De PKN: Juridisch en kerkgangers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 27 okt 2004 10:48

Het zou werkelijk fantastisch zijn als de samenwerking wat beter wordt. Alhoewel onze predikant nog steeds de pastorie uit moet a.s. zaterdag. Dat is de 'officiële' datum overigens. Wat er werkelijk gebeurt weet ik niet.

Overigens: ik ben het inderdaad eens met Sabra dat we die teksten ter harte moeten nemen. Maar daarom kan het soms wel eens heel bitter zijn wanneer dat niet gebeurt. Dat maakt de tongen ook los. Niet altijd ten goede... helaas.
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 okt 2004 10:54

Dit topic gaat over geld en of de PKN op de rand van een faillissement staat. Het volgende bericht geeft al aan dat er blijkbaar het nodige geld geschonken wordt aan gemeenten binnen de PKN. Het is een eenmalig iets, maar het is toch een heel bedrag.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 27 okt 2004 11:07

Sabra schreef:Bovendien is het zo dat alle eigendommen in bezit zijn van de PKN en dat de HHK juridisch gezien geen recht heeft op maar een enkele baksteen van welk gebouw ook.

Bij ons in Leerbroek was dit niet het geval. Wij vielen onder een speciale 'vrije-beheer'-regeling, waarbij de kerk eigendom is van de stichting. De toren is bij ons van de gemeente.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 27 okt 2004 17:44

elbert schreef:Dit topic gaat over geld en of de PKN op de rand van een faillissement staat. Het volgende bericht geeft al aan dat er blijkbaar het nodige geld geschonken wordt aan gemeenten binnen de PKN. Het is een eenmalig iets, maar het is toch een heel bedrag.

Dat klopt inderdaad... maar dit is door een persoon vanuit de gemeente Nijkerk gegeven aan de hervormde gemeente (PKN) te Nijkerk. Dit is dus een plaatselijk iets. Hoe de situatie landelijk is heb ik geen idee van. Voor 1 mei was de financiële situatie in onze gemeente uitermate goed. Er zijn wellicht gemeentes waar het precies tegenovergesteld was, maar ik denk dat er uiteindelijk landelijk gezien 'genoeg geld is' binnen de PKN.
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

Riska

Berichtdoor Riska » 27 okt 2004 18:50

Zelden heb ik zoveel onzin gelezen als in dit topic.
De PKN is financieel een gezonde kerk.
Er zijn op het landelijk dienstencentrum fianciële problemen geweest, waardoor een reorganisatie heeft plaatsgevonden, die niet altijd een schoonheidsprijs verdiend heeft, integendeel.
Maar de plaatselijke kerken die behoren tot de PKN zijn gewoon gezonde gemeentes op financieel gebied.

Er wordt in de actie kerkbalans voldoende geld opgebracht - jawel door minder leden, maar het blijft voldoende, zowel voor de landelijke organen als voor het plaatselijk werk.

Ik zou absoluut niet weten waarom de PKN sinds 1 mei ineens financieel armlastig zou zijn. Misschien omdat binnen de HHK de welgestelden zouden zitten? Nou vergeet het maar, die zijn er binnen de PKN ook en binnen die PKN zijn mensen die hun verantwoordelijkheid ten volle dragen.

Kortom: de PKN schijnt in de ogen van bepaalde groeperingen aardig losgeslagen en van God los te zijn, maar ik heb er nog nooit iets van gemerkt.

En bij alle topics over de PKN versus de HHK voel ik mij in mijn diepste en intiemste overtuiging, in mijn geloof in de Gekruisigde en Opgestane Heer zeer aangevallen... Dat bezeert mij...
Ik laat de mensen die naar de HHK zijn gegaan ( of anders gezegd die zich verenigd hebben tot de HHK) volstrekt in hun waarde - ook al kan ik mij er niet in vinden.
Ik hoop - nee ik verwacht - dat de leden van de HHK hetzelfde zullen (gaan) doen t.o.v. de mensen die in de PKN zich veilig en thuis voelen en daar uiting kunnen geven aan hun geloof.

