De bijbel Gods Woord/Jezus Gods Zoon?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 02 nov 2004 13:16

Collateral schreef:Jij gelooft het toch ook niet als iemand tegenwoordig beweert de zoon van God te zijn?

Nee, omdat ik niet leef in de verwachting van de eerste komst van de Messias. Ik geloof dat Hij gekomen is en dat Hij weder zal komen om te oordelen de levenden en de doden! Dan zal iedereen erkennen dat Hij de Messias geweest maar dan is het te laat voor diegenen die niet geloofd hebben. Dan zullen diegenen zeggen: bergen valt op ons en heuvelen bedekt ons!
Elke seconde dat je leeft is genadetijd! Nu is er nog de tijd om de Messias te erkennen als verlosser en als Zoon van God als het vleesgeworden Woord als Het gekomen Licht der Wereld! Wees niet ongelovig maar gelovig! Leg die bezwaren van het gebrekkig menselijk intellect (hoe machtig ook in onze ogen) toch naast je neer! Geef je over in geloofsgehoorzaamheid!!!!
Ik hoop dat de Geest je overtuigt als mensen het niet kunnen doen. Rationele argumenten zullen een mens nooit kunnen bewegen tot werkelijk geloof. Een mens moet zich gaan overgeven, zal op de knieen moeten, zal moeten capituleren!

Waarom zou Jezus dit gezegd hebben in vers 20 van Mattheus 16? Toen verbood Hij Zijn discipelen, dat zij iemand zeggen zouden, dat Hij was Jezus, de Christus.

De mensen moesten het zelf gaan inzien!!!
Als ideeën falen, kunnen woorden erg handig zijn - Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) -

Afbeelding

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 02 nov 2004 13:21

Nog een vraag: trek je ook het bestaan van alle apostelen in twijfel die het nieuwe testament geschreven hebben?
Als ideeën falen, kunnen woorden erg handig zijn - Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) -

Afbeelding

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 nov 2004 13:36

just_mary schreef:Zoiets is het ook met God. Hij is terecht boos, misschien niet boos, maar meer verontwaardigd, heilig verontwaardigd.
Iets in de trant van: wat is dit? Ik heb hen gemaakt! En zij ontkennen dit! Zij ontkennen dat ik hun meerdere ben en pretenderen zelf de hoogste zijn.

Ook tegenover deze boosheid staat nog steeds een betere eigenschap: lijdzaamheid. Nogmaals: Jezus zei "Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen." Dat is lijdzaamheid!

alex leusink schreef:Als ik dat dan lees, dan denk ik ook dat jij gelooft dat er ook geen rechtvaardigheid bestaat, je bent ook tegen rechtspraak?

Nee, integendeel. Rechtspraak is nodig om mensen in de richting van het goede te laten gaan; om regels te handhaven die mensen daarbij helpen.

Als iemand iets verkeerd doet, en hij wordt daarom gestraft, dan is dat een deugd, dus dan is het geen slechte eigenschap.

Waarom hamerde Jezus dan op vergeving? Straf is pas een deugd als je degene die het krijgt, of anderen, daarmee een dienst bewijst. En met iemand in de hel werpen bewijs je niemand een dienst.

jas schreef:Kun je het in elk geval met me eens zijn, dat je wellicht op een ander forum beter tot je recht komt dan hier? antichrist.nl ofzo

Nee. Ik ben absoluut niet anti-Christus. Ik denk alleen dat hij verkeerd begrepen wordt. (Daar ben ik overigens niet de enige in hoor.) En dat jij het daarmee niet eens bent geeft je geen recht om mij Satan te noemen, zoals je eerder deed. Ik noem jou ook geen Satan, alhoewel ik denk dat hij blijer met jou is dan met mij, d.w.z: ik zie Satan symbool voor haat, en jij bent de hatelijkste die ik op dit forum ben tegengekomen. Misschien, om de bal maar eens terug te kaatsen, zou jij eens moeten kijken op ik-heb-de-waarheid-in-pacht.nl oid...

