jeugd en kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2004 01:47

Tja, ik wil wel met wat tegenwerpingen komen, als actief persoon in 2 jeugdkerken.

In Zwolle hebben we een jeugdkerk waar we 1x per maand een viering hebben. In onze zaal passen 2000 mensen en het is een aantal keer gebeurd dat de zaal te klein was. Tegenwoordig zijn er meer jeugdkerken in de regio waardoor dat niet meer het geval is maar we zitten elke maand weer boven de 1500 bezoekers. In Amersfoort komen er zo'n 1250 menen per viering... en zo zijn er meer grote vieringen te noemen. De EO-jongerendag is elk jaar weer uitverkocht, er passen zo'n 33000 mensen in het Gelredome en binnen een paar uur is het veld altijd al uitverkocht...

Dat het in gereformeerde gemeenten niet altijd werkt wil niet zeggen dat het in het algemeen niet werkt... je kunt er geen algemeen oordeel aan vastknopen... hooguit je afvragen waarom het in bepaalde kerken geen succes is... Misschien scheelt het ook een hoop dat de door mij genoemde jeugddiensten interkerkelijk zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 19 nov 2004 22:37

bij ons in de kerk word er ook heel veel gedaan voor de jeugd. We hebben veel jeugdvereningen, cathechesatie en er is een activiteiten commisie. Allemaal heel leuk. Ook hebben we twee keer in het jaar een jeugdzondag. Ook heel leuk.

Ik denk dat wij zo veel jeugd vasthouden.

de jeugd (ik ook) heeft een eerlijke boodschap nodig!
Iedereen proeft of iets echt is of niet! Als je vol ben van de Heilige Geest, Jezus liefde, en God Vader Zijn trouw. Dan kan het niet anders dan dat er jeugd geraakt wordt!

daarom vind ikhet belangrijker om ook de jeugd in de predeking te betrekken, i.p.v. door de activiteiten die in de dienst plaatsvinden. Alhoewel die ook niet onvergetelijk zijn.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 22:44

Als ik honger heb, dan eet ik. Ik heb een hongerige ziel, en als ik naar de kerk ga wil ik dat die gevoed wordt. Niet met duivelse herrie, maar met het Woord Gods. En de boodschap aanpassen of de dienst anders inkleden om mensen te lokken is gewoon fout. Gods Woord Zelf moet de Bron zijn waarnaar men hunkert en niet allerlei onzinnig en ijdel gedoe zoals sketches en bands en wat dies meer zij.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2004 15:05

Gods woord is de bron en mensen verlangen ernaar om dat helder te horen... op een begrijpelijke manier. Dat is de reden waarom zoveel jongeren naar jeugdkerken komen...

En dat jij lofliederen voor God hier bestempeld als duivelse herrie geeft wel aan dat je onderscheidingsvermogen niet zo scherp is....

En Jas, wat dacht je van al die mensen die niet naar de kerk zouden gaan als er een band zou zijn in plaats van een orgel.... dat geeft wel aan dat die mensen vormen blijkbaar ook belangrijk vinden... Zou jij naar de kerk gaan als er een band zou spelen? Zo nee, is Gods Woord dan de bron nog?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 nov 2004 15:14

Marnix schreef:Gods woord is de bron en mensen verlangen ernaar om dat helder te horen... op een begrijpelijke manier. Dat is de reden waarom zoveel jongeren naar jeugdkerken komen...

En dat jij lofliederen voor God hier bestempeld als duivelse herrie geeft wel aan dat je onderscheidingsvermogen niet zo scherp is....

En Jas, wat dacht je van al die mensen die niet naar de kerk zouden gaan als er een band zou zijn in plaats van een orgel.... dat geeft wel aan dat die mensen vormen blijkbaar ook belangrijk vinden... Zou jij naar de kerk gaan als er een band zou spelen? Zo nee, is Gods Woord dan de bron nog?

Nee dan zou ik niet gaan. Want voor mij staat dat gelijk met een kerk waar Gods Woord niet zuiver gebracht wordt. Dat is nl. wat ik in de praktijk zie. Band = arminiaanse prediking.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 nov 2004 15:55

Marnix schreef:Zou jij naar de kerk gaan als er een band zou spelen? Zo nee, is Gods Woord dan de bron nog?

Dat vind ik een hele scherpe opmerking!

@jas: sinds wanneer heeft een band iets met de prediking te maken? Hooguit is er een bepaalde correlatie tussen een bepaald soort prediking en een band in de kerk, maar daar zou je ook zo verandering in kunnen brengen door in refokerken een band neer te zetten. Overigens wordt tegenwoordig bijna alles op de Arminiaane of remonstrantse hoop gegooid.. :|

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 nov 2004 17:35

Aragorn schreef:
Marnix schreef:Zou jij naar de kerk gaan als er een band zou spelen? Zo nee, is Gods Woord dan de bron nog?

Dat vind ik een hele scherpe opmerking!

@jas: sinds wanneer heeft een band iets met de prediking te maken? Hooguit is er een bepaalde correlatie tussen een bepaald soort prediking en een band in de kerk, maar daar zou je ook zo verandering in kunnen brengen door in refokerken een band neer te zetten. Overigens wordt tegenwoordig bijna alles op de Arminiaane of remonstrantse hoop gegooid.. :|

Ja, ik kan er helaas niets anders van maken. En ik moet er ook tegen ageren. Immers, Salomo zegt in spr. 17:15; "Wie den goddeloze rechtvaardigt, en den rechtvaardige verdoemt, zijn den Heere een gruwel, ja, die beiden."
Ik denk vaak aan die tekst en dat zou voor iedereen hier misschien wel eens goed zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2004 17:38

jas schreef:
Marnix schreef:Gods woord is de bron en mensen verlangen ernaar om dat helder te horen... op een begrijpelijke manier. Dat is de reden waarom zoveel jongeren naar jeugdkerken komen...

Nee dan zou ik niet gaan. Want voor mij staat dat gelijk met een kerk waar Gods Woord niet zuiver gebracht wordt. Dat is nl. wat ik in de praktijk zie. Band = arminiaanse prediking.

Precies.... maar als iemand niet naar de kerk gaat vanwege het orgel is het opeens wel fout en wordt er beweerd dat jongeren niet voor de vormen moeten gaan... anders is het consumentengedrag.... maar als mensen die naar de kerk gaan weg zouden blijven als de vormen anders zouden zijn zijn ze precies hetzelfde... en verwijten ze jongeren dingen omdat ze zelf die veranderingen niet zouden willen.

Snap je een beetje waarom jongeren veranderingen willen? Als de situatie andersom was zouden er ook ouderdiensten georganiseerd worden met een orgel en voor hen fijnere vormen... zolang dat het gemeente-zijn niet bedreigd zie ik dat niet als een probleem.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 nov 2004 18:22

Marnix schreef:
jas schreef:

Precies.... maar als iemand niet naar de kerk gaat vanwege het orgel is het opeens wel fout en wordt er beweerd dat jongeren niet voor de vormen moeten gaan... anders is het consumentengedrag.... maar als mensen die naar de kerk gaan weg zouden blijven als de vormen anders zouden zijn zijn ze precies hetzelfde... en verwijten ze jongeren dingen omdat ze zelf die veranderingen niet zouden willen.

Snap je een beetje waarom jongeren veranderingen willen? Als de situatie andersom was zouden er ook ouderdiensten georganiseerd worden met een orgel en voor hen fijnere vormen... zolang dat het gemeente-zijn niet bedreigd zie ik dat niet als een probleem.

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit gezegd heb dat mensen niet uit de kerk mogen wegblijven voor het orgel. Voor mij hoeft niemand naar de kerk. Ik heb een tijd gehad, dat ik alleen maar voor het orgel ging. Boodschap zat er verder niet in, en dat vind ik vaak nog.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2004 21:21

Tja dan zit je in de verkeerde kerk :D

En als je wel tevreden bent met de inhoud zoals ik, mag er dan wat betreft vormen gesleuteld worden? De vorm kan toch de inhoud ondersteunen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 nov 2004 21:53

Marnix schreef:Tja dan zit je in de verkeerde kerk :D

En als je wel tevreden bent met de inhoud zoals ik, mag er dan wat betreft vormen gesleuteld worden? De vorm kan toch de inhoud ondersteunen?

Iets waar je tevreden over bent moet je niet veranderen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 nov 2004 13:43

het maakt niet uit hoe we God aanbidden!

Als het maar in Geest en waarheid is!

@jas, wat zou God van jou vinden als jij het liefdegezang van Gods kind uitmaakt voor ijdele zang?

Ik wil vanuit het diepst van mijn hart God toe juichen voor Zijn onbegrijpelijke liefde! Jij mag dat onder geklank van het orgel doen, maar dan wel diep vanuit je hart. God walgt van hypocriete lofgezangen/gebeden.