Riska

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 27 okt 2004 19:18

@tlantis schreef:Ik heb dit verhaal nooit eerder gehoord, en trouwens 10.000 euri is voor zo'n grote vereniging natuurlijk bijna niets... daar ga je niet failliet van en al helemaal niet binnen 10 jaar (ging het niet over een plaatselijke gemeente?).

Ik weet wel dat er in Putten pas geleden een collecte was in de pkn kerk voor de broeders van de HHK om hun te helpen met het opzetten van hun nieuwe kerk. Daar werd bijna 45.000 euri opgehaald... kijk dat is nou nog eens een mooi gebaar...

Waaaaaaaaaaaatttttttttt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
In Putten? Waar haal je die dwaasheid vandaan. Als er een PKN gemeente is die schunnig met de HHK ers omgaat is dat Putten wel.

Een goede vriendin van mij kerkt in Putten. Ze was eerst PKN en het hele PKN gebeuren scheelde haar niet zoveel. De bizare behandeling van de PKN'ers naar de bezwaarden toe heeft haar aan het denken gezet. Ze heeft haar lidmaatschap bij de PKN opgezegd en is naar de HHK gegaan.
De HHK in Putten bezit nu 900 leden. Zij zijn van de een op de andere dag op straat gezet. De nieuwe kerk in putten is zondags zo goed als leeg. Natuurlijk mogen de herstelden na onderhandelingen die kerk niet gebruiken. Het verenigingsgebouw de Aker wordt aan iedereen verhuurd, voor welk feestje dan ook. De HHK wil het huren. Natuurlijk mag de HHK het niet huren.

Gelukkig mag de HHK wel het cultureel centrum Stroud huren. Gelukkig steld ook de Gergemmer Jan Baan zijn kasteel de Vanenburg op Zondag ter beschikking aan de HHK.
Ze hebben nu dus twee ruimtes waar ze kerk kunnen houden. De collectes brengen veel geld op. Het is een bloeiende gemeente. Ze moeten echter alles op eigen kracht doen. Door het vele geld wat wordt binnen gehaald is het mogelijk om op korte termijn een eigen kerk te bouwen.

Het bizarre ongeloofwaardige verhaal dat de PKN gecollecteerd heeft voor de HHK gaat dus niet op. Mijn oren klapperden terwijl ik dit las. De PKN gemeente ziet het liefst dat de herstelde gemeente van Ds Post vandaag nog verdwijnt.
Bovendien zit de PKN gemeente van Putten met een groot begrotingstekort. Zoals het er nu uitziet zullen ze 150.000 verlies hebben per jaar. Ze hebben ieder gemeentelid opgeroepen om het toegezegde bedrag van de vrijwillige bijdrage te verhogen met (ik meen) 30%, anders kunnen ze dit jaar niet rondkomen.
Dus laat staan dat ze collecteren voor de HHK, want die redden zich heel prima zo.

Ik moest dit verhaal even kwijt want ik vindt het verschrikkelijk wat er in Putten allemaal gebeurd is. Om het dan goed te praten met een zeer grote leugen gaat me allemaal net even te ver, vandaar mijn verhaal om het tegendeel te bewijzen.

Gelukkig zijn er ook nog PKN gemeenten die wel goed met hun medebroeders in de HHK omgaan. Ik denk bijv. aan Genemuiden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2004 11:52

In Ouderkerk aan den IJssel hebben ze de beide kerken gedeeld. De PKN en de HHK delen beurtelings de dorpskerk en de westerkerk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 okt 2004 18:47

Optimatus schreef:In Ouderkerk aan den IJssel hebben ze de beide kerken gedeeld. De PKN en de HHK delen beurtelings de dorpskerk en de westerkerk.

Dat is netjes.

