Wel of geen kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 14:09

Daar gaan we dus weer .... ik BEDOEL dat er mensen zijn die de doop zien als een soort van muntje, als je dat muntje niet had, bleef je ziel ronddolen en zal nooit rusten...

snap je het?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 dec 2004 14:11

Ja ik snap het, maar zeg dan voortaan dat het niet jou mening is maar die van een ander. Je begon je post met te stellen dat de doop een traditie is. Daar heb ik op gereageerd.

Wees voortaan wat duidelijker... :roll:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 14:19

of hap niet zo snel ;-) heb mijn post aangepast zoals ik het bedoelde

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 06 dec 2004 14:29

Vreemd eigenlijk dat er op een reformatorisch forum zoveel mensen zijn die inzien dat de volwassendoop bijbelgetrouwer is dan de kinderdoop.
Zelf geloof ik niet zo in een waterdoop of dit nou volwassendoop of kinderdoop is, mijns inziens heeft de waterdoop teveel voor ellende gezorgd denk bijv aan alle splitsingen en kerkscheuringen die hieruit voortgevloeid zijn. Als de waterdoop als vrije keuze gepresenteerd wordt dan kan dit sacrament geloofsopbouwend zijn voor gemeenteleden. Maar als de waterdoop als een verplichting of wet op mensen wordt toegepast dan is het heil eraf. De waterdoop is niets meer dan een symbool van de wedergeboorte en nooit een vervanging daarvan.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 14:32

Dus dan is het verkeerd? moeten we Jezus dan ook maar afschaffen, dat heeft ook voor veel scheuringen gezorgd ... beetje laks geredeneerd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2004 15:13

PeterD schreef:
Raido schreef:Het is meer een traditie, de doop... en ik vermoed zelfs een beetje dat het wat te maken zou kunnen hebben met de griekse mythologie, dat de doden een muntje onder hun tong krijgen om zo de oversteek te kunnen betalen aan Chiron de schipper over de dodenrivier de Styx.

Vaak word de doop gezien als dat muntje...

Dat is dus echt niet zo! In de Bijbel wordt duidelijk het bevel gegeven om te dopen. Ook wordt de doop onlosmakelijk verbonden met de zaligheid. Immers geloven én gedoopt zijn resulteerd in de zaligheid.

Dit staat nergens in de bijbel. Nergens wordt de doop gekoppeld aan de zaligheid. Geloof wordt gekoppeld aan zaligheid en de doop is slecht een symbool, een teken van geloof. Dat wil niet zeggen dat er zonder doop geen geloof/zaligheid kan zijn. Dat staat nergens in de bijbel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2004 15:14

Raido schreef:Dus dan is het verkeerd? moeten we Jezus dan ook maar afschaffen, dat heeft ook voor veel scheuringen gezorgd ... beetje laks geredeneerd.

Precies. We moeten niet de doop afzweren omdat het voor te veel problemen heeft gezorgd... Dan kunnen we net zo goed met het hele geloof, de kerk etc. stoppen... Volgens mij is juist aan ons de taak om er goed mee om te gaan... en niet om het maar helemaal niet te doen want het gaat te vaak mis.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 15:18

Het is een teken en zegel... en niet het muntje voor Chiron...

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 06 dec 2004 15:19

de doop is een stap in persoonlijk geloof en het is een heel duidelijk statement naar anderen mensen toe. bovendien werkt het vaak ook als een bemoediging. het is in ieder geval wel iets bijzonders..

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 dec 2004 15:19

Daar gaan we weer............

Wanneer is het nu eens duidelijk dat er in de bijbel nergens geboden staan aangaande de doop, en dat de bijbel nergens richtlijnen geeft over kinder- danwel geloofsdoop.

Zoals ook nergens in de bijbel staat dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen, maar dat de besnijdenis een teken is van een totaal ander verbond. Het verbond wat God heeft gesloten met de Joden is niet te vergeestelijken, zoals wel vaak gebeurd in reformatorische kring.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 dec 2004 15:41

Sabra schreef:Daar gaan we weer............
Zoals ook nergens in de bijbel staat dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen, maar dat de besnijdenis een teken is van een totaal ander verbond. Het verbond wat God heeft gesloten met de Joden is niet te vergeestelijken, zoals wel vaak gebeurd in reformatorische kring.

Waarmee je dus aangeeft, dat het verbond met Israel niet geestelijk was? Hun verbond gaat dan slechts over de staat Israel en belooft hun dus op geen enkele wijze de hemelse zaligheid.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 dec 2004 15:46

De besnijdenis is een teken van het verbond van God met de Joden. Dat dit niet hetzelfde is als de het teken van de doop hoef ik toch niet uit te leggen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2004 15:53

En de besnijdenis was ook geen garantiebewijs om de hemel in te komen :)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 dec 2004 15:57

Marnix schreef:En de besnijdenis was ook geen garantiebewijs om de hemel in te komen :)

Dus de besnijdenis heeft geen geestelijke betekenis, maar alleen een landbelofte?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 15:59

Zo zou ik het niet willen stellen, Mozes moest zijn zonen toch besnijden om zo aan te tonen dat de ze tot het volk Israel behoorden?

Terug naar “Archief”