Christenreis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 22 nov 2004 20:13

johannes1 schreef:Toen ik door de woestijn van deze wereld trok, kwam ik bij een grot. daarin legde ik mij neer om te slapen

vraag 1: Christen trok door de woestijn van deze wereld.
waarom is deze wereld voor Bunyan en alle christenen een woestijn? (ps 63:2; 84:7) probeer met eigen woorden uit te leggen

Psalm 63 vers 2:
O God! Gij zijt mijn God! ik zoek U in den dageraad; mijn ziel dorst naar U; mijn vlees verlangt naar U, in een land, dor en mat, zonder water.
Ach, wat kan een kind des Heeren dit toch vertwijfeld uitroepen als hij te midden van de wereld niet gelaafd en gespijzigd kan worden. Al het goud en goed van deze wereld biedt voor dezulken immers geen enkel genoegen. Het is slechts het slijk der aarde, wat het hart niet kan vervullen. Wat kunnen dan ook de gesprekken in de wereld arm zijn als ze over geld en goed gaan, over kleding en andere onbenulligheden. Wat kan een wereldling zich toch verblijden met enige strootjes. Maar daar heeft een kind van God niets aan. Allen zijn God kan hem maar vertroosten en spijzigen en laven voor tijd en eeuwigheid.

Psalm 84 vers 7:
Als zij door het dal der moerbezienbomen doorgaan, stellen zij Hem tot een fontein; ook zal de regen hen gans rijkelijk overdekken.
In de kanttekeningen wordt vermeld dat verscheidene uitleggers schrijven dat 'het dal' een 'zeer dorre vallei was, door welke enige Israëlieten, die naar den tabernakel trokken, gaan moesten. Hierdoor moeten wij verstaan alle droge plaatsen, die geen water hebben.
Van de moerbeziënbomen lezen wij dat enige overzetters het woord 'bacha' hier houden, en dit vertalen met 'het dal der tranen', of het 'jammerdal'.

Wat is dit toch een treffende vergelijking met dit aardse jammerdal waar Gods volk door moet gaan. Een tranendal, vooral ook als men zo op zichzelf ziet. Maar het vers gaat nog verder, want als men naar boven ziet en zijn hulp van de HEERE alleen verwacht, dan wordt de Dierbare tot een fontein gesteld. O, wat schoon, als Christus hier in al Zijn schoonheid en klaarheid schittert. Dan houden zij den Heere voor hun springader, en mogen zij overvloediglijk verkwikt en gelaafd worden. Dan ontvangen zij sterkte om verder te trekken over de aarde, en de reis naar de eeuwigheid te volbrengen. Dan mogen zij dat dorre dal passeren met vreugde en genoegen, als ware het niet anders dan dat het vol lustige fonteinen was.

Zij gaan van kracht tot kracht steeds voort.
Elk hunner zal in 't zalig oord,
van Sion haast voor God verschijnen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 22 nov 2004 20:29

als ik nu het eerste hoofdstuk lees, dan komt in mij te boven dat de wereld Christen niks meer te bieden had. en daarom vergelijkt hij het met de woestijn. de woestijn heeft ons ook niets te bieden dan een enkele oase zoals mw al zei. de wereld heeft voor Christen zijn glans verloren, en hij verlangt om zalig te worden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 22 nov 2004 21:09

In een woestijn valt niets te halen. De blinde ogen van een ziel zien dat echter pas als God ze opent. Daarom is dat volk waarvan de blinde ogen geopend mogen zijn vreemdelingen hier op aarde. De wereldlingen begrijpen hen niet. De godsdienst zonder God evenmin. Misschien kunnen die wereldlingen wel vergeleken worden met Halsstarrig en Gezeggelijk met iemand die een tijdgeloof heeft, die geloven met enig uiterlijk genoegen zolang het hen meegaat, maar als het hen tegen gaat zitten keren zij als een hond terug tot hun uitbraaksel.

En Wereldwijze zou dan vergeleken kunnen worden met hen die een godsdienst zonder God hebben. Ik denk dat die namen voor zich spreken.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 nov 2004 18:51

Toen ik door de woestijn van deze wereld wandelde, kwam ik aan een plaats, waar een spelonk was. Daar legde ik mij neer om te slapen.

vraag 2: Bunyan kwam in de gevangenis van Bedford terecht en droomde daar 'De Christenreis.

a. Ga na waarom de gevangenneming van Johannes op Patmos en die van Luther op de wartburg heilzaam zijn geweest?
b. moeten we naar verdrukking verlangen?
(ps 119:67, 71; 2 Kor 1:16)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 23 nov 2004 19:24

a. zij waren toen "alleen" en "eenzaam" ( let op de "" want ze hadden God bij zich). In hun verdrukking ( want dat was het) wenden ze zich tot God en hadden ze meer tijd voor Hem. Dus heilzaam voor hun ziel.

b. verlangen vind ik een beetje een groot woord. Niemand verlangt naar verdrukking.