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 30 okt 2004 11:01

Op Urk gaat het zo:

Herst. Herv. (in Pniëlkerk) 31 okt. 11.30 en 19.00 ds. D. Zoet,
Elim 31 okt. 10.00 en 17.00 ds. D. Zoet,

Nog twee soorten Hersteld Hervormden ook :wink:

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 30 okt 2004 11:34

Misschien moeten we zo langzamerhand maar eens de boel achter ons laten. Ik ben in de pkn gebleven al sympathiseer ik wel met de broeders en zusters die meenden niet mee te kunnen (ik hoop dat ik me zo neutraal genoeg uitdruk). Dat vind ik ook altijd het lastige je moet zo op je woorden passen, je word snel ergens op gepakt wat je eigenlijk niet zo bedoelde. Dat de pkn in 10 jaar failliet gaat is natuurlijk onzinnig. Ik wil niet beweren dat de pkn als kerk er rooskleurig voorstaat (grote overschotten) maar op de rand van de afgrond staat ze zeker niet. Bovendien moet je de pkn natuurlijk niet alleen als geheel bekijken. Mocht de pkn financieel op de rand van de afgrond staan zegt dat nog niets over plaatselijke gemeenten. Ook in de pkn zijn er gezonde gereformeerde bonds en confessionele gemeenten.
Ik weet van de dwalingen in en van de pkn maar om nou te zeggen dat de pkn zich als de duivel openbaart? die stelling valt gewoon niet vol te houden.

Maar de plaatselijke kerken die behoren tot de PKN zijn gewoon gezonde gemeentes op financieel gebied

Daar moet je wel bij zeggen dat het juist ook die gemeenten zijn die tegen de fusie waren, dus geheel pkn-lievend is dat deel ook niet. Het is gewoon een feit, en dat moeten we gewoon eerlijk toegeven, dat de fusie vooral een fusie om de beurs was. Om de centen. Veel gemeenten konden zonder een fusie de broek gewoon niet meer ophouden.
Op zich is daar niets op tegen om van twee gemeente (hervormd/gereformeerd) 1 gemeente te maken die dan weer gezond is. Maar op daarom nu een groot gedeelte van de orthodoxe leden in de kou te laten staan?

Ik eindig met waar ik mee begon. Ik vind dat we zo langzamerhand al dat geruzie maar eens achter ons moeten laten. De scheuring is voltrokken dat is een feit. We kunnen lang en breed discussieren maar het word er niet beter op. Het lijkt me eerder dat we als orthodox deel van de voormalige hervormde kerk maar eens weer normaal tegen elkaar moeten gaan doen. Anders heeft de fusie precies waar gekregen waar het voor bedoeld was, dat is het sterk groeiende orthodoxe geluid van de voormalige hervormde kerk verbreken. Het is een algemeen weten dat over 10 jaar de gereformeerde bond anders bijna de helft van de kerk had uitgemaakt. Omdat het andere deel hard achteruit liep. Dat moest natuurlijk tegen gehouden worden.
Maar goed laten we nu maar weer verder gaan met waar de kerk voor bedoeld is. Als een gemeenschap die God wil dienen!
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 30 okt 2004 14:10

I agree

Allemaal naar Flappie luisteren, dus geen geleuter meer over PKN :wink:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 30 okt 2004 19:52

Arjanopurk schreef:Op Urk gaat het zo:

Herst. Herv. (in Pniëlkerk) 31 okt. 11.30 en 19.00 ds. D. Zoet,
Elim 31 okt. 10.00 en 17.00 ds. D. Zoet,

Nog twee soorten Hersteld Hervormden ook :wink:

dat haalt ie nooit :wink:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 30 okt 2004 22:24

's Ochtends is een half uur vroeger, stond in de plaatselijke krant. Had het RD nog niet door. Dan moet het wel lukken :)

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 01 nov 2004 09:50

Wat vinden jullie hiervan:

In een naburig dorpje bij mij is de kerk niet lang geleden ook helaas gesplitst. Eerst was het een HHK. Nu zijn er in die kerk 500 HHK'ers, en bijna 40 PKN'ers. Gevolg: HHK en PKN krijgen elk 2 diensten op zondag, dus 4 diensten in totaal. Gevolg op lange termijn: Per 1-jan 2005 wordt de kerk alleen voor de PKN'ers. de HHK'ers moeten nu een eigen schuur of iets dergelijks opzoeken...
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 nov 2004 10:48

Dat is de consequentie van het niet lid worden van de PKN, die krachtens de wet wel de goederen verkregen heeft.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”