Uitgaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 20 dec 2004 00:17

Uitgaan in de zin van: verantwoorde gelegenheden zoals jongerenavonden, vereniging, bij iemand op bezoek: prima. Cafés, bioscopen, disco's etc.: zul je mij niet vinden (maar eerlijk gezegd: vroeger wel).

Maar da's de grens die ìk trek. Ik lees hier dat anderen er anders over denken. Ik hoop dat iedereen er in ieder geval serieus over nadenkt en een verantwoorde keuze maakt. Ik vind het knap als mensen in een café over geloof kunnen praten en op die manier mensen voor Christus proberen te winnen, maar ik zou daar gewoon niet kunnen zijn.

In ieder geval moeilijk om er in het algemeen iets van te zeggen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 dec 2004 00:52

Vroeger heb ik veel gestapt. Ik heb menig disco in Rotterdam van binnen gezien, maar uiteindelijk kom je tot de conclusie dat het allemaal maar vrij leeg is. Af en toe dansen en even lekker los gaan doe ik nog steeds, maar niet meer zo vaak. Ik zit liever in de kroeg met een aantal vrienden om daar een biertje te drinken.

Er heerst toch vrijwel altijd een sfeer van 'hoe kom ik in jouw broek(je)'. Dat soort houdingen stuiten mij nogal tegen de borst. Daarnaast is het zo dat het mij opviel dat de afgelopen paar jaar meer mensen aan gebruiken. Je hoeft maar een willekeurige discotheek binnen te lopen of mensen kijken je aan met grote en opengesperde ogen. Een biertje drinken is er niet meer bij, je moet aan de coke om hip te zijn. En iedereen wil hip zijn, want anders kom je niet in een broek(je).

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 dec 2004 02:06

Als jullie nog moeten drinken wat ik gedronken heb, dan ben je de rest van je leven lazarus al wordt je 120.
En roken idem. 60 cigaretten per dag. Tot God me arresteerde.
Ik heb wat reacties hier gelezen en enkele jaren geleden zou net zo hebben gereageerd. Maar nu zeg ik, het kan echt niet zo jongens.
Marnix, God is een heilig Opperwezen. Nou kun jij wel redeneren dat het pas zondag is als jij wakker wordt, maar dat is toch echt niet hoe het in Zijn Woord staat hoor. En ik vind dat degene die dat schreef over het personeel wat nog tot lang na 12 uur moet doorwerken een punt heeft. Daar ben je medeschuldig aan als je tot vlak voor 12 uur blijft zitten.
Ik zit niet vroom te praten hoor, want ik was net zo. Ik trok me trouwens helemaal nergens wat van aan want ik ging rustig zondagsmiddags naar de kroeg om te biljarten. Maar daar pluk ik nu dagelijks de wrange vruchten van berouw van.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 20 dec 2004 10:48

Het ligt er maar net aan waar je je bevindt en hoe je je gedraagt.

En dat je dan na 12 uur thuiskomt, maakt mijns inziens verder weinig uit. Ik hoop alleen dat je het naar je zin hebt gehad :wink:

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 20 dec 2004 11:12

jas schreef:Als jullie nog moeten drinken wat ik gedronken heb, dan ben je de rest van je leven lazarus al wordt je 120.
Ik heb wat reacties hier gelezen en enkele jaren geleden zou net zo hebben gereageerd. Maar nu zeg ik, het kan echt niet zo jongens.
Marnix, God is een heilig Opperwezen. Nou kun jij wel redeneren dat het pas zondag is als jij wakker wordt, maar dat is toch echt niet hoe het in Zijn Woord staat hoor. En ik vind dat degene die dat schreef over het personeel wat nog tot lang na 12 uur moet doorwerken een punt heeft. Daar ben je medeschuldig aan als je tot vlak voor 12 uur blijft zitten.
Ik zit niet vroom te praten hoor, want ik was net zo. Ik trok me trouwens helemaal nergens wat van aan want ik ging rustig zondagsmiddags naar de kroeg om te biljarten. Maar daar pluk ik nu dagelijks de wrange vruchten van berouw van.

Je zult waarschijnlijk net als ik wel eens aan Ps 25:7 moeten denken: 'gedenk niet de zonden van mijn jeugd, noch mijn overtredingen, gedenk mijner naar uw goedertierenheid, om uwer goedheid wil, HERE.'

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 dec 2004 11:24

Ik vind die grens van 12 uur ook een beetje apart. Dat neigt mijns inziens naar wetticisme.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 dec 2004 11:42

Michel schreef:
jas schreef:Als jullie nog moeten drinken wat ik gedronken heb, dan ben je de rest van je leven lazarus al wordt je 120.

Je zult waarschijnlijk net als ik wel eens aan Ps 25:7 moeten denken: 'gedenk niet de zonden van mijn jeugd, noch mijn overtredingen, gedenk mijner naar uw goedertierenheid, om uwer goedheid wil, HERE.'

Ja, alleen heeft mijn jeugd in dat opzicht nogal lang geduurd.

Q-Pounder
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Q-Pounder » 20 dec 2004 13:32

Er is een flink verschil tussen een paar biertjes pakken en je helemaal lam drinken. Toen ik afgelopen herfstvakantie uitging vroegen me ouders vooraf hoeveel ik uit wilde geven. M'n vader keek alsof ik gek was geworden. Die avond heb ik 11,50 euro uitgegeven, 2 euro ofzo voor een pizzapunt en 1,50 voor de gabarobe. Reken zelf maar uit hoeveel biertjes van 2 euro ik op heb gehad... Want als ik jouw verhaal lees dan zat je vroeger behoorlijk diep in de shit om het zo te zeggen. Nu wil je andere waarschuwen voor hetgeen wat je heb meegemaakt. Dat vindt ik goed van je. Maar hoeveel mensen hier denk je dat er ook zo diep in de problemen zitten? Ik vind het een beetje zwart-wit als je vat wat ik bedoel.
Vanaf de maan zijn twee dingen te zien; de Chinese muur en mijn Ego.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 dec 2004 14:02

Q-Pounder schreef:Want als ik jouw verhaal lees dan zat je vroeger behoorlijk diep in de shit om het zo te zeggen. Nu wil je andere waarschuwen voor hetgeen wat je heb meegemaakt. Dat vindt ik goed van je. Maar hoeveel mensen hier denk je dat er ook zo diep in de problemen zitten? Ik vind het een beetje zwart-wit als je vat wat ik bedoel.

En hoe denk je dat het bij mij begonnen is?
Niet met 25 of 30 biertjes per dag hoor.

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 20 dec 2004 14:18

jas schreef:
Q-Pounder schreef:Want als ik jouw verhaal lees dan zat je vroeger behoorlijk diep in de shit om het zo te zeggen. Nu wil je andere waarschuwen voor hetgeen wat je heb meegemaakt. Dat vindt ik goed van je. Maar hoeveel mensen hier denk je dat er ook zo diep in de problemen zitten? Ik vind het een beetje zwart-wit als je vat wat ik bedoel.

En hoe denk je dat het bij mij begonnen is?
Niet met 25 of 30 biertjes per dag hoor.

De reactie van Jas is goed voor te stellen voor iemand die eerst heel erg "fout"heeft uitgegaan, op het moment dat je dan bekeerd wordt wil je gewoon absoluut niet meer naar dergelijke gelegenheden toe. Misschien omdat je je eigen zwakheid kent en bang bent terug te vallen. Er zijn hier naar ik meen ook een hoop forummers die zo'n tijd van "fout"uitgaan niet gekend hebben en daarom ook niet zoiets hebben van ik ga niet meer uit, want ik drink een paar biertjes gedraag mij fatsoenlijk en vertrek dan weer op tijd naar huis.

Ik zelf ken een jongen die vroeger helemaal weg was van snowboarden wakeboarden en dat soort sporten. Dat nam zijn hele leven in beslag, nu is hij veranderd en beoefend deze sporten nooit meer. Hij zegt zelf "van mij mogen andere mensen gaan snowboarden, maar ik doe het niet meer, omdat het me te veel gaat beheersen. Ik denk dat iets soortgelijks ook geld voor uitgaan.

Wat betreft de twaalfuurgrens ben ik het niet eens met Jas dat dit letterlijk in de bijbel staat. Als je je echt aan een tijd wilt houden, moet je volgens mij voor zonsondergang de rustdag beginnen en niet na twaalf uur s'nachts, zou graag een bijbeltekst van Jas horen waarin hij zijn uitspraak staaft.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2004 16:07

Sabra schreef:Vroeger heb ik veel gestapt. Ik heb menig disco in Rotterdam van binnen gezien, maar uiteindelijk kom je tot de conclusie dat het allemaal maar vrij leeg is. Af en toe dansen en even lekker los gaan doe ik nog steeds, maar niet meer zo vaak. Ik zit liever in de kroeg met een aantal vrienden om daar een biertje te drinken.

Er heerst toch vrijwel altijd een sfeer van 'hoe kom ik in jouw broek(je)'. Dat soort houdingen stuiten mij nogal tegen de borst.

Inderdaad, ik erger me ook het meest aan leeghoofdige medemensen.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 20 dec 2004 17:42

Aragorn schreef:
Sabra schreef:Vroeger heb ik veel gestapt. Ik heb menig disco in Rotterdam van binnen gezien, maar uiteindelijk kom je tot de conclusie dat het allemaal maar vrij leeg is. Af en toe dansen en even lekker los gaan doe ik nog steeds, maar niet meer zo vaak. Ik zit liever in de kroeg met een aantal vrienden om daar een biertje te drinken.

Er heerst toch vrijwel altijd een sfeer van 'hoe kom ik in jouw broek(je)'. Dat soort houdingen stuiten mij nogal tegen de borst.

Genoeg relevante uitgaangelegenheden zou ik zeggen . . . voormij zjin horecagelegehden belangrijke ontmoetingsplekken. je kunt er van gedachten wisselen, vreemden ontmoeten, genieten enz. . . In ieder geval vindt je er waar je op let en wat je zoekt. . . en die verantwoording draag ieder mens zelf. Mocht je moeite daarmee hebben dan kun je actief met God in deze wereld treden. Spreek er met christenen af, bereid er je bijbelstudie voor of wat dan ook . . . ik had al eerder gereageerd met deze link. . . . de kerk in zijn algemeenheid kan veel leren van de huidige 'buiten-de-deur-mentaliteit.'
vrede, Scape

Eva43
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eva43 » 20 dec 2004 17:51

Ik ben geen christen en ga best vaak uit.
Tegenwoordig wel wat minder dan vroeger.
Je zult god of jezus misschien niet tegenkomen in de discotheek, maar jezelf misschien wel.
Ik heb veel over mezelf geleerd door afentoe eens de controle te verliezen en enorme fouten te maken.
Misschien is dat niet iets dat je op moet zoeken maar je moet jezelf wel durven te leren kennen in een andere omgeving.
Waar je misschien verlijd word dingen te doen die je normaal niet zou doen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 dec 2004 22:14

Sabra schreef:Er heerst toch vrijwel altijd een sfeer van 'hoe kom ik in jouw broek(je)'.

Tja, veel mannen hebben er lucht van gekregen dat vrouwen daar hun portemonnee verstoppen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2004 22:24

scape schreef:
Aragorn schreef:

Genoeg relevante uitgaangelegenheden zou ik zeggen . . . voormij zjin horecagelegehden belangrijke ontmoetingsplekken. je kunt er van gedachten wisselen, vreemden ontmoeten, genieten enz. . . In ieder geval vindt je er waar je op let en wat je zoekt. . . en die verantwoording draag ieder mens zelf. Mocht je moeite daarmee hebben dan kun je actief met God in deze wereld treden. Spreek er met christenen af, bereid er je bijbelstudie voor of wat dan ook . . . ik had al eerder gereageerd met deze link. . . . de kerk in zijn algemeenheid kan veel leren van de huidige 'buiten-de-deur-mentaliteit.'
vrede, Scape

Ja oke, maar in de gemiddelde discotheek is het wel zo. Vandaar ook mijn voorkeur voor de bruine kroeg. :wink:

Denk je trouwens dat dat idee van die kerk ook realiseerbaar is? Klinkt wel cool allemaal, maar ik zie de bestaande kerken er nog niet klaar voor zijn.

Terug naar “Archief”