Moderator: Moderafo's
"En G-d zei: Ziet, Ik heb u al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de gehele aarde is, en alle geboomte, in welk zaadzaaiende boomvrucht is; het is u tot voedsel! Maar aan al het gedierte van de aarde, en aan al het gevogelte van de hemel, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot voedsel [gegeven]" (Gen.1:29,30).
"Al wat zich roert, dat levend is, is u tot voedsel; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid. Maar het vlees met zijn ziel—zijn bloed, zult u niet eten" (Gen.9:3,4).
"Wat is de mens, dat U hem gedenkt, en de zoon van de mensen, dat U hem bezoekt? … U doet hem heersen over de werken van Uw handen; U hebt alles onder zijn voeten gezet; Schapen en ossen, alle die; ook mede de dieren van het veld. Het gevogelte des hemels, en de vissen der zee; hetgeen de paden der zeëen doorwandelt" (Ps.8:4,6-8).
en Hij heeft Zijn voorwaarden gesteld:"Want al het gedierte van het woud is van Mij, de beesten op duizend bergen. Ik ken al het gevogelte van de bergen, en het wild van het veld is bij Mij. Zo Mij hongerde, Ik zou het u niet zeggen; want van Mij is de wereld en haar volheid" (Ps.50:10-12);
"Maar de zevende dag is de sjabbath van HASJEM uw G-d; dan zult u geen werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is" (Ex.20:10; zie ook Deut.14) en "Zes dagen zult u uw werken doen; maar op de zevende dag zult u rusten; opdat uw os en uw ezel ruste, en dat de zoon van uw dienstmaagd en de vreemdeling adem scheppe" (Ex.23:12).
"Een os zult u niet muilbanden, als hij dorst" (Deut.25:4).
"En gij zult voor onrein houden het deksel uwer zilveren gesneden beelden, en het overtreksel van uw gouden gegoten beelden; u zult ze wegwerpen gelijk een maanstondig kleed, en tot elk van die zeggen: Ga uit!2 Dan zal Hij uw zaad, waarmee u het land bezaaid hebt, regen geven, en brood van van het land inkomen, en het zal vet en smoutig zijn; uw vee zal te dien dage in een wijd veld weiden. En de ossen, en ezelveulens, die het land bouwen, zullen zuiver voer eten, hetwelk verschud is met de werpschoffel en met de wan" (Jes.30:22-24).
Ook een andere moeder-jong zaak i.v.m. cosumptie is immoreel:"U zult ook een os, of klein vee, hem en zijn jong, op een dag niet slachten" (Lev.22:28).
"U zult het bokje niet koken in de melk zijner moeder" (Ex.23:19. Zie ook 34:26 en Deut.14:21).
"U zult Mijn inzettingen houden; u zult geen tweëerlei aard van uw beesten laten samen te doen hebben" (Lev.19:19) en "U zult niet ploegen met een os en met een ezel te gelijk" (Deut.14:21).
"HASJEM (vs.7) … Die het vee zijn voer geeft" (Ps.147:9); "En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij de geitenbok neerliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongetje zal ze drijven. De koe en de berin zullen te zamen weiden, haar jongen zullen te zamen neerliggen, en de leeuw zal stro eten, gelijk de os" (Jes.11:6,7).
"U behoudt mensen en beesten" (Ps.36:6); "Vreest niet, u beesten van het veld! want de weiden van de woestijn zullen weer jong gras voortbrengen; want het geboomte zal zijn vrucht dragen, de wijnstok en vijgeboom zullen hun vermogen geven" (Joël 2:22); "Maar Ik, ziet, Ik richt Mijn verbond op met u, en met uw zaad na u; En met alle levende ziel, die met u is, van het gevogelte, van het vee, en van alle gedierte der aarde met u; van allen, die uit de ark gegaan zijn, tot al het gedierte der aarde toe. En Ik richt Mijn verbond op met u, dat niet meer alle vlees door de wateren van de vloed zal worden uitgeroeid; en dat er geen vloed meer zal zijn, om de aarde te verderven" (Gen.9:9-11).
"De rechtvaardige kent het leven van zijn beest; maar de barmhartigheden der G-ddelozen zijn wreed" (Spr.12:10).
Op deze manier worden de boeren door het onnodig ruimen bestolen van hun vee. Ook voor het stelen van vee heeft de Schrift een rechtspraak:"Wanneer u een nieuw huis zult bouwen, zo zult u op uw dak een leuning maken; opdat u geen bloedschuld op uw huis legt, wanneer iemand, vallende, daarvan afviel" (Deut.22:8).
"Wanneer iemand een os, of klein vee steelt, en slacht het, of verkoopt het, die zal vijf runderen voor een os wedergeven, en vier schapen voor een stuk klein vee" (Ex.22:1).
1 Tim 4 schreef:1 Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,
2 Door geveinsdheid der leugensprekers, hebbende hun eigen geweten als met een brandijzer toegeschroeid;
3 Verbiedende te huwelijken, gebiedende van spijzen te onthouden, die God geschapen heeft, tot nuttiging met dankzegging, voor de gelovigen, en die de waarheid hebben bekend.
4 Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde;
5 Want het wordt geheiligd door het Woord van God, en door het gebed.
PeterD schreef:Ik citeer even Paulus:1 Tim 4 schreef:1 Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,
2 Door geveinsdheid der leugensprekers, hebbende hun eigen geweten als met een brandijzer toegeschroeid;
3 Verbiedende te huwelijken, gebiedende van spijzen te onthouden, die God geschapen heeft, tot nuttiging met dankzegging, voor de gelovigen, en die de waarheid hebben bekend.
4 Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde;
Ik sluit me aan bij vers 4.
joepie schreef:En wat staat ervoor? Wel heel het verband lezen.
PeterD,PeterD schreef:Ik citeer even Paulus:1 Tim 4 schreef:1 Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,
Divrei Shmuel schreef:PeterD,PeterD schreef:Ik citeer even Paulus:1 Tim 4 schreef:1 Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,
Je opmerking is off topic. Het gaat de topicsteller niet om of je al dan niet dieren mag nuttigen, maar of je, wanneer je dit dus wel doet, volgens de Schrift moet voldoen aan bepaalde regels. Hierop heb ik hierboven al het een en ander proberen te zeggen. Mensen mogen dan wel vlees nuttigen, maar onder voorwaarden anders wordt hun handelendaaraan gelijk aan die vaneen G-ddeloze.
Sam
Men mag dieren niet slecht behandelen, de consumptie wordt hierdoor negatief beinvloed, bloed blijft als neven effect achter, en bloed mag niet genuttigd worden en dus het dier niet, het dan toch nuttigen, met het bloed, is ongehoorzame brutaliteit t.a.v. G-d, als het gebed van een veachtende G-ddeloze, men dankzegt G-d toch niet om iets voorbereid en voortgezet met zonde?PeterD schreef:Het gaat er hier over of je alles mag eten ongeacht hoe er met de dieren wordt omgegaan.
Dacht ik![]()
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten