Zonden.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Eva43
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eva43 » 20 dec 2004 17:44

Ik vind homosexualiteit toch wel heel wat onschuldiger dan bijv. sexueel misbruik.
Hier is iemand onvrijwillig bij betrokken.
Ik zie niet in wat er mis is met homosexualiteit, het gaat om de persoon zelf, wij staan daar buiten.
Hij of zij doet hier niemand kwaad mee dus kan ik het niet echt een hele erge zonde noemen anders dan sexueel misbruik, wat wel erg ernstig is.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 20 dec 2004 18:12

Je kunt je inderdaad de vraag stellen of homoseksualiteit zonde is. Ik vind elke vergelijking tussen homoseksualiteit en zondig gedrag zoals zonder licht te snel door rood fietsen, kwetsend.

Maarten schreef:Mijns inziens verdwijnen veel andere zonden naar de achtergrond omdat ze voor veel mensen zo gewoon zijn om ze te doen. Ook voor gelovigen. Denk bijvoorbeeld aan zwart werken, te hard rijden, geen autogordel, geen fietsverlichting, etc. Zijn die zonden minder erg? Ik wil daar geen uitspraak over doen, maar ook als ze minder erg zijn, blijft het zonde en ongehoorzaamheid tegen God.

Misschien zit er een kern van waarheid in je betoog, maar wat, denk ik, zeker ook een rol speeld is dat homoseksualiteit voor velen een ver van m'n bed show is. Als je "toevallig" een van die ongeveer 90 % mensen bent die overwegend heteroseksueel zijn, is het natuurlijk heel makkelijk om af te geven op iets waar je zelf behoorlijk zeker van bent dat je het nooit zal doen. En dan kun je door hard op te roepen dat homoseksualiteit zo'n grote zonde is zelf mooi weer spelen. Want wie roepen er het hardst dat homoseksualiteit zonde is? Juist... z.g. keurige hetero's.

Overigens vind ik daarom de posting waarmee dit onderwerp start al krom. Want eerst gaat men er vanuit dat HS zonde is en dan vind men het erg dat dit vergeleken word met andere zonden. Terwijl de discussie over het feit of HS wel zonde is niet mag worden aangegaan. Beetje rare kronkel hoor.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 dec 2004 22:52

Laten we niet te gering doen over ogenschijnlijk 'onschuldige' zonden, zoals bijv. door rood licht rijden.
Het eten van de verboden vrucht was een ogenschijnlijk 'onschuldige' zonde. Maar kijk eens wat een ellende dat al teweeg heeft gebracht. Daarom is het zo waar dat elke zonde een doodzonde is. Wat betreft het voorbeeld van Maarten, rijden zonder autogordel, vind ik in sommige gevallen beslist geen zonde. Sommige mensen, zoals de Tavernianen, willen uit godsdienstige overtuiging geen autogordel dragen. In dat geval is het geen zonde, het is dan de overheid die zondigt door het verplicht te stellen. Hetzelfde geldt als een inentingsplicht zou gelden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 dec 2004 10:08

Night schreef:Heeft het ook niet te maken met het feit dat het één in de openbaarheid geschiedt, en de andere genoemde zaken veelal niet in de openbaarhied geschieden en daardoor niet of slechts bij een enkeling bekend is?

Neemt niet weg dat homofilie een hot item is om over te praten, terwijl er nog meer onderwerpen zijn..
Tis misschien een verklaring..

Maar waarom wordt iemand al gelijk anders gezien als men weet dat hij of zij homo is? En net gedaan wordt of hij /zij vies is? Dat het niet kan etc. En afstoten?

(vooral binnen de rechtse refomatorische kerken).

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 dec 2004 10:15

Omdat hij ook anders is dan anderen, je bent toch ook anders als je op je eigen geslacht valt? maar dat is niet erg in mijn ogen
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 dec 2004 10:40

Raido schreef:Omdat hij ook anders is dan anderen, je bent toch ook anders als je op je eigen geslacht valt? maar dat is niet erg in mijn ogen

in andere ogen wel.

caprice

Berichtdoor caprice » 21 dec 2004 10:47

Evelien schreef:
Night schreef:Heeft het ook niet te maken met het feit dat het één in de openbaarheid geschiedt, en de andere genoemde zaken veelal niet in de openbaarhied geschieden en daardoor niet of slechts bij een enkeling bekend is?

Neemt niet weg dat homofilie een hot item is om over te praten, terwijl er nog meer onderwerpen zijn..

Maar waarom wordt iemand al gelijk anders gezien als men weet dat hij of zij homo is? En net gedaan wordt of hij /zij vies is? Dat het niet kan etc. En afstoten?

Misschien ligt dat bij sommige mensen zo, maar echt niet bij allemaal.

Die gedachten ontstaan doordat er een aantal zijn die het verziekt hebben voor de rest, door deze zonde voluit te bedrijven, het zelfs voor elkaar gekregen hebben om een wet te krijgen die hun praktijken goedkeurt.

Het was misschien nog niet duidelijk genoeg, maar een homofiel is niet anders dan andere mensen (voor God). Hij/zij kampt met de gevolgen van de zonden. Een ander heeft weer iets anders. Kan het geen doorn in het vlees zijn, zoals Paulus dat had, om hem klein te houden?

Wat is zonde? De uitleving, homoseksualiteit. De oorzaak van het kwaad ligt in ons aller hart.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 dec 2004 10:50

caprice schreef:
Evelien schreef:

Misschien ligt dat bij sommige mensen zo, maar echt niet bij allemaal.