Maar nood leert bidden. Als we nood kennen richten we ons vaak weer op God.
In zekere zin mogen we dus naar verdrukking verlangen, maar we moeten ons niet alleen in de verdrukking tot God richten, maar ook in de dagen van voorspoed.
Laatst gewijzigd door mw op 23 nov 2004 19:32, 2 keer totaal gewijzigd.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 nov 2004 19:25

a. ze waren in de eenzaamheid alleen op God teruggeworpen zegmaar, ze konden al hun tijd aan Hem besteden.

b. denk dat je er niet naar moet verlangen maar dat het zeker achteraf als je verdrukt bent geweest omdat zo te zeggen om de vrucht ervan blij bent maar niet om de verdrukking zelf.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 21:31

johannes1 schreef:
Toen ik door de woestijn van deze wereld wandelde, kwam ik aan een plaats, waar een spelonk was. Daar legde ik mij neer om te slapen.

vraag 2: Bunyan kwam in de gevangenis van Bedford terecht en droomde daar 'De Christenreis.

a. Ga na waarom de gevangenneming van Johannes op Patmos en die van Luther op de wartburg heilzaam zijn geweest?
b. moeten we naar verdrukking verlangen?
(ps 119:67, 71; 2 Kor 1:16)

a. Ik denk omdat zij daar in alle rust waren en niet gestoord werden door mensen.

b. Ik denk dat het verlangen naar verdrukking niet goed is, want het is een voorrecht als de Heere nog de vrijheid verleent om Hem in het openbaar te mogen dienen, maar een vervolging is wel altijd heilzaam voor de Kerk.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 nov 2004 22:09

a. van Luther was het zo dat hij toen zijn 95 stellingen gemaakt heeft, en van johannes was dat die eiland waar hij strandde na zijn schipbreuk?

b. als ik zo eens de verzen die bij vraag 2 bij de psalmen eens bekijk is het misschien wel goed om verdrukt te zijn. in de verdrukking gaan we zoeken.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 22:13

Verdrukking zorgt wel voor een leven dicht bij de Heere, maar denk je dan dat het goed is om er naar te verlangen?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 nov 2004 22:16

aan de ene kant willen wij als mens dat het ons goed gaat, dus verlangen we zeker niet naar verdrukking, maar aan de andere kant als je nu eens naar de lauwheid kijkt naar ons als christenen dan mag je toch wel weer verlangen naar een verdrukking. dat we Hem weer gaan zoeken en niet naar ons zelf.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 22:17

Of verlangen naar een geestelijke opwekking? Dat kan natuurlijk ook.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 nov 2004 22:18

verdrukking kan ook leiden naar een geestelijke opwekking. maar voor de mens is het beter een geestelijke opwekking dan een verdrukking, want dat is natuurlijk ook niet alles

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 23 nov 2004 22:34

Ik denk dat het verlangen naar verdrukking niet goed is, want het is een voorrecht als de Heere nog de vrijheid verleent om Hem in het openbaar te mogen dienen, maar een vervolging is wel altijd heilzaam voor de Kerk.

wat verstaan jullie onder verdrukking?
Verdrukking kan toch vanalles zijn. Van een christen die verdrukt word, door de bijv. de christenvervolging.
Maar, naar mijn inzien, kun je bijv. een ernstige ziekte ook als verdrukking zien. Verdrukkig waarbij men vreselijk aangevochten word en je dus ook de neiging zou hebben het bijltje erbij neer te gooien en boos worden op God. Ik zie dat ook als verdrukking.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 22:36

mw schreef:
Ik denk dat het verlangen naar verdrukking niet goed is, want het is een voorrecht als de Heere nog de vrijheid verleent om Hem in het openbaar te mogen dienen, maar een vervolging is wel altijd heilzaam voor de Kerk.

Verdrukking kan toch vanalles zijn. Van een christen die verdrukt word, door de bijv. de christenvervolging.
Maar, naar mijn inzien, kun je bijv. een ernstige ziekte ook als verdrukking zien. Verdrukkig waarbij men vreselijk aangevochten word en je dus ook de neiging zou hebben het bijltje erbij neer te gooien en boos worden op God. Ik zie dat ook als verdrukking.

Ik bedoel met verdrukking meer een vervolging bijv. of het onmogelijk maken van uitoefening van de openbare godsdienst (het gaat elke christen aan).
Wat jij aanhaalt schaar ik onder beproeving (persoonlijk).

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 23 nov 2004 22:43

caprice schreef:
mw schreef:

Ik bedoel met verdrukking meer een vervolging bijv. of het onmogelijk maken van uitoefening van de openbare godsdienst (het gaat elke christen aan).
Wat jij aanhaalt schaar ik onder beproeving (persoonlijk).

ja dat begrijp ik. Zo kun je het ook zien. Maar zou de schrijver van psalm 119 ook zo verdrukt worden zoals wij hier bedoelen(christenvervolging)?

Terug naar “Archief”