Hoezo is jullie God de ware?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 dec 2004 09:42

Je correctie is misplaats, Jonne zegt, Er zijn naast jullie religie ook tal van anderen, zelfs waar méér mensen in geloven, de Islam bijv. Hij bedoeld dat er meer godsdiensten zijn dat ze (totaal) meer aanhangers hebben...

Afbeelding
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 10:57

Raido schreef:Je correctie is misplaats, Jonne zegt, Er zijn naast jullie religie ook tal van anderen, zelfs waar méér mensen in geloven, de Islam bijv. Hij bedoeld dat er meer godsdiensten zijn dat ze (totaal) meer aanhangers hebben...

Als ze het zo zal bedoelen, dan klopt het inderdaad. Maar dan had ze het waarschijnlijk wel anders geformuleerd en niet alleen de islam er bij gehaald! Maar dat terzijde...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 dec 2004 11:14

De Islam bijvoorbeeld als een van die geloven ...

Jonne
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jonne » 31 dec 2004 13:12

Ik ben trouwens een hij haha :)

Bedankt voor de reacties. Toch vind ik het erg apart om de diverse stromingen in de Kerk werk van de Duivel te noemen.. Heeft de Duivel ervoor gezorgd dat de Bijbel op zoveel verschillende manier geïnterpreteerd kan worden? Lijkt mij dat dat gewoon een gevolg is van hoe de mensen deze willen lezen, een verwijt naar de Duivel is mij te gemakkelijk.. maar ach wat weet ik er van natuurlijk.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 13:26

Jonne schreef:Ik ben trouwens een hij haha :)

Excuses, ik vergat het onderwerp in het heetst van de strijd!

Jonne schreef:Bedankt voor de reacties. Toch vind ik het erg apart om de diverse stromingen in de Kerk werk van de Duivel te noemen.. Heeft de Duivel ervoor gezorgd dat de Bijbel op zoveel verschillende manier geïnterpreteerd kan worden? Lijkt mij dat dat gewoon een gevolg is van hoe de mensen deze willen lezen, een verwijt naar de Duivel is mij te gemakkelijk.. maar ach wat weet ik er van natuurlijk.

Dat is makkelijk ja, omdat het zo is. Alles wat niet van God is, dat is van satan! Maar daar moet je niet bij blijven hangen. Bid en werk (is een lijfspreuk die ik de laatste tijd nogal eens gebruik geloof ik...)! En trouwens, Gods woord is niet op vele verschillende manieren te interpreteren, dat doen (zoals je al aangeeft) de mensen om hun gelijk te krijgen... En dat wordt weer gewerkt door satan!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 dec 2004 20:47

Voor Jonne klinkt het heel zwak, wat ik wel logisch vind. God doet al het goede en Satan doet alles fout, wat wij fout doen komt door Satan. Terwijl WIJ zelf de schuld hebben en niet die arme Satan...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 20:53

Raido schreef:Voor Jonne klinkt het heel zwak, wat ik wel logisch vind. God doet al het goede en Satan doet alles fout, wat wij fout doen komt door Satan. Terwijl WIJ zelf de schuld hebben en niet die arme Satan...

Wie is satan in jouw ogen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 dec 2004 21:10

Satan is de tegenstander van God, zijn tegenpool. God is het goede, Satan het kwade. Zonder elkaar kunnen ze niet, omdat het goede het kwade in evenwicht houdt en andersom. Ik zeg echt niet dat God Satan heeft gemaakt om een tegenpool voor Hem te zijn, God is almachtig.

Maar voor ons mensen moet er een tegenovergestelde zijn, als je tegen een blind kind zegt, dit is donker, dan weet dat kind niet wat dat is, het weet niet wat licht is.

Satan is voor mij de kwade kracht, die overal is, Satan is het kwade. Een mens kan goede dingen bewerkstelligen maar ook kwade. Het goede komt van God, en het kwade van Satan. Maar het is je eigen verantwoordelijkheid wat jij bewerktstelligd, wat jij werkt, daar kun en mag je Satan niet de schuld van geven. Ook Satan is maar een onderdeel van het Masterplan.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 22:53

Raido schreef:Satan is de tegenstander van God, zijn tegenpool. God is het goede, Satan het kwade. Zonder elkaar kunnen ze niet, omdat het goede het kwade in evenwicht houdt en andersom. Ik zeg echt niet dat God Satan heeft gemaakt om een tegenpool voor Hem te zijn, God is almachtig.

Maar voor ons mensen moet er een tegenovergestelde zijn, als je tegen een blind kind zegt, dit is donker, dan weet dat kind niet wat dat is, het weet niet wat licht is.

Satan is voor mij de kwade kracht, die overal is, Satan is het kwade. Een mens kan goede dingen bewerkstelligen maar ook kwade. Het goede komt van God, en het kwade van Satan. Maar het is je eigen verantwoordelijkheid wat jij bewerktstelligd, wat jij werkt, daar kun en mag je Satan niet de schuld van geven. Ook Satan is maar een onderdeel van het Masterplan.

Eigenlijk zeg je hetzelfde als ik, alleen in andere bewoordingen. God is het goede, en satan is de personificatie van het kwade...

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 01 jan 2005 14:56

Raptor schreef: ............En trouwens, Gods woord is niet op vele verschillende manieren te interpreteren, dat doen (zoals je al aangeeft) de mensen om hun gelijk te krijgen... En dat wordt weer gewerkt door satan!

Hoi Raptor,

Stenig jij nog steeds homofielen, en meen jij dat de aarde 4 hoeken heeft met daaronder een soort wereldzee?

De bijbel is voor 90% puur mensenwerk, geschreven vanuit culturele inspiratie.
Het Woord van God is te horen in iedere daad van Liefde, ook als die door niet-christenen wordt verricht.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jan 2005 16:57

Het opschrijven van Gods Woord was inderdaad mensen werk, wat moest gebeuren. Natuurlijk moet je het plaatsen in de tijd waarin het geschreven hebben.

Het stenigen hoort onder de wetten van Israel, daar horen wij niet toe, daarbij heeft Jezus een andere wet gegeven, en dat is die van liefde in plaats van vergelding (wie zonder zonden is)

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 01 jan 2005 17:04

Dag Raido,

maar die wetten over dat stenigen....is dat dan géén Woord van God?
En als dat zo is.....maakt God dan onderscheid tussen 'jood en griek'?

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

caprice

Berichtdoor caprice » 01 jan 2005 21:51

Raido schreef:Wat een vastheid... Het enige verschil is eigenlijk dat het christelijk geloof niet zelf kunt doen en alle andere geloven je zelf wel wat kunt doen

Als je het zelf moet doen, ook al was het maar een heel klein stukje, is het toch verloren? Daar zal een ieder die zichzelf door genade heeft leren kennen mee in stemmen.
Daarom zijn die andere godsdiensten zo verschrikkelijk hard. Je moet werken totdat je erbij neervalt, en dan hangt het nog maar van het humeur van een stuk steen of hout af of je nog goed terechtkomt.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 02 jan 2005 12:33

Dag Caprice,

hout en steen????
Heb je je wel eens verdiept in een andere godsdienst?

je broer
Carl

Jonne
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jonne » 02 jan 2005 15:14

Hey raptor dus al het goede komt van God en al het kwade van Satan?

Dus eigenlijk hebben mensen geen iegen leven, zij zijn de spelers in het poppenspel van God en Satan????

Ik bergijp je punt totáál niet..

ps: Carl is een Christen met een frisse blik op de Bijbel en samenleving.. d:)b

Terug naar “Archief”