Die gedachten ontstaan doordat er een aantal zijn die het verziekt hebben voor de rest, door deze zonde voluit te bedrijven, het zelfs voor elkaar gekregen hebben om een wet te krijgen die hun praktijken goedkeurt.

Het was misschien nog niet duidelijk genoeg, maar een homofiel is niet anders dan andere mensen (voor God). Hij/zij kampt met de gevolgen van de zonden. Een ander heeft weer iets anders. Kan het geen doorn in het vlees zijn, zoals Paulus dat had, om hem klein te houden?

Wat is zonde? De uitleving, homoseksualiteit. De oorzaak van het kwaad ligt in ons aller hart.

Homosexualiteit zonde? (ik geef hierop geen antwoord). Een man die zijn vrouw verlaat voor een andere vrouw doet overspel. Gaat trouwen. = volgens mij ook zonde. Maar dit wordt bijna niet zo zwaar geteld dan homosexualiteit. Terwijl de man die overspel pleegt, zelfs nog in de kerk (huichelaar) trouwt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 dec 2004 10:53

Waar slaat dat nou weer op? Er zijn ook genoeg vrouwen die hun man verlaten omdat ze met andere mannen hebben liggen stoeien en dan ook lekker in de kerk trouwen! Vind ik dus echt weer zo'n post om de overbesekste man onderuit te schoffelen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 dec 2004 10:54

Raido schreef:Waar slaat dat nou weer op? Er zijn ook genoeg vrouwen die hun man verlaten omdat ze met andere mannen hebben liggen stoeien en dan ook lekker in de kerk trouwen! Vind ik dus echt weer zo'n post om de overbesekste man onderuit te schoffelen

(sorry).... ik bedoel natuurlijk ook andersom..... :oops:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 dec 2004 10:56

ok ;-) dan vind ik het niet erg, ja dat is ook zonde

Riska

Berichtdoor Riska » 21 dec 2004 10:58

Waarom trekken jullie het niet veel breder?
Is seks het enige waarmee we al dan niet kunnen zondigen?

Kom nou - er zijn zoveel dingen, heb het daar eens over.
Ja, en daar zijn ook 'verborgen zaken' in. Oplichting, pesten - op school en helaas ook op het werk. Kortom: hoe maken we het de medemens zo vervelend mogelijk in de wereld?

Andere zonde: "In naam van God"... en we doen veel in naam van God, tot aan oorlogvoeren toe... Is dat geen misbruiken van Gods naam?
Zonde dus?

Ik noem maar een paar dingen. Maar ik ben zeer bang dat dit onderwerp dus weer verzandt in het zoveelste topic over seks in het algemeen en homoseksulaiteit in het bijzonder.

Riska

caprice

Berichtdoor caprice » 21 dec 2004 11:05

Evelien schreef:Homosexualiteit zonde?

Homosexualiteit is de uitleving, dus de dadelijke zonde (in gedachten, woorden en werken). Misschien dat je homofilie onder de erfzonde kunt/mag rekenen.

We moeten leren dat we niet alleen zonde doen, maar ook zondaar zijn.
Wat kan er nog voor goeds uit ons voortkomen? Al onze beste werken zijn nog met zonden bevlekt, ook na ontvangen genade. Daarom is het zo'n voorrecht als we op al onze eigen werken van het vlees de dood mogen leren schrijven.

En dan is het niet meer de vraag wat zonde is, of inhoudt, maar hoe wij er toch af kunnen komen. Is er dan nog een middel om die welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen? God wil dat aan Zijn recht genoeg geschiede. En daarom zullen wij, of een ander volkomenlijk voor ons moeten betalen. Is er dan nog een ander mens te vinden die dat nog kan? Integendeel. Wij kunnen aan onze schuld niet voldoen. Wij hebben gezondigd tegen een rechtvaardig God. Maar God is ook een barmhartig God, want Hij wilde Zijn eniggeboren Zoon naar de aarde zenden voor aartsvijanden. Om die met Hem te verzoenen.
Een eeuwig groot wonder. Het grootste wonder.
En dat mag aan het einde van deze week weer herdacht worden. Door een volk dat alles verbeurd heeft.
En Sion wordt door recht verlost, want dan alleen komt God aan Zijn eer die Hij waardig is van nu aan tot in der eeuwigheid!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 dec 2004 11:09

Riska schreef:Waarom trekken jullie het niet veel breder?
Is seks het enige waarmee we al dan niet kunnen zondigen?

Kom nou - er zijn zoveel dingen, heb het daar eens over.
Ja, en daar zijn ook 'verborgen zaken' in. Oplichting, pesten - op school en helaas ook op het werk. Kortom: hoe maken we het de medemens zo vervelend mogelijk in de wereld?

Andere zonde: "In naam van God"... en we doen veel in naam van God, tot aan oorlogvoeren toe... Is dat geen misbruiken van Gods naam?
Zonde dus?

Ik noem maar een paar dingen. Maar ik ben zeer bang dat dit onderwerp dus weer verzandt in het zoveelste topic over seks in het algemeen en homoseksulaiteit in het bijzonder.

Riska

Het gaat hier niet specifiek over zonden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 dec 2004 12:09

caprice schreef:Homosexualiteit is de uitleving, dus de dadelijke zonde (in gedachten, woorden en werken). Misschien dat je homofilie onder de erfzonde kunt/mag rekenen.

Dat klinkt erg tegenstrijdig caprice. De dadelijke zonde is juist onderscheiden van de erfzonde of erfschuld, doordat de dadelijke zonde door ons zelf bedreven wordt en de erfelijke zonde ons op grond van het werkverbond wordt toegerekend. (hoewel wij hier in de bekering zeker zelf ook schuldig aan staan, maar daar gaat de discussie niet over)
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”