Moderator: Moderafo's
Aragorn schreef:Mjah, ik kan me wel voorstellen dat je het idee hebt geleefd te worden door opgelegde gefixeerde denkkaders ja. Maar als je die allemaal weggooit blijft er toch ook iets als een kern van het christendom over?
Cisca schreef:Aragorn schreef:Mjah, ik kan me wel voorstellen dat je het idee hebt geleefd te worden door opgelegde gefixeerde denkkaders ja. Maar als je die allemaal weggooit blijft er toch ook iets als een kern van het christendom over?
Als je dat allemaal weggooit, hou je de bijbel over, dat zou genoeg moeten zijn, dat wordt dus even niet geaccepteerd in refokerkland, daarbij komt dan hetgeen, waar ik de link van heb neergezet.
Als je echt diep in de ellende zit, en je ervaart dan geen steun of aanwezigheid van god, ook al blijf je die zoeken, dan hou je dat op den duur niet vol, geloof me, ik heb het echt geprobeerd.
Ciska schreef:Als je echt diep in de ellende zit, en je ervaart dan geen steun of aanwezigheid van god, ook al blijf je die zoeken, dan hou je dat op den duur niet vol, geloof me, ik heb het echt geprobeerd.
Aragorn schreef:Cisca schreef:Aragorn schreef:Mjah, ik kan me wel voorstellen dat je het idee hebt geleefd te worden door opgelegde gefixeerde denkkaders ja. Maar als je die allemaal weggooit blijft er toch ook iets als een kern van het christendom over?
Als je dat allemaal weggooit, hou je de bijbel over, dat zou genoeg moeten zijn, dat wordt dus even niet geaccepteerd in refokerkland, daarbij komt dan hetgeen, waar ik de link van heb neergezet.
Als je echt diep in de ellende zit, en je ervaart dan geen steun of aanwezigheid van god, ook al blijf je die zoeken, dan hou je dat op den duur niet vol, geloof me, ik heb het echt geprobeerd.
Jaja, ik geloof je en kan het me ook redelijk voorstellen.Maar of het geaccepteerd wordt in refoland lijkt me nu niet bepaald relevant of maatgevend..
Riska schreef:Ciska schreef:Als je echt diep in de ellende zit, en je ervaart dan geen steun of aanwezigheid van god, ook al blijf je die zoeken, dan hou je dat op den duur niet vol, geloof me, ik heb het echt geprobeerd.
Ik kan je uit ervaring alleen maar zeggen: blijf volhouden, tegen de klippen op, tegen ander weten in. Zeg God ook dat je boos bent, dat je opstandig bent (als dat zo is), kortom: zeg Hem alles, maar dan ook alles. Ik heb Hem bestookt met mijn vragen - waarom, waarom, waarom...
De hemel lijkt van koper en wat mensen ook zeggen: Hij lijkt zo verschrikkelijk ver weg.
Maar ik heb het niet gepikt van God ( klinkt oneerbiedig, zo is het bepaald niet bedoeld!).
Riska schreef:En weet je, op een gegeven moment merkte ik dat Hij mijn Tochtgenoot is geworden, mijn Metgezel, oftewel, dat Hij naast me blijkt te lopen...
Maar daar is een worsteling, een gevecht aan voorafgegaan van jaaaaren!
Riska
Optimatus schreef:Beste mensen,
Ik ben al jaren lid van de voormalige Nederlandse Hervormde, thans Protestantse Kerk in Nederland. Ik overweeg echter sterk deze kerk te verlaten en over te stappen naar de Oud-Katholieke Kerk van Nederland (een kerk, vergelijkbaar met de Anglicaanse Kerk in Engeland, protestants in de leer, maar katholiek in de liturgie).
Wat vinden mensen van dergelijke overstappen?
Ik vind het wel jammer dat je het doet, hoewel het t.o.v. de PKN wellicht een verbetering is. Ik hoop dat het is wat je er van verwacht, ik bedoel, idealiseer het niet teveel. Ik heb ook iemand gekend van de OK, maar die is van daar uit weer Joods geworden. Ze zijn wel erg serieus met geloof bezig en dat is wel in ze te prijzen.Optimatus schreef:Het orgelen in de OKKN heeft me wel in contact met de OKKN gebracht. Voordat ik daar ook maar één toets aanraakte, heb ik me eerst verdiept in de leer en in het kerkelijk leven van dat kerkje (ze heeft 10.000 leden in heel Nederland).
jas schreef:Ik vind het wel jammer dat je het doet, hoewel het t.o.v. de PKN wellicht een verbetering is. Ik hoop dat het is wat je er van verwacht, ik bedoel, idealiseer het niet teveel. Ik heb ook iemand gekend van de OK, maar die is van daar uit weer Joods geworden. Ze zijn wel erg serieus met geloof bezig en dat is wel in ze te prijzen.Optimatus schreef:Het orgelen in de OKKN heeft me wel in contact met de OKKN gebracht. Voordat ik daar ook maar één toets aanraakte, heb ik me eerst verdiept in de leer en in het kerkelijk leven van dat kerkje (ze heeft 10.000 leden in heel Nederland).
Aragorn schreef:Cisca schreef:Dat komt me een stuk minder benauwd over, dan wordt je tenminste niet geleefd door regeltjes die mensen er allemaal bijgemaakt hebben, en die je dan ook nog eens opgelegd krijgt.
Het is, dat ik niet meer geloof, anders zou ik ook voor iets kiezen, zonder al die ballast.
Ben je mede gestopt met geloven door al die ballast dan?
caprice schreef:jas schreef:Ik vind het wel jammer dat je het doet, hoewel het t.o.v. de PKN wellicht een verbetering is. Ik hoop dat het is wat je er van verwacht, ik bedoel, idealiseer het niet teveel. Ik heb ook iemand gekend van de OK, maar die is van daar uit weer Joods geworden. Ze zijn wel erg serieus met geloof bezig en dat is wel in ze te prijzen.Optimatus schreef:Het orgelen in de OKKN heeft me wel in contact met de OKKN gebracht. Voordat ik daar ook maar één toets aanraakte, heb ik me eerst verdiept in de leer en in het kerkelijk leven van dat kerkje (ze heeft 10.000 leden in heel Nederland).
Wat is de mens, wat is in hem te prijzen?
Dat Gij, o HEER', hem gunsten wilt bewijzen.
We moeten geen mensen gaan prijzen omdat ze zouden geloven. Prijst dan liever Hem die dat geloof geschonken heeft.
Marnix schreef:Aragorn schreef:Cisca schreef:Dat komt me een stuk minder benauwd over, dan wordt je tenminste niet geleefd door regeltjes die mensen er allemaal bijgemaakt hebben, en die je dan ook nog eens opgelegd krijgt.
Het is, dat ik niet meer geloof, anders zou ik ook voor iets kiezen, zonder al die ballast.
Ben je mede gestopt met geloven door al die ballast dan?
Geloof je dan niet meer in God of niet meer in de kerk? Waarom ben je gestopt met geloven, vanwege God of de kerk? Als het vanwege die menselijke regeltjes is snap ik het niet helemaal... dan zou je niet moeten stoppen met geloven in God omdat het probleem niet bij Hem maar bij mensen zit.
Optimatus schreef:Gek is dat... de Anglicaanse kerk is in Refonederland heel populair (mooie liederen en zo), maar als deze kerk als Oud-Katholiek wordt beschreven, denk men meteen aan de Rooms-Katholieke ellende.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten