herinvoering biecht, pkn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 02 nov 2004 10:41

barry rab schreef:Biecht is toch echt RK, denk niet dat je het rk geloof met het Pkn geloof moet gaan gelijk trekken.

dat was ook niet echt de bedoeling, volgens mij?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 02 nov 2004 10:45

Napoleon schreef:
barry rab schreef:Biecht is toch echt RK, denk niet dat je het rk geloof met het Pkn geloof moet gaan gelijk trekken.

inderdaad is dat niet de bedoeling, kijk maar naar dat stuk uit het RD

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2004 13:42

Inderdaad.... en schuld belijden, oo kaan elkaar is niet onbijbels.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 02 nov 2004 14:28

Met de biecht zelf is niets mis, het is juist een bijbels ding om elkaar de zonden te belijden om elkaar hier in te steunen en voor ekaar te bidden.

Lees Jacobus 5:16a
Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander (...)

De fout in de RK was dat de pastor de zonden kon vergeven, maar dat staat los van het belijden op zich.

Ook Luther vond de biecht iets goeds in de RK, naast de doop en ha, had Luther eerst nog een sacrament: de biecht.

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 02 nov 2004 14:41

even ter zijde:
waarom roepen mensen gelijk dat de PKN rooms gaat worden als ze een onderdeel in willen voeren dat de RK toevallig ook heeft?

om topic:
Bonhoeffer heeft hier een heel ter zake doend hoofdstuk over geschreven in 'Leven met elkander' (das gemeinsamtes Lebens).
Daarin noemt hij de (persoonlijke) biecht de verzekering die God geeft dat zijn zonden echt vergeven zijn, wat Calvijn ook al noemde in het stuk dat aangehaald werd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 nov 2004 17:47

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 02 nov 2004 17:55

opzich is biecht doen heel goed denk ik! bonhoeffer is zoals lalage al zegt ook voorstander van de biecht. wanneer je zonden aan mensen beleid kunnen die je er ook op aanspreken om je te waarschuwen. zo kan men elkaar opscherpen als christen! wel moeten we in de gaten houden dat door het biechten zelf niet de zonden vergeven zijn wat de roomse kerk wel leert! we moeten onze zonden bij God 'biechten'en daar om vergeving vragen!

Riska

Berichtdoor Riska » 09 nov 2004 10:42

In het andere topic over de PKN die zou overwegen te gaan fuseren met de RK (wat grote onzin is) schreef ik het volgende over de biecht:

Op het moment dat in de RK-kerk de biecht werd afgeschaft, had een predikant in Amsterdam het drukker dan ooit op zijn spreekuur.

Het is maar wat je onder "biecht" verstaat.
Ik heb het soms ervaren als een 'biecht' wanneer ik in een gesprek met de predikant, onder vier ogen, kon uitzeggen wat mijn hart bezwaarde.
Nee, dan is er geen sprake van zondenvergeving of zo in de zin van de oude biecht binnen de RK-kerk.
Maar wel het samen brengen voor God wat er besproken is en wat is er in dat geval tegen het een 'biecht' te noemen? Dat wordt gewoon bedoeld.

Riska

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 09 nov 2004 11:33

Iedereen vergeet wel denk ik dat de kerkgeschiedenis van de RK en prot. voor het grootste gedeelte overeen komt. De "kerk"is niet ontstaan in 1548.

gr.
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

barryvrouw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barryvrouw » 10 nov 2004 16:02

Jannoek schreef:
Napoleon schreef:

inderdaad is dat niet de bedoeling, kijk maar naar dat stuk uit het RD
Waarvoor deze topic dan?

Sapman
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sapman » 31 dec 2004 01:13

Ik ben tegen de PKN

Ik zeg niet dat de kerken die er aan mee doen verkeerd zijn

Ik zeg niet dat de dominees die meedoen verkeerd zijn

Tevens wil ik mij duidelijk ervan distaciëren van de mensen, de de PKN een "verbond rechtstreeks uit de hel" noemen, vreselijk as je dat durft te zeggen...

maar ik wil wel de kanttekening zetten....Satan is sluw, begint langzaam aan. Over enkele jaren wordt de biecht een sacrament, dan volgt er dat de pastoor zonden kan vergeven (of iets minder, voorspraak doet voor je bij God) en zo gaat het door, satan begint langzaam, wees op je hoede en wees kritisch....waarom heb je zoveel scheuring gekregen bij de PKN?

God maakt geen scheuring, als het van God was, hield hij de oude kerkverbanden in stand en kwam er hervorming,

Ik zeg ook niet dat PKN van Satan is, neen, het is de mens die het zelf allemaal wil regelen...
Wie als vriend hier binnengaat, komt nooit te vroeg, altijd te laat!!! :D

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 31 dec 2004 01:21

Sapman schreef:Ik ben tegen de PKN

Ik zeg niet dat de kerken die er aan mee doen verkeerd zijn

Ik zeg niet dat de dominees die meedoen verkeerd zijn

Tevens wil ik mij duidelijk ervan distaciëren van de mensen, de de PKN een "verbond rechtstreeks uit de hel" noemen, vreselijk as je dat durft te zeggen...

maar ik wil wel de kanttekening zetten....Satan is sluw, begint langzaam aan. Over enkele jaren wordt de biecht een sacrament, dan volgt er dat de pastoor zonden kan vergeven (of iets minder, voorspraak doet voor je bij God) en zo gaat het door, satan begint langzaam, wees op je hoede en wees kritisch....waarom heb je zoveel scheuring gekregen bij de PKN?

God maakt geen scheuring, als het van God was, hield hij de oude kerkverbanden in stand en kwam er hervorming,

Ik zeg ook niet dat PKN van Satan is, neen, het is de mens die het zelf allemaal wil regelen...

Dit begrijp ik niet zo goed. De PKN is niet fout, schrijf je. Maar even later geef je duidelijk aan dat de duivel al heel langzaam en sluw aan het werk is in de PKN. Dan is het toch een foute kerk? Of zou de satan ook langzaam en sluw aan het werk zijn in andere kerken? En als je zelfs letterlijk schrijft "als het van God was...." dan houdt dat toch ook in dat de PKN dus niet van God is, en per definitie fout?

En als je schrijft: "zoveel scheuring bij de PKN", dan klopt dat gewoon niet. 3 kerken bijelkaar, en één nieuw kerkgenootschap, de HNHK. Dat is voor mij geen scheuring hoor.........

Riska

Berichtdoor Riska » 31 dec 2004 09:47

Sapman,

Laat ik het zo zeggen: de biecht bestaat in alle kerken. Want een goed pastoraal gesprek met jouw dominee, waarin je aangeeft wat fout was en waar je mee worstelt in het leven is gewoon een biecht. En in tegenstelling tot de priester die je je zonden zal vergeven of die je een aantal 'weesgegroetjes' opdraagt, zal de dominee (of ouderling) met je bidden en vragen om vergeving.
Ds. H.A. Visser van de Amsterdamse Westerkerk zei in de begin jaren '70 toen de biecht in de RK min of meer werd afgeschaft: "Mijn spreekuur is nog nooit zo druk bezocht geweest"... (Hij had naast bezoeken die hij zelf bracht enkele keren spreekuur voor die mensen die daar gewoon behoefte aan hadden en min of meer buiten de kerk stonden - of ver buiten Amsterdam woonden).

De biecht zal binnen de PKN nooit een sacrament worden. Als je iets over de PKN te zeggen hebt verdiep je er dan in. Dit zijn allemaal van die laster- en kletspraatjes van mensen die er in feite geen flauw benul van hebben wat er echt gebeurt binnen de PKN...

Riska

Sapman
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sapman » 31 dec 2004 12:01

ffies voor de duidelijkheid, ik was misschien niet zo heel duidelijk (et was gisteraaf al erg laat :wink:

Ik wil niemand hier kwetsen, en ik wil ook niet lasteren, het spijt me als het zo is overgekomen. Wat is wil zeggen, en dat geld ook voor de reactie van Brion,

Ten eerste, op het gebied van de PKN probeer ik zo objectief mogelijk te zijn, wat ik bedoelde te zeggen:

Ik kan absoluut niet zeggen dat het van God is
Ik kan helemaal al niet zeggen dat het van de duivel is
Maar ik bedoel te zeggen: de PKN is een werk van mensenhanden, en wat die scheuring betreft....

Je hebt nu gescheurde kerken, ook bij ons op Urk, en dat komt door het onstaan van de PKN, ik ken zelfs mensen, die vroeger van de Gereformeerde Bond waren, die nu hun oude kerkgenoten die niet mee wilden gaan met PKN uitschelden voor 'neo-nazi's' (vraag me niet waar het op slaat) ongelovigen, ruziezoekers, en mensen die scheuring veroorzaken. (terwijl het de SOW'ers waren die juist anders wilden :?

Dat dit soort dingen gebeuren, vind ik niet wijzen op het werk van God. (andersom zullen er ook wel dat soort dingen gebeuren hoor)

en Riska,

Ik wou dus niet lasteren over de kerk, ik weet niet of het jou kerk is, ik zeg ook niet dat de PKN direct verkeerd is. Maar ik vind het idee van een plurale kerk sowieso al verkeerd, daardoor krijg je op den duur verdeling. Ik persoonlijk verkeer in de veronderstelling, dat het ten diepste de bedoeling is van de PKN om alle kerken bij elkaar te brengen, incl. de RK
Ik vind het van de biecht een speciale instelling maken, gewoon gevaarlijk, natuurlijk kan de dominee een spreekuur instellen, maar een biecht is heel wat anders dan een spreekuur, tijdens een biecht ga je je zonden immers uit de doeken doen?

Misschien is het nog niet allemaal even duidelijk, ik ben namelijk niet zo'n duidelijke schrijver, ik rommel meestal alles door elkaar heen :lol:

de zegen
Wie als vriend hier binnengaat, komt nooit te vroeg, altijd te laat!!! :D

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 dec 2004 13:10

Sapman schreef:Ik vind het van de biecht een speciale instelling maken, gewoon gevaarlijk, natuurlijk kan de dominee een spreekuur instellen, maar een biecht is heel wat anders dan een spreekuur, tijdens een biecht ga je je zonden immers uit de doeken doen?

Dat lijkt me nou juist praktisch. Het is heel goed om je zonden tegenover iemand op aarde te uiten. Wie zegt mij dat dat niet een hulp aan de zondaar is, door God aan de zondaar gegeven?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”