Dat geld voor 'blijde' mensen die met uiterlijke schijn Gods blijde opwekkingsliederen zingen zonder dat het uit hun hart komt.
En dat geld voor 'bedroefte' mensen die met langzame "bedroevende" psalmen God hun "schijn" verdriet toezingen terwijl het niet recht vanuit hun hart komt.

God wil eerlijkheid !
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 nov 2004 20:46

hijwel schreef:het maakt niet uit hoe we God aanbidden!

Als het maar in Geest en waarheid is!

@jas, wat zou God van jou vinden als jij het liefdegezang van Gods kind uitmaakt voor ijdele zang?

Ik wil vanuit het diepst van mijn hart God toe juichen voor Zijn onbegrijpelijke liefde! Jij mag dat onder geklank van het orgel doen, maar dan wel diep vanuit je hart. God walgt van hypocriete lofgezangen/gebeden.

Dat geld voor 'blijde' mensen die met uiterlijke schijn Gods blijde opwekkingsliederen zingen zonder dat het uit hun hart komt.
En dat geld voor 'bedroefte' mensen die met langzame "bedroevende" psalmen God hun "schijn" verdriet toezingen terwijl het niet recht vanuit hun hart komt.

God wil eerlijkheid !

geenszins veroordeel ik mensen die opwekkingsliederen zingen. Hoewel ik de theologische inhoud niet erg opwekkend vind, en nou ja, over muzikale smaak valt te twisten zullen we maar zeggen. Wat ik veroordeeld heb, zijn die bands in de kerk. Ik vind dat profane muziek, zij vind haar oorsprong rechtstreeks in de rock en popmuziek. Ik vind dat niet in een kerk thuishoren en proef daar ook niets in van Gods lieve Geest. Maar iedereen moet dat voor zichzelf maar weten. Als er een muziekband in de kerk is, ben ik er in elk geval niet.

Arie1892

Berichtdoor Arie1892 » 21 nov 2004 22:49

Ik weet zelf niet goed wat ik van die jeugddiensten moet vinden. Heb er geen ervaring mee, dus zal ik er niet over proberen te oordelen voorzover er dingen zijn die ik niet weet. Ikzelf (ben 22 jaar) kan het goed vinden onder de "gewone" prediking. Als jullie het mij toestaan wil ik beide kampen in deze discussie echter enkele gedachten meegeven.

Voorstanders van jeugddiensten: heiligt het doel de middelen? Moet je om jongeren in de kerk te kunnen krijgen je aanpassen aan die jongeren, of moet je de jongeren leren zich aan te passen aan het woord? Hoever ga je in die aanpassing? Ga je zover dat de vorm van de boodschap afleidt? Ik ken zelf enkele niet-christenen die naar de EO-jongerendag gaan om gewoon lekker te feesten, maar de boodschap dringt totaal niet tot hen door, omdat hun aandacht wordt afgeleidt door de verpakking...

Afgezien van het feit dat het mij niet ligt, zo'n jeugddienst, denk ik dat het zeker wel effect kan hebben: als de kiem is gelegd kan de Heilige Geest zorgen voor verdere verdieping en verbreding van de aandacht voor Gods woord en het geloof.

Daarom voor Jas het volgende:
Naar jouw opmerkingen te oordelen zou jij je ook niet hebben thuisgevoeld bij de vieringen van het volk Israël. De Bijbel maakt melding van dansen, van harpen, trommels, snarenspel, etc. Wij weten niet wat God in Zijn Wijsheid wil zegenen of niet, dus oordeel daar niet te snel over. Zet jezelf niet op Gods stoel als je iets niet op basis van de Bijbel kunt afwijzen. Als dit wel zo is, mag dat wel; maar dat weet ik niet, want ik ben nooit bij een jeugddienst geweest. Jij wel?

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 21 nov 2004 23:11

Wij hebben elke 2 maanden een jeugddienst. Ik denk dat het heel goed is. Waarom? De jeugd(vereniging) organiseert zelf een dienst, denkt zelf over een onderwerp na (waar willen ze wat over horen?) bedenkt passende liederen bij het onderwerp, zorgt meestal voor een kleine sketch of een filmpje erbij, kortom, is door en door bij het onderwerp en de dienst betrokken. Betrokkenheid is iets geweldigs, onderschat dat niet!

Wanneer je zelf met een onderwerp/project/whatever bezig bent, blijft dat veel beter hangen dan altijd maar hetzelfde. Je kunt er veel dieper op in gaan. En het maakt je actief in Gods Gemeente! Aangezien jongeren zich meestal vrij passief voelen in een kerk, is dit de mogelijkheid om dat te doorbreken.

Terug naar “Archief”