Mocht je over me blijven denken zoals je denkt, ik neem het je niet kwalijk, ik hou van je zoals ik van alle mensen hou. Je hebt er alleen jezelf mee...

Cavecracker schreef:Rationele argumenten zullen een mens nooit kunnen bewegen tot werkelijk geloof. Een mens moet zich gaan overgeven, zal op de knieen moeten, zal moeten capituleren!

God heeft mij mijn verstand gegeven en dat is alleen al een reden om het serieus te nemen. Ik geloof niet dat God mij zal straffen omdat ik mijn verstand gebruik.
Overigens zullen moslims waarschijnlijk hetzelfde zeggen als jij, maar dan als argument om in Allah te geloven.

Cavecracker schreef:Nog een vraag: trek je ook het bestaan van alle apostelen in twijfel die het nieuwe testament geschreven hebben?

Nee, want iemand moet het geschreven hebben. :) Wat ik wel in twijfel trek, is of ze Jezus hebben gekend.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2004 13:50

jas schreef:
Marnix schreef:Oh en Jas, je zou er beter en christelijker aan doen als je Collateral zou proberen te bekeren, in plaats van hem de hel in te wensen.

Ik heb geen ander antwoord dan dit Marnix: " Ik verwonder mij, dat gij zo haast wijkende van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie;
Daar er geen ander is; maar er zijn sommigen, die u ontroeren, en het Evangelie van Christus willen verkeren.
Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt. Want predik ik nu de mensen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Want indien ik nog mensen behaagde, zo ware ik geen dienstknecht van Christus.

Het gaat daar om mensen die die boodschap expres verdraaien, niet om mensen die niet in Jezus als Gods Zoon geloven.

Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens.
Want ik heb ook hetzelve niet van een mens ontvangen, noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus." Gal. 1:6-12
Dat is de taal van Paulus tegen degene die de mensen met een andere leer proberen te verleiden. En alleen door Gods Woord recht te snijden, kun je zalig worden Marnix.

Dit is gericht aan mensen die mensen een ander evangelie brengen... niet aan mensen die niet geloven dat Jezus Gods Zoon is.

Geloofden de Joden dat Jezus Gods Zoon was? Nee. Zeiden de discipelen daarom tegen de Joden: Vervloekt zijn jullie, naar de hel met jullie?! Nee. Ze predikten het evangelie van Jezus, de Zoon van God die de zondenvan de wereld op zich nam in Jeruzalem, aan de Joden die Zijn Godheid ontkenden.

En al die heidenen met andere godsdiensten? Paulus zei niet: jullie zijn vervloekt met jullie afgodendienst, er is geen redden meer aan. Nee hij vertelde aan al die heidenen het evangelie. Nogal een verschil met wat jij doet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 nov 2004 17:33

jas schreef:Ik haat jou niet als persoon, maar om wat je uitdraagt. Ik vind dat je zeer kwetsende meningen over Jezus hebt, Die mij zeer dierbaar is. Verder, Jezus noemde zelfs Petrus een satan omdat die een mening verkondigde die de verzoeningsleer in gevaar bracht. In die context moet je zien dat ik jou zo noem, want ik vind het vreselijk wat je zegt.

Tsja. Laat ik me beroepen op mijn vrijheid van meningsuiting (een woord dat ik vandaag al erg veel gehoord heb...). Ik heb net zoveel recht om een mening te hebben over Jezus als jij.

Daarnaast zou je je moeten realiseren dat je hier op een reformatorisch forum zit waar je naar ik hoop niet veel gelijkgezinden zult tegenkomen.

Ach, je wilt toch niet beweren dat nagenoeg iedereen hier reformatorisch is? Die indruk heb ik in ieder geval niet.

