Marnix schreef:Klopt Caprice, dat klinkt al anders dan "wij kunnen niks"
Inderdaad, maar dat heb ik ook niet gezegd.
Moderator: Moderafo's
Raptor schreef:Cisca schreef:Raptor,
Misschien wil je je even voorstellen bij het het onderwerp: Stel je voor, vertel iets meer over jezelf, zodat we een idee hebben wie je bent, en vertel iets over het hoe, wat en waarom, maakt alles een stuk duidelijker
Oké, bij deze dan. Ik ben vanaf mijn geboorte lid van de Gereformeerde Gemeenten. Tot enkele jaren geleden ging ik als menig ander trouw naar de kerk op zondag en deed de rest van de week waar ik zelf zin in had. Ging in weekend uit naar minder verantwoorde gelegenheden en was een redelijk succesvolle topsporter. Ik dacht niet zo over het leven na, alhoewel er altijd wel ergens een knagend geweten aan mij vrat. Totdat het een keer goed mis ging en God mij stilzette op mijn weg. Sindsdien ben ik me echt gaan verdiepen in de Bijbel en daaraan verwante geschriften. Steeds meer kwam ik tot de overtuiging dat er nog veel te veel mis is binnen onze kerken. Dat we veel te danken hebben aan de Reformatie, maar dat er ook nog veel is blijven liggen. Dat we veel kunnen leren van (oude) schrijvers van goede boeken, maar dat die ook zo hun eigen mening hadden. Ik vroeg me af of dit nou de bedoeling kon zijn, ik dacht van niet. God die zoveel moeite aan ons betoond heeft, ziet nu met lede ogen aan hoe wij mensen alles in rap tempo naar de schroothoop brengen. Dit terwijl de Bijbel zo duidelijk is! Alleen wij mensen moeten er zo nodig een eigen visie op na houden en onze eigen zin hebben! Wat dat betreft is het bekende boek van John Bunyan, de Christenreis, een echte eye-opener en aanrader voor iedereen.
Kortom, ik heb echt veel verdriet (lekker sentimenteel) van alle verdeeldheid in Nederland (en daarbuiten) en zie ook niet in waarom het zo moet. Het is ook opvallend dat het zo stil is op het 'bekeringsvlak'. Waar zijn de mensen die van God willen en moeten getuigen? Ze zijn er vast wel, maar we horen ze niet meer! Dat is niet Bijbels... Nogmaals, laten wij God de Heilige Geest alstublieft niet uitblussen! Er wordt veel gepraat binnen onze gezindte, maar waarom praten als er al een oplossing is? Deze staat in de Bijbel, en die hebben we allemaal! Er is er maar één die geniet van deze verdeeldheid, en dat is niet God...
Met de leer binnen 'mijn eigen' kerk ben ik het grondig eens, maar niet met zo ongeveer alle uiterlijke dingen die er om heen zijn. Nou is dat misschien niet het allerbelangrijkste, maar als je God wil dienen met heel je hart raakt dat je (althans mij) wel! God vraagt van ons een radicale keuze, namelijk om met heel ons hart voor Hem te kiezen! Dat houdt nogal wat in... Je hele leven in Gods dienst te besteden, maar ik kan je garanderen dat er niets beters is!!!
Daarom, in het kort, deze oproep tot samenbinding, tot Reformatie! Nu is er een grote kans, door weer een verdrietige scheuring (helaas) binnen het verband rond de PKN. Maar ik heb heel sterk het idee dat het zo moest zijn, en dat er iets goeds uit voortkomt. Bid en smeek God hierom!!!
Marnix schreef:Klopt Caprice, dat klinkt al anders dan "wij kunnen niks"
God wil de wasdom geven.... maar wij hebben wel de opdracht om de akker te bewerken.
Andre schreef:Wedergeboren is in dit aardse leven al bezig, hoe aktiever je je leven inricht met hulp van God hoe meer tijd je besteed aan Zijn kerk/werk hoe verder je wedergeboren kunt zijn in dit aardse leven.
Volgens mij ben je dan als je overlijd of als Jezus terug komt op de aarde geheel wedergeboren.
jas schreef:Andre schreef:Wedergeboren is in dit aardse leven al bezig, hoe aktiever je je leven inricht met hulp van God hoe meer tijd je besteed aan Zijn kerk/werk hoe verder je wedergeboren kunt zijn in dit aardse leven.
Volgens mij ben je dan als je overlijd of als Jezus terug komt op de aarde geheel wedergeboren.
Wedergeboorte is dat eenzijdig Godswerk waardoor de mens vanuit de oude mens Adam wordt overgeplant in de nieuwe mens en God Jezus Christus. Op datzelfde moment wordt die mens gerechtvaardigd, d.w.z. wordt hem de gerechtigheid die Christus door Zijn lijden, sterven en opstanding verworven heeft, toegerekend en wordt hij een erfgenaam van het eeuwig leven. Wedergeboorte geschiedt éénmalig Zoals de vleselijke mens één keer geboren wordt, zo wordt ook de geestelijke mens één keer geboren. Het is niet zoals jij stelt, dat je in wedergeboorte kunt toenemen, je kunt wel toenemen en groeien in geloof. En ook is een dagelijkse bekering nodig voor alle zonden die we nog doen. Maar dit is niet die bekering die levendmaking of wedergeboorte genoemd wordt. Voor dat tijdstip is de mens dood in zonde en misdaden.
Andre schreef:Serieuse vraag, is dit de leer die b.v. de Ger. Gem. als juist onderschrijft, of is dit jou eigen mening?
Marnix schreef:jas schreef:Andre schreef:Wedergeboren is in dit aardse leven al bezig, hoe aktiever je je leven inricht met hulp van God hoe meer tijd je besteed aan Zijn kerk/werk hoe verder je wedergeboren kunt zijn in dit aardse leven.
Wedergeboorte is dat eenzijdig Godswerk waardoor de mens vanuit de oude mens Adam wordt overgeplant in de nieuwe mens en God Jezus Christus. Op datzelfde moment wordt die mens gerechtvaardigd, d.w.z. wordt hem de gerechtigheid die Christus door Zijn lijden, sterven en opstanding verworven heeft, toegerekend en wordt hij een erfgenaam van het eeuwig leven. Wedergeboorte geschiedt éénmalig Zoals de vleselijke mens één keer geboren wordt, zo wordt ook de geestelijke mens één keer geboren. Het is niet zoals jij stelt, dat je in wedergeboorte kunt toenemen, je kunt wel toenemen en groeien in geloof. En ook is een dagelijkse bekering nodig voor alle zonden die we nog doen. Maar dit is niet die bekering die levendmaking of wedergeboorte genoemd wordt. Voor dat tijdstip is de mens dood in zonde en misdaden.
Maar een mens kan als hij is wedergeboren niets anders doen dan zich dagelijks bekeren, anders is er toch geen sprake van een wedergeboorte? Je bent namelijk door je wedergeboorte al gerechtvaardigd en zeker van je zaligheid, een wedergeboren iemand kan namelijk toch volgens deze leer niet meer zijn zaligheid kwijtraken... Begrijp ik dit zo goed?
Marnix schreef:Oke, bedankt voor het uiteenzetten van je standpunt.
Dit is gewoon de originele reformatorische leer die gelukkig nog in een aantal kerken geleerd wordt. Maar wel steeds minder. In geen geval is het iets wat ik zelf uitgedacht heb. Ik ben niet iemand die poogt het wiel opnieuw uit te vinden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten