Komt luistert toe (boekenserie)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 29 dec 2004 20:45

caprice schreef:
Michel schreef:Overigens, het gaat in dit boek ook over de zgn. standenleer (trappen in de genade); kunnen we zeggen dat ook deze leer zijn oorsprong in de gezelschappen heeft?

Wilhelmus á Brakel schrijft er al over.

M.a.w., nee dus?

caprice

Berichtdoor caprice » 29 dec 2004 20:49

Michel schreef:
caprice schreef:
Michel schreef:Overigens, het gaat in dit boek ook over de zgn. standenleer (trappen in de genade); kunnen we zeggen dat ook deze leer zijn oorsprong in de gezelschappen heeft?

M.a.w., nee dus?

Ik denk het niet, maar gezelschappen zullen wel een rol hebben gespeeld.

caprice

Berichtdoor caprice » 29 dec 2004 21:15

Ik heb wat in het voorwoord gelezen, maar ik proef een echt oud gereformeerd sfeertje. :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 22:00

caprice schreef:
Michel schreef:
caprice schreef:

M.a.w., nee dus?

Ik denk het niet, maar gezelschappen zullen wel een rol hebben gespeeld.

Er is zeker onderscheid in de mate waarin de gelovigen verzekerd zijn van hun verkiezing en de vruchten daarvan. Echter, voor dat deel dat zij hebben zijn zij ten volle verzekerd, de kleinen voor een klein deel, de groten voor een groter deel. De kleingelovigen heten derhalve nog steeds gelovigen, niet omdat zij ongelovig zijn, maar omdat zij een, hoewel klein, verzekerd geloof hebben.
Dat is iets anders dan wat tegenwoordig gesteld wordt, dat men zonder enige zekerheid, een sukkelende gelovige kan zijn. Zie ook het oprecht zielzaligend geloof van Van der Groe hierover.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 20:10

Michel schreef:
caprice schreef:Ik heb de boeken besteld en binnengekregen.
Ben benieuwd.

Laat je weten wat je ervan vindt?

Ik heb nu anderhalf deeltje uit, maar het is echt aan te raden. Hier kun je het oude volk in het hart kijken, en zien hoe de Heere uitreddingen gaf, en hoe Hij werkt. Daar kun je veel uit leren.
Waar vind je nog van het oude volk en hun gezelschappen, zoals zij vroeger leefden? :(

Als je er aan kunt komen zou ik het zeker doen, maar blijf er wel voor waken dat je geen vergelijkingen gaat trekken met je eigen leven.

Weet iemand trouwens deel twee en zes nog ergens te koop?

Terug naar “Archief”