Je zult dus best begrijpen dat jou meningen kwetsend zijn voor degene die God en dus Jezus van harte liefhebben. Ik voor mijzelf sprekend, spaar in zo'n geval niemand, gewoonweg omdat ik dat niet kan. Vandaar mijn advies aan jou, om verdere uitlokkingen van verbaal geweld te voorkomen, een ander forum te zoeken. Maar aangezien je hier nog steeds zit, bewijs je daarmee dat je niet zo liefdevol bent als je je voordoet. Immers, je weet dat je dergelijke reacties hier kunt verwachten dus hou je er blijkbaar van ons hier te tarten. Wel, ga je gang.

Wat je hier zegt vind ik volslagen onzin. Omdat jij als een klein en hatelijk kind reageert op mij, zou ik niet liefdevol zijn. Lees het verhaal van Job eens door; als je consequent zou zijn zou je dan moeten concluderen dat God Job haatte. Hij 'tartte' Job immers.
Nee jas, ik heb er geen moeite mee een steen des aanstoots te zijn. Ik doe het met liefde (dat probeer ik tenminste). Ik toets jullie geloof aan mijn overtuiging, zodat we daar misschien allemaal van kunnen leren.

Ik zal je niet meer antwoorden, want aangaande de zuivere evangelieleer zegt Paulus, zo iemand een andere leer brengt, die zij vervloekt".

Paulus kende de zuivere evangelieleer in mijn ogen niet. "De zuivere leer" vind ik sowiezo een eng begrip. En jammer dat je me niet meer zal antwoorden. Ook hier doe je jezelf weer tekort.

Collateral schreef:Mocht je over me blijven denken zoals je denkt, ik neem het je niet kwalijk, ik hou van je zoals ik van alle mensen hou. Je hebt er alleen jezelf mee...

dat doe je dus niet, want dan zou je hier niet zitten om ons uit te lokken.
Je bent als de slang die zei; "Is het niet dat God gezegd heeft, enz."

Deze kwestie heb ik hierboven weerlegd. Maar ik kan het niet laten het balletje weer terug te kaatsen: je bent als de schriftgeleerden, en de farizeën die Jezus van godslastering beschuldigden.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 02 nov 2004 20:00

Lukas 9 vers 51 t/m 56
51 En het geschiedde, als de dagen Zijner opneming vervuld werden, zo richtte Hij (Heere Jezus) Zijn aangezicht, om naar Jeruzalem te reizen.
52 En Hij zond boden uit voor Zijn aangezicht; en zij, heengereisd zijnde, kwamen in een vlek der Samaritanen, om voor Hem herberg te bereiden.
53 En zij ontvingen Hem niet, omdat Zijn aangezicht was als reizende naar Jeruzalem.
54 Als nu Zijn discipelen, Jakobus en Johannes, dat zagen, zeiden zij: Heere, wilt Gij, dat wij zeggen, dat vuur van den hemel nederdale, en dezen verslinde, gelijk ook Elias gedaan heeft?
55 Maar Zich omkerende, bestrafte Hij hen, en zeide: Gij weet niet van hoedanigen geest gij zijt.
56 Want de Zoon des mensen is niet gekomen om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden. En zij gingen naar een ander vlek.

Jas, zo zie je maar weer, je reactie is dan misschien in zekere zin logisch (de discipelen reageerden ook zo, uit boosheid omdat de Heere Jezus beledigt werd en jij vind ook dat dat gedaan wordt zei je, door Collatoral), maar voordat je nog eens van die uitlatingen doet... wil ik je dit graag ter overdenking geven.

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 02 nov 2004 20:43

Collateral schreef:
Cavecracker schreef:Rationele argumenten zullen een mens nooit kunnen bewegen tot werkelijk geloof. Een mens moet zich gaan overgeven, zal op de knieen moeten, zal moeten capituleren!

God heeft mij mijn verstand gegeven en dat is alleen al een reden om het serieus te nemen. Ik geloof niet dat God mij zal straffen omdat ik mijn verstand gebruik.

Je moet niet denken dat ik mijn verstand niet gebruik. Als ik mijn verstand niet zou gebruiken, zou ik nu ongelovig zijn...

God straft je niet omdat je je verstand gebruikt, maar wel omdat je niet gelooft. En het geloof is tamelijk eenvoudig... Ik wil voor deze gelegenheid dan toch Jezus nog maar eens citeren vanuit het evangelie van Lukas:
Lu 10:21 Te dier ure verheugde Zich Jezus in den geest, en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde; dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard; ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U.

Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 nov 2004 20:46

Jas schreef:dat doe je dus niet, want dan zou je hier niet zitten om ons uit te lokken.
Je bent als de slang die zei; "Is het niet dat God gezegd heeft, enz."

Collateral schreef:Deze kwestie heb ik hierboven weerlegd. Maar ik kan het niet laten het balletje weer terug te kaatsen: je bent als de schriftgeleerden, en de farizeën die Jezus van godslastering beschuldigden.

Natuurlijk doelde je met je term vrijheid van meningsuiting op Theo van Gogh, maar dat gaat niet op. Van Gogh had idd zeer controversiële meningen zowel over christendom als over islam. Voor zover ik weet heeft hij die niet hier op refoweb geventileerd. Ik wil maar zeggen, ik heb niets tegen vrijheid van meningsuiting, integendeel, ik vind het een groot voorrecht dat we dat hebben. Maar het maakt wel uit, waar je die mening uit. Ik heb er geen moeite mee als je voor mijn part die meningen van je in de dagbladen uit, of zelfs op tv. Hier tref je er nl. mensen mee waarvan je weet dat die door je mening gekwetst worden. Bovendien, het ventileren van je meningen hier, hebben geen wezenlijke waarde omdat ze niet, zoals bij v.Gogh wel het geval was, aanzetten tot breder maatschappelijk debat. En dat heb ik dus tegen je. Verder, wat je balletje terugkaatsen betreft over Jezus en de farizeëen. Je mag mij uitmaken voor rotte vis als je wilt, maar niet voor farizeëer, want ik huichel niet en wind er geen doekjes om hoe ik over dingen denk. Ik zou van iemand met jou visie juist verwachten dat je mijn openheid zou waarderen.
Dan nog een kleinigheidje. Je beroepen op de Bijbel is voor jou in deze discussie uitgesloten. Je hebt nl. door essentiële gedeelten uit de Bijbel voor onwaar te bestempelen je argumenten die op diezelfde Bijbel gestoeld zijn, krachteloos gemaakt. Het is retorisch gezien onjuist een geschrift te verwerpen en er vervolgens toch je mening mee te staven.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 nov 2004 21:48

Cavecracker schreef:
Collateral schreef:

Je moet niet denken dat ik mijn verstand niet gebruik. Als ik mijn verstand niet zou gebruiken, zou ik nu ongelovig zijn...

Dat denk ik ook niet. Ik denk wel dat je te weinig onderzoek doet naar hoe de bijbel tot stand gekomen is. Je gaat er bij voorbaat vanuit dat de bijbel klopt, en dat doe ik dus niet. En ik denk niet dat God mij dat kwalijk zal nemen.

God straft je niet omdat je je verstand gebruikt, maar wel omdat je niet gelooft. En het geloof is tamelijk eenvoudig... Ik wil voor deze gelegenheid dan toch Jezus nog maar eens citeren vanuit het evangelie van Lukas:
Lu 10:21 Te dier ure verheugde Zich Jezus in den geest, en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde; dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard; ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U.

Wijsheid (in de zin van kennis) is op zich inderdaad niet zaligmakend; ik denk dat dat bedoeld wordt. Verder geloof ik wel dat God bestaat, al weet ik het niet zeker. En er is geen God die dat met recht af kan straffen, want ik ben tot die overtuiging gekomen terwijl ik God zocht. Mocht ik het mis hebben, dan sta ik open voor een openbaring die me van iets anders overtuigt.

jas schreef:Natuurlijk doelde je met je term vrijheid van meningsuiting op Theo van Gogh, maar dat gaat niet op. Van Gogh had idd zeer controversiële meningen zowel over christendom als over islam. Voor zover ik weet heeft hij die niet hier op refoweb geventileerd. Ik wil maar zeggen, ik heb niets tegen vrijheid van meningsuiting, integendeel, ik vind het een groot voorrecht dat we dat hebben. Maar het maakt wel uit, waar je die mening uit. Ik heb er geen moeite mee als je voor mijn part die meningen van je in de dagbladen uit, of zelfs op tv. Hier tref je er nl. mensen mee waarvan je weet dat die door je mening gekwetst worden.

En als ik het, zoals Theo van Gogh, in de dagbladen ventileer of op TV, dan kwets ik je niet? Lijkt me raar.

Bovendien, het ventileren van je meningen hier, hebben geen wezenlijke waarde omdat ze niet, zoals bij v.Gogh wel het geval was, aanzetten tot breder maatschappelijk debat. En dat heb ik dus tegen je.

Tsja. Zetten jouw meningen hier wél aan tot een breder maatschappelijk debat? Is dat een vereiste voor het plaatsen van een mening?
Ik zet mijn mening hier neer om te kijken of ik anderen ermee kan overtuigen, en om te leren van jullie response. We kunnen er dus allemaal wat van leren. Ik zie dat als genoeg reden om mijn mening te plaatsen.

Verder, wat je balletje terugkaatsen betreft over Jezus en de farizeëen. Je mag mij uitmaken voor rotte vis als je wilt, maar niet voor farizeëer, want ik huichel niet en wind er geen doekjes om hoe ik over dingen denk. Ik zou van iemand met jou visie juist verwachten dat je mijn openheid zou waarderen.

Die waardeer ik ook - hoewel ik je (inmiddels stilzwijgend teruggetrokken) terugtrekking niet zo open vond... Dat teruggekaatste balletje is om jou te laten weten hoe het voelt om voor bijvoorbeeld voor Satan uitgemaakt te worden. Ik kan net als jij nu zegt, zeggen: "Je mag mij uitmaken voor rotte vis als je wilt, maar niet voor Satan, want ik ben niet door en door slecht en ik haat God en de mensheid niet." Overigens ben ik niet gekwetst door die uitspraak hoor; ik ken je overtuiging een beetje en ik weet dat je het uit onwetendheid zegt.
Ik blijf erbij dat er een vergelijk ligt tussen jou en farizeërs/schriftgeleerden; ook die beschuldigden namelijk, met dezelfde stellige overtuiging als jij, iemand met revolutionaire ideeën (in mijn ogen onterecht) van godslastering.

Dan nog een kleinigheidje. Je beroepen op de Bijbel is voor jou in deze discussie uitgesloten. Je hebt nl. door essentiële gedeelten uit de Bijbel voor onwaar te bestempelen je argumenten die op diezelfde Bijbel gestoeld zijn, krachteloos gemaakt. Het is retorisch gezien onjuist een geschrift te verwerpen en er vervolgens toch je mening mee te staven.

Onzin. Als ik zeg dat je op basis van de bijbel een bepaalde conclusie kan trekken, dan hoef ik zelf niet in de bijbel te geloven. Ik mag iemand die selectief naar de bijbel grijpt daar op wijzen en daar maak ik soms gretig gebruik van.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 nov 2004 23:11

Collateral schreef:

Onzin. Als ik zeg dat je op basis van de bijbel een bepaalde conclusie kan trekken, dan hoef ik zelf niet in de bijbel te geloven. Ik mag iemand die selectief naar de bijbel grijpt daar op wijzen en daar maak ik soms gretig gebruik van.
Ik maak niet selectief gebruik van de Bijbel. Ik geloof de Bijbel van Genesis 1 t/m Openbaringen 22.
Ik kom tot de conclusie dat discussiëren met jou zinloos is. Wij zijn niet geroepen om de Bijbel te verdedigen, maar om er uit te leven en te spreken. Met iemand die het bestaan van God niet als een zekerheid aanvaart, kan ik niet op een zinvolle manier over God praten. God openbaart Zichzelf in de harten van alle gelovigen. De niet gelovige mens, wordt in Gods Woord ook wel een onverstandige genoemd. Vandaar dat we ook lezen in Ps. 14:1; "de dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God." Ik kan echter nooit vanuit de Schrift aan een ongelovige bewijzen dat God bestaat, aangezien deze de Schrift niet als een overtuigend en afdoende bewijs zal aanvaarden. Ook kan ik een ongelovige niet met mijn hart overtuigen, immers, de overtuiging die God Zelf van Zijn bestaan in mijn hart gelegd heeft, is niet overdraagbaar, wordt door de ongelovige ook niet gevoeld of onderkend. Het geloof in en van God is mij even vanzelfsprekend als het gevoel van mijn ledematen die tot mijn lichaam behoren. Het is essentieel voor mijn bestaan, ja meer nog, mijn bestaan is uit God. Deze ervaring kan ook niet als bewijs dienen voor de ongelovige omdat hij deze ervaring persoonlijk niet ondervindt en dus ook niet deelt. Hooguit kan hij een zeker empatisch vermogen hebben ontwikkeld om zich in te leven in de gevoelens van anderen in die zin dat hij enig begrip er voor heeft, maar nimmer kan hij ze zelf voelen. Een ander en voorlaatste aspect is de natuur. Los van alle Bijbelse en persoonlijke ervaringen zou men kunnen zeggen dat God te kennen is uit de natuur. Echter, deze erkenning, hoewel bij velen aanwezig, is door redenering en omgekeerde indoctrinatie uit te bannen, te elimineren en kan dan ook niet meer als bewijs dienen. Dan, als laatste wordt elk mens geboren met een ingeschapen Godskennis. Met andere woorden, het kost meer moeite om te geloven dat God niet bestaat dan te geloven dat Hij wel bestaat. Echter, als reeds in de vroege jeugd wordt begonnen met dit aangeboren gevoel uit te bannen, weg te duwen of op wat voor wijze dan ook de kans ontnemen tot verdere ontwikkeling, dan neemt met het ouder worden dit gevoel steeds zekerder en steeds sneller af, zodat ten laatste nog een oude verstokte zondaar overblijft. En hoewel bij God alle dingen mogelijk zijn, gebeurt het zelden tot nooit dat zulke nog tot geloof komen. Althans, ik heb er nog niet van gehoord, maar nogmaals, wij mogen het niet uitsluiten.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 nov 2004 23:40

jas schreef:Ik maak niet selectief gebruik van de Bijbel. Ik geloof de Bijbel van Genesis 1 t/m Openbaringen 22.

Dan zou je wel wat meer gehoor mogen geven aan de boodschap van liefde die Jezus verspreidde. En de vermaning: "oordeelt niet." En Lukas 9 vs. 51-56, waar just_mary je terecht op wees.

Verder snap ik niet hoe je bijv. voor 100% in Genesis 1+2 kan geloven. In Genesis 1 worden man en vrouw tegelijk geschapen na de planten en de dieren; in Genesis 2 eerst de man, daarna de andere levende wezens en tenslotte de vrouw. En hoe kan een onfeilbaar boek als de bijbel zoals jij die ziet, het volgende bevatten: "En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn" - terwijl Jezus pas 'ten derde dage' opstond uit de doden? Waarom worden een aantal dingen uit het O.T. in het N.T. herroepen? En zo zijn er meer dingen.

Ik kom tot de conclusie dat discussiëren met jou zinloos is. Wij zijn niet geroepen om de Bijbel te verdedigen, maar om er uit te leven en te spreken. Met iemand die het bestaan van God niet als een zekerheid aanvaart, kan ik niet op een zinvolle manier over God praten.

In jouw ogen wellicht niet, maar gelukkig denkt niet iedereen er zo over.

