gemeente schreef: Dit komt denk ik mede doordat men in die tijd een heel andere manier van uitdrukken (in woorden) had dan wij nu.
Precies. De visionaire symboliek van Openbaring moet je zien tegen de achtergrond van die tijd, maar tegelijkertijd beseffen dat er vaak in symbolen gesproken wordt.
Als je het merkteken van het beest letterlijk opvat, in die zin dat het werkelijk een teken is dat aan het voorhoofd óf de rechterhand wordt aangebracht, bestaat er het gevaar dat je de context uit het oog verliest. Dit gebeurt vaak, omdat velen dit gedeelte als enigszins beangstigend ervaren. Mijn bedenkingen bij een geïsoleerde opvatting zijn de volgende:
a. Het beest is niet 'de' antichrist, maar een manifestatie van de antichristelijke macht die tot uiting komt in de drie dieren: de draak, het beest uit de zee en het beest uit de aarde.
b. De gemerkten staan tegenover de verzegelden uit h. 7. Net als de verzegeling niet letterlijk wordt opgevat, maar geplaatst wordt in de beeldtaal van de Openbaring, is het merkteken allereerst symbool voor vrijwaring van economische sancties door openlijk voor de antichristelijke macht te kiezen. Dit bepaalt je denken en je doen (hoofd en hand). Dan is het niet meer per se noodzakelijk aan een concreet merkteken te denken, hoewel dat zeker mogelijk is.
c. Het ligt eraan of je een chronologische opvatting van Openbaring hebt. Indien niet, is dit teken niet voorbehouden aan het einde der tijden. ER is namelijk ook te denken aan de keizercultus waarmee de eerste hoorders van Openbaring mee te kampen hadden.
Kortom, als ik gedwongen werd tot een bepaalde levenshouding of een bepaalde openbare uiting tégen Christus op straffe van economische sancties, zou ik dat weigeren met deze passage uit Openbaring in gedachten. Een chip-implantaat is op zich onschuldig, het ligt er maar aan wat er mee gedaan wordt.