Collateral schreef:Dit vind ik inderdaad een mooi voorbeeld. Wanneer iemand een kind mishandeld, moet hij in de gevangenis. Dat heeft twee goede uitwerkingen:
* De misdadiger is tegen zichzelf beschermd, hij wordt min of meer verplicht na te denken over wat er fout is gegaan - hopelijk tot gevolg hebbende dat hij na de gevangenisstraf een beter mens is geworden.
* Het kind hoeft voorlopig niet bang te zijn op herhaling, en andere kinderen ook niet.
Dit zie ik dus als kwaad voor goed vergelden.
Echter, dit is niet van toepassing op Gods vermeende wraak waar de bijbel over spreekt. Wat heeft God er nou aan om mensen in de hel te gooien? Niets meer dan de vader van een mishandeld kind eraan heeft om het kind van de mishandelaar te mishandelen, lijkt mij. Voor de mensen is het niet bepaald leuk en voor God is het alleen leuk als Hij een genoegen schept in brandende, lijdende mensen... En dat geloof ik dus niet.
(..)
Nee, dat God rechtvaardig is, dat geloof ik graag. Maar dat dat zo nodig moet impliceren dat Hij gelijk ook maar vergelding wil, gaat er bij mij niet in.
Nergens staat in de bijbel dat God een genoegen schept in mensen die branden in de hel. In de bijbel zegt God: Ik heb geen lust in uw dood, maar juist dat u leeft!
En waarom is Gods wraak, zoals het in de bijbel vaak genoemd wordt niet van toepassing op een straf vergelijkbaar met een gevangenisstraf?
De mensen hebben in hun vrije wil de kant van het Kwaad gekozen. God haat het kwaad, ook het kwaad in de mens. Wie zou het Hem kwalijk nemen als Hij ons in onze sop liet gaarkoken, ons in handen van de Satan liet (het kwaad) ER is namelijk geen weg terug om weer heilig te worden.
Maar God heeft zelf voor een weg gezorgd (wat geen mens zelf kon en wat Hij niet had hoeven doen) door Jezus voor de zonden, ons kwaad wat God zo haat, te laten betalen. Je kan terug, ieder mens kan terug naar God, weer heilig worden.
Die je dat niet, dan blijft het kwaad in je en blijf je in handen van de Satan. En dat is niet zo best.
God wraakt het kwaad en wil hier recht over. Absoluut, maar God geeft ons een mogelijkheid om verlost te worden van het kwaad. DAarom kan je God er nooit van beschuldigen wanneer mensen deze verlossing weigeren.
Als je hele leven vol is van rechtvaardige toorn, heb je dan wel een zonnig leven?.
Ja, omdat door je rechtvaardige toorn over het kwaad, je blijdschap hebt in het goede. Zoals ik al zei: doordat God het kwade haat, kan Hij alleen licht zijn.
Je stelt dat God heilig is, en niet verenigd kan worden met de mens, waarin het kwaad is. Hoe kan het dan dat volgens de bijbel het kwade van God afkomstig is? (Zie Job 2:10 en Klaagliederen 3:38 - "Gaat niet uit den mond des Allerhoogsten het kwade en het goede?")?
In o.a. 1 Johannes 1 lezen we dat er geen Kwaad is in God, Hij is licht.
Het kwaad is het tegenovergestelde van goed, duisternis van licht, Satan is het tegenovergestelde van God. Toen Satan brak met God, werd hij het tegenovergestelde van wie en wat God is.
Maar God is altijd de machtigste gebleven, Door de opstanding van Jezus is het kwaad ook overwonnen, de mens kan weer Heilig worden.
God heerst, ewn toen het kwaad in de wereld kwam, was God machtig genoeg om ook over het kwaad te heersen, en over de duivel.
ZIe je bv ook bij Job: God laat kwaad veel toe, maar op gegeven ogenblik zegrt Hij: stop, van Job zelf blijf je af.
En bv bij Jozef. Dat zijn broers hem verkochten als slaaf naar Egypte, is een boze daad, het kwaad zelf. Maar God heerste over dit kwaad en gebruikte het om Jozef koning van Egypte te worden, en zo het volk Israel te redden van de hongerdood.
De bijbel zegt nergens dat het kwaad als
oorsprong van God afkomstig is, idd wel dat God ook over het kwaad heerst.
Verder: waarom zou God Zich opeens wel met het kwade kunnen verenigen als Hij het vergeeft? En: waarom moet er überhaupt vergeven worden, zou het niet zo kunnen zijn dat God de zonde sowiezo niet toerekent aan de mensen?
De mens kiest keer op keer de kant van de duivel. Omdat God ook rechtvaardig is rekent Hij de zonde ons toe. Zoals je een moordenaar de dood van een mens ook toerekend. Maar tergelijkertijd ligt de weg om weer te verzoenen met God open, doordat God zelf in Jezus naar de aarde kwam. Jezus overwon het kwaad. En door Jezus kan God het kwaad in ons, overwinnen. God wil ons met onze zonden die zo rood zijn als scharlaken, weer wit maken als sneeuw.(Jesaja 1 of 2) Het is meer dan vergeving, het is witwassen. Zodat God zich weer met ons kan verenigen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King