Een ander en voorlaatste aspect is de natuur. Los van alle Bijbelse en persoonlijke ervaringen zou men kunnen zeggen dat God te kennen is uit de natuur. Echter, deze erkenning, hoewel bij velen aanwezig, is door redenering en omgekeerde indoctrinatie uit te bannen, te elimineren en kan dan ook niet meer als bewijs dienen.

Dat is een grappige. Vooral de 'omgekeerde indoctrinatie' vind ik grappig. :)

Dan, als laatste wordt elk mens geboren met een ingeschapen Godskennis. Met andere woorden, het kost meer moeite om te geloven dat God niet bestaat dan te geloven dat Hij wel bestaat. Echter, als reeds in de vroege jeugd wordt begonnen met dit aangeboren gevoel uit te bannen, weg te duwen of op wat voor wijze dan ook de kans ontnemen tot verdere ontwikkeling, dan neemt met het ouder worden dit gevoel steeds zekerder en steeds sneller af, zodat ten laatste nog een oude verstokte zondaar overblijft.

Tjonge. Nou, ik ben daar alvast een uitzondering op. Ik ben streng christelijk opgevoed, daar ligt het dus absoluut niet aan. 'Probleem' is echter dat ik mijn religieuze oogkleppen af heb gedaan.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 nov 2004 11:47

Collateral schreef:
Dit klinkt wellicht schokkend, maar het is het resultaat van kritisch kijken naar beschikbare bronnen.

Beschikbare bronnen, behalve de bijbel?
Zowiezo ben ik heel even benieuwd naar jouw bronnen, ik heb het idee dat dit kritisch kijken naar zeer selectieve bronnen zijn geweest.
Alleen al de Magdalen-papyrus heeft aangetoond dat Jezus wel degelijk bestaan heeft.
Laatst gewijzigd door meschianza op 03 nov 2004 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 nov 2004 12:03

Ik heb de brutaliteit genomen dit ondewerp te splitsen. Het was btje chaos, mijns inziends, doordat de vraag of Jezus Gods zoon is dwars door het topic onderwerp ''Mens geneigd tot alle kwaad'' liep.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 nov 2004 12:14

Collateral schreef:[Nee. Ik ben absoluut niet anti-Christus. Ik denk alleen dat hij verkeerd begrepen wordt. (Daar ben ik overigens niet de enige in hoor.)

Als Jezus verkeerd begrepen wordt wanneer men geloofd dat Jezus Gods Zoon is...dan moeten we toch concluderen dat Jezus een beeld voorgeschoteld heeft van wat hij niet was en hij dus een bedrieger is.
Stel...dat Hij inderdaad Gods Zoon niet was...en Hij wist dat mensen geloofden dat Hij wel Gods Zoon is....waarom heeft Hij hen in die waan gelaten en hen zelfs beloond....zoals Cravecracker al uit de bijbel citeerde:

Cavecracker schreef:
Collateral schreef:...Maar ik geloof niet dat het Jezus bedoeling was om mensen te laten geloven dat hij letterlijk de Zoon van God was.

Toch wel, Mattheus 16:
13 Als nu Jezus gekomen was in de delen van Cesarea Filippi, vraagde Hij Zijn discipelen, zeggende: Wie zeggen de mensen, dat Ik, de Zoon des mensen, ben?
14 En zij zeiden: Sommigen: Johannes de Doper; en anderen: Elias; en anderen: Jeremia of een van de profeten.
15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?
16 En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
18 En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen.
19 En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.

DAn zou het niet meer gaan dat we Jezus verkeerd begrijpen, maar dat Jezus ons bedriegt over wie Hij is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 nov 2004 12:41

Ik krijg bij de reacties van jas het gevoel dat de satan inderdaad in het spel is, maar of het nu Collateral of jas is die het slachtoffer is, daar ben ik nog niet uit.. (maar ik neig toch sterk naar laatstgenoemde)

@Collateral: ik begrijp niet helemaal hoe je Jezus nog wel als een waardevol spiritiueel leider kunt zijn ipv een godsdienstidioot als Hij zei dat Hij Gods Zoon was terwijl dat niet het geval was.

Terug naar “Archief”