Vergeef ons onze schulden.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 dec 2004 18:44

essieee schreef:
hijwel schreef:essieee

ik was vandaag in de evanglische boekhandel en zag een boekje liggen vergeving! (haha ik dacht meenemen die hap)

Ik heb het doorgelezen en het is echt heel mooi!
klein gidion boekje: vergeving van corrie ten boom: (wil em je ook wel opsturen hoor als je dat wilt)

http://195.81.17.72/Action.ecxs?-database=ecWebProductsA&-response=ecWebSiteVS2%2fproduct_detail.htm&-layout=Web&-sortField=Naam&-sortOrder=ascending&-op=bw&KlantId=100011&-op=bw&Status=1&-op=bw&Naam=vergeving&-maxRecords=1&-skipRecords=1&-token.AccountDB=ecWebAccountsA&-token.KlantId=100011&-search

Bij sommige stukjes schoten de tranen in mijn ogen! zo vol liefde!

Bedankt Hijwel, hij is in bestelling....

Oeps ik wist niet dat er al een topic over was.....Bedankt voor de tips!Ik ga kijken wat ik er mee kan!

oke! goed hoor!
Wat je iig in gedachte moet houden als je het leest is. Haar ongelovelijke liefde voor God! Ze leeft zo dicht bij God, ze is niet zomaar iemand die een boekje schrijft. Maar ze vertelt uit haar eigen omgang met God!

essieee het komt goed! (God regeert tenslotte)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 28 dec 2004 19:55

Volgens mij hebben veel onderwijzingen het leerstuk van de vergeving uit hun context getrokken. Men beweert dat Jesjoea zou hebben geleerd dat je altijd maar alles moet vergeven, maar wat haal je uit zijn volgende woorden?:
"En indien uw broer tegen u zondigt, zo bestraf hem; en indien het hem berouwt, zo vergeef het hem. En indien hij zevenmaal daags tegen u zondigt, en zevenmaal daags tot u weerkeert, zeggende: Het berouwt mij; zo zult u het hem vergeven."
"En indien hij geen gehoor geeft; zo zeg het de gemeente; en indien hij ook de gemeente geen gehoor geeft, zo is hij u als de [ongelovige] goj en de tollenaar" (Matth.18:15,17, zie ook Luk.17:3,4)

Sam

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 28 dec 2004 19:59

Divrei Shmuel schreef:Volgens mij hebben veel onderwijzingen het leerstuk van de vergeving uit hun context getrokken. Men beweert dat Jesjoea zou hebben geleerd dat je altijd maar alles moet vergeven, maar wat haal je uit zijn volgende woorden?:
"En indien uw broer tegen u zondigt, zo bestraf hem; en indien het hem berouwt, zo vergeef het hem. En indien hij zevenmaal daags tegen u zondigt, en zevenmaal daags tot u weerkeert, zeggende: Het berouwt mij; zo zult u het hem vergeven."
"En indien hij geen gehoor geeft; zo zeg het de gemeente; en indien hij ook de gemeente geen gehoor geeft, zo is hij u als de [ongelovige] goj en de tollenaar" (Matth.18:15,17, zie ook Luk.17:3,4)

Sam

Je hebt helemaal gelijk Sam. Essieee, misschien kun je hier ook wel iets waardevols uit halen. Vergeef die persoon dan niet meteen door te zeggen van: het zij je vergeven, maar bestraf hem/haar eerst. Komt deze persoon dan naar jou toe om vergeving te vragen, dan is het vervolgens ook niet zo moeilijk meer geloof ik om vergeving te geven.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 dec 2004 20:24

frekje schreef:
Divrei Shmuel schreef:Volgens mij hebben veel onderwijzingen het leerstuk van de vergeving uit hun context getrokken. Men beweert dat Jesjoea zou hebben geleerd dat je altijd maar alles moet vergeven, maar wat haal je uit zijn volgende woorden?:

Sam

Je hebt helemaal gelijk Sam. Essieee, misschien kun je hier ook wel iets waardevols uit halen. Vergeef die persoon dan niet meteen door te zeggen van: het zij je vergeven, maar bestraf hem/haar eerst. Komt deze persoon dan naar jou toe om vergeving te vragen, dan is het vervolgens ook niet zo moeilijk meer geloof ik om vergeving te geven.

Ook dan kan het nog o zo moeilijk zijn om iemand te vergeven! Want je wordt er wel elke keer weer bij bepaald als die persoon tegen komt! Je wordt er elke dag weer (bijna) mee geconfronteerd in wat voor situatie dan ook!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 21:39

Toch zei de Heere Jezus van degenen die Hem aan het kruis brachten; "Vader, vergeef het hun want zij weten niet wat ze doen".
Vroegen zij Hem om vergeving? Ik lees het niet hoor.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 28 dec 2004 21:41

Zij waren niet Zijn broers en wisten niet beter, maar zij die broeders heten geldt de regel!

Sam

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 21:51

Divrei Shmuel schreef:Zij waren niet Zijn broers en wisten niet beter, maar zij die broeders heten geldt de regel!

Sam
Stephanus bad het ook.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 28 dec 2004 22:00

Ook in zijn geval bad hij voor hen die geen broeders naar de geest waren, maar die uit het vlees.

Sam

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 22:07

Divrei Shmuel schreef:Ook in zijn geval bad hij voor hen die geen broeders naar de geest waren, maar die uit het vlees.

Sam

Dus we moeten wel bidden voor wereldse vijanden maar niet voor bijv. mensen uit ons eigen geloofsgemeenschap die ons iets hebben aangedaan? Vreemde redenatie vind ik dat. Zal juist een broeder uit de geest ook niet de verootmoediging hebben om de vergeving te vragen?

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 28 dec 2004 22:46

IK vindt wel dat je mag bidden voor hen, maar je moet een broer ook aanspreken op zijn zonde tegen je, anders raakt hij steeds meer gestijft in zondigen. Je maag toch van een broer verwachten dat hij niet tegen je zal zondigen en als hij daarop niet corrigeerbaar zou zijn en je zou hem zomaar gaan vergeven, ben je mede schuldig aan zijn afglijden, je hebt hem er niet op aangesproken. That's my point jsa, en dit kun je van iemand uit de wereld niet verwachten.

Sam

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 23:02

Divrei Shmuel schreef:IK vindt wel dat je mag bidden voor hen, maar je moet een broer ook aanspreken op zijn zonde tegen je, anders raakt hij steeds meer gestijft in zondigen. Je maag toch van een broer verwachten dat hij niet tegen je zal zondigen en als hij daarop niet corrigeerbaar zou zijn en je zou hem zomaar gaan vergeven, ben je mede schuldig aan zijn afglijden, je hebt hem er niet op aangesproken. That's my point jsa, en dit kun je van iemand uit de wereld niet verwachten.

Ok, daar heb je gelijk in. Maar om die reden is ooit ook de kerkelijke tucht ingesteld. Dit is ook bijna overal losgelaten. Hoewel ik altijd wel vond dat dit erg selectief werd toegepast.
Maar ik kan me nu wel in je redenatie vinden Sam.

Terug naar “Archief”