Ik vond het wel interessant wat Frits Bolkestein een keer zei in Buitenhof. Hij vond het een belangrijk verschil tussen Christendom/Jodendom en islam dat het Christendom en Jodendom religies voortgekomen zijn uit het proletariaat, zoals hij dat zei. Ze zijn voortgekomen uit het volk, vaak onder onderdrukking. Terwijl de Islam een godsdienst is van overwinnaars, een godsdienst verspreid met geweld. Het christendom is verspreid zelfs ondanks dat het onderdrukt werd. Mijns inziens kwamen de kruistochten, waarbij geweld werd gebruikt, juist voort nadat het christendom als staatsgodsdienst ingevoerd werd. Het werd dus gepoliticeerd. Dat vond ik wel een interessant gegeven wat Bolkestein gaf.
Ik wil ook best geloven dat er vreedzame moslims zijn die in alle vrede hun geloof willen belijden, ik ken ze zelfs, ik heb er mee in de klas gezeten. Weliswaar kort omdat ik wegging maar toch lang genoeg om een band op te bouwen. Toch vrees ik dat de Islam in essentie een gewelddadige godsdienst is. Wat ik er tot nu toe van gezien (ik ben een keer in een moslimland geweest, te weten Dubai en dat heet dan nog een gematigd land) en gelezen heb. Dat komt omdat je als het erom gaat de islam niet kunt scheiden van de politiek, van begin af aan is dat vermengt geweest. Dat in tegen stelling tot het christendom en het jodendom (het gaat hier dus niet om het gegeven dat geloof en politiek gescheiden moeten zijn want dat is een ander verhaal waar ik het overigens totaal niet mee eens zou zijn dat je dat gescheiden moet houden).
verder las ik ook
Er wonen nu ongeveer 1 miljoen moslims in Nederland
dat is incorrect. Er leven bijna 2 miljoen allochtonen in Nederland ( als je Surinamers en Antillianen meerekent). Daarvan worden er ongeveer 600.000 tot moslim gerekent. Als je dan de nieuwste cijfers ziet dat ongeveer 30% van de marokanen in dit land de moskee bezoekt kun je wel nagaan dat er van die 600.000 lang niet iedereen belijdend moslim is. Op zich valt het met die grote concentratie dus wel mee.
Maar wees toch alert. Het is niet voor niets dat een Lybische imam ooit gezegd heeft "de grootste bom van de islam zit in de schoot van onze vrouwen". Oftwel onze bevolking groeit zo hard dat we vanzelf de wereld gaan overheersen of het westen zullen omver werpen van binnenuit.
Ik weet dat het geheel van de moslims moeilijk is te overzien want het is zo divers. Er zijn in de islam zelfs meer stromingen dan in het christendom.
Maar de essentie is toch te gewelddadig en te politiek gericht vrees ik.