De Europese Grondwet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stem je voor of tegen de Grondwet voor Europa?

Peiling eindigde op 06 jun 2005 20:12

Voor de Grondwet
7
11%
Tegen de 'Grondwet'
50
77%
Ga of mag (nog) niet stemmen
8
12%

Totaal aantal stemmen: 65

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2004 12:18

Tja, het Vaticaan is een goed geoliede machtsmachine. Dat is de weeffout die de Rooms-Katholieke Kerk helaas nooit heeft willen goedmaken. Maar juist deze weeffout heeft mede bijgedragen aan het einde van het communisme in Europa (aldus Reagan).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 12:46

Ik zou niet weten welke rol het Vaticaan gespeeld heeft in het afbrokkelen van het communisme.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2004 13:08

Wel eens bij stil gestaan dat in een land als Polen de RK Kerk een grote verzetsrol heeft gehad en dat "toevallig" de huidige paus - gekozen in 1978 - een Pool is?

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 31 okt 2004 13:21

Dat het vaticaan meegeholpen heeft in het afbrokkelen van het communisme is ook een feit. En dan met name deze paus. Het is niet voor niets dat deze paus een pool is en dat Polen van alle communistische landen, en dat is bijzonder, voornamelijk godsdientig bleef.
Die waardering moeten we de paus gewoon geven dat hij een kwaad als het communisme aan de zijde van Reagan heeft bestreden.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 13:26

Optimatus schreef:Wel eens bij stil gestaan dat in een land als Polen de RK Kerk een grote verzetsrol heeft gehad en dat "toevallig" de huidige paus - gekozen in 1978 - een Pool is?

Ik herinner mij alleen het wijdverbreide antisemitisme van de Polen. Daar zie en zag ik groter gevaar in dat het communisme. Uiteindelijk is gebleken dat het communisme ten onder gegaan is aan haar eigen idealen. Ik acht de rol van de RK-kerk daar slechts bijzonder klein in.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2004 13:26

Het was in de jaren voor 1989 een drukte van jewelste in het Vaticaan. De paus ging naar Polen waar hij openlijk de door Jaruzelski opgelegde regels weerstreefde, Gorbatsjow en Reagen (of hun families) waren regelmatig op audiëntie en ga zo maar door. Vergeet niet dat juist in Rooms-Katholieke landen als Tsjecho-Slowakije, Hongarije en Polen de omwentelingen het snelst gingen. In Polen begon de vakbond Solidarnosc in 1981 als met haar acties, lang voordat de wereld van Glasnost en Perestrojka gehoord had. Lech Walesa (van Solidarnosc) ging al snel naar het Vaticaan om hulp te vragen - en kreeg die. En hoe.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 13:30

Des te meer een reden voor mij op mijzelf te distantiëren van de RK-kerk, omdat ik voor een totale scheiding van kerk en staat ben. Jouw voorbeelden over de RK-kerk in Oost-Europa zijn dus indirect een bewijs voor hetgeen Waarnemer aanvoert.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2004 13:33

Als ik moet kiezen tussen Paus en Lenin kies ik toch echt voor de Paus.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 13:37

Lenin is natuurlijk niet de grondlegger van het communisme. Trouwens kiezen tussen twee kwaden is natuurlijk nooit een optie. Ik zou niet kiezen voor de Paus, en niet kiezen voor het communisme.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2004 13:41

Ook niet als je maar twee keuzes hebt?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 13:44

Dan wel, maar in deze heb je meer dan één keuze.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2004 13:45

We dwalen trouwens erg af

Terug naar het Topic Europese Grondwet.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 13:54

Ik ben dus absoluut tegenstander van de Europese Grondwet. Dit tast zowel de Nederlandse als mijn persoonlijke soevereiniteit aan. Ik zie absoluut niets in een Verenigde Staten van Europa. Dat is een utopie gezien de verscheidenheid aan belangen van de verschillende landen. Daarnaast is het Europese anti-Amerikanisme, gevoed door vooral Frankrijk en Duitsland mij een doorn in de ogen. Wat dat betreft ben ik blij dat een land als Polen wel duidelijk pro-Amerika is en minder belang hecht aan de Europese bondgenoten. Trouwens wel opvallend dat veel van de voormalige Oostblok-landen ronduit pro-Amerika zijn.

Een tweede struikelblok voor mij is het pro-Palestijnisme van Europa en de eenzijdige anti-Israël benadering van de Europese Unie. Een derde struikelblok is het puur anti-christelijke karakter van het Europees Parlement. Ten vierde vind ik dat Nederland onevenredig bijdraagt aan de oneerlijke Europese verdeling van middelen. Hierbij denk ik aan de landbouwsubsidies.

Riska

Berichtdoor Riska » 31 okt 2004 13:55

Toch wil ik nog één ding inbrengen.
Het mag dan wel zijn dat er een scheiding moet zijn tussen kerk en staat, maar naar mijn mening heeft de kerk - kan me niet schelen welke - de taak de overheid erop te wijzen als iets flagrant fout is. En het totalitaire onderdrukkingsregime van het communisme in Rusland en de Oostbloklanden wás fout. Daarin heb ik respect voor deze paus die dat heeft ingezien.

Riska

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 okt 2004 13:57

Wel wat jammer dan dat voorgangers van Karol Wojtyla niet het gevaar van het nazisme hebben ingezien, maar met hen hebben samengewerkt om o.a. Serviërs en Joden te vernietigen.

Terug naar “Archief”