nederlandse wetten rond het slachten van vee, dat het bloed goed moet worden uitgegoten. Door de snelheidsdruk op het produktie-proces wordt dit steeds onzorgvuldiger gedaan. Bacteriën ontwikkelen zich het best in vochtige, warme omgeving. Met het niet weggelopen bloed en de open verbindingen en slechte hygiëne in sommige slachthuizen is er dus een groter kans voor salmonella e.d. Ook deze handelswijze is tegen de regelgeving van G-d aan de mens, aangaande het consumeren van vlees: "Al wat zich roert, dat levend is, is u tot voedsel; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid. Maar het vlees met zijn ziel—zijn bloed, zult gij niet eten" (Gen.9:3,4); "Maar naar alle lust van uw ziel zult u slachten en vlees eten, naar de zegen van HASJEM, uws G-d, die Hij u geeft, in al uw poorten; de onreine en de reine zal daarvan eten, als van een ree, en als van een hert. Alleen het bloed zult u niet eten; u zult het op de aarde uitgieten als water (Deut.12:15,16) en "Alleen houdt vast, dat u het bloed niet eet; want het bloed is de ziel; daarom zult u de ziel met het vlees niet eten; u zult dat niet eten; op de aarde zult u het uitgieten als water; u zult dat niet eten; opdat het u, en uw kinderen na u, welga, als u zult gedaan hebben, wat recht is in de ogen van HASJEM" (idem.:23-26).

"
Tot zoverre mijn brief toen.

Weinig is er veranderd: import vlees voldoet niet aan de Nederlandse slachtvoorschriften: Thais breken de nek van de kip. Het bloed blijft in het beest. Ze worden tussen de varkens gehouden, etc.

G-ds voorschriften hoe om te gaan met Zijn dieren maken ook uit of we ons respect aan Hem betonen!

Sam

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jan 2005 15:04

Ik citeer even Paulus:

1 Tim 4 schreef:1 Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,
2 Door geveinsdheid der leugensprekers, hebbende hun eigen geweten als met een brandijzer toegeschroeid;
3 Verbiedende te huwelijken, gebiedende van spijzen te onthouden, die God geschapen heeft, tot nuttiging met dankzegging, voor de gelovigen, en die de waarheid hebben bekend.
4 Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde;
5 Want het wordt geheiligd door het Woord van God, en door het gebed.

Ik sluit me aan bij vers 4.

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 02 jan 2005 15:33

PeterD schreef:Ik citeer even Paulus:

1 Tim 4 schreef:1 Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,
2 Door geveinsdheid der leugensprekers, hebbende hun eigen geweten als met een brandijzer toegeschroeid;
3 Verbiedende te huwelijken, gebiedende van spijzen te onthouden, die God geschapen heeft, tot nuttiging met dankzegging, voor de gelovigen, en die de waarheid hebben bekend.
4 Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde;

Eet je dan ook mensenvlees? Of zijn mensen geen schepselen?

joepie

Berichtdoor joepie » 02 jan 2005 15:58

God heeft de mens niet geschapen tot spijziging. Wel goed lezen.

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 02 jan 2005 16:01

joepie schreef:God heeft de mens niet geschapen tot spijziging. Wel goed lezen.

Waar staat dat dan in vers 4?

joepie

Berichtdoor joepie » 02 jan 2005 16:11

En wat staat ervoor? Wel heel het verband lezen.

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 02 jan 2005 16:15

joepie schreef:En wat staat ervoor? Wel heel het verband lezen.

Dan moet dat toch ook gequote worden, of kan iedereen hier op dat forum de Bijbel uit zijn of haar hoofd? Als iemand zegt; ik baseer mijn mening hier of daar op dan ga ik ervanuit dat hij het daarop baseert, en niet op iets wat daarvoor staat.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jan 2005 16:58

:-oo Kijkt links, kijkt rechts, kijkt naar boven en ziet dat iemand met alle macht een tekst probeert te verkrachten.
Lezen Aad, lezen. Vers 1 t/m 3 horen er ook bij

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 02 jan 2005 17:22

PeterD,

Je opmerking is off topic. Het gaat de topicsteller niet om of je al dan niet dieren mag nuttigen, maar of je, wanneer je dit dus wel doet, volgens de Schrift moet voldoen aan bepaalde regels. Hierop heb ik hierboven al het een en ander proberen te zeggen. Mensen mogen dan wel vlees nuttigen, maar onder voorwaarden anders wordt hun handelendaaraan gelijk aan die vaneen G-ddeloze.

Sam

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jan 2005 17:27

Divrei Shmuel schreef:

PeterD,

Je opmerking is off topic. Het gaat de topicsteller niet om of je al dan niet dieren mag nuttigen, maar of je, wanneer je dit dus wel doet, volgens de Schrift moet voldoen aan bepaalde regels. Hierop heb ik hierboven al het een en ander proberen te zeggen. Mensen mogen dan wel vlees nuttigen, maar onder voorwaarden anders wordt hun handelendaaraan gelijk aan die vaneen G-ddeloze.

Sam

Het is hartstikke on-topic; lees vers 4 maar.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 02 jan 2005 18:08

Daar staat alleen iets over wat je mag eten, niet hoe je met dieren moet omgaan. En dat is nu juist ons onderwerp.

Sam

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jan 2005 18:15

Het gaat er hier over of je alles mag eten ongeacht hoe er met de dieren wordt omgegaan.

Dacht ik :mrgreen: :mrgreen:

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 02 jan 2005 18:21

PeterD schreef:Het gaat er hier over of je alles mag eten ongeacht hoe er met de dieren wordt omgegaan.

Dacht ik :mrgreen: :mrgreen:
Men mag dieren niet slecht behandelen, de consumptie wordt hierdoor negatief beinvloed, bloed blijft als neven effect achter, en bloed mag niet genuttigd worden en dus het dier niet, het dan toch nuttigen, met het bloed, is ongehoorzame brutaliteit t.a.v. G-d, als het gebed van een veachtende G-ddeloze, men dankzegt G-d toch niet om iets voorbereid en voortgezet met zonde?

Sam

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 jan 2005 18:26

1 Korinthe 10:25

Eet al wat in het vleeshuis verkocht wordt, niets ondervragende, om des gewetens wil;

Terug naar “Archief”