Kerkelijke Overstap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2004 20:24

Mjah, ik kan me wel voorstellen dat je het idee hebt geleefd te worden door opgelegde gefixeerde denkkaders ja. Maar als je die allemaal weggooit blijft er toch ook iets als een kern van het christendom over?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 nov 2004 20:33

Aragorn schreef:Mjah, ik kan me wel voorstellen dat je het idee hebt geleefd te worden door opgelegde gefixeerde denkkaders ja. Maar als je die allemaal weggooit blijft er toch ook iets als een kern van het christendom over?

Als je dat allemaal weggooit, hou je de bijbel over, dat zou genoeg moeten zijn, dat wordt dus even niet geaccepteerd in refokerkland, daarbij komt dan hetgeen, waar ik de link van heb neergezet.
Als je echt diep in de ellende zit, en je ervaart dan geen steun of aanwezigheid van god, ook al blijf je die zoeken, dan hou je dat op den duur niet vol, geloof me, ik heb het echt geprobeerd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2004 21:00

Cisca schreef:
Aragorn schreef:Mjah, ik kan me wel voorstellen dat je het idee hebt geleefd te worden door opgelegde gefixeerde denkkaders ja. Maar als je die allemaal weggooit blijft er toch ook iets als een kern van het christendom over?

Als je dat allemaal weggooit, hou je de bijbel over, dat zou genoeg moeten zijn, dat wordt dus even niet geaccepteerd in refokerkland, daarbij komt dan hetgeen, waar ik de link van heb neergezet.
Als je echt diep in de ellende zit, en je ervaart dan geen steun of aanwezigheid van god, ook al blijf je die zoeken, dan hou je dat op den duur niet vol, geloof me, ik heb het echt geprobeerd.

Jaja, ik geloof je en kan het me ook redelijk voorstellen. :) Maar of het geaccepteerd wordt in refoland lijkt me nu niet bepaald relevant of maatgevend.. :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 18 nov 2004 21:09

Ciska schreef:Als je echt diep in de ellende zit, en je ervaart dan geen steun of aanwezigheid van god, ook al blijf je die zoeken, dan hou je dat op den duur niet vol, geloof me, ik heb het echt geprobeerd.

Ik kan je uit ervaring alleen maar zeggen: blijf volhouden, tegen de klippen op, tegen ander weten in. Zeg God ook dat je boos bent, dat je opstandig bent (als dat zo is), kortom: zeg Hem alles, maar dan ook alles. Ik heb Hem bestookt met mijn vragen - waarom, waarom, waarom...
De hemel lijkt van koper en wat mensen ook zeggen: Hij lijkt zo verschrikkelijk ver weg.
Maar ik heb het niet gepikt van God ( klinkt oneerbiedig, zo is het bepaald niet bedoeld!). En weet je, op een gegeven moment merkte ik dat Hij mijn Tochtgenoot is geworden, mijn Metgezel, oftewel, dat Hij naast me blijkt te lopen...
Maar daar is een worsteling, een gevecht aan voorafgegaan van jaaaaren!

Riska

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 nov 2004 21:17

Aragorn schreef:
Cisca schreef:

Jaja, ik geloof je en kan het me ook redelijk voorstellen. :) Maar of het geaccepteerd wordt in refoland lijkt me nu niet bepaald relevant of maatgevend.. :wink:

Dat laatste is zeker niet maatgevend, wat denk je van het gevoel, in de steek gelaten te zijn door god, waarop je vertrouwde, en geheel op jezelf teruggeworpen te worden, zonder zijn aanwezigheid te voelen, laat staan steun te ontvangen, je voelt je echt gigantisch in de kou staan, en voor de gek gehouden, dat is mijn ervaring.
Vraag niet wat voor ellende er allemaal aan vooraf is gegaan, kan ik boeken over schrijven, dat gaat te ver, om hier neer te zetten.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 nov 2004 21:26

Riska schreef:
Ciska schreef:Als je echt diep in de ellende zit, en je ervaart dan geen steun of aanwezigheid van god, ook al blijf je die zoeken, dan hou je dat op den duur niet vol, geloof me, ik heb het echt geprobeerd.

Ik kan je uit ervaring alleen maar zeggen: blijf volhouden, tegen de klippen op, tegen ander weten in. Zeg God ook dat je boos bent, dat je opstandig bent (als dat zo is), kortom: zeg Hem alles, maar dan ook alles. Ik heb Hem bestookt met mijn vragen - waarom, waarom, waarom...
De hemel lijkt van koper en wat mensen ook zeggen: Hij lijkt zo verschrikkelijk ver weg.
Maar ik heb het niet gepikt van God ( klinkt oneerbiedig, zo is het bepaald niet bedoeld!).

Dit herken ik dus, ja dat heb ik allemaal gedaan, en echt lang volgehouden, bidden, smeken, noem maar op, als het op den duur (helaas spreek ik dan ook over jaren) eenrichtingsverkeer blijft, dan houdt het op.

Riska schreef:En weet je, op een gegeven moment merkte ik dat Hij mijn Tochtgenoot is geworden, mijn Metgezel, oftewel, dat Hij naast me blijkt te lopen...
Maar daar is een worsteling, een gevecht aan voorafgegaan van jaaaaren!

Riska

Dat heb ik niet ervaren, vandaar, dat ik tot mijn conclusie gekomen ben.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Kerkelijke Overstap

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 23:07

Optimatus schreef:Beste mensen,

Ik ben al jaren lid van de voormalige Nederlandse Hervormde, thans Protestantse Kerk in Nederland. Ik overweeg echter sterk deze kerk te verlaten en over te stappen naar de Oud-Katholieke Kerk van Nederland (een kerk, vergelijkbaar met de Anglicaanse Kerk in Engeland, protestants in de leer, maar katholiek in de liturgie).

Wat vinden mensen van dergelijke overstappen?

Even een gewetensvraag! Heeft je overstap met je organistschap te maken?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 nov 2004 01:03

Het orgelen in de OKKN heeft me wel in contact met de OKKN gebracht. Voordat ik daar ook maar één toets aanraakte, heb ik me eerst verdiept in de leer en in het kerkelijk leven van dat kerkje (ze heeft 10.000 leden in heel Nederland).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 01:26

Optimatus schreef:Het orgelen in de OKKN heeft me wel in contact met de OKKN gebracht. Voordat ik daar ook maar één toets aanraakte, heb ik me eerst verdiept in de leer en in het kerkelijk leven van dat kerkje (ze heeft 10.000 leden in heel Nederland).
Ik vind het wel jammer dat je het doet, hoewel het t.o.v. de PKN wellicht een verbetering is. Ik hoop dat het is wat je er van verwacht, ik bedoel, idealiseer het niet teveel. Ik heb ook iemand gekend van de OK, maar die is van daar uit weer Joods geworden. Ze zijn wel erg serieus met geloof bezig en dat is wel in ze te prijzen.

caprice

Berichtdoor caprice » 19 nov 2004 01:35

jas schreef:
Optimatus schreef:Het orgelen in de OKKN heeft me wel in contact met de OKKN gebracht. Voordat ik daar ook maar één toets aanraakte, heb ik me eerst verdiept in de leer en in het kerkelijk leven van dat kerkje (ze heeft 10.000 leden in heel Nederland).
Ik vind het wel jammer dat je het doet, hoewel het t.o.v. de PKN wellicht een verbetering is. Ik hoop dat het is wat je er van verwacht, ik bedoel, idealiseer het niet teveel. Ik heb ook iemand gekend van de OK, maar die is van daar uit weer Joods geworden. Ze zijn wel erg serieus met geloof bezig en dat is wel in ze te prijzen.

Wat is de mens, wat is in hem te prijzen?
Dat Gij, o HEER', hem gunsten wilt bewijzen.

We moeten geen mensen gaan prijzen omdat ze zouden geloven. Prijst dan liever Hem die dat geloof geschonken heeft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2004 01:39

Aragorn schreef:
Cisca schreef:Dat komt me een stuk minder benauwd over, dan wordt je tenminste niet geleefd door regeltjes die mensen er allemaal bijgemaakt hebben, en die je dan ook nog eens opgelegd krijgt.
Het is, dat ik niet meer geloof, anders zou ik ook voor iets kiezen, zonder al die ballast.

Ben je mede gestopt met geloven door al die ballast dan?

Geloof je dan niet meer in God of niet meer in de kerk? Waarom ben je gestopt met geloven, vanwege God of de kerk? Als het vanwege die menselijke regeltjes is snap ik het niet helemaal... dan zou je niet moeten stoppen met geloven in God omdat het probleem niet bij Hem maar bij mensen zit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2004 01:41

caprice schreef:
jas schreef:

Wat is de mens, wat is in hem te prijzen?
Dat Gij, o HEER', hem gunsten wilt bewijzen.

We moeten geen mensen gaan prijzen omdat ze zouden geloven. Prijst dan liever Hem die dat geloof geschonken heeft.

Zucht... Jas bedoelt dat dat complimentwaardig is... je mag mensen best een compliment geven als ze iets goeds doen hoor. Volgens de Van Dale is prijzen: 1 respect of bewondering uiten voor

Dat mag best... kijk maar eens in de bijbel... daar zul je meerdere situaties vinden waarin de ene mens de ander prijst.

Optimatus, als jij denk dat God je in de OKKN wil hebben, waarom zou ik je tegenhouden? De kerk lijkt me als ik de beschrijving lees bijbelgetrouw en ik denk dat het een goede stap zou zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cisca

Berichtdoor Cisca » 19 nov 2004 12:43

Marnix schreef:
Aragorn schreef:
Cisca schreef:Dat komt me een stuk minder benauwd over, dan wordt je tenminste niet geleefd door regeltjes die mensen er allemaal bijgemaakt hebben, en die je dan ook nog eens opgelegd krijgt.
Het is, dat ik niet meer geloof, anders zou ik ook voor iets kiezen, zonder al die ballast.

Ben je mede gestopt met geloven door al die ballast dan?

Geloof je dan niet meer in God of niet meer in de kerk? Waarom ben je gestopt met geloven, vanwege God of de kerk? Als het vanwege die menselijke regeltjes is snap ik het niet helemaal... dan zou je niet moeten stoppen met geloven in God omdat het probleem niet bij Hem maar bij mensen zit.

Lees mijn antwoorden aan Aragorn en Riska, verder de thread Oproep tot Reformatie, want nu ben ik aan het antwoorden over hetzelfde in 2 threads, is niet echt handig :wink:
Verder voor alle duidelijkheid, ik geloof niet in god, maar, daar is een hele ellende aan vooraf gegaan, die te privé is, om in details hier neer te zetten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 nov 2004 03:05

Gek is dat... de Anglicaanse kerk is in Refonederland heel populair (mooie liederen en zo), maar als deze kerk als Oud-Katholiek wordt beschreven, denk men meteen aan de Rooms-Katholieke ellende.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 nov 2004 09:29

Optimatus schreef:Gek is dat... de Anglicaanse kerk is in Refonederland heel populair (mooie liederen en zo), maar als deze kerk als Oud-Katholiek wordt beschreven, denk men meteen aan de Rooms-Katholieke ellende.

Hoe kom je er bij dat de Anglicaanse kerk in refonederland populair is? Ik kan me dat niet voorstellen want de anglicaanse kerk is zo remonstrants als het maar zijn kan. Geef mij dan toch maar oud katholiek.

Terug naar “Archief”