Moderator: Moderafo's
jas schreef:Hoewel zelfmoord een daad is waardoor het lijkt of mensen zichzelf haten, is het tegendeel waar. Het is juist uit een overdreven eigenliefde met verlies van elk gevoel van proportionaliteit, waarom een mens zelfmoord pleegt. Hij is dan immers van alle problemen af?
Andre schreef:Het heeft m.i. weinig met eigenliefde te maken, maar meer het niet meer weten hoe te genezen, of van je zorgen af te komen, of niet meer weten hoe je relatie te herstellen.
Dus volgens mij zijn deze mensen wel degelijk ook met de medemens bewogen, alleen zijn ze volkomen de "weg" kwijt.
Het liefst zouden ze "normaal" functioneren, en een leven als een ieder hebben, hier op aarde wel te verstaan, en daar kan wat mij betreft ook bijzonder goed naasteliefde in passen.
Raido schreef:Efeze 5 schreef:28 Alzo zijn de mannen schuldig hun eigen vrouwen lief te hebben, gelijk hun eigen lichamen. Die zijn eigen vrouw liefheeft, die heeft zichzelven lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de Gemeente.
Ik snap die tekst dus echt niet, er zijn zoveel mensen die zichzelf haten, ik ook, om mijn persoon, karakter en de dingen die ik doe. Toch hou ik echt van mijn vriendin, met alles wat ik in mij heb, maar dat zegt niet dat ik mijzelf lief heb... wie helpt mij uit de brand?
Andre schreef:jas schreef:Hoewel zelfmoord een daad is waardoor het lijkt of mensen zichzelf haten, is het tegendeel waar. Het is juist uit een overdreven eigenliefde met verlies van elk gevoel van proportionaliteit, waarom een mens zelfmoord pleegt. Hij is dan immers van alle problemen af?
Ik vind toch dat je hier wat onzin schrijft:
Het is het lastig te achterhalen wat het werkelijke motief was om zelfmoord te plegen (de mens in kwestie leeft immers niet meer)
Het heeft m.i. weinig met eigenliefde te maken, maar meer het niet meer weten hoe te genezen, of van je zorgen af te komen, of niet meer weten hoe je relatie te herstellen.
Dus volgens mij zijn deze mensen wel degelijk ook met de medemens bewogen, alleen zijn ze volkomen de "weg" kwijt.
Het liefst zouden ze "normaal" functioneren, en een leven als een ieder hebben, hier op aarde wel te verstaan, en daar kan wat mij betreft ook bijzonder goed naasteliefde in passen.
Carl schreef:Ik wil er echter wat verder op ingaan. In de geestelijke wereld, werkt het zo dat datgene wat je bij jezelf afkeurt, ontkent, er strijd tegen levert, blijft. Door je uitgebreide verzet maak je het in wezen krachtig.
Terwijl als je dat wat je van jezelf haat, links laat liggen, het onder ogen ziet, het negeert op momenten dat het zich wil laten gelden, meer en meer zijn kracht ontneemt. Ook dat kost kracht, maar op een heel andere manier.
je broer
Carl
Au, hier spreekt dus echt iemand die niet weet waar hij het over heeft, als je denk dat dit onder het gevoel voor humor/sarcasme/cynische vallen?Hoewel zelfmoord een daad is waardoor het lijkt of mensen zichzelf haten, is het tegendeel waar. Het is juist uit een overdreven eigenliefde met verlies van elk gevoel van proportionaliteit, waarom een mens zelfmoord pleegt. Hij is dan immers van alle problemen af?
essieee schreef:Andre schreef:jas schreef:Hoewel zelfmoord een daad is waardoor het lijkt of mensen zichzelf haten, is het tegendeel waar. Het is juist uit een overdreven eigenliefde met verlies van elk gevoel van proportionaliteit, waarom een mens zelfmoord pleegt. Hij is dan immers van alle problemen af?
Ik vind toch dat je hier wat onzin schrijft:
Het is het lastig te achterhalen wat het werkelijke motief was om zelfmoord te plegen (de mens in kwestie leeft immers niet meer)
Het heeft m.i. weinig met eigenliefde te maken, maar meer het niet meer weten hoe te genezen, of van je zorgen af te komen, of niet meer weten hoe je relatie te herstellen.
Beste Jas,
Eerst dacht ik, ik ga er niet op in maar ik kan het toch niet laten...
Je doet me enorm pijn en kwetst me met de opmerking dat zelfmoord plegen een vorm van eigenliefde is. Zoals ik tussen de regels doorlees zeg je dit NIET uit ervaring. Je schets het zo dat wanneer je zelfmoord pleegt je met opzet voor je zelf gaat en op een makkelijke manier van je eigen problemen afkomt. Ik vraag me af of je in de gaten hebt hoe kwetsend dit is. Het het zelf namelijk mee gemaakt en het is mij Godzijdank niet gelukt. Had dit te maken met eigenliefde? Nee zelfhaat! Af van het probleem? Nee voor mij eerder het begin, want de hel is niets zo erg als welk probleem